Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MGR_Scorpion

Ekolod - installation av givare inombords

Rekommendera Poster

Har köpt ekolod som jag ska installera i båten, Lowrance Elite-5 HDI.

Givaren tänker jag montera på insidan av skrovet, i förruffen (Albin 25DL).

Försäljaren av ekolodet föreslog att jag ska åka ut med båten där djupet är

kring 20m.  Där testmäta djupet med att sänka givaren i vattnet och se

bilden på ekolodet. Därefter stoppa givaren i en plastpåse med vatten

och placera den där jag tänker montera den inne i båten.
Då kan man jämföra bilderna och se om installationen blir OK eller inte.

 

Min fundering är om jag kan limma fast givaren nu i vår och chansa.
Misstänker att det kan strula (fukt/konden) om man limmar fast när båten ligger i vattnet.
Båten skrov är av glasfiber och ingen sandwich konstruktion som jag ser det.

Då kan väl inte så mycket gå fel?

 

Tacksam för synpunkter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd från försäljaren!

 

Varför inte lite längre bak, där skrovet är lite "plattare"?

Behövs inte så mycket material under givaren då, blir inte så mycket för signalen att gå igenom, då det inte behövs bygga upp så mycket för att få givaren i våg.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasta fast en bit avloppsrör, fyll med glycerin och stoppa i givaren. Lätt att flytta givaren om det inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte satt den i förruffen (inte långt förut i alla fall), då vattnet är oroligt där. I lite motsjö är risken överhängande att det drar in luft/luftbubblor som stör funktionen. Samt att botten är mindre platt, som du redan fått synpunkt på.

 

När jag hade A25 med inombordsgivare vill jag minnas att jag satte fast den i jämnhöjd med motorn, rakt under förarsoffan en bit ut från kölen. Fungerade utmärkt, och här har du ju redan ett utrymme där batterierna står m.m.

 

Edit: Det är också viktigt vad du limmar med. Jo hårdare, desto bättre och mindre känslighetstapp. Och se till att inte ha luftbubblor i limkakan. T ex långsam araldit är därför att föredra framför t ex Sikaflex.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag skulle sätta givaren under den förligaste inspektionsluckan i förruffen, då har man nytta av den när man smyger in i naturhamn.

Sikaflex fungerar bra för givare tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta givaren under den förligaste inspektionsluckan i förruffen, då har man nytta av den när man smyger in i naturhamn.

Sikaflex fungerar bra för givare tycker jag.

 

Enda någorlunda plana ytan där är ju i mitten, och då skall signalen bränna ner genom en massa glasfiber (kölen) och dämpas därmed kraftigt. Dvs maxdjupet den kan mäta kommer bli starkt begränsad.

Dessutom kommer ekolodet sannolikhet sluta fungera från några knops fart och uppåt beroende på att luftbubblor kommer in i strålen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har haft det montaget i en A25:a.

Och givaren fungerade från 0-9 knop.

Vid över en meters våghöjd kunde givaren lämna in men, det var sällsynt.

 

Jag skulle förskjuta givaren 200mm åt sidan, det blit så tjock plast under givaren annars.

Skrovet 0 behöver inte vara plant, det löser en rejäl klump sikafles.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att pröva som säljaren säger. Där kan vara luftbublor i skrovet och då får man flytta givaren en liten bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du köpt är en down-scan sonar eller down-vision som tex Raymarine kallar sin version av samma sak.

Vad jag begriper så har dessa mer utvecklade "sonar-eko-lod" dels möjlighet till val av olika frekvenser och i vissa fall även högre frekvenser, inte bara 50 eller 200 kHz utan även 400 eller 800 kHz. Detta liksom att den sänder i flera riktningar med en sändarenhet som (jag antar) är uppdelad i flera små riktade givare, kan ge mer detaljrik bild än vad ett vanligt ekolod kan ge.

 

På affären sa de till mig att man måste sätta givaren i aktern så att den ligger i vattnet eller att ha en speciell genomskrovsgivare för att det ska fungera. Det står även i min manual (Raymarin A78) att man inte ska köra givaren utan att den är i vatten eftersom den kan bli för varm då. Eftersom en genomskrovsgivare av den rätta typen är 2,5 cm hög och 20 cm lång om den placeras på båtens undersida och kostar 3500kr, så känns det inte så lockande.....så jag tänker i stället prova limma den givare som följde med invändigt i stället.

Medveten om att det kanske inte blir lika bra som med en utanpåliggande. Frågan är hur mycket sämre det blir. Med vanligt ekolod brukar det inte bli någon märkbar skillnad alls, att limma invändigt, men med en sonargivare tror jag det är känsligare för att skrovet stör...

- Någon som vet, är det dömt att misslyckas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har ett humminbird 678C HD DI med akterspegelsgivaren invändigt limmad mot skrovet.

 

Jag vet inte hur mycket man tappar på det. Men bottenbilden är högupplöst och fin.

 

Jag vet inte om informationen är relevant för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det låter lovande och värt ett försök !

 

Kollade en just en sådan manual, verkar heta "Down Imaging" hos Humminbird. Borde vara jämförbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat givaren direkt mot plasten i höjd med köket. Aldrig några större problem, dock blir det lite error när det blåser.

 

Ibland funderat på att flytta den men känns inte som prio, limmade med sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har nu kört hela sommaren med mitt ekolod och är helt nöjd. :)

Enda problemet är att den stängs av, detta har hänt ett par gånger.
Det är bara att starta den igen så fungerar den.
Har varit i kontakt med Lowrance om detta och de rekommenderar att

uppdatera programvaran till en nyare revision. Har inte hunnit med detta,
får ta det så snart som möjligt.

Övrigt, så limmades ekolodssensorn med sikaflex i skrovet under trappsteget

vid soffbordet i förruffen.

 

Mvh/Göran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej intressant lösning,

 

I mitt fall "göt" jag med "sikaflex" en typ bred kil för att få ett horisontalt montage av ekolodssensorn.

Som i så många fall, gör man rätt så fungerar det.

 

Göran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden som Lasse-L visar är den bästa metoden och det brukar så tillverkarna rekommenderar. Cylindern ska fyllas med glycerin.

 

Att limma med vibrationsdämpande gummimassa stjäl effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MGR_scorpion. Ska montera en downvision av typ raymarime i en A25:a. Har du möjlighet att beskriva lite hur du gjorde? :) skulle vara tacksam. Om du lyckas få med en bild vore jag väldigt tacksam t.om :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tryckt dit min givare med silicon i höjd med garderoben, kanske en dålig lösning i pedantgubbens ögon men faktum är att det fungerat i 7 år. Står på önskelistan att plasta fast rör istället men måste ha något att göra nästa år också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kladdade fast en akterspegelsgivare med Sikaflex inne i förskeppet på halvplanande båt med enkellaminat.

 

När jag bytte från stävskena i aluminium till en i rostfritt stål, funkade inte ekolodet, tänkvärt!

 

Så det blev att flytta givaren litet åt sidan, men då hade jag köpt ett annat ekolod.

Testade också plastpåsevarianten innan montering, och jämförde genom att hissa ut givaren överbord.

 

Sedan gjorde jag en elektronisk justering/kalibrering, i instrumentet, efter att först ha mätt djupet med handlod och måttband. Det går att justera djupet +- ganska mycket, minns nu inte, men ett par meter i alla fall. Jag justerade + 20 cm.

 

Detta var först ett gammalt Interphase-ekolod, som sedan byttes ut mot ett nytt kombinationsinstrument från Garmin.

 

MEN, jag märkte att det nya ekolodet inte hänger med om farten blir mer än 12-13 knop, och att det inte visar någonting alls eller osäkra värden om djupet överstiger 50 m. I Kosterfjordens ränna där det kan vara 250-300 meter djupt, "gissade" ekolodet hela tiden på djup mellan 5 och 20 meter med blinkande siffror som då indikerar osäkra mätvärden.

 

På grundare vatten har jag fått bra mätvärden ena dagen, och på samma plats osäkra mätvärden en annan dag, gissningsvis beroende på minskad känslighet med givaren inombords och kanske samtidigt annan vattentemp. eller annan salthalt... Eller kan det vara den akuta landhöjningen? :o

 

Just i Kosterfjorden har jag sett på det gamla omoderna ekolodet att det svagt indikerar med skuggning i olika vattenlager med kanske annan temperatur eller salthalt, men det har ändå visat en skarp bottenkurva då man på detta bara hade manuell gain (=förstärkning) som hela tiden fick justeras.

Troligtvis finner Garminlodet med "Down Vü" också dessa nivåer, om givaren kommer på utsidan av skrovet, i alla fall enligt reklam och instruktionsboken...

 

När som helst när väderleken tillåter, sätter jag borrmaskinen i akterspegeln och monterar givaren där istället, på medföljande konsol.

Visserligen behöver jag inte känna till när det är mer än 50 meter djupt, och vid högre hastigheter håller jag mig på öppet vatten eller i farled... men nån gång kanske jag vill ägna mig åt "djuphavsfiske"...

 

Jag anser väl också att om man har olika navigationsinstrument ombord så skall dessa i möjligaste mån visa relevanta värden, kanske inte alltid exakta, men efter omständigheterna så gott det går, efter tekniska, fysiska eller meterologiska begränsningar.

 

Det var ju litet olika tyckanden om var i skrovet man skall placera givaren...

Och det beror ju på hur bred lob som givaren skickar ut och tar emot, det är ju avhängt av aktuell frekvens också, lägre frekvens bredare lob.

 

Sedan, som också antytts, så är nog moderna lod bättre på detta och även om givaren sitter akterut så kanske loben täcker även förskeppet, om båten inte är för lång eller vattnet alldeles för grunt.

 

Men spontant känner jag ändå som om en förlig placering är bäst, i alla fall på en deplacementbåt som Albin 25.

Men på min halvplanande båt hamnar givaren ändå på akterspegeln, om jag inte redan hade denna givare, hade jag satt hålsågen i skrovet och monterat en "genomskrovsgivare".

 

Vid vattendjup under 1,5 meter, på okända vatten, kan en fördäcksgast med ett par polariserande solglasögon på näsroten, vara till större nytta än ett ekolod.

 

Fördelen med Albin 25:an är ju att du kan smyga dig in i stort sett på en daggblöt strandäng, där annars bara extra grundgående kajaker under högvatten kan ta sig in... :P

 

Fördelen med en inomskrovsmontering, är ju att man kan flytta givaren under tiden båten ligger i vattnet... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...