Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TommySvensson

vatten.

Rekommendera Poster

Jag planerar en långsegling med min nya vega. jag planerar att komma iväg söderut framåt hösten.

En sak jag har funderat på mycket är hur mycket vatten jag ska räkna med. den längsta sträckan jag planerar att åka är över Atlanten. det kanske tar runt 3-4 veckor i en vega? jag kommer inte använda sötvatten till något anat än att dricka och matlagning som kräver sötvatten (alltså inte koka potatis tex). jag har tänkt att vi ska vara 3 personer ombord, ja det kommer bli trångt o toa kommer åka ut. då blir det 30 dagar * 2liter * 3 personer = 180liter + 20 liter till = 200liter. är detta rimligt? det är mycket mer än vad som ryms i min tank, men det är väll endå bra att ha vattnet på olika ställen. hur har ni räknat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar lite förenklat säga att förbrukningen i liter per dygn och person är:

2 för att överleva, 20 för en anständig hygien och 200 hemma.

2 liter är en vanlig siffra för långsegling och en säkerhetsfaktor på 30-50%.

Det fina nuförtiden är att flaskvatten är billigt och praktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste precis om en 40-fotare med 1,2 i LYS som seglade över på 22 dagar. Skulle räkna lite längre tid än 3-4 veckor om jag var du. Utan dricksvatten är inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att dryga ut vattnet genom att t.ex. ta en viss del havsvatten vid kokning av potatis och pasta t.ex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du väl når kanarieöarna för att korsa atlanten så vet du hur mycket vatten som går år. seglade också i en vega till australien. bunkrade vatten genom att köpa dunkar på närmsta mataffär! det är inte så dyrt och de går självklart använda fler gånger. 2 liter/person och dag är lagom. men ta gärna med lite extra för att kunna skölja bort ev salt från kroppen. ökar på komforten enormt! tjao!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...