Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

Limma Skrovmatta

Rekommendera Poster

Eftersom det är nu på hösten/vintern som man verkligen har tid att göra det där tråkiga man inte vill göra på våren & sommaren vill jag nu limma en skovmatta i min båt.

De flesta rekomenderar en temperatur kring minst 15grader men jag vill kunna göra det då det är ca 5-8 grader.

Min tanke är att sätta in ett konvektorelement i ruffen och jag räknar då med att få ca 15 grader eller lite mer men skrovet kommer säkert vara kallare då båten förvaras utomhus.

 

Är det någon som har erfarenhet av något lim som kan fungera? Jag har en fundering på att använda Sikaflex eller nåt liknande som e.v kan tåla lägre temperaturer vid härdning?

 

Tacksam för erfaren hjälp och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå har värme, så skulle jag tillämpa metoden isolering. Varför göra nåt dåligt om man kan göra nåt bra med nästan  samma resurser och samma arbetsinsats.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vintertackning.html

 

Längst ner beskrivs i ord och bild hur jag gjorde när jag skulle börja limma skrovmatta vid den yttertemperatur på minus 15 grader.

 

Finns en massa inlägg om isolering av förpiken i min nuvarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

 

Jag har en HT-båt som jag bara ska fräscha upp med en skrovmatta och isoleringen skippar jag till detta projekt. Kul att ta del av din sida-inspirerande. Dock skulle jag vilja komma fram till vilket lim som kan vara lämpligt för min uppgift. Jag hitta aldrig på din blogg vilket typ av lim du använt.

 

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte rullen med inredningsmattan hos Hjertmans köpte jag det golv och vägglim som de sålde för detta ändamålet. Ett lim av samma typ som detta.

 

http://www.hjertmans.se/article/casco-contactlim-1-lit

 

Sen köppte jag ett liknande lim i min närmsta färgaffär. Använde också ett lösningsbaserat kontaktlim för att limma på vissa ställen där jag bedömde att det behövdes bättre hållfasthet. Kanter  där det var kraftiga böjar tex.

 

Om du med isolering menar den 20 mm isolering jag la under intredingsmattan på min båt så är det förståligt.Du är väl inte mycket ute med båten på vintern - Det är i och för sig inte jag heller. Troligtvis sista turen i år var för ett par veckor sen   och nästa blir inte förrän i mitten av Januari.  :)

 

Skall man limma bör man ju uppnå rätt arbetstemperatur och då kan man ju lura omvärlden med en del metoder.

 

En arbetskompis brukade alltid säga;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" och onödigt arbete kan det bli om man inte får limmet till att torka. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

När ni säger skrovmatta, vad för typ menar ni då exakt?

Är det ett liggunderlag eller är det något specifikt avsett just för detta ändamål?

Och vad gör en skrovmatta? Tjocklek, storlek... etc. ?

Själv tänkte jag när jag har kommit så långt lägga in ljuddämpningsmatta liknande denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ den dagen det är dags. Men jag skall kanske tänka om, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är den skrovmattan som finns på Hjertmans som jag ska limma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni säger skrovmatta, vad för typ menar ni då exakt?

Är det ett liggunderlag eller är det något specifikt avsett just för detta ändamål?

Och vad gör en skrovmatta? Tjocklek, storlek... etc. ?

Själv tänkte jag när jag har kommit så långt lägga in ljuddämpningsmatta liknande denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ den dagen det är dags. Men jag skall kanske tänka om, eller?

 

Den ljuddämpningsmattan är avsedd för att isolera bort motorljudet från maskinrummet, inte för att hålla kvar värmen inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs lite som en termos; kan hålla maten både varm och kall. ;-)

Nu tror jag iofs att produkten är fel av andra skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggunderlagen har nog lite bättre isoleregenskaper än den mer kompakta motorumsmattan. Men visst skulle det bli tjusigt med den blanka folien ;)

Liggunderlag är både billigt och trevligt att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar i dagarna med kontaktlim o ser vart det bär hän. Ska ta kontakt med en kompis som jobbar på Seldens o se vad han har att säga kring det hela gällande härdning i låga temperaturer och därefter får jag göra ett val utifrån entusiasters kunnande VS experternas.

 

Tack alla för era inlägg o förslag inom ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggunderlagen har nog lite bättre isoleregenskaper än den mer kompakta motorumsmattan. Men visst skulle det bli tjusigt med den blanka folien ;)

Liggunderlag är både billigt och trevligt att jobba med.

 

Om man inte kan komma åt den. Köpte den jag har nu på den lokala "fina marinbutiken" den ytfolien tål inte ens att titta på.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar i dagarna med kontaktlim o ser vart det bär hän. Ska ta kontakt med en kompis som jobbar på Seldens o se vad han har att säga kring det hela gällande härdning i låga temperaturer och därefter får jag göra ett val utifrån entusiasters kunnande VS experternas.

 

Tack alla för era inlägg o förslag inom ämnet.

 

Svårigheten med kontaktlim är att den hugger direkt och det sen inte går att göra eftersjusteringar som med sättlim.

 

Man har bara en tjangs och möjligheten att det skall bli fel är övervägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudisoleringen (standard skummgummivarianten) runt motorn har släppt på ett ställe, vilket lim skall användas?

 

I garaget har jag 1 ltr mattlim tänkt för limning av isolering i tidigare båt, har oxå Sikaflex / BT tätning på ”tub” dock inget kontaktlim hemma.

Ni som limmat ljudisolering vad funkar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev skippeer:

Ljudisoleringen (standard skummgummivarianten) runt motorn har släppt på ett ställe, vilket lim skall användas?

 

I garaget har jag 1 ltr mattlim tänkt för limning av isolering i tidigare båt, har oxå Sikaflex / BT tätning på ”tub” dock inget kontaktlim hemma.

Ni som limmat ljudisolering vad funkar?

 

 

Kontaktlim är oslagbart i detta sammanhang, gärna den lösningsmedelsbaserade varianten.

Jag har försökt med vattenbaserat mattlim, inte bra, lim att limma våtrumsmattor, inte bra.

Sikaflex har ett montagelim, säkert bra till detta ändamål, men onödigt dyrt.

Köp en 625 g burk med kontaktlim på Biltema eller Jula, kostar väl omkring 149 kr (Jula).

Sörj för god luftväxling och använd andningsskydd, mask.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattläggarna brukar köra med mattlim på de större ytorna och kontaktlim i kanterna.

Spraylim brukar fungera dåligt till sådant här.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Mattläggarna brukar köra med mattlim på de större ytorna och kontaktlim i kanterna.

Spraylim brukar fungera dåligt till sådant här.

Ja den där ljudisoleringsmattan suger en hel del, så jag kan tänka mig att man i så fall får spraya ganska generöst. Jag kladdar på ganska ymnigt med en pensel på båda ytorna, och tvärs emot bruksanvisningen sätter jag dit ljudisoleringsmattan innan limmet är helt tort, för då kan man justera den litet i rätt läge. Om limmet är helt torrt nyper det fast snabbare än "omedelbart".

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, mattan sitter delvis fast på ett lock så jag tar nog upp och använder bryggan som arbetsbord.

får shoppa lite nytt lim och pensel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...