Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marrexxx

Lagrad ost

Rekommendera Poster

För tre och ett halvt år sedan köpte jag en hushållsost den har sedan dess legat i kylen och med jämna mellanrum har jag vänt den. Lagom till jul tog jag fram den. Och den slog den dyra cheddarosten med flera båtlängder. Så har ni inget annat för er i jul är mitt tips att gå o köpa en ost och börja lagra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte.

Det här med att lagra eller betala dyrt för gammalt vin, ost sprit osv.

Betalar jag dyra pengar. Föredrar jag att få nygjort.

Gammalt borde väl vara rea varor?

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att man ska ha en waxad/paraffinerad ost om man vill lagra, men hushållsosten är väl inte det? Vet ändå flera som lagrat och lyckats med densamma, fast bara ett år brukar de stå då. Annars är att köpa en röd julost på rean om några dagar ett bra tips för samma övningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr köpte jag "röd" julost efter jul, la på ett extra lager paraffin och lät den bo i källaren till nästa jul. Den blev bra men kanske inte någon superost!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hushållsost Brukar ligga i en "plastcylider" den är tjock o tät såden funkar att lagra osten i. Men jag tror inte det funkar om den bara är inslagen i plastfolie. Att den är rund gör ju att yran blur lite i förhållande till volymen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper en julost (röd) och har den i kylskåp till midsommar ,samt sparar jag en julmust också ,,,trevligt å ha på midsommar kvällen =)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik: Det är ju inte direkt samma sak... Scan sköter köttbullarna till julbordet också om man så vill. Betyder ju inte att man alltid föredrar färdigköpta produkter

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två vaxade stureostar i kylen sedan förra julen, ett år till får det allt bli.

Annars kan jag rekommendera Sivans ost.

 

www.sivansost.se

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två vaxade stureostar i kylen sedan förra julen, ett år till får det allt bli.

Annars kan jag rekommendera Sivans ost.

 

www.sivansost.se

 

Nu har jag öppnat den ena osten efter två år i kylskåpet, jädrans vilken smak, verkligen allt annat än mild som det står på etiketten.  Den andra osten får ligga ett år till.  I år ska jag köpa ett par runda och vaxade julostar och glömma bort ett par år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vända dem ett par gånger i månaden.  Häftigt att man kan lagra egna ostar med så bra resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd detta. Trodde den skulle handla om parmesan, men detta var inressant. Parmesan är dock lika nödvändigt på en segelbåt som segel, makrill i tomatssås och pilsner.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åxå fixa det på egen hand. Skickade sms t frugan, att köpa hem hushållsost.

Den förra öppnade jag av ren frustration eftersom bolaget vägrade. Dom sa att Systembolaget absolut inte åtar sig ostlagringsuppdrag!!!

Fredrik din lögnhals!!! Eller???

Menar du något annat bolag?

:)

Eller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylskåpet funkar. Rita bara dödskalla o skriv förbjudet att öppna på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp 3 stora julostar inköpt 1 st ska ätas upp 2 st blir kvar till midsommar minst

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åxå fixa det på egen hand. Skickade sms t frugan, att köpa hem hushållsost.

Den förra öppnade jag av ren frustration eftersom bolaget vägrade. Dom sa att Systembolaget absolut inte åtar sig ostlagringsuppdrag!!!

Fredrik din lögnhals!!! Eller???

Menar du något annat bolag?

:)

Eller....

Det går ju annars att köpa mjukost, dock inte raketost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska åxå fixa det på egen hand. Skickade sms t frugan, att köpa hem hushållsost.

Den förra öppnade jag av ren frustration eftersom bolaget vägrade. Dom sa att Systembolaget absolut inte åtar sig ostlagringsuppdrag!!!

Fredrik din lögnhals!!! Eller???

Menar du något annat bolag?

:)

Eller....

Det går ju annars att köpa mjukost, dock inte raketost.

Appropå?!.??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp 3 stora julostar inköpt 1 st ska ätas upp 2 st blir kvar till midsommar minst

 

Mitt råd är att du ska låta dem ligga minst två år. Riktigt lagrad ost är sååå god och om man öppnar för tidigt så blir man så besviken över att man inte kunnat hålla sig om man en gång smakat en två eller treåring ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

japp 3 stora julostar inköpt 1 st ska ätas upp 2 st blir kvar till midsommar minst

 

Mitt råd är att du ska låta dem ligga minst två år. Riktigt lagrad ost är sååå god och om man öppnar för tidigt så blir man så besviken över att man inte kunnat hålla sig om man en gång smakat en två eller treåring ;)

 

 

Helt riktigt.  Efter ett år har det egentligen bara startat, och det dröjer minst två innan sensationerna kommer igång.

Är nere på Teneriffa nu och har köpt på mig några ordentligt lagrade får och getostar, mumma.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

japp 3 stora julostar inköpt 1 st ska ätas upp 2 st blir kvar till midsommar minst

 

Mitt råd är att du ska låta dem ligga minst två år. Riktigt lagrad ost är sååå god och om man öppnar för tidigt så blir man så besviken över att man inte kunnat hålla sig om man en gång smakat en två eller treåring ;)

 

 

Helt riktigt.  Efter ett år har det egentligen bara startat, och det dröjer minst två innan sensationerna kommer igång.

Är nere på Teneriffa nu och har köpt på mig några ordentligt lagrade får och getostar, mumma.

 

 

Du tänker alltså lagra ett får? Eller flera? Ser fram mot att höra mer om detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...