Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Spancox

Nya inköp för 2015

Rekommendera Poster

Så, nu årets seglarsäsong snart kan inledas (nåja) undrar jag vilka förbättringar era pärlor skall utsättas för i år?

 

Våra tre:

 

  • Ny propeller då den gamla slutade flöjla sig i somras. :-(
  • Nya mantåg med grindar på båda sidor.
  • Lacka om rorkulten.

Bonus om orken skulle räcka, nya durkar till salongen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt ny genua.

Fockskenan för selftackern ska bort.

Ska försöka hinna plasta förstärkningar/bottenstockar i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt hopp om att det skall bli islägg i närtiden så att båten fryser inne är nog inte att vänta.

 

Idag känns det inte så lockande som att gå ut som i Onsdags.  :P

 

post-53310-0-64101700-1420215474_thumb.jpg

 

I dag blåser det stormvindar.

 

Det stora jobbet som jag funderar på är att staga upp durken där rattpedistalen står.

Bygga en konsoll på rattpedistalen och monterar nya motoreglage där, samt plotter, ny kompass och ett par instrument.

 

Sen finns det ju några eftersläpande arbete och sen brukar det alltid dyka upp nya ideer.

 

Ankarspel har jag funderat på länge. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gennackerpeke, nya instrument inkl plotter och lacka om durken i sittbrunnen. Sen dyker det väl alltid upp 10 andra prylar under våren som man till frugans förtret bara måste ha :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrum o motor ska få sig en uppfräschning m tvätt o färg

 

Nytt storsegel

 

Lite mer solceller

 

Samt, om tid finnes, sy ny sprayhood och bomkapell

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledlampor ska det bli i båten för att spara ström. Vi har ganska många 20W glödlampor. Med alla lampor ersatta med led spar vi 80% eller nåt. Hade med mig en 12V led en sån med pinnar som jag testade på toan och den lyste som halogenlampan. Var inte polaritetsberoende heller.

 

http://m.ebay.com/itm/251592376973?nav=SEARCH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt, om tid finnes, sy ny sprayhood och bomkapell

Gjorde samma för något år sedan; köpte färdigsytt bomkapell på Hjertmans samt även kapellväven till sprayhooden så de ser ut att höra ihop fast bara det ena är skräddarsytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt en ny rullgenua från Boding som beskrivs så här i reklamen "G2 Membrane Segel är den senaste medlemmen i Bodings segelfamilj, och är det senaste inom segelteknologin. Fibrerna i dukens kärna kan lamineras böjda, ett så kallat curved fiber laminate.  Bättre segel finns inte idag för nöjesseglare och klubbkappseglare med högsta krav på form och hantering"

Är det någon som har erfarenhet av detta material/segel?

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, har en fock i G2. Ingen höjdare att vika ner i en säck, men i övrigt helt OK. När jag beställde genua valde jag att köpa motsvarande duk från Gransegel, skiljer inte många hundralappar och den verkade mjukare fast lika stark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter för synpunkterna! Hur står seglet? Har det så bra form som tillverkaren hävdar. Jag skall ju ha mitt på rulle så jag tror inte det blir några problem med stuvningen. Men jag har mastheadrigg, så genuan är ett stort tungt segel (och nu kanske styvt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är klart inför nästa säsong:

 

- Nylackad ratt, bord, kartbord m.m.

- Nya rostfria ankarspelskontakter på däck

- Myggnätslucka

- Nytt bogankare, Delta 25kg

- Ommålat ankarfack

 

Det som står på önskelistan är en wifi-antenn och även LED-glödlampor. Tyvärr måste livflotten in på service först och det kostar 5000:-. Får se om slantarna räcker :)

 

Båtprylar är ju kul :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Nytt storsegel.

- Lacka durken i sittbrunnen, lacka allt trä på gummijollen.

- Badplattform (klart)

- Toatömning hoppas jag.

- Byta startbatteri och eventuellt fixa brytare även på minus, fortsätta mäta varför jag har elektrolytisk korrosion.

- Se över revningen av storen.

- Byta resår på dynorna i båten så att dom befinner sig där dom ska

 

Har aldrig haft så lite att fixa, men båten står på varv för reparation och jag kommer inte åt den, så det blir lite stressigt när jag väl får tillbaka den. Har en längre lista som jag får fortsätta med nästa år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt innertak är pysselprojektet samt att jag har inhandlat en autopilot.

Dessutom har jag kasserat den gamla "lågprisportapottin" till förmån för Dometics exklusivare modell med djupare toaskål och tryckspolning.

Elsystemet ska dras om. Lika bra att passa på när taket är nere. Värre ormbo har jag knappt skådat men nu ska det förhoppningsvis bli snyggt och prydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pu jag har tagit i så det blir över i vinter.

Är i full färd med nyt teakdäck har plastat en del under också, alla beslag på däck också!

Sen komer ankarspel farm o bak och ny värmare.

Fatta inte hur jag ska hinna på lite mer en tre månade?

Men roligt är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ny sprayhood.

Fortsatt uppgraderingar av elsystemet.

Lurar på nya instrument. Raymarine i70 eller B&G triton.

Det "gamla" nexus ska avyttras. (Om budgeten räcker till nya instrument)

Sen finns det ju hur mycket som helst att fixa om man hinner eller har råd?

skriva önskelista till sjöjungfrun?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Det är ju så att man sitter här och skäms med Hoffen i vänsternäven när man lyssnar på hur ni redan pulat och donat inför sommaren. ;)

 

Kul att se att så många har såväl planer som tid att verkställa dem! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox.

Det man skrivit. Är inte samma sak som att ha börjat..

Vårstressen måste väl få sätta in först!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra, nu blir det en komihåglista för mig själv också. Helt ny rigg, avskiljare för start och förbrukningsbatteri, ändra ryggstöd i salongen, klä in delar av rufftak med teak, lacka sittbrunnsdurk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solceller, tänkte mig 2 x 25 w. Inbillar mig att det är lättare att lösa placeringen på båten då, än att ha en stor otymplig 50-watts dito.

 

Bygga ny durk till sittbrunnen, av såna där "uteplattor" i trä som kostar 99 kr / kvm. (what a bargain!   ;)

 

Eventuellt byta ut storsegelfallet, som börjar kärva om man drar det för långt ner mot däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässa i Göteborg snart, läge att titta i utställarförteckningen om man har vägarna förbi och känner för det. Ska bli kul att kika på båtar och tbh igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda "måstet" att fixa innan båten sjösätts är att byta text på akterspegeln. På båtmässan skall jag kika på en ny GPS, men det blir ingen ny i år. Nästa år kanske.

Det blir desto mer att göra när båten är riggad och klar då jag skall omsätta teori i praktik hur man seglar flerskrov på ett bättre sätt.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte är intresserad av att köpa och titta utan vill lyssna istället, så verkar scenprogrammet var välfyllt. Framförallt för seglare och även de som vill utmana sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledlampor ska det bli i båten för att spara ström. Vi har ganska många 20W glödlampor. Med alla lampor ersatta med led spar vi 80% eller nåt. Hade med mig en 12V led en sån med pinnar som jag testade på toan och den lyste som halogenlampan. Var inte polaritetsberoende heller.

 

http://m.ebay.com/itm/251592376973?nav=SEARCH

Bytte all belysning på min 999:a till diodlampor och diodlister. All belysning på tar nu ca 2 amp och ger bättre ljus än förut. Rekomenderas.

post-59626-0-44856500-1422639447.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har  funnit att Raymarins instrument i70 vore kul att ha. Skulle kunna få ut en graf på hur vinden vrider över dagen (kompassvind). Har inte riktigt koll på hur man kan ställa in skalan för tid, vilket jag tänker göra på båtmässan i Gbg. Man lär även kunna få en bra presentation av AIS, på denna.

 

Nästa  ämne är att få en liten frys (< - 10 oC) för att kunna köpa fryst mat som skall klara sig över tid. Alla tillverkare verkar ge strömförbrukning vis omgivningstemperatur 22 oC   + temp i boxen av + 6oC. Skall be om beräkning av strömförbrukning vid -10oC. Att kunna ligga ute utan att behöva gå i hamn för inköp efter 3 dagar vore underbart.

 

Förutom detta finn önskan om ett "mobilt bredband" med antenn för signal så högt som möjligt över havet för god signalstyrka.

 

mm, mm

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...