Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alexcyber

Polar 820/290 Express

Rekommendera Poster

Aha! Det förklarar saken, har funderat på vad "Royal" inneburit tidigare, men nu vet jag det. Tack!
Min är båtnummer 6024 från -88. Satt en VP271C i när jag köpte den, men jag bytte till en AD41B inför säsongen 2018. Jag håller helt med om att V8:an går tyst och fint, men jag är i skrivande stund väldigt nöjd med bytet till diesel. Min tidigare V8 tjänstgör numera i en Coronet 21; återbruk på hög nivå! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumenten=VDO Viewline

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev EmilCarlsson:

Roligt att det blivit lite liv i Polar-tråden! Vill även tipsa om Polargruppen som finns på Facebook, den heter "Polar 820 Express Polar 290".

Tyvärr kan jag inte i detalj säga hur stor septitank jag har i min båt, men jag tycker inte att det är något bekymmer. Vi är 2 vuxna ombord i dagsläget och båten har bogpropeller placerad för om septitanken.

essox; vad har du för årsmodell och båtnummer? Ser nämligen att din inredning ser helt annorlunda ut än min. Jag har inte det vita inredet, utan allt är i trä. Sen gillade jag din instrumentering också. Varifrån är mätarna och kör du diesel eller bensinare?

Tjena Emil

 

Krävs lite nya Polarägare bara😃

 

Jag tillhör gruppen personer som inte använder Facebook ”tyvärr”😉

 

okej. Jag tror att tidigare ägare modifierat min tank. Den är märkt att den provtryckts 2009..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@essox - verkligen snyggt med vitt laminat i kombo med riktig teak 👌. Inredningen ser minst sagt välvårdad ut också. Ser nästan nytt ut på bilderna, inga hål efter den gamla spisen eller originalblandarna i köksbänken. Kanske luras bilderna men det ser ut att vara i superskick 👍. Läckra och prisvärda båtar de där. 

 

Riktigt kul att ha kvar originalofferten också! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni gillar inredningen, förre ägaren gjorde massor med båten, nya tankar, elsystem, vvs, beredare, kyl, motor, m.m

Jag sparade annonsen och ser att han satt i ny bänkskiva i köket i samband med flytt av kyl, snyggt arbete, ser ut som om båten tillverkats på det viset.
Är inne på 4:e semesterveckan till havs, båten har såklart sin begränsningar men för pengarna så är vi helnöjda. Funderar ibland på alternativ då vi ibland saknar fördelar med ex.vis tyngre, större båt som vi haft tidigare, ligger just nu i skvalpig naturhamn😏 och det känns att båten är ganska lätt.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten uppe för säsongen = planering för modifiering...

 

Ni som har monterat in kylskåpet uppe i sittbrunnen kanske kan hjälpa mig med detta?

Jag avser att montera kylen där det idag är ett förvaringsskåp på babord sida.

-Vilka utmaningar kan man förvänta sig att stöta på?

-Något speciellt kylskåp som passar extra bra/dåligt? (Har kikat på en Coolmatic Cre-80)

-Något annat jag bör tänka på när jag ändå är igång, utmaningar med ombyggnation av soffan/lådan till höger om där skåpet i sittbrunnen står idag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Vikings:

Båten uppe för säsongen = planering för modifiering...

 

Ni som har monterat in kylskåpet uppe i sittbrunnen kanske kan hjälpa mig med detta?

Jag avser att montera kylen där det idag är ett förvaringsskåp på babord sida.

-Vilka utmaningar kan man förvänta sig att stöta på?

-Något speciellt kylskåp som passar extra bra/dåligt? (Har kikat på en Coolmatic Cre-80)

-Något annat jag bör tänka på när jag ändå är igång, utmaningar med ombyggnation av soffan/lådan till höger om där skåpet i sittbrunnen står idag?

 

 

Hallåj

 

va kul, ska nog plocka upp snart också. Då ska det bytas vattentank och ankarspel, säkert något mer😃

 

Min kyl är mindre så hur en 80liters funkar vet jag inte riktigt. Måtta och kolla. 
Det jag upplever är att min skulle byggs lite annorlunda eller behandlats annorlunda. Skivan lackade jag med 2-komp och den börja flaga och när jag försökte snygga till det så slipade jag igenom faneren. Så bänkskivan kan man fundera på om man vill ha annorlunda. 
För att leda bort värmen så satte jag ventiler på båda sidor, fasa ur bänkskivan i bakkant och borra upp två hål (10cm) i plasten bakom kylen. 
 

Jag har också ”ny” durk så jag fick en nivåskillnad som jag fick ta hänsyn till när jag byggde skåplådan. 
 

Ja just, lådan blir gärna ett steg när man kliver i och ur. Så tänk på vilken skiva/yta du vill ha. 

E939F1FF-AF43-461E-888B-6BB6EE381263.jpeg

A450F8B1-08FA-4F79-8D9B-EB2015CA2B79.jpeg

D770BE1F-2AB0-4B01-A810-9A736BEA123D.jpeg

486053F0-BC79-4845-A506-D5EF33BF13EB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Vikings:

Tack mkt fina bilder, är till stor hjälp.

@Pirayan Hur många liter är kylen på bilden?

Tackar. 
 

Bra fråga. Den satt i sedan tidigare och jag har inte kollat. Hade en 65a införa båten och jag tycker nog att denna skulle kunna vara det samma. Men båtkylar känns alltid små😃
I förra satt det en 42a som jag bytte till en 65a utan modifiering. 
 

Kastar ett öga nästa gång jag är i båten. 
 

Googlat lite å min kyl är troligen 40-50

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-21 vid 17:16 skrev Pirayan:

Tackar. 
 

Bra fråga. Den satt i sedan tidigare och jag har inte kollat. Hade en 65a införa båten och jag tycker nog att denna skulle kunna vara det samma. Men båtkylar känns alltid små😃
I förra satt det en 42a som jag bytte till en 65a utan modifiering. 
 

Kastar ett öga nästa gång jag är i båten. 
 

Googlat lite å min kyl är troligen 40-50

Nu så. 
Det är en 65a jag har tydligen. Den känns så liten😃

77D60C17-89F6-4B64-914B-6383D6E6D3EF.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-25 vid 13:51 skrev Pirayan:

Nu så. 
Det är en 65a jag har tydligen. Den känns så liten😃

77D60C17-89F6-4B64-914B-6383D6E6D3EF.jpeg

Stort tack för din återkoppling @Pirayan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har ni övriga det med ankarspel i aktern på era Polar:er??

 

Själv har jag ett som sitter monterat i fören men har tankar på att montera en i aktern under våren. Vill höra med er om vilka märken/leverantörer man absolut skall akta sig för, vilken storlek man bör ha på lina osv.

 

Har snöat in på detta ankarspelet, är det något att ha tror ni?

ANKARSPEL LEWMAR S900 BB INK FJÄRR 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vikings:

Hur har ni övriga det med ankarspel i aktern på era Polar:er??

 

Själv har jag ett som sitter monterat i fören men har tankar på att montera en i aktern under våren. Vill höra med er om vilka märken/leverantörer man absolut skall akta sig för, vilken storlek man bör ha på lina osv.

 

Har snöat in på detta ankarspelet, är det något att ha tror ni?

ANKARSPEL LEWMAR S900 BB INK FJÄRR 

Tjena Mr Viking

 

Jag har ett Lewmar ProFish 1000 vilken jag svär över men vissa tycker dom är bra men andra är som jag, inte så imponerade. Jag själv har nu köpt ett bandankarspel från Achormatic som jag hoppas ska göra mitt båtliv mer harmoniskt. 

Hur S900 är har jag ingen erfarenhet om men det finns en hel del att läsa om ankarspel här på forumet så jag rekommenderar  dig att kolla runt i befintliga trådar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att slita ut vattentanken för att se hur förstörd den är av 30år i drift. 
Ingen vacker syn😂

705DD940-588C-43F5-9FF3-7886167D5A61.jpeg

528C6B20-D711-48B6-87BB-17486664FDBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så. Nu är svordomen bortmonterad🍾💥

Och det nya ska placeras in på nå vis. Ska testa att bygga en provisorisk konstruktion för att sedan låta grabben svetsa det slutgiltiga i rostfritt. 

9622E369-41E9-4A5F-BFF2-C2A23676019C.jpeg

7211AB3D-1268-4AF1-AB94-513D65C016B3.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kröp ner som en liten puppa i utrymmet när batterier och spel suttit och, undra om jag fasiken ska såga sönder aktern och bygga en enklare utgång till badbryggan. 

Kikar man på t ex Marex 290 som är ”samma” båt så har dom utgång om babord. Jag spånar på att ha en mitt i där duschen är. Det är ju bara helt ihåligt. 
 

30435AD4-83D3-42EB-AA01-544CB3690069.jpeg

630EEC4A-A421-437D-AC4B-4AC74A2B38F6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/21/2021 at 2:05 PM, Pirayan said:

Kröp ner som en liten puppa i utrymmet när batterier och spel suttit och, undra om jag fasiken ska såga sönder aktern och bygga en enklare utgång till badbryggan. 

Kikar man på t ex Marex 290 som är ”samma” båt så har dom utgång om babord. Jag spånar på att ha en mitt i där duschen är. Det är ju bara helt ihåligt. 
 

30435AD4-83D3-42EB-AA01-544CB3690069.jpeg

630EEC4A-A421-437D-AC4B-4AC74A2B38F6.jpeg

Hej Pirayan,
Hur gick det dina planer på ingång från aktern? Jag såg en Polar i somras som gjort så, och blev såklart lite sugen på denna manöver i framtiden.
Mvh Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...