Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dspj

Lacka utan att mörka ner teak

Rekommendera Poster

Håller på med att fräscha upp trädetaljer i min Marex 290 -00.

 

De befintliga trädetaljerna är ganska ljusa och lite sidenmatta i lystern. När jag gjort testet på en provbit med Jotun Clipper grundolja och lack blev det väldigt mörkt och blankt.

 

Det blir iofs väldigt fin lyster, men jag tycker det mörka och blanka ser lite "gammal träbåt" ut och inte mer modern "ljust o fräscht" som min båt. (Och skulle jag göra likadant med ruffluckor och andra större ytor skulle hela inredningen kännas betydligt murrigare)

 

Använder jag fel metod - mätta med Clipper grundolja och därefter 5-7 lager lack - och skulle valt andra medel/metoder för en ljusare look?

...eller var teaken så här mörkblank i min båt när den var ny - och dagens utseende ett resultat av blekning och tappad lyster?

Redigerad av dspj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte olja teak, tvärt om ska den avfettas så lacken sitter ordentligt. Kanske är det svaret? Annars brukar lackad teak ljusna med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning på ett gammalt ämne:

 

Hittade sedermera en vattenbaserad lack Zar polyurethan sidenmatt som jag använde till några lister i sittbrunnen. Det blev som utlovat mycket ljusare och såg modernare ut.

 

Några år senare kan jag konstatera att Zar vattenbaserad inte funkar i fuktig miljö. Det är mögelprickar/jordslag i träet och fuktfläckar där det droppat och runnit lite vatten.

 

Jag gjorde i ordning bordet enligt första inlägget med grundolja + lack. Det ser fortfarande fem år senare skitbra ut med fin lyster. Behöver kanske EN ny strykning för att få upp glansen lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...