Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Torparn61

Temperaturgivare till Laddningsregulator (Solcellspanel)

Rekommendera Poster

Skulle behöva hjälp med vad det sitter för temperaturgivare till den Laddningsregulator som vi har till Solcellspanelerna.

Sådan här regulator gäller det: http://xn--importren-57a.com/solceller/regulatorer/40a-regulator-for-solpanel-

 

Dessvärre har inte säljaren några givare att sälja. Någon som möjligen har en givare liggandes, och kan tänka sig att sälja den lite billig?

Eller

Någon som vet vad det är för element i, så kan jag tillverka en egen givare (sensor)?

 

Tack på förhand

 

//Torparn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket "bhemac" för den infon.

Testar med ett motstånd eller potentiometer först, då ser jag om värdet ligger någorlunda rätt vid 10K, sedan får det bli Elfa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac för den informationen.

Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit.

Just nu minns jag inte vad  temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit).

De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda.

Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem.

 

Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac för den informationen.

Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit.

Just nu minns jag inte vad  temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit).

De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda.

Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem.

 

Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan.

Hej!

Hur gick det? Kom du fram till om det behövdes någon tempgivare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har likadan. Köpt från 24v.se

på den sitter det en liten grej, som nog är tempgivare. Regulatorn talar iaf om temperatur när man bläddrar runt i menyn. Kolla med dom. Den ingick när jag köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac för den informationen.

Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit.

Just nu minns jag inte vad temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit).

De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda.

Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem.

 

 

 

Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan.

Temgivaren är till för att regulator ska kunna optimera laddningen beroende på vilken temperatur batterierna har. Lägre temperatur = högre laddspänning och tvärt om vid högre temp. Regulatorerna brukar ha en grundinställning för laddning vid 18-20 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...