Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst BonusVita

O bensinen blir bara billigare o billigare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag såg igår på Jettappen eller Igor eller vad fan den nu heter, att priset för 1 liter blyfri 95 kostade 11.99:-

Det sägs bero på sjunkande världsmarknadspriser. Men är det hela sanningen? Kan det inte ha lite med att göra att vi har fått en ny regering? En regering som har insett att nu får det vara stopp på att mjölka ur det Svenska folket på precis allt...

Undra om vi även kommer ner till tian...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huuvaligen!

Tänk om vi har fått en regering som i lönndom går in och förändrar priser på en fri marknad, givetvis borträknat de officiella bränsleskatter, koldioxidskatter och sen moms på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BonusVita: Ibland sägs även att oljepriset varierar för att OPEC m.fl. ändrar sin "produktion" av olja.

En klar överdrift för egentligen nallar de ju bara ständigt ur en gammal fylld lagerlokal, men dessbättre är den verkliga producenten väldigt pålitlig om än något långsam.
(Råkar dessutom ha sin årliga svacka just nu - åtminstone hos oss nordbor. Men i natt exakt klockan 00:03 vänder produktionssiffrorna uppåt igen.)

Skål för det och God Jul alla! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade den numera ganska blekgröna delen av regeringen fått bestämma så hade bensinen kostat 58:90 + båtskatt och vi hade fått åka kollektivt på sjön. Ett uppsving för tillverkarna av vinkingaskepp!

 

Regering är väl fö inte rätt ord just nu, expeditionsministär låter mer riktigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hehe, naturligtvis är det skrivet med ironi...    :rolleyes:  ;)  :blink:  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bah!

 

Det är en jättekonspiration fattar ni väl, för att underminera rysslands ekonomi och straffa Putin. Araberna låter kranen stå öppen och amerikanerna kokar oljesand och frackar för allt vad tygeln håller, det är en koordinerad insats. Synd att dom inte timade det bättre med den svenska båtsäsongen bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bah!

 

Det är en jättekonspiration fattar ni väl, för att underminera rysslands ekonomi och straffa Putin. Araberna låter kranen stå öppen och amerikanerna kokar oljesand och frackar för allt vad tygeln håller, det är en koordinerad insats. Synd att dom inte timade det bättre med den svenska båtsäsongen bara.

Nästa vecka drar trollingsäsongen igång här i syd, så det passar utmärkt med lågt bränslepris......

 

En bild från dagens tur ......

 

post-104865-0-09152400-1419641533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med trolling har jag aldrig förstått hur det fungerar.

 

Är ju ingen fiskare och har aldrig haft nåt intresse åt det hållet. Det enda fiske jag ägnar mig åt är dörjefiske efter makrill och det kanske bara nån enstaka gång varje år. Det finns år jag inte dörjt en enda gång - fast jag ofta är ute på sjön.

 

Är det med trollingsäsongen som det är med älgjakten. Dvs - den börja mentalt på första arbetsdagen efter nyår och slutar sista arbetsdagen före jul.  ;)

 

Har ju jobbat på elverk större delen av livet. I 12 år jobbade jag i lag med en älgjägare, som jagade älg vid Blåsjön i Norrland, nån stans i Värmland och på två ställen i norra Bohuslän. Den enda perioden på året då jag inte hörde nått om älgjakt var de tre veckorna på hösten då han var ute och jagade älg. 

 

Fast å andra sidan brukade jag alltid få en bit älgkött när han jagat färdigt.  :)

 

Att äljaktspratet inte pågick mellan Jul och Nyår, berodde på att vi alltid försökte va lediga under klämdagarna om vi inte hade beredskap. Tror aldrig att vi jobbade mellan jul och nyår bägge två under de åren vi jobbade ihop.

 

Jag kan inte heller minnas att jag vid nåt enda tillfälle yppade ett enda ord om segling.  :ph34r:

 

Jo -  kanske en enda gång.

 

Seglade en sommar till Stavanger i min havsfidra. Alla gubbarna på elverket hade båt, men det var nog ingen som någonsin lämnade närområdet.

 

När jag hade varit i Stavanger var det en av arbetskompisarna som frågade; "Du var väl inte alldeles själv när du seglade så långt?"  varpå jag svarade lite lakoniskt; "Nej jag hade ju Auto-Helm med mig"  Dvs min autopilot - men det förklarade jag inte för arbetskompisen.

 

Nån dag eller stund senare kom jag in på lagret och fick höra min lagkompis - älgejägaren säga; "Han seglade väl inte själv till Stavanger!?" "Nej" svarade den andre arbetskompisen "Han hade Lars Helm med sig"

 

Lars Helm var en kompis. Om han alltid hade otur eller var vårdslös är jag inte säker på, men jag lutar åt det senare. Han gick nästan alltid gipsad eller lindad nån stans. Hade jag varit tvungen att ha haft med mig Lars Helm - så hade jag aldrig seglat nån längre sträcka. :P

 

Och allt detta pga att bensinpriset sjunker.

 

Vinden är visserligen fri, men trotts det är den nog inte billigare att segla än att gå för motor - men betydligt tystare och skönare.  :wub:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl säga att trollingfisket är ganska nytt för mig också Toaen, men det skiljer inte så mycket mot att dörja, man släpar beten efter båten, och vill gärna få stoooora havsöringar och laxar att hugga så man får drilla dom på spö....

 

Här nere i mina trakter har vi fiskestopp från 15 september till 31 december på lax och havsöring, Därav att säsongen börjar nästa vecka......havsöringsfisket från land och båt är det många som vill testa tidigt på säsongen annars fångas nog flest fiskar i Mars/April men det kan skilja mycket från år till år beroende på vattentemperatur, vindar, tillgång på mat, sill, tobis och annat smarrigt....

I andra delar av landet har man ingen fredningstid och som du skriver så kan fisket pågå året runt......

 

Så här kan det se ut.....

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=dIkcAJ8F7kw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade den numera ganska blekgröna delen av regeringen fått bestämma så hade bensinen kostat 58:90 + båtskatt och vi hade fått åka kollektivt på sjön. Ett uppsving för tillverkarna av vinkingaskepp!

 

Regering är väl fö inte rätt ord just nu, expeditionsministär låter mer riktigt.

Verkar som om expeditionsministären blir lika långlivad som den förra

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20079271.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kan känna oss trygga i att bensinen kommer återfå sitt rätta värde.

Givetvis kommer ett för lågt pris drabba skatteintäkter då MOMS läggs på procentuellt. 

 

Om statens mjölkko bränsleskatt sinar så måste man ta till medel mot det.

Dessutom så har vi miljömupparna som ivrigt och frenetiskt jobbar på att avveckla Sverige genom sin politik.

 

Lite fakta om bränsleskatter. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/

 

 

Myten om att det handlar om miljön borde nått ned till tidigare år i grundskolan då de fattar mer än många andra vuxna att den mängd utsläpp vi skapar här i Sverige är i stort sett obefintlig i jämförelse med  USA och Asien där soppan säljs till priser runt 6 kr/liter.

Att påstå att skatten på bränsle är för miljön är en bluff och endast till för att få in pengar till ett svart hål som kallas Svenska statens budget.

 

En budget som fortfarande ingen vet hur den ser ut. Inte mer än en massa nya skattehöjningar för att finansiera 7-klöverns galna politik.

 

Om någon tyckt jag haft visst förakt för politiker så är det inget mot vad det är nu och knappast ensam. Denna soppan kommer endast gynna extremare partier än SD och V är idag.

 

Garanterat kommer det påverka vårat liv där vi gärna vill ha råd att njuta av friheten med båtar. 

 

Förklaring till varför jag hävdar att det är galen politik. Jo jämför med att åka båt där 7 personer med olika viljor drar i ratten på båten.

Vingligt, ja säkert. På grund? Kanske.

 

För mig spelar det mindre roll om det är en röd eller blå förare bara kursen är stabil och vi kommer framåt och föraren kan se till att vi inte går på grund.

 

Njut så länge det varar av ett lågt pris på soppan.

 

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...