Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Papelione

Mercury 75 liv eller död

Rekommendera Poster

Är det inte lättare att prova utan än en hel felsöknings procedur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ofta en speciell diodtest på digitala multimetrar enligt bilden nedan. Då visas framspänningsfallet i volt istället vilket bör ligga runt 0,7V om dioden är okej. I backriktningen visas ofta OL (overload) då resistansen är mycket hög.
Förmodligen är diodbryggan hel men testa gärna på detta sätt om du har möjlighet. Bilden är snodd HÄR där även en förklaring till diodtest-läget finns.
post-86835-0-36446800-1421409952.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Monterade nya switchboxen idag.

Och efterföljande var där gnista på alla fyra cylinder.

 

Start forsök i helgen.

 

Skönt så här långt iallafall.

 

Ohåj

 

Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Motorn gick till min stora glädje igång i helgen.

Den gick bra och lött enligt mig bra.

 

Med spolmuff gav den ingen peep stråla, vilket jag annars har haft med den nersänkt i tunna.

 

Tog av lower unit (svensk ord?) och tänkte göra ett impeller byte och byta växelolja.

 

Oljan hade samma färg som vanilj visp ( vatten i växellådan?) och vatten pump såg inte för bra ut.

 

Ingen metallspån i oljan som tappas ut eller på vent  skruvans magnet dock.

 

Väntar  nu på ny vattenpump och div. packningar.

 

Ohåj

 

Christian

 

Idéer till vad man annars kan kolla i mellantiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kolla packboxen som tätar där växelstaget går ner i växelhuset, vill du vara noga så provtryck och du ser direkt om något läcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Beställde en ny underdel till vattenpumpen med.

Den såg inte als fräsch ut. I den nya ska det sitta en ny packning.

 

Kan det komma in vatten i växelhuset några andra ställen ifrån ?

 

Ohåj

 

Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där växel staget går ner (som ovan skrev)

Propeller axeln.

Där driv axeln går ner under pumphuset.

Byt olje pluggs packningarna,där kan det tränga in vatten.

 

Mvh Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar.

 

Ska kolla i min manual.

 

Med en ny övre och nedra del till vatten pumpen borde packningerna vid drivaxel vara bytt.

 

Ska se efter hur man bytar vid propeller axlen och växelstaget.

 

Har ni bytt där och är det svårt?

 

Ohåj

 

Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pump huset har ju en o ring runt sig så där skall nog allt vara tätt.

 

Har inte meckat så mycket utombordare, så resten får någon annan svara på.

 

Själv har jag en Mercury 35 hp -86,så dom bör vara rätt lika.

 

Är det så att du börjar riva,ta gärna lite kort och lägg ut här eller ett pm. :)

 

Är det en bokstav framför serienumret TROR jag att den är byggd i USA.

 

Är den från Belgien är det 7 siffror.

post-105768-0-81517600-1422529734_thumb.jpg

Är inte hundra!!

 

Mvh Bosse

Redigerad av Bosse250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tror du har helt rätt. Har ett märke på min som likt det du visar.

Min är också gjort i Belgien. Engine serial number: 9473703.

 

Just väntar jag på att få delar hem. Vattenpumpen och lite små delar.

 

Ohåj

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Väntar fortfarande på reservdelar från utlandet.

När den nya vattenpumpen är monterad, tänkte jag testa att det funkar i en tunna.

Efteråt tänkte jag kolla växel oljan igen om den tar in vatten.

Om den nu gör det, får jag väl tryckprova växellådans packningar.

 

Gör man det med en cykel pump eller annat lågtrycks mojäng?

 

Längst fram, precis fram för skiftaren på växel lådan går det upp en mjuk gummi slang (svart ca 4 mm tjock och 40 cm lång med spetsig plast plugg längst ut) som ser ut som om den ska till kopplas någonstans (skvaller strålen?) denna var  inte kopplat då jag köpte motorn, och skvaller stråla har jag haft ändå? idéer?

 

Bilder kan tillkomma i kväll om det är oklart.

 

Ohåj

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mjuka gummislangen är nog till för att koppla in en trycklogg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ett instrument för att kunna se det aktuella vatten tryck?

 

Hade ju varit lite kul.

 

Trycktesta lådan då? Visst är det bra med lågt tryck, tänker att en kompressor lätt kan skada packningar?

 

Ohåj

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Papelione: Trycklogg=knopmätare som "drivs" av vattentrycket. Till skillnad fr en sumlogg som drivs av en liten propellermekanism under båten via en wire till instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Då fick jag ihop vattenpumpen, enligt Seloc manualen skulle mutterna dras med 20-30 och 40 nm, men den började deformera redan vid 10 nm. Skadades dock inte mycket och verkar hålla tätt. Annars för det bli en ny överdel.

 

Trycktestade med tryckluft ( försiktigt efteråt), och det verkade tätt vilket var väldigt trevligt.

 

Monterade sedan underdelen på resten av motorn i går. Var lite pilligt att få växeln till att passa ihop.

Enligt Seloc manualen ska man efteråt kunna skifta växel, och i framåt inte kunna vrida propelaxlen moturs vilket man inte heller kan, med vrider jag medurs, klickar det för varje halva varv. Neutral och bakåt verkar bra.

Ska det klicka när man vrider medurs? Allting verkar passa förövrigt.

 

Vilket batteri ska man köpa som start batteri, just kör jag med bilbatteri från en veteran.

Går det bra med bra bilstart batteri eller måste det vara specifikt marin?

Det ska väl tändes någon lampa i kabinen 10 gånger på sommaren men förutom det ska jag inte ha någon förbrukning.

 

Ohoj

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...