Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BSven

Vilken rondellslipmaskin?

Rekommendera Poster

Härom dagen så förstörde jag min bandslipmaskin när jag slipade bort kontaktlim, färg och ojämnheter i stuvutrymmena inför kommande ommålning. Det var en B&D men tydligen hobbykvalitet då den dels gick sönder och dels bara fanns band med tre kornstorlekar till den. 
Jag vill nu ersätta den med en rondellslipmaskin med god kvalitet och brett användningsområde.
Är det någon som har förslag på vad jag skall titta på samt undvika?

 

Med vänlig hälsning/ Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rondellslipmaskin, vad är det? Om du menar excenterslip kan jag rekommendera DeWalts, har en och den är grym! Köpte en Biltema också för att slipa bottenfärg med, den är riktigt usel i jämförelse - slipar sämre, vibrerar mer, gör rosor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, en rondellslip är som en vinkelslip. En grovslipare som tar allt bara pappret är av tillräcklig kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har både en Festool Roten 125 (excenterslip) och en Festool ETS 150 (Planslip) GRYMT nöjd med båda. Dock är det proffsmaskiner och då ligger priset där efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har som Gedda köpt mig en Festool rotex 125 mm.

Är mkt nöjd med den 

Har även en bosch pex 400 som jag med är nöjd med men rotex har ju fördelar och nackdelar med. fördel rotexfunktion där den roterar likt en vinkelslip dock inte lika fort .....

den är avstängbar och då är det en vanlig ociliserande maskin så du kan avverka och finslipa med den.

Nackdel special papper för att få rätt hålbild för utsug med dammsugare, dock löst med en mall och borrat egna hål i o hålat papper. fungerar  bra även om original papper håller längre. mkt nöjd med den maskinen där man kan köpa lös ex sladd om den blir glapp eller ny dammsugar fäste mm. priser runt 4500 :-

 

Pex fungerar bra om man ska slipa trä lack mm och kostar mindre än halva rotexmaskinen pris gissar runt 1200 - 1500 kanske

 

Har även Eldat upp två billigare skitmaskiner innan jag satsade på kvalitet istället, jobben går ju på halva tiden med bra maskiner har jag upptäckt...

 

Satsa på en bra maskin om du ska ha maskinen under många år 

Pexen är nu 5 år rotexen bara 1 år men kompisen på båtklubben har haft sin i ca 10 år o den har slipat epoxi, bottenfärger och min gamla stålbåt då jag mattade ner hela skrovet o målade om det. seglaren parallellt våtslipade jag med 3 vändor o den var 27 fot och blev blank o fin. den maskinen har varit med om mkt men bara går o går......

 

Hoppas du blir nöjd med din maskin.

Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!
Det tycks som att Festool är det som gäller även om priset är saftigt.

 

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget dåligt val i alla fall.

 

Jag har varit nöjd med pex maskinen med men rotexen gör ju mer jobb och verkar vara ännu tåligare, och pexen skulle jag nog inte våt slipa med på samma vis som jag gjorde med rotexen. 

lycka till och slipa friskt  :D

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag slipade kontaktlim i taket med min rotex 150 och 80papper, det var ett slitgöra för mina klena skrivbordsarmar.

 

I rotexläget (tvångsroterat med ocilation) är det ett jäklar vrid i den maskinen så jag orkade bara 2min i sträck.

 

Det gick bättre med ro90:an, mycket mindre rondellyta. Men jag orkade jobba kontinuerligt.

 

En bra grejj med rotexmaskinerna är en "kåpa" man sätter på. Då kan man gå mot vinkelräta ytor som skott utan att skada dessa, det blir ändå slipat nästan ända in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även jag rekommendera Festool Rotex 125.

Har använt min till att slipa bort all bottenfärg på en 32fots snipa, det blir en del botten färg efter alla år. Det tog sin tid, men maskin gjorden verkligen sitt jobb. Sedan är den utmärk till polermaskin, vår fixet blir betydligt enklare och resultatet mycket bra.

 

Jag beställde min maskin via Ebay, Tyskland, priserna där ligger 1000 till 1500kr lägre än i Sverige.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här loggar man in för att fråga vilken maskin jag ska köpa in till våren för att slipa ner lack på fribordet och gammal bottenfärg och så ser man denna tråd :)

 

Tänkte att om det besparar mig en hel del slit så kan det ju vara värt att köpa riktiga grejer.

 

Eftersom jag ska slipa fribordslack samt bottenfärg(blödande)/mm under vattenlinjen så undrar jag ju om Festool Roten 125 är extremt mycket bättre än Bosch PEX 400? Är det värt de 3 500 kr extra som den kostar? Blir det sådan skillnad?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror skilnaden är milsvid.

 

Vill du inte ha en Festoolmaskin så borde du kika på en GEX.

 

 

Vanliga excentetermaskiner är inget vidare, om man vill avverka snabbt.

 

Men visst en grön Bosch är bättre än Cotechen jag soipade skrovet med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag vill samtidigt nämna att jag inte har använt PEX 400, den kan mycket väl vara väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har förstått att de dyrare hade ett speciellt "bara plöj bort skiten" läge :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Pex eller Rotex är frågan bara har man råd är det klart värt pengarna.

Jag köpte Pex då jag behövde en ny för min gammal dog.

Fungerar utmärk att slipa ner lite lack för att lägga nytt lager men skall det renslipas ex vis är rotex överlägsen.

Jag tog skatte pengar o köpte min rotex och ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare.

Men kolla begagnat marknaden med. Dammsugare o rotex är en överlägsen kombo mot Pex o dammsugare

Lycka till med era festool produkter nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipade ner bordet i pentryt med min festool ETS150/5 och dammsugare kopplat till den. Dammade av bänkskivorna i pentry efter detta och det var knappt ett dammkorn på dom.

post-53475-0-33460800-1421612795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosch GEX 150 Turbo Professional är nog väl så bra som Rotexen men priset är inte så långt under heller. (Strax under 4000Kr.) Vill du ha minimalt med vibrationer så är det Bosch GEX 125-150 AVE Professional som gäller. (Strax under 3000Kr.) Bäst i den klassen såvitt jag förstått.

 

Själv tyckte jag att de var för dyra så jag köpte en Metabo SXE 425 TurboTec. Kostar typ 1600Kr. Jag har dock inte hunnit testa den än. Kolla även priset på sliprondellerna innan du slår till. 150mm kostade mer än det dubbla mot 125mm när jag kollade. Man lägger i det långa loppet antagligen mer på slippappren än på maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en vanlig, hederlig vinkelslip med grovrengörare, fiberrondell och flapdisk. Då blir det lite klös i avverkningen. Ok, en del som skulle varit kvar har väl slipats bort under åren men man lär sig. 

Efteråt kan man ta fjolle-pex el likn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en vanlig, hederlig vinkelslip med grovrengörare, fiberrondell och flapdisk. Då blir det lite klös i avverkningen. Ok, en del som skulle varit kvar har väl slipats bort under åren men man lär sig. 

Efteråt kan man ta fjolle-pex el likn.

Vad är det för fel på en trekantskrapa och en ansatsfil att skärpa den med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv hantverkare o tycker festool är i överkant för hobbybruk, en brosch räcker utmärkt. Eller kör alla ferrari också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS jag trodde också rondell var ytligare ett namn för vinkelslip, vinkelkap, kap. Kärt barn har många namn. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en vanlig, hederlig vinkelslip med grovrengörare, fiberrondell och flapdisk. Då blir det lite klös i avverkningen. Ok, en del som skulle varit kvar har väl slipats bort under åren men man lär sig. 

Efteråt kan man ta fjolle-pex el likn.

 

Med tanke på att min stålbåt är varmgalvad i botten under all färg känns det rätt vågat att använda vinkelslip, men visst. Ska det bli plåtrent så finns det inget bättre verktyg :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Rotex RO150 med granat p40 visade sig i helgen vara snabbare än min 125mm vinkelslip med lamellskiva korn 60.

 

Nu behöver jag bara spackla oredan jag ställde till med vinkelslipen, samt sanera limmet jag slungat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...