Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
PCP-Roger

Testa Solcellsreg.

Rekommendera Poster

Har en liten fråga till "elnördarna" på forumet.

Jag tänkte kolla bl.a float-spänningen på en no name solcellsregulator som köpts via E-bay.

Min fråga är om det går att "mata" den med låt säga 15 v från ett stabiliserat spänningsaggregat då jag inte har tillgång till någon solcell just nu.

Tänkte göra som så att jag kopplar på ett fulladdat AGM-batteri och helt enkelt mäter spänningen över batteriet efter någon timma.

Eftersom jag kommer att använda ett fulladdat batteri så borde det inte vara någon risk för överbelastning av regulatorn även om aggregatet kan lämna betydligt mer ström än regulatorn är avsedd för.

Regulatorn är enl. vad jag kan läsa mig till från den lite röriga specen en typ som laddar med både MPPT och PWM - karaktär, max 10 A och avsedd för solceller på max 130W, den visar även återstående batterikapacitet, laddström och en massa andra värden så den fungerar även som en övervakningspanel. 

Eftersom jag kommer att göra mätningen vid rumstemp. så borde -om den håller specen- float-spänningen ligga på runt 13,8 v.

Anledningen till att jag vill kolla är att jag fått byta 2 omgångar batterier troligtvis beroende på att

MaxPower´n jag har ger en float-spänning på ca. 14,2-14,4 v.

 

//Roger 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten fråga till "elnördarna" på forumet.

Jag tänkte kolla bl.a float-spänningen på en no name solcellsregulator som köpts via E-bay.

Min fråga är om det går att "mata" den med låt säga 15 v från ett stabiliserat spänningsaggregat då jag inte har tillgång till någon solcell just nu.

Tänkte göra som så att jag kopplar på ett fulladdat AGM-batteri och helt enkelt mäter spänningen över batteriet efter någon timma.

Eftersom jag kommer att använda ett fulladdat batteri så borde det inte vara någon risk för överbelastning av regulatorn även om aggregatet kan lämna betydligt mer ström än regulatorn är avsedd för.

Regulatorn är enl. vad jag kan läsa mig till från den lite röriga specen en typ som laddar med både MPPT och PWM - karaktär, max 10 A och avsedd för solceller på max 130W, den visar även återstående batterikapacitet, laddström och en massa andra värden så den fungerar även som en övervakningspanel. 

Eftersom jag kommer att göra mätningen vid rumstemp. så borde -om den håller specen- float-spänningen ligga på runt 13,8 v.

Anledningen till att jag vill kolla är att jag fått byta 2 omgångar batterier troligtvis beroende på att

MaxPower´n jag har ger en float-spänning på ca. 14,2-14,4 v.

 

//Roger 

 

Det ska funka alldeles utmärkt. Du kan ju alltid koppla en 10A säkring innan regulatorn för att skydda den. Jag skulle ge det lite mer än någon timme, kanske 5-8 timmar, även om batteriet är fulladdat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solpanel har ju en spänning på 17 volt eller mer.Funkar det med 15 så är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utspädningen från en solpanel är beroende av belastningen. Flertalet panler ger mest energi vid drygt 17V. En PWM regulator belastar så hårt den kan, därför är spänningen vid solpanelen ungefär samma batteriets laddningsspänning. En MPPT regulator försöker belasta panelen så att den ger mest energi därför ligger oftast spänningen vid panelen på drygt 17V, det är detta som gör att en MPPT-regularor kan dra ur lite mer effekt ur panelerna i synnerhet när batterierna är djupt urladdade.

I avsaknad av sol kan man mycket väl koppla ett nätaggregat som ger 15-20V på ingången på regulatorn. Det är ett utmärkt sätt att underhållsladda under vintern. Men nätaggregatet måste ha en strömbegränsning så att regulatorn kan känna att spänningen sjunker när stönen blir för stor.

Floatspänningen ska ligga på drygt 13,2V när batterierna är fulladdade, finns det någon belastning ligger spänningen på 13,6-13,8V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utspädningen från en solpanel är beroende av belastningen. Flertalet panler ger mest energi vid drygt 17V. En PWM regulator belastar så hårt den kan, därför är spänningen vid solpanelen ungefär samma batteriets laddningsspänning. En MPPT regulator försöker belasta panelen så att den ger mest energi därför ligger oftast spänningen vid panelen på drygt 17V, det är detta som gör att en MPPT-regularor kan dra ur lite mer effekt ur panelerna i synnerhet när batterierna är djupt urladdade.

I avsaknad av sol kan man mycket väl koppla ett nätaggregat som ger 15-20V på ingången på regulatorn. Det är ett utmärkt sätt att underhållsladda under vintern. Men nätaggregatet måste ha en strömbegränsning så att regulatorn kan känna att spänningen sjunker när stönen blir för stor.

Floatspänningen ska ligga på drygt 13,2V när batterierna är fulladdade, finns det någon belastning ligger spänningen på 13,6-13,8V.

Enligt specen på regulatorn ska float-spänningen ligga på 13,8 v.

Har inte sett någon regulator med angiven floatspänning på 13,2 v. 

Iofs så går det väl alltid lite ström genom batteriet-även om det är fulladdat så någon liten belastning finns det ju på regulatorn.

Om det nu behövs en sjunkande spänning vid belastning för att reggen ska fungera så är det väl enklastt att använda ett ostabbat aggregat som inte kan ge mer än kanske ett par ampere- ett gammalt hederligt 

bestående av bara en trafo, likriktare och en elektrolytkonding som glättar spänningen-

 

 

 

//Roger

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kontrollera den nya regulatorn på flera sätt:

1) Kontroll av att den verkligen är av typ MPPT

Lägg först på en spänning på 11 VDC och se att den då ger tillräcklig laddspänning ut till batteriet. Lägg sen på 18 VDC från t.ex. ett laptopladdaggregat och ladda ett batteri som är halvladdat. Mät ström TILL regulatorn och ström FRÅN regulatorn. FRÅN skall då vara större än TILL.  Funkar inte båda testerna är det ingen MPPT och du har blivit lurad.

2) Lägg på 18VDC in på regulatorn och ladda ett välladdat batteri. Efter en stund skall underhållsladdspänning ha inträffat, och den bör vara omkring 13.7 volt vid 20 grader.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt specen på regulatorn ska float-spänningen ligga på 13,8 v.

 

 

Har inte sett någon regulator med angiven floatspänning på 13,2 v. 

Iofs så går det väl alltid lite ström genom batteriet-även om det är fulladdat så någon liten belastning finns det ju på regulatorn.

Om det nu behövs en sjunkande spänning vid belastning för att reggen ska fungera så är det väl enklastt att använda ett ostabbat aggregat som inte kan ge mer än kanske ett par ampere- ett gammalt hederligt 

bestående av bara en trafo, likriktare och en elektrolytkonding som glättar spänningen-

 

 

 

//Roger

 

Ska man vara riktigt petig så underhållsladdning ske med 13,2V. Praktiken sker det nästan aldrig, men det är den spänning man lägger på batterierna om de ska stå uppställda i månader. I verkligheten lägger man 13,6-13,8 V då laddas batteriet om det behövs. Det är den spänning man håller för tex nödströmsbatterier.

--

Om man har ett litet nätaggregat som matar regulatorn och sen drar ur ström ur batterierna så kommer nätaggregatet överbelastas, oftast inget problem. En laddare till dator är tex tt utmärkt nätaggregat 4A@19V. Dessa aggregat brukar ha en inbyggd strömbegränsare så de stryper själva. Alternativet är ett motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kontrollera den nya regulatorn på flera sätt:

1) Kontroll av att den verkligen är av typ MPPT

Lägg först på en spänning på 11 VDC och se att den då ger tillräcklig laddspänning ut till batteriet. Lägg sen på 18 VDC från t.ex. ett laptopladdaggregat och ladda ett batteri som är halvladdat. Mät ström TILL regulatorn och ström FRÅN regulatorn. FRÅN skall då vara större än TILL.  Funkar inte båda testerna är det ingen MPPT och du har blivit lurad.

2) Lägg på 18VDC in på regulatorn och ladda ett välladdat batteri. Efter en stund skall underhållsladdspänning ha inträffat, och den bör vara omkring 13.7 volt vid 20 grader.

nr 1 förutsätter att regulatorn har step-up funktion vilket är extramt ovanlig (och ganska värdelöst).

MPPT står bara för att solpanelerna belastas optimalt så att de lämnar max effekt. En del MPPT-regulatorer har även en DC/DC-omvandlare för att omvandla den "extra" spänningen till ström, i de fallen kan utströmmen vara större en inströmmen till regulatorn. De flesta, nya MPPT-regulatorer har inte DC/DC-omvandlaren utan en vanlig PWM-reglering, i de fallen blir ström ut = ström in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för "matnyttiga" tips, återkommer med resultaten när jag har testat lite.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du bör kontrollera den nya regulatorn på flera sätt:

1) Kontroll av att den verkligen är av typ MPPT

Lägg först på en spänning på 11 VDC och se att den då ger tillräcklig laddspänning ut till batteriet. Lägg sen på 18 VDC från t.ex. ett laptopladdaggregat och ladda ett batteri som är halvladdat. Mät ström TILL regulatorn och ström FRÅN regulatorn. FRÅN skall då vara större än TILL.  Funkar inte båda testerna är det ingen MPPT och du har blivit lurad.

2) Lägg på 18VDC in på regulatorn och ladda ett välladdat batteri. Efter en stund skall underhållsladdspänning ha inträffat, och den bör vara omkring 13.7 volt vid 20 grader.

nr 1 förutsätter att regulatorn har step-up funktion vilket är extramt ovanlig (och ganska värdelöst).

MPPT står bara för att solpanelerna belastas optimalt så att de lämnar max effekt. En del MPPT-regulatorer har även en DC/DC-omvandlare för att omvandla den "extra" spänningen till ström, i de fallen kan utströmmen vara större en inströmmen till regulatorn. De flesta, nya MPPT-regulatorer har inte DC/DC-omvandlaren utan en vanlig PWM-reglering, i de fallen blir ström ut = ström in.

 

Om man tror att man får något mervärde av att någon tillverkare stämplar en regulator med MPPT men han gör den utan step-up, dvs, att man aldrig kan få mer ström ut från den än vad som kommer in från solcellen så har man missat något väsentligt.

Regulatorer som inte klarar detta men som gör ett anständigt jobb att reglera fast med förluster, kan man köpa för en spottstyver, under 100-lappen med frakt från Ebay. 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_sop=15&_nkw=solar+panel+regulator&_pgn=5&_skc=200&rt=nc

(Har köpt två till småbåtar, inte MPPT men funkar helt OK)

 

VIll man ha riktigt arbetande MPPT-varainater så kostar de från c:a 500 kr och uppåt på eBay, och det dubbla i Sverige.

Exempel på en som testats någorlunda seriöst är: https://www.youtube.com/watch?v=3Okm50rgAWg

 

Typfall av falska MPPT-regulatorer som någon testat kan man beskåda också:

https://www.youtube.com/watch?v=KA3X8XLxWHU

https://www.youtube.com/watch?v=ZMzksWLqCAU

https://www.youtube.com/watch?v=UvDr0hZKbnk

 

Allt under c:a 400 kr är antagligen bara stämplade MPPT utan någon teknisk relevans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kontroll av att den verkligen är av typ MPPT

Lägg först på en spänning på 11 VDC och se att den då ger tillräcklig laddspänning ut till batteriet".
 
Det är mycket sällsynt att regulator har funktion för att HÖJA spänningen. IVT har någon á 140€.
 
Det kan vara intressant att sätta sig in i vad en MPPT-regulator egentligen är. Wikipedia kan vara en bra början. MPPT står för Maximum Power Point Tracking. Tekniken bygger på att variera lasten på solpanelen för att få ut maximalt. Max effekt på en solpanel är beroende av ljusinstrålning, temperatur mm. Sen är många MPPT-regulatorer försedda med andra finesser som tex att omvandla spänning till ström. Men det är inte omvandlingen som är MPPT-tekniken.
 
Det finns på marknaden ett antal, mer eller mindre falska MPPT-regulatorer. Den mest välkända eller snarare ökända heter ofta "WellSee" men den förekommer under andra namn, även i svenska butiker. Den har en MPPT-del men spänningsomvandlaren har en underdimensionerad drossel så spänningsomvandlinge blir dålig.
 
En MPPT-regulator med en riktig spänningsomvandlare brukar kallas "äkta". Strömmen ut är då större en strömmen in. Max Power är en sådan (som däremot har andra brister). Prisnivån är oftast 500 kr eller mer.
 
"Typfall av falska MPPT-regulatorer som någon testat kan man beskåda också:

"

 

Det finns många bra tester på YouTube, tyvärr finns det motsatsen också. Detta är ett exempel på en sådan. Han som provar verkar inte veta riktigt vad han gör. Jag har provat exakt samma regulator. 

  1. Jo det är en MPPT-regulator. Mäter man ström/spänning på ingången så ser man att dessa ändrar sig cykliskt när regulatorn provar med olika last.
  2. ​Drosseln saknas eftersom regulatorn inte har någon spänningsomvandlare utan laddningen regleras med PWM-teknik. På de ex vi köpte stod det "MPPT/PWM" vilket är korrekt.
  3. Lågomsmotstånden ifrågasätts men det är helt enkelt shunten för att mäta strömmen.
  4. ​Det saknas säkringar. Ja, shunten ihop med processorn fungerar som en elektronisk säkring. De flesta regulatorer saknar gammaldags, långsamma, smätlsäkringar.
  5. Dålig termisk ledning mellan bakstycket och MOSFETarna. Jo men hur mycket effekt är det som ska kylas bort? Några Watt högst. Även efter flera timmar med full effekt blir det bara ljummet. Det hade han upptäckt om han hade provat regulatorn.

Det här är en bra, fungerande regulator som jag rekommenderat till flera. Anledningen är att man "på köpet" får en display som visar spänning och ström till batterierna samt att man kan ställa vid vilken batteristänning lasten ska kopplas bort. En funktion som kan rädda batterierna. Men det är ingen "äkta MPPT" och den inbyggda MPPT-funktionen har ett tveksamt värde. Men en 20A regulator för drygt 200 spänn med display är ganska bra.

 

En "äkta MPPT"-regulator kan dra ut mer effekt ur solpanelrna. Upp till 30% brukar det stå. Det är sant om batterierna är urladdade till 11V. Men de flesta dra nog aldrig ur batterierna så mycket och då blir det inte alls lika stor vinst. Mätningar över en sommar visar på ca 10-15% vinst.

Regulatorn som "testats någorlunda seriöst" är bra men testen har ett fel: Man matar regulatorn med ca 22V men ingen solpanel lär ge mer än drygt 17V vid belastning så vinsten på 50% blir mycket lägre med en solpanel. Obs att ingående spänning bara är uppgiven, ej visad!
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det inte är viktigt att få ut laddning från en solcell som vid moln och skugga bara kommer upp i 11 volt för det är så lite i alla fall.

 

Den springande punkten är dock att en äkta MPPT - regulator kan ge större laddström i vissa lägen än vad solpanelströmmen är. Detta kan inte en PWM-regulator med en liten obetydlig induktans göra. Detta fullkomligt oberoende av hur mycket den än fiddlar med pulsningarna, mer än solpanelens maxström blir det inte.

 

Hur som helst, för en båtägare med upp till sisådär 100 W solpaneler lönar det sig bättre att skaffa 30-40 Watt mera solceller för 500kr plus en billig men OK regulator.

 

Har man hela hustaket fullt så är det läge med en riktig MPPT.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, satsa på så mycket solpaneler som möjligt, det är det som gör mest nytta.

Jag kan inte låta bli att tänka på en Biminitop med solpaneler. I synnerhet eftersom solen är ganska farlig och några seglarvänner försvunnit pga maligna melanom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt lite på regulatorn från E-bay ( samma som denna 

 fast i 10 A versionen) och på min MaxPower.

 

Kopplade dom till ett till ca 75% laddat AGM-batteri på 60 Ah.

Matade från ett laptop-aggregat som enligt specen ska ge 4 A och 19 V.

 

Regulatorn från E-bay som uppges vara en MPPT lastade ner aggregatet så att utspänningen varierade mellan 10,5 och 16 V men vart strömmen tog vägen vete f-n för amperemätaren visade  i stort sett 0 in i batteriet trots att displayen på regulatorn angav att batteriet laddades. :(

 

MaxPowern laddade batteriet med 5,75 A men drog bara 3,9 A från aggregatet.

Spänningen från aggregatet pendlade mellan 18,2 och 18,8 V samtidigt som spänningen över batteriet låg på 13,5 V.

Kan väl konstatera att det gamla ordspråket " man får vad man betalar för " gäller även för solcellsregulatorer.

Synd att MaxPowern ger 14,2 V i floatspänning i stället för 13,6-13,8 för den verkar ju i alla fall vara en äkta MPPT.

Någon som vet om det går att "programera om" den så floatspänningen blir rätt?

 

 

//Roger

 

Redigerad av PCP-Roger
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den billiga regulatorn ändrar sin belastning många gånger per sekund så hinner inte mätinstrumentet med. Koppla på ett oscilloskop så syns det tydligt. Man behöver mer avancerade, instrument för att få ett korrekt värde. Troligen lastade regulatorn också ner nätaggregatet så att dess strömbegränsning aktiverades.

Strömmen kan inte bara försvinna heller, nätaggregatet lämnar 76W om den effekt inte går in i batteriet så kommer det att bli rejält varmt någonstans!

Jag har mätt samma regulator men med en energimeter mot batteriet och regulatorn gör exakt det den ska. Men glöm det där med MPPT, den funktionen är ganska värdelös.

Det är egentligen inget större fel på MaxPowern mer än att den ger för hög spänning som förstör batterierna. Jag har flera gånger ställt frågan till NAPS om avsikten med den hög spänningen och om det går att reglera ner den men jag har aldrig fått något svar.

 

Vi har mätt ett ganska stort antal regulatorer men det är svårt att göra det på ett bra sätt. Vi brukar köra en jämförelse med en känd regulator med var sitt batteri och var sin solpanel under flera dagar där vi dessutom växlar batteri och solpaneler. Slutsatsen är att skillnaden är väldigt liten mellan regulatorerna. Inte helt förvånande eftersom alla styrs av en processor med väldigt likartad programvara.

 

Det svåra med el är inte att mäta utan förstå vad man mäter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den billiga regulatorn ändrar sin belastning många gånger per sekund så hinner inte mätinstrumentet med. Koppla på ett oscilloskop så syns det tydligt. Man behöver mer avancerade, instrument för att få ett korrekt värde. Troligen lastade regulatorn också ner nätaggregatet så att dess strömbegränsning aktiverades.

Strömmen kan inte bara försvinna heller, nätaggregatet lämnar 76W om den effekt inte går in i batteriet så kommer det att bli rejält varmt någonstans!

Jag har mätt samma regulator men med en energimeter mot batteriet och regulatorn gör exakt det den ska. Men glöm det där med MPPT, den funktionen är ganska värdelös.

Det är egentligen inget större fel på MaxPowern mer än att den ger för hög spänning som förstör batterierna. Jag har flera gånger ställt frågan till NAPS om avsikten med den hög spänningen och om det går att reglera ner den men jag har aldrig fått något svar.

 

Vi har mätt ett ganska stort antal regulatorer men det är svårt att göra det på ett bra sätt. Vi brukar köra en jämförelse med en känd regulator med var sitt batteri och var sin solpanel under flera dagar där vi dessutom växlar batteri och solpaneler. Slutsatsen är att skillnaden är väldigt liten mellan regulatorerna. Inte helt förvånande eftersom alla styrs av en processor med väldigt likartad programvara.

 

Det svåra med el är inte att mäta utan förstå vad man mäter!

Om nu den billiga regulatorn lastar ner aggregatet så strömbegränsningen går in så måste väl det samma gälla med en solcell som ansluts till ett urdraget batteri- spänningen sjunker- och vad jag förstår så ger inte solcellen på t.ex 100 W några 100 W vid en utspänning på runt 12,5-13 V som batteriet laddas med. Till skillnad på MPPT-regulatorn som bara lastar solcellen så mycket att den ligger kvar på den spänning som den ger sin maximala effekt vid.

 

Om jag förstår det hela rätt så är MPPT inte helt fel om man t.ex. som jag har en ganska stor batteribank (8x 60 Ah= 480 Ah), om jag legat still ett par dagar med båten och inte haft så mycket sol så är banken urdragen till kanske 70-75% kvarvarande kapacitet, när då solen visar sig så är det en ganska stor skillnad på att få 

7-8 A under låt säga 8-10 timmar från min 120 w solcell mot kanske 5-6 A utan MPPT-funktionen (ca  15 Ah per dag ), banken drar ju i sig så mycket solcellerna ger under ganska lång tid- det blir ju bara ca 1 A per batteri.

Idealet vore ju förstås att skaffa fler/större solceller men man måste ju få plats med dom också.

Så för min del så försöker jag nog hitta en "riktig" MPPT-regulator som ger "rätt" spänning.

 

 

//Roger

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt lite på regulatorn från E-bay ( samma som denna

fast i 10 A versionen) och på min MaxPower.

 

Kopplade dom till ett till ca 75% laddat AGM-batteri på 60 Ah.

Matade från ett laptop-aggregat som enligt specen ska ge 4 A och 19 V.

 

Regulatorn från E-bay som uppges vara en MPPT lastade ner aggregatet så att utspänningen varierade mellan 10,5 och 16 V men vart strömmen tog vägen vete f-n för amperemätaren visade i stort sett 0 in i batteriet trots att displayen på regulatorn angav att batteriet laddades. :(

 

MaxPowern laddade batteriet med 5,75 A men drog bara 3,9 A från aggregatet.

Spänningen från aggregatet pendlade mellan 18,2 och 18,8 V samtidigt som spänningen över batteriet låg på 13,5 V.

Kan väl konstatera att det gamla ordspråket " man får vad man betalar för " gäller även för solcellsregulatorer.

Synd att MaxPowern ger 14,2 V i floatspänning i stället för 13,6-13,8 för den verkar ju i alla fall vara en äkta MPPT.

Någon som vet om det går att "programera om" den så floatspänningen blir rätt?

 

 

//Roger

Jag har kopplat en 8A diod parallellt med en strömbrytare mellan min MaxPower och batterierna. När jag är ute och seglar slår jag på strömbrytaren, och då laddar solcellen max. När jag lämnar båten slår jag av strömbrytaren, och då sänks laddspänningen med 0,7 V, och hamnar runt 13,5 V.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet reagerar nog snabbare än solpanelen på laständringar. Det snabba förloppet syns inte när man är ansluten till solpanelen. Däremot kan man tydligt se att batteriet fått laddning även med ett nätaggregat. Men den här enkla MPPT funktionen är onödig när man kör med nätaggregat.

En 120W solpanel ger ca 40Ah per dygn - om batterierna tar emot detta.

Kopplar man upp två anläggningar där den ena är MPPT och den andra är PWM så ser man tydligt att MPPT ger mer ju mer urladdade batterierna är. Med måttligt laddade batterier, 60-80%, så ger en "riktig" MPPT-regulator 10-15% mer. Är batterierna helt urladdade så ger MPPT kanske 30% mer men de experimenten avstår man helst från.

Prova den billiga regulatorn ett tag så kommer du se att den fungerar ganska ok, jag tror jag vet två ställen där den sitter sen i somras och det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har nu mätt lite på regulatorn från E-bay ( samma som denna

fast i 10 A versionen) och på min MaxPower.

 

Kopplade dom till ett till ca 75% laddat AGM-batteri på 60 Ah.

Matade från ett laptop-aggregat som enligt specen ska ge 4 A och 19 V.

 

Regulatorn från E-bay som uppges vara en MPPT lastade ner aggregatet så att utspänningen varierade mellan 10,5 och 16 V men vart strömmen tog vägen vete f-n för amperemätaren visade i stort sett 0 in i batteriet trots att displayen på regulatorn angav att batteriet laddades. :(

 

MaxPowern laddade batteriet med 5,75 A men drog bara 3,9 A från aggregatet.

Spänningen från aggregatet pendlade mellan 18,2 och 18,8 V samtidigt som spänningen över batteriet låg på 13,5 V.

Kan väl konstatera att det gamla ordspråket " man får vad man betalar för " gäller även för solcellsregulatorer.

Synd att MaxPowern ger 14,2 V i floatspänning i stället för 13,6-13,8 för den verkar ju i alla fall vara en äkta MPPT.

Någon som vet om det går att "programera om" den så floatspänningen blir rätt?

 

 

//Roger

Jag har kopplat en 8A diod parallellt med en strömbrytare mellan min MaxPower och batterierna. När jag är ute och seglar slår jag på strömbrytaren, och då laddar solcellen max. När jag lämnar båten slår jag av strömbrytaren, och då sänks laddspänningen med 0,7 V, och hamnar runt 13,5 V.

/Peter

 

Har själv funderat på att sätta en bortkopplingsbar diod i serie med regulatorn, kul att höra att det fungerar.

Verkar vara det enklaste och billigaste sättet att komma till rätta med MaxPowerns för höga floatspänning.

Vad säger du om denna lösning bhemac?

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart minskar ju risken för skador på batterierna. Men det är klart att det är bekvämare om man slipper manuell hantering.

Jag har fö Schottky dioder i strömmens väg från min generator. Den enda som är intelligent nog att få levererar spänningar över 14V till mina batterier är min solcellsregulator.

 

Det finns mycket som talar för att överspänning dödar fler båtbatterier än djupa urladdningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med en diod- hade en gammal Valeo laddfördelare liggandes.

Floatspänningen över batteriet ligger på 13,6 V efter dioden och strömmen genom batteriet är bara knappt 0,1 A ( MaxPowern ger som vanligt 14,2 V).

Ska testa kopplingen med ett delvis urladdat batteri och se om det påverkar laddströmmen

nämnvärt, om inte så kan ju dioden ligga permanent mellan reggen och batteriet.

Funderar på om jag inte ska göra som du bhemac och även lägga en diod i serie med generatorn.

Vill helst inte byta fler batteribankar på ett tag.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...