Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas-1

Öfusk

Rekommendera Poster

Jag är då uppvuxen på det som tydligen numer är Sveriges tredje största ö, och har båten där. Tog faktiskt båten ett varv ett år, körde moturs. Trevlig sträcka!
Personligen kunde jag inte bry mig mindre kring denna ö-fråga. Har Orust-borna inget annat att vara stolta över, så detta är det enda som gäller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller grävda kanaler som gräns så är väl Götaland den största i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att den tredje största ön ska ligga vid kungiga huvudstaden och på östkusten tillsammans med största och andra största. ;)

 

Inte för att jag tycker det spelar någon roll, men tycker att det kanske borde finnas ett minimimått till fastlandet för vattnet som omgärdar en ö vare sig det är en grävd kanal eller inte. Kanske skulle gräva ett krondike runt tomten och börja kalla mig för öbo. Då borde jag ju även kunna säga att jag har sjötomt, vilket skulle höja värdet på fastigheten väsentligt.

  :P

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtminstone fram till vikingatiden gick det en farbar vattenväg där Södertälje Kanal nu ligger, så historiskt finns det belägg för att kalla det ö. Men... inte sjutton kommer jag kunna lära mig att börja betrakta Södertörn som annat än fastland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, bör man egentligen som stor ö ha dubbelnamn som "Södertörn-Nacka" ifall man vill hamna bland skolbokens geografi-läxor? :rolleyes:

Nåt nytt snärtigt namn för denna nybildade ö skulle nog underlätta inlärandet, gärna med nån inbyggd minnesregel typ Hallands floder (välkända Vi Äta Ni Laga). Bara ett tips till områdets turistbyråer.
Förslag någon? Kanske Törnackö eller nåt??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"om Södertörn-Nacka ska räknas som en ö, skulle man lika gärna kunna definiera hela området som ligger omgärdat av Göta Kanal, det vill säga större delen av Götaland, som en ö" –

Namnet på denna ö blir så  g-Ö-taland

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Europa med Asien är en stoor ö.

Likaså Amerika syd, nord o Afrika.

Antarktis o Grönland

Ja det är väl de största. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

"Landområde omgivet av vatten" hmmmm...

 

Undrar om området omgivet av Torneälv och kalix älv är en ö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vilka problem ni har!

 

T.o.m. de lärde tvistar om ifall Austraien är en ö eller kontinent.

Men en sak skall jag säga er, jag bor på en ö, mitt i Mälaren. Å vi har tre broar så vi slipper simma.

 

Sedan kan jag passa på med lite ordlek, ni vet det där med 4 å efter varandra i ett ord, jo Råååål, dvs en ål från ån  i Råå. Råå-å-ål.

 

Vi har på andra sidan länsgränsen en liknande företeelse, Grönsöö, just det, med två ö som Råå med två å.

 

För att tjöta lite till å krångla till det,,,,mittemot Grönssö ligger Arnö å på Arnö ligger Utö!

Det ni! Dvs egentligen heter det Utöhus. En stenbyggnad från början av 1500 talet, påminner om Glimmingehus i Skåne.

 

Kanske läge att segla in i Mälaren?

 

Vem sade å i åa ä e ö? Grunna på det ni ett tag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Naturligtvis glömde jag bilden på Utöhus.

 

Segla in i Mälaren Hälsa på Drottningholm.

Därefter Utöhus på Arnö.

Naturligtvis stannar till vid Grönssöö Slott efter Utöhus.

Passa på å segla sedan till Engsö å titta på Slottet. Har ni tur är spöket hemma.

Sedan till  Västerås som har en "borg" faktiskt. Fast den ser  inte ut som en borg. 

Segla vidare  till Tidö. På hemvägen stanna till nära Torshälla å titta på Sundbyholm slott .Boka in tiden så det passar med lite trav, vinna en kuse kanske? Bonde sökte fru där för nått år sedan, annars finns en av de mest kända hällristningarna alldeles bredvid.

 

Sedan drar ni vidare till Strängnäs. Roggeborgen å Domkyrkan.

Drar upp före Stallarholmen till  Tynnelsö. Sedan efter Stallarholmen håll västra stranden till Mälsåkers Slott. Har ni tur så pågår Slottspelen just då. Drar sedan söderut å in i Viken till Gripsholm å Mariefred. De modige  tar sedan å går in till Taxinge Slott.

Fortsätt sedan ut genom Södertälje och stanna till vid Hörningsholm som ryssarna brände på 17oo talet tror jag visst. 

Stanna gärna till vid kalkbrottet Oaxen. Har ni tid svänger ni mot söder å in till Nyköpingshus. Ta med dykutrustning å leta efter nycklarna.......Slutligen mot öster å norr å Nynäshamn. Där finns ingen slott/borg men besök gärna segelbåtsklubbens hamn.

Smit tillbaka till Huvudkommunen via Saltsjöbaden å  kanalen  å avsluta med det Kungliga slottet i Stockholm.

Se det var en trevlig runda. Inmundiga en slottstek innan ni drar vidare till hemmahamnen.

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu blir jag sur. Tre ggr har jag föröskt få med bilden.

Grr

post-72750-0-99136900-1418866516.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vem sade å i åa ä e ö? Grunna på det ni ett tag.

 

Det behöver man väl inte grunna på.Läser man Dumt fôlk behöver man inte  göra det. Undrar vad det var för  Alster som man gjorde på den herrgården där han föddes som skrev det.

 

Efter nyår skall jag åka till yngsta dotterns (hon som bor i Karlstad) sommarstuga på Arnö och göra klart lite av den det jobb jag börjat på. Då åker jag dagligen förbi.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att definiera geografiska saker är ofta svårt. Det mest avgörande i det här fallet är väl om man ska räkna konstgjorda vattendrag som skiljande vatten. Hur ska man räkna en passage som historiskt varit naturligt vattenfylld, men som utan mänsklig inblandning hade grundat upp/slammat igen?

Hisingen, som ju ännu räknas som en av Sveriges fem största öar, "delas" av Kvillebäcken som flödar i två riktningar från ett våtmarksområde strax öster om Tuve. Är det nog för att dela Hisingen i två delar? Uppenbarligen inte, och det avgörande tror jag ligger i om det omflytande vattnet har mer eller mindre samma höjd. Alltså om vattnet är kommunicerande hela vägen runt landmassan. Ser man det på det viset blir det också tydligt varför inte stora delar av Götaland räknas som ö. Göta kanal har inget naturligt flöde på det viset. Visserligen blir då en del andra öar tveksamma, bl a Hisingen, för även om havet kan påverka en bit uppströms, så är det utflödet som styr. Däremot finns det inget höjdmässigt hinder för havsvattnet att nå hela vägen runt ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka problem ni har!

 

T.o.m. de lärde tvistar om ifall Austraien är en ö eller kontinent.

Men en sak skall jag säga er, jag bor på en ö, mitt i Mälaren. Å vi har tre broar så vi slipper simma.

 

Sedan kan jag passa på med lite ordlek, ni vet det där med 4 å efter varandra i ett ord, jo Råååål, dvs en ål från ån  i Råå. Råå-å-ål.

 

Vi har på andra sidan länsgränsen en liknande företeelse, Grönsöö, just det, med två ö som Råå med två å.

 

För att tjöta lite till å krångla till det,,,,mittemot Grönssö ligger Arnö å på Arnö ligger Utö!

Det ni! Dvs egentligen heter det Utöhus. En stenbyggnad från början av 1500 talet, påminner om Glimmingehus i Skåne.

 

Kanske läge att segla in i Mälaren?

 

Vem sade å i åa ä e ö? Grunna på det ni ett tag.

 

Visst är hela citatet "e ä e å å i åa ä e ö".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vem sade å i åa ä e ö? Grunna på det ni ett tag.

 

Visst är hela citatet "e ä e å å i åa ä e ö".

 

 

"Å gubevars för dumt fôlk!

Att en annan, sôm ingen lärdom har, int allti ä sôm en ska, d’ä inga unner, men når di, sôm ska va för mer, int ä klar i bokstaveringskônsta en gang, d’ä lett.

Te äxämpel dä va en söndasmôra, sôm ja geck å spanklér på landsvägen. Da kommer dä en harrkär gånass mä glasyger för yga, å smal å vesen va’n, tocken sôm tocker ä.

”Gudagen, min goda man”, sa’n. ”Vet han, vart ja ska gå för te komma te prästgårn”, töckte’n.

”Håja, nock vet ja dä”, sa ja. ”D’ä inga kônst te komm dit. Når han ha gått ett litt stöck länger, kommer han te en väg te vänster, men den ska’n int gå, utta bar fortsätt, tess han kommer te näst vägskel, där dä tar å te höger, där ska’n gå.”

”Mä se”, sa harrkärsillänne å såg fundersam ut, änna sôm dä int skull var klar grejer. ”Mä se, inte te vänster, men te höger. Nå vidare da.”

”Jo, når’n da ha gått ett stöck te, så kommer’n te e å, å i åa ä e ö.”

”Vasa”, sa’n.

”Å i åa ä e ö”, sa ja.

”Men va i all ti ä dä ni säjer, a, o?” sa’n.

”D’ä e å, vett ja”, skrek ja, för ja ble rasen, ”å i åa ä e ö, hörer han lite, d’ä e å, å i åa ä e ö.”

”A, o, ö”, sa’n, å dämme geck’en.

Jo, den va nôe te dum den."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångliga dubbel- och trippelnamn är tydligen redan vanliga i denna viktiga och ärofyllda tävling. En del låter förvisso som en hel arkipelag.

Fasen också, "Törnackö" skulle annars passat bra in i minnesramsan... Gott Öl Törstas Orubbligt.
Suveränt förtydligande av Lintott (&Toaen), för... e ä e å å i åa ä e ö ...blir ju ett solklart konstaterande som knappast kan misstolkas ens i skrift.
;)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...