Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jan_af_lisoe

Styrpulpetare med inombordare - synpunkter efterlyses !

Rekommendera Poster

Funderar på inköp an en ny (begagnad) båt. Fokus är inställd på en styrpulpetbåt. Då båten kommer att ligga i hela säsongen (april - november) vid en sommarstugebrygga i Stockholm är en båt med en ny fyrtaktsmotor (eller modern tvåtaktare) utesluten, den klarar sig inte till augusti. Och att köpa båt med en 10 år gammal tvåtaktsmotor känns inte helt rätt.

 

Då funderar jag seriöst på en styrpulpetbåt med en inombordare, bensin. Hittills har tittat på någon av dessa tre och vill gärna höra era åsikter och erfarenheter:
- Uttern S55

- Uttern T55
- Ryds 18GTS

 

Alla dessa har 135 hästars Mercruiser motorer. En observation efter att ha studerat Blocket i några månader är att dessa säljs främst på Västkusten, mycket ovanliga i Stockholmstrakten.

 

Vet också att det finns Bayliner 175 och 185 med samma motor, billigare, men känns inte rätt för svenska förhållanden. Dessutom skall båten funka bra vid fisket.

 

Kom gärna med synpunkter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern 2-eller 4-taktare klarar nog långa säsonger mycket bättre än en begagnad Mercruiser 135 Hk. Detta är mina erfarenheter i alla fall, och jag skulle aldrig köpa en båt med denna motor.

Lycka till med ditt båtsökande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har även pelle pettersson bygda Max1 och Max2 kallas ibland Nimbus Max1. Inte så ofta till salu men brukar finnas med lite roligare motor alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En modern 2-eller 4-taktare klarar nog långa säsonger mycket bättre än en begagnad Mercruiser 135 Hk. Detta är mina erfarenheter i alla fall, och jag skulle aldrig köpa en båt med denna motor.

Lycka till med ditt båtsökande.

 

Är nog risken att bli bestulen på motorn som är trådskaparens tanke med inombordare. Stjäl dom en gång så kommer ju oftast en ny motor på och den stjäls och så fortsätter det tyvärr :(

 

Min säsong är längre än båtklubbens vaktschema. Jag köpte båt med äldre utombordare och hoppas den får va ifred tidig vår och sen höst.

Även om motorn har 10+ år på nacken så kan skicket va bättre än nyare årsmodell. Många båtägare kör ju sparsamt med timmar per säsong och service utförs inför varje vinterförvaring. 

Det öppnar ju upp för fler båtmodeller att spana på med 4-takt eller 2-takt med insprutning.

De motorer som de flesta vill ha på akterspegeln är väl även busets favoriter. Gissar att japanare toppar listan på mest stulna. 

 

 

Lycka till med båtköp! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog som TS tänkte, inser jag nu. Min värdering av Mercruiser 135 kvarstår och jag är övertygad om att en välskött 10 år gammal exempelvis Yamaha 2-takts utombordare är ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog som TS tänkte, inser jag nu. Min värdering av Mercruiser 135 kvarstår och jag är övertygad om att en välskött 10 år gammal exempelvis Yamaha 2-takts utombordare är ett bättre val.

 

Yes, hos oss försvinner alla nya motorer och pga fiskeintresset har jag båten i sjön ända fram till slutet på november. Klart att en ny 5.40 meters Silver med 80 hk 4-taktare vore drömmen, men helt orealistiskt.

 

En undran, varför avråder ni från Marcruiser 135 ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal konstruktion som man skall köra försiktigt med. Blåst topplockspackning vid fullasttest, Omöjlig att få en stabil tomgång och en tomgång under 1000-1100 varv gav tjyvstopp då och då i synnerhet vid hamnmanövrar. Det var ett ständigt skruvande på motorn. Detta är mina erfarenheter av en enda motor, men som var ganska ny och hade mindre än 300 timmars driftstid. Båten är såld för ett antal år sedan och ersatts av en med en modern 4-takts utombordare. Vilken skillnad, bara vrida på nyckeln och motorn går igång med stabil låg tomgång och man får kolla varvräknaren att den är igång, för det hörs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen, Robert. Ganska skrämmande, idag har jag en Tohastu 2-takt med förgasare och det enda jag behövt göra under 7 säsonger var att fylla på olja och bensnin samt byta växelhusolja då och då. Japansk fyrtakt hade varit en självklarhet, men det är lika självklart att den försvinner.

 

Skall kolla med försäkringsbolagen hur vanligt det är att 2-taktare med insprutning (Tohatsu, Envinrude, Mercury) stjäls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstås en helt annan erfarenhet av Mercruisers treliters fyra. Mycket beprövad konstruktion. Billiga reservdelar och mycket pålitlig om man sköter den.

 

Men det är klart om man kör den på skitig bensin, aldrig rengör förgasaren (om den har det), slarvar med vinterkonservering eller andra servicepunkter eller någon gång låter den gå utan kylning så att toppen spricker ja då är det klart att man får problem.

 

Krav på hög tomgång pga tjuvstopp beror troligen på skit i förgasaren eller på riktigt dålig komp i en eller flera cylindrar. Även en dålig nedre växelwire orsakar tjuvstopp. Det är en servicepunkt att byta den med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Eld.

Jag har 2st 3L 4:or i min båt. Den ena har gått ca 1100tim och den andra bytte jag i våras pga. sprucken kolv och en repig cylinder. Blev billigare att köpa en fabriksrenoverat longblock än att renovera själv (ca 20000kr). Hur som helst, sköter man dom med service som man ska så håller dom ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet, från en enda motor, är att den var noggrant servad och vinterkonserverad enligt alla konstens regler. Dessutom var vi väldigt noga att bara fylla ren bensin. Därför gjordes aldrig service på förgasaren.

 

Gläder mig att ni är nöjda med era motorer, men jag skulle aldrig köpa en begagnad båt med denna motor om det fanns en motsvarande båt med en bra utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vi aldrig få veta vad det var för problem med din motor men konstruktionsfel var det inte. Det var definitivt något som var trasigt/fel i något avseende.

 

Mercruiser skulle i alla händelser aldrig kunnat sälja "gud vet hur många motorer" med mycket små konstruktionsförändringar under närmare 50 år om det inte varit en väldigt lyckad motor.

 

Sedan kan man ju invända att den är omodern eller har ett dåligt vikt/effektförhållande men båtägare brukar nog uppskatta driftsäkerhet och bra reservdelsförsörjning. Många gillar också skarpt att den är väldigt lättmekad. Det är som att lyfta på huven på en Amazon. (Det kanske inte gäller de allra nyaste med insprutning och katalysator?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...