Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Torsson

Val utav propeller

Rekommendera Poster

Hej funderar på att byta propeller på min Scand 24. Det är inga större skador på propellern men med 2 vuxna 2 små barn och all packning som tydligen behövs för barnen så får jag inte upp den i mer än 17-18 knop.

 

Motorn som sitter i är AQ170c med 280 drev och på propellern står det 15 L 13 Då är frågan vad som skulle kunna byta propellern mot, Det är inga problem att varva fullt med fullastad båt.

 

Enligt mobilkranens våg när jag lyfter den så väger båten tom 2.1 ton.

 

Någon som har någon idé på vad jag kan göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket toppvarv uppnår du med nuvarande propeller? Överstiger det 5000 varv, är propellern för liten och du kan då byta till en större. Om jag inte kommer ihåg fel ger din motor max effekt i varvtalsområdet 4500-5000 v/m. Når du inte 4500 v/m med fullgas, Är det läge att testa en mindre propeller. Inte säkert att du får bättre toppfart för det. Är din motor frisk, borde du få en högre toppfart med den motorn och båtvikt på 2,1 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att varva över 5000 är inga problem så misstänker att propellern är lite för liten, När jag åker själv i båten har jag uppmätt hastighet på 26-27 knop (Om nu plottern visade rätt hastighet) och då var det inga problem att övervarva den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då borde du testa en 15x15 HS propeller om den varvar mer än 5000 när den är semesterpackad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då borde du testa en 15x15 HS propeller om den varvar mer än 5000 när den är semesterpackad.

Håller med, minst en 15x15 om motorn är frisk. Hade för 100 år sen en Tollare Columbina (26 fot, 2,7 ton) med samma motor och gjorde ca. 28 knop, uppemot 30 på våren. Vill minnas att det växlades en del mellan 15x15 och 15x17 då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite konstigt?

 

Med barn, över 5000 rpm, 17-18 knop.

Själv, över 5000 rpm, 26-27 knop.

 

Det är något som inte stämmer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, barn + packning= vikt. = båten skjuver mer sjö. Men varvar fortfarande ur= för liten prop..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...