Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
arkivdykarn_lw

"Volvo Ocean Race-snack"

Rekommendera Poster

Bäste snedseglare!

("segel litsade till mast eller stag, motsats; ex.vis råsegel")

Då undertecknad av någon outgrundlig anledning startat en facebookgrupp med namn som i rubriken;

"Volvo Ocean Race-snack", inbjuder jag härmed eventuellt hugade att diskutera detta milijardjippo, "på gott å mindre gott", men ändå inte desto mindre roligt å spännande, är man seglare sedan koltåldern så är man!

Den "outgrundliga anledningen" består i att jag aldrig har känt eller träffat någon varelse mindre tävlingsbenägen än jag själv (och facebookskeptisk) men va gör man inte för att hänga med i "samhällsinvecklingen"! (inte minst för att kunna hålla kontakten med barnbarnen, så nu får det bli Instagram åxå).

Men att "segla väl" som salig far sjöbuss alltid manade min bror (segelmakare) å mig, det sitter i ryggmärgen, och det konststycket utövar ju volvoseglarna i kubik, så det är väl det som får mig att med barnslig iver följa spektaklet.

Så välkommen ombord om intresse finnes, hälsar Arkivdykarn emeritus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både kul och intressant att följa detta race.

Nu kommer man ju åt, tack vare internet, både lägesinformation och rörliga bilder, trots att svensk TV-sport mest ägnar sig åt annat som inte intresserar mig särskilt, tex skidskytte, NHL-Hockey och trav. 

 

En eloge till TV3 (faktiskt) som i en programserie tidigare visade uttagningen av besättning till svenska båten SCA, som bemannas av enbart kvinnor från många olika länder (dock ej någon svenska). Enda svensken i racet är för övrigt skepparen på båten med mestadels Kinesisk besättning (landkrabbor som sattsar stenhårt för att komma in i seglingens värld).

På Nautical chanel har jag sett flera reportage där det visas mer frekvent från detta race. TV4 har också visat en del, men bara extremt sent på kvällen och sällan.

 

Finns även ett online-spel där man med egen båt, kan mäta sina taktiska kunskaper relativt sanna väderprognoser och lägga kurser och ge direktiv till besättningen. En kollega är med i detta, och får när han så önskar rapporter om läget på den egna båten.

 

Jag tror att detta är en mycket genomtänkt och lyckad PR-satsning från Volvo och SCA, det är tyvärr bara vi i Sverige som inte förstått det....ännu.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo i dag ondag kl 19,30 på TV12 kan man se glimtar ur racet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miss igen kopplade över till 12:an för sent....nu var det hästar ...igen. :angry:

 

Hittade i stället denna artikel, om att Danska Vestas räknar med att komma tillbaka i Juni, efter att de reparerat båten som slogs sönder rejält i bakpartiet vid grundstötningen.

http://www.batliv.se/article.asp?newsid=8620

Kul att mina försäkringspremie-pengar i Vestas, i alla fall går till något trevligt !

 

 

 

 

post-97687-0-61534100-1420659452_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett imponerande projekt att komma tillbaka. Inte bara "bakpartiet" som slogs sönder heller. Bulben ligger på botten utanför revet, kölfenan är avskuren med skärbrännare och masten ryktas om att den är småbitar.

Det har ju spekulerats en del om hur de ska göra, men jag tycker att det låter rimligt att de bygger ett nytt skrov, det var ju inte så mycket kvar av det. Sen återanvänder de nog däck, en del av "inredningen" och kölstruktur/hårdvara...

 

Men vad menar du med dina försäkringspremie-pengar i Vestas?

 

Jag spelade för övrigt Volvo Ocean Race Game ganska aktivt de första två etapperna och med viss framgång förra etappen. Nu har jag inte haft tid så jag står på grund i Iran någonstan. Försöker nog göra en ny satsning på nästa etapp.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch där blev det tyvärr fel, ,,, /* :ph34r:.....!   

- Jag tror jag byter försäkringsbolag nu, de heter Vesta inte Vestas.

 

Vestas är ett tillverkningsföretag inom energisektorn som utvecklar vindgeneratorer bla:

 

https://www.avanza.se/aktier/om-bolaget.html/52332/vestas-wind-systems

 

http://www.volvooceanrace.com/en/teams/49_Team-Vestas-Wind.html

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även www hamnen dom brukar lämna vissa underättelser ang Volvo Racet, kan va ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även www hamnen dom brukar lämna vissa underättelser ang Volvo Racet, kan va ett tips.

Tyvär verkar TVbolagenatt bojkotta alla miljardsporter för hur ofta nämns Dakardrallyt om det ej skett någon allvarlig olycka, då är olykskorparna famme. Lika m båt racing där vi rönt stora framgångar intenationellt o hävdat oss väl i konkuranssen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "lyckades" VESTAS gå på revet?! med alla tänkbara sofistikerade navigaions å-väderhjälpmedel till hands? det har ja in hört kommenterats?

men de är i "gott" sällskap, dessa farvatten kryllar av vrak, det mest kända är ostindienfararen SAINT-GÉRAN som i en svår storm natten mellan den 17-18 augusti 1755 gick till botten, och som inspirerade till en roman som blev flitigt läst,

 

Nåt ja åxå undrar över är att lärodret står rycken i grov sjö? men nån av båtarna har ja för mig fick en roderska?

 

V 65-båtarna kan tyckas vara extrema å ultramoderna men de är märkligt påminnande om de galmla blekskenarna från slutet av 1800-talet å början av 1900-talet, som både hade dubbla centerbord å rullsegel, en svensk båt som kommer i närheten; CAKE WALK* 1902 hade liknande strykjärnsform med vassa slag och skulle segla i en viss krängningsvinkel för maximal fart, istället för svängköl burkade besättningen i lätta vindar liggandes på rad i lä, och till å med ute på bommen! för att uppnå rätt krängning, i det spåret på hård slör var hon oslagbar,

 

*konstruktör Gunnar Mellgren (1877-1929), 15,32 x 3,38m, 111-120qvm,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "lyckades" VESTAS gå på revet?! med alla tänkbara sofistikerade navigaions å-väderhjälpmedel till hands? det har ja in hört kommenterats?

men de är i "gott" sällskap, dessa farvatten kryllar av vrak, det mest kända är ostindienfararen SAINT-GÉRAN som i en svår storm natten mellan den 17-18 augusti 1755 gick till botten, och som inspirerade till en roman som blev flitigt läst,

 

Nåt ja åxå undrar över är att lärodret står rycken i grov sjö? men nån av båtarna har ja för mig fick en roderska?

 

V 65-båtarna kan tyckas vara extrema å ultramoderna men de är märkligt påminnande om de galmla blekskenarna från slutet av 1800-talet å början av 1900-talet, som både hade dubbla centerbord å rullsegel, en svensk båt som kommer i närheten; CAKE WALK* 1902 hade liknande strykjärnsform med vassa slag och skulle segla i en viss krängningsvinkel för maximal fart, istället för svängköl burkade besättningen i lätta vindar liggandes på rad i lä, och till å med ute på bommen! för att uppnå rätt krängning, i det spåret på hård slör var hon oslagbar,

 

*konstruktör Gunnar Mellgren (1877-1929), 15,32 x 3,38m, 111-120qvm,

 

post-54245-0-44753500-1420955290_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "lyckades" VESTAS gå på revet?! med alla tänkbara sofistikerade navigaions å-väderhjälpmedel till hands? det har ja in hört kommenterats?

Då har du knappast letat särskilt mycket... Här är länken till tråden här på MG

Där finns länkar till flera mer aktiva diskussioner. På Sailing Anarchy är det väl uppåt 10 000 inlägg på ämnet.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75583-vor-olycka-team-vestas/

 

Nåt ja åxå undrar över är att lärodret står rycken i grov sjö? men nån av båtarna har ja för mig fick en roderska?

Menar du när man seglar eller när man går på grund? För båda rodren slets ganska omedelbart ur båten när de hamnade på revet. Den båten som knäckte, och bytte ett roder, under första etappen seglade på någonting som fick rodret att gå av. Det flyter omkring mycket skräp i haven, förutom valar och annat som har där att göra..

 

V 65-båtarna kan tyckas vara extrema å ultramoderna men de är märkligt påminnande om de galmla blekskenarna från slutet av 1800-talet å början av 1900-talet, som både hade dubbla centerbord å rullsegel, en svensk båt som kommer i närheten; CAKE WALK* 1902 hade liknande strykjärnsform med vassa slag och skulle segla i en viss krängningsvinkel för maximal fart, istället för svängköl burkade besättningen i lätta vindar liggandes på rad i lä, och till å med ute på bommen! för att uppnå rätt krängning, i det spåret på hård slör var hon oslagbar,

 

*konstruktör Gunnar Mellgren (1877-1929), 15,32 x 3,38m, 111-120qvm,

V65 båtarna är ju egentligen inte så extrema med dagens mått mätt. De är byggda för att hålla, vilket kanske räddade livet på Vestas besättning. Titta på moderna IMOCA 60, de stora trimaranerna eller 100-fotarna. Betydlig extremare.

 

Men ja, visst hade de kommit på något redan för 100 år sedan. I våra vatten seglade man båtar som CV, Xet och Snabeljagaren. I Australien seglade man ännu fortare med 18-fotare och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MOB hos team brunel, eller ...

Vad får dig att tro det, den där knorren på deras kurs?

Kolla de andra, de har också gjort liknande, men inte cirklat. Tror snarare lättvind och motström eller vindvrid och inte hunnit skifta segel.

Tjejerna råkade väl ut för det förra etappen. Fick segla åt fel håll under ett moln, snabbare än att skifta segel två gånger när man är trött...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vind och motström. Man fick ankra för att inte driva baklänges :-((

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

MOB hos team brunel, eller ...

Vad får dig att tro det, den där knorren på deras kurs?

Kolla de andra, de har också gjort liknande, men inte cirklat. Tror snarare lättvind och motström eller vindvrid och inte hunnit skifta segel.

Tjejerna råkade väl ut för det förra etappen. Fick segla åt fel håll under ett moln, snabbare än att skifta segel två gånger när man är trött...

Om du inte lyckades förstå så skall jag skriva det i klartext. "eller ..." är alltså en fråga. Tydligare så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

MOB hos team brunel, eller ...

Vad får dig att tro det, den där knorren på deras kurs?

Kolla de andra, de har också gjort liknande, men inte cirklat. Tror snarare lättvind och motström eller vindvrid och inte hunnit skifta segel.

Tjejerna råkade väl ut för det förra etappen. Fick segla åt fel håll under ett moln, snabbare än att skifta segel två gånger när man är trött...

Om du inte lyckades förstå så skall jag skriva det i klartext. "eller ..." är alltså en fråga. Tydligare så?

 

Jo, och jag svarade på den. Men jag ställde också en motfråga. 

Om du inte lyckades förstå så ska jag skriva det i klartext. "?" är alltså en fråga. Tydligare så? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att föra sig på ett forum, varav ett är att vara trevlig. Testa. Här här du ett utropstecken "!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser ett MOB GPS track ut enl en enkel googlesökning. Inte grlt olikt om du nu ärligt undrar var frågan skulle kunna komma ifrån.

post-105876-0-32407000-1421777698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att föra sig på ett forum, varav ett är att vara trevlig. Testa. Här här du ett utropstecken "!"

Oj, smakade den egna medicinen lite beskt?

 

Så här ser ett MOB GPS track ut enl en enkel googlesökning. Inte grlt olikt om du nu ärligt undrar var frågan skulle kunna komma ifrån.

Jo, jag undrade faktiskt ärligt eftersom jag med en snabb sökning inte kunde hitta något om det vilket kändes otroligt. Dessutom hade de andra spåren som sagt också krumelurer samtidigt så med tanke på var de är kändes stiljte och ström som en given förklaring.

Ockhams rakkniv du vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till ämnet...

Jag har inte haft tid att följa det här benet och inte spelat spelet sen starten, så båten står väl på land nånstans i Iran.

 

Har jag missat något spännande?

Jag gissar att det är ungefär så här: Tjejerna gjorde som på de tidigare benen, missade ett skift, tog en rövare för att komma ikapp och hamnade lite efter. Resten seglar inom AIS-räckvidd och går precis lika fort. Jag läste nåt om att Dong Feng ligger lite före?

Nån som vet om jag har rätt eller fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. DongFeng har haft ledningen nästan hela tiden. Ibland med så mycket som 100nm. Resten av fleeten kom ikapp i början av Malaysiska Sundet, men nu verkar DongFeng kommit ut på andra sidan först och drar åter igen ifrån. SCA har legat efter de andra båtarna nästan hela resan som du skrev. Kom ikapp i sundet och verkar hålla avståndet till de övriga fyra båtarna som har seglat i klump hela resan.

 

Otroligt spännande!

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns två sätt att föra sig på ett forum, varav ett är att vara trevlig. Testa. Här här du ett utropstecken "!"

Oj, smakade den egna medicinen lite beskt?

 

Så här ser ett MOB GPS track ut enl en enkel googlesökning. Inte grlt olikt om du nu ärligt undrar var frågan skulle kunna komma ifrån.

Jo, jag undrade faktiskt ärligt eftersom jag med en snabb sökning inte kunde hitta något om det vilket kändes otroligt. Dessutom hade de andra spåren som sagt också krumelurer samtidigt så med tanke på var de är kändes stiljte och ström som en given förklaring.

Ockhams rakkniv du vet...

 

Occams razor i all ära. Occams razor appliceras som en problemlösningsteknik, den apliceras inte på problemformuleringar. Jag har stä'llt en enkel fråga. Du har svarat kaxigt. Jag frågade dig om du förstod att jag ställt en fråga. Möjligen kan du ha tolkat det som en retorisk fråga. Men jag tror inte det.

 

Det lämnar bara en annan tolkning till tonläget i ditt svar. Du spelar allan, medvetet eller omedvetet. Vi kan väl säga att det var lite obetänksamt och med ett ogenomtänkt syfte att förhöja dig på andras bekostnad. Inte otillåtet, men ovälkommet.

 

Ps. För övrigt, om du nu vill tuppfäktas med kvasiintellektuella referenser, så påminner jag dig om att Occams razor stipulerar att man skall sträva efter så få antaganden som möjligt (du kan möjligen ha gjort det klassiska tankefelet att tro att det refererar till det mest troliga scenariet). Låt oss hypotetiskt säga att min MOB-fråga var retorisk och inte undrande ... det vore i så fall ett antagande. Hur kan du referera till den principen när det är omöjligt för dig att ens prestera ett svar med färre antagande, om du inte besitter en fastställd sanning? Occams razor var faktiskt en rätt fyndig reflektion kring den del av ditt svar som var faktabaserad, och som sedermera visade sig vara rätt. Men den är helt irrelevant i frågan kring hur man skall bete sig på ett korrekt sätt. Jag tror inte att jag når fram till dig, men kanske kanske sådde jag ett frö att nästa gång du skall briljera dina kunskaper, så är det mer slagkraftigt att göra det stand-alone, inte genom att kliva på ngn annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt:

DF bröt masten inatt, 240 Nm from Kap Horn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och idag livestreamade VOR när 4 båtar rundade Kap Horn, nästan inom synhåll från varandra! Rätt coolt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...