Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Twister550

Vapen ombord!?

Rekommendera Poster

I Sverige krävs ju som regel jägarexamen eller aktiv i skytteförening för att få personlig vapenlicens. Jag vet att på minst ett av fartygen jag seglade på i handelsflottan fanns skjutvapen i kassaskåpet. Seglar man till spetsbergen och tänker sig att gå iland bör man ha skjutvapen till hands för att skydda sig mot ilskna isbjörnar, förr om åren rekommenderade vissa att man skulle ha vapen ombord när man seglade i vatten där det kunde tänkas finnas pirater, med andra ord indiska oceanen.  

 

Hur ser det ut nuförtiden, har långseglare vapen ombord, och hur fungerar det med licens? Eller skaffar man helt enkelt ett vapen när man kommit ut i världen där det är mindre noga med licens etc?

 

Inte direkt aktuellt i dagsläget, men blir det långsegling för mig så småningom så är Spetsbergen aktuellt. Så lite nyfiken på hur andra har gjort?

Vad gäller för lagstiftning i Sverige för fartyg som går i stor oceanfart och kan tänkas behöva vapen för skydd av liv och egendom??  Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två frågor du kan resonera kring.

 

Hur gör du med vapnet när du kommer till varje nytt land? Tullproceduren lär ju vara mer besvärlig och att inte säga ngt kan ju skapa än större problem om påkommet.

 

Finns det ngn dlags dold funktionalitet med vapeninnehav som gör att du hamnar i situationer där vapen behövs? Då är det inte säkert att vapen gör sin resa mer säker. Snarare tvärtom. Att dra vapen mot pirater har säkert sämre förväntat utfall än att inte göra det. Det är ju knappast så att piraterna inte själva har tyngre vapen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt resonemang, men Spetsbergen är ju ett exempel. Det jag menar är att det finns ju lagliga möjligheter att ha vapen, har du en svensk licens så är det inga problem att resa jorden runt med dessa vapen om du sköter pappersarbetet rätt även om proceduren blir mer omfattande. Jägare som åker utomlands för att jaga har sina vapen med sig t.ex.

 

Jag vet inte om jag skulle segla i de vatten där risken för pirater är stor, men jag vet att man i olika kretsar hävdade att om man  på avstånd tydligt visade vapeninnehav och kanske till och med avlossade varningsskott så lämnades man ifred från kapare, visst kan man räkna med tung automateld tillbaka, men resonemanget som jag minns det var att piraterna inte hade någon nytta av att sänka din båt och gå miste om bytet, alltså fick du vara ifred.  Huruvida detta var ett löst resonemang eller om det fanns någon koppling till verkliga fall vet jag inte.

 

Hur ser det ut idag? Finns det några civila som seglar på Afrikas ostkust och bort mot Indonesien o Singapore straight?

Seglar några där på ren chansning att det ska gå bra eller har de något vapen med sig?

På -80 talet läste jag om flera svenska båtar som hade vapen ombord, de upplevde det inte som något större problem vid klareringar etc.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vapen ombord skapar nog fler problem än dom löser, hur många tror ni skulle kunna använda ett vapen i skarpt läge?

 

Det ska gå att köpa ett vapen på "utförsel" men det är säkert näst intill omöjligt, då det är ganska besvärligt att köpa vapen även med jägarexamen, lång väntetid många månader i vissa fall, och myndigheterna har synpunkter på typ av vapen. 

 

Att bara vifta med ett vapen mot en som dagligen använder vapen för sin "försörjning" hjälper nog föga, utan man måste vara beredd att skjuta först, och palla för konsekvenserna, både rättsliga och egna psykiska.

 

Om man mot bättre vetande vill ha vapen med sig ombord så gäller det att man har vapenpass, alla typer av vapen är inte OK utan det är det enskilda landets regler som avgör vad du kan ha med dig, så man ska vara beredd på att landets myndigheter förvarar dina vapen tills du lämnar landet igen.

 

På Spetsbergen har jag sett att det ska gå att hyra vapen, men klarar du att skjuta en isbjörn som ser sin middag gå iland.

 

Ja, jag har ett vapenskåp fullt med vapen, men tanken att jag skulle ta med något i båten har aldrig förelegat, dom passar bäst inlåsta där, när dom inte är med mig på jakt.

 

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom enda gånger jag har med mig vapen i båten är när jag skall använda dom för jakt. Jag skulle inte under några omständigheter ta med dom i annat syfte. Den amerikanska filosofin om att beväpna sig tyngre än vad busarna är fungerar tyvärr mycket dåligt i verkligheten.

 

Hur det är på spetsbergen vet inte, men på Svalbard vet jag att det går att hyra lämpligt vapen som skydd mot isbjörn. Men det skall mycket till att använda det, det är inte så enkelt som det kan verka. Björnar är ganska tuffa.

 

/B

Ps. Isbjörnar är inte särskilt ilskna, bara väldigt hungriga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen med att hyra vapen på Svalbard och eventuellt Spetsbergen låter ju lysande, det får man ju kolla upp då, för att slippa besväret och krånglet med eget vapen.

Klart att en hungrig isbjörn är en tuff varelse, just därför man bör vara beväpnad om man rör sig på deras hemmaplan....vad jag förstår så är myndigheterna på plats ganska noga med att folk skall vara beväpnade när de rör sig iland?

 

Jag håller i princip med Bosse att det i 99 fall av hundra är bättre att vara utan vapen än att tvingas fundera på att använda ett som finns med. Samtidigt är det ju så att till sjöss är man sin egen brandkår, sin egen ambulans, det finns liksom ingen 112 att ringa om det skulle strula till sig. Jag vet att det finns de i handelsflottan och långseglare som resonerat att man kanske också måste vara förberedd på att agera polis och försvarsmakt också vid behov.

 

Skulle jag välja en vanlig rutt till medelhavet, över altanten, sydamerika etc. skulle jag inte över huvud taget ställt frågan om vapen.

Svalbard och Spetsbergen låter som det går att lösa med hyrda vapen, tänker inte bli björnföda.

OM man skulle fundera på Indiska oceanen, Singapore, osv, är det uteslutet, eller seglar folk där obeväpnat på chans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sakupplysning. Svalbard är en ögrupp,   Spetsbergen är den största ön i den ögruppen. 

Ska man segla där är det  nog smidigast att hyra en bössa på plats eller ha en guide med sig som kan det där med att skrämma i väg bamse.

den här satt  vid ingången till Konsum i Longeyearbyen.

 

post-78254-0-20010100-1418594920_thumb.jpg

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är hungriga isbjörnar som är problemet så behöver man inte ens kunna springa snabbare än dem, det enda man skall tänka på är att springa snabbare än de långsammaste personen i sitt sällskap.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade in på Sysselmannens hemsida http://sysselmannen.no/Snarveier/Leie-av-vapen/ och där framgår solklart att man hyr vapen på plats. Vidare framgår också att laddade vapen inte får bäras inne i bebyggelsen men så fort man går utanför bebyggelse så bör man ha laddat vapen med sig som skydd mot attacker från hungriga björnar.

 

Man kan få ett vapentillstånd som enbart gäller för att skydda sig mot isbjörn. Alltså är det problemet löst.....

Skoja på ni, men det är såvitt jag förstått ett reellt problem när man turistar i Svalbard.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isbjörn är inte ett problem, men något man måste förhålla sig till. Åker man på guidade turer har guiden alltid med sig säkerhetsutrustning mot bamse. Men bössan är ett sistahands alternativ. Isbjörnen är fredad. I första hand försöker man skrämma bort björnen tex med hjälp av signalpistol.  Men man säger om björnen anfaller har du bara chans till ett skott.

 

 

 

Redigerad av Marrexxx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart Marrexxx, det finns inget självändamål med att försöka skjuta någon stackars hungrig björn. Men om jag har lagt tid och pengar på att segla till Spetsbergen vill jag förmodligen se mer än några timmar med guide. STor försiktighet och givetvis hellre dra sig undan än att provocera men som en sista försäkring anser jag man ska ha laddat vapen precis som myndigheterna uppmanar till...... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det nog så att bara för att man har ett vapen så är nog inte problemet löst, det krävs visst mod/erfarenhet att kunna använda det också.

Det är viss skillnad att skjuta några skott på en papptavla i lugna förhållande eller stå öga mot öga med en isbjörn, eller en pirat.

 

Såg ni tuffa poliserna i veckan på TV, när kommunjägaren avlivade en skadad kanadagås?

Mitt råd, låt dom som har erfarenhet av vapen sköta dom, Övriga ska hålla sig långt ifrån allt vad vapen heter.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det typ det här scenariot du föreställer dig? Verkar som att smörgås med lax och majonnäs är bättre än bössan.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det nog så att bara för att man har ett vapen så är nog inte problemet löst, det krävs visst mod/erfarenhet att kunna använda det också.

Det är viss skillnad att skjuta några skott på en papptavla i lugna förhållande eller stå öga mot öga med en isbjörn, eller en pirat.

 

Såg ni tuffa poliserna i veckan på TV, när kommunjägaren avlivade en skadad kanadagås?

Mitt råd, låt dom som har erfarenhet av vapen sköta dom, Övriga ska hålla sig långt ifrån allt vad vapen heter.

 

 

Kalle

Nu ska jag inte förringa erfarna jägares kunskaper, men alla vi andra är ju inte tappade bakom en vagn...

Jag har  avlivat trafikskadat vilt med kniv, yxa, eller vad som funnits till hands.  Jag är van vid skog och mark, deltagit i jakt och hanterat både militära vapen och vapen avsedda för jakt.

 

Det du menar är att man inte över huvud taget skall bry sig om att turista i Svalbard? Myndigheterna uppmanar personer som rör sig utanför bebyggelse att bära laddat vapen, vad är konstigt med det? 

Jag har seglat i varma vatten, sett delfiner och valar, plockat flygfisk från däck osv. Ska jag lägga ner tid och kraft på en långsegling i framtiden så blir det till kallare vatten och landområden som jag vill utforska.

Skulle jag avstå från att gå iland på olika ställen i Svalbard för att jag är feg för att hantera vapen och skulle få björnfrossa vid ett möte.......nej, tror inte det..... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det typ det här scenariot du föreställer dig? Verkar som att smörgås med lax och majonnäs är bättre än bössan.

 

 

Har man tur så är det säkert en upplevelse, men det finns ju fler... sätt att bli bemött på.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13538535.ab

 

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/758629-aventyrarens-experttips-sa-overlever-du-en-isbjornsattack

 

http://outsideonline.se/2012/04/03/tillbaka-till-brottsplatsen/

 

Finns ganska många exempel på att man kan råka ut för isbjörnsattacker, inte jättevanligt, men det händer, och laddat vapen rekommenderas av myndigheterna....

Så tror man inte att man vågar skjuta en björn om man blir tvungen kanske man ska avstå från att besöka Svalbard på egen hand, det skriver jag också under på.......

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är utskriven text om en av olyckorna...

 

Turist död i isbjörnsattack på Svalbard

Nyheter 2011-08-05 | Uppdaterad 2011-08-05

Fyra personer skadades när en isbjörn gick till attack mot deras sällskap på Svalbard på fredagsmorgonen.

 

 

Gruppen lyckades skjuta ihjäl björnen och larmade sedan Sysselmannen, som är den myndighet på Svalbard som bland annat fungerar som polisledning.

De skadade fördes med helikopter till sjukhuset i Longyearbyen för vidare transport till universitetssjukhuset i Tromsö. De skadade kommer från Storbritannien.

En person dog i isbjörnsattacken, rapporterar NTB. Ytterligare fyra ska vara svårt skadade.

 

 

Ytterligare kommentarer från Sysselmannen:

 

Isbjörnsattacker är inte heller vanliga, men några gånger om året sker mer eller mindre allvarliga incidenter. För knappt två år sedan dödades en brittisk skolpojke och flera blev allvarligt skadade. Då tog det 40 minuter tills första polispatrull var på plats.

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är själv jägare och att skjuta en nalle är problematiskt. Ett tips som jag tycker du ska ta till dig är att bekanta dig med bössa samt målskjuta i god tid innan avresa. Kommer ni använda öppna riktmedel så se till att öva på det och inte bara med kikare. Används cylinderrepeter/halvauto eller slugs? Ta reda på det och träna efter dom premisserna. 

 

Ska man hårdra är dom ända säkra skottet mot en attackerande björn i huvudet eller ryggen om du vill ha knall-fall eftersom bogen blir svår att träffa mellan frambenen vid bröstet. Man brukar jämföra en attackerande björn som springer mot dig med att träffa en studsande tennisboll i 40-50 km/h m.a.o. jäkligt svårt att träffa hjärnan. Du ska ha flyt och träffa rätt. Vid dålig träff kan du antingen ha tur och skrämma iväg björnen eller ha otur och reta upp den ytterligare, och du får kanske bara iväg ett skott innan den är över dig, det går !SATANS! snabbt när den väl bestämt sig för att attackera.

Mina erfarenheter baserar på brunbjörn, isbjörnen beter sig lite annorlunda men är väldigt nyckfull och nyfiken och betraktar ibland människor som byte. Ser du den på håll/ att ni är flera beväpnade är ni lite säkrare, men då ska ni skaffa er erfarenhet, att skjuta på rörliga mål är svårt! Jag ska tillägga att många erfarna jägare undviker jakt på björn eftersom det ställer sådana krav på jägaren och ett slarvigt skott kan sluta i katastrof.

 

Många väljer nog att chansa vid dylika tillfällen och hyra ett vapen på plats med begränsad vapenvana från lumpen tidigare i sina liv. Det är ju ett alternativ, men glöm inte människor som inte äger vapenvana kan vara minst lika farliga som potentiella isbjörnar, både sett ur själva prickskyttet och säker vapenhantering. Skytte kan vara jäkligt roligt så se till att öva upp dig innan avresa! :) Det är dessutom en färskvara så flera år utdaterade erfarenheter väger inte särskilt tungt. 

 

P.s. nu utgår jag från att du inte redan känner dig trygg med vapen i hand vilket du säkert gör, men för andra som läser kan det då vara en informativ text.

Lycka till! 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Dahlstrom, träning och att vara väl förtrogen med vapen känns ju som en nödvändighet, lite därför jag ställde frågan hur man ska gå till väga.

I dagsläget är jag inte i god skytteform,  då jag inte är aktiv jägare skjuter jag ganska sporadiskt.

Med andra ord ska man räkna med att lägga tid på skjutbanan innan avfärd, och gärna då jaktskyttebana med rörliga mål, så man har en aktuell känsla för det.

 

Målet är ju inte att skjuta en björn, de är skyddade, helst ska man inte alls hamna i en situation med närkontakt, men precis som du skriver så förefaller det som att isbjörnar är mycket oberäkneliga och vapnet är en försäkring som ska skapa säkerhet inte bidra till osäkerhet.

Blir vi en liten besättning tänker jag mig att det bör finnas minst två vapen när en grupp rör sig på land. 

Risken att något ska hända är inte direkt överhängande som jag uppfattar det, men den finns där, det inträffar några incidenter varje år, och att då vara tränad och förberedd anser jag vara viktigt.

 

Ett vapen som man är väl förtrogen med hade kanske varit det bäste, det var därför jag frågade om hur andra gör, tänker mig inte att bli jägare så att ta hela jägarexamen för att ha en bössa på axeln och förmodligen inte avlossa ett skott under en vecka eller två i Svalbard känns lite overkill. Däremot givetvis skytteträning.....och säker vapenhantering....

 

Hyra vapen låter ju smidigt rent hanteringsmässigt, att slippa pappersarbete tullklareringar etc. jämfört med att ha eget vapen ombord. Oavsett vilket ska man ju träna på hemmaplan innan avfärd, helt klart...

 

På några här inne låter det som att man ska avstå vapnet och villigt låta sig bli skadad av eventuell björn utan att ens försöka försvara sig, eller avstå från att gå i land i Svalbard över huvud taget. Det tycker jag är väl defensivt. Skulle ni som seglar till värmen avstå att gå iland på en ö för att det finns livsfarliga giftormar??

 

 

 

Edit; det jag läst mig till är att en del av vapnen som hyrs ut är gamla mauser med hakkors som köptes loss för billiga pengar efter kriget, och fortfarande gör tjänst.....

Hade ju hellre använt något halvauto eller slugs....

 

 

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det är en intressant fråga det här, nu vill ju TS till Svalbard och Spetsbergen. Men om man vill längre bort. Och man behöver inte åka till Indiska Oceanen för att finna pirater, de finns även i de södra delarna av Karibien och utanför Venezuela. Och säkert på en mängd andra ställen också. Hotfulla situationer kan ju uppstå lite varsom.

Jag läste om en seglare från Usa som hade valt en grön laserpekare som vapen ombord. Kanske inte riktigt vad man skulle kunna tänka sig ha ombord för det scenariot att en okänd båt kommer upp snabbt bakom dig.

Men av de långseglarböcker man har läst så har det egentligen aldrig varit något problem att ha vapen ombord vid inklarering till länder och öar. Det som dock har varit den röda tråden många gånger har varit att de har fått sina vapen konfiskerade under tiden de befinner sig i deras land, men det har ju sällan varit några egentliga problem.

 

Men vad är ett vapen?

Ja, jo en pistol, revolver eller ett gevär. Men är en harpun ett vapen? Är en signalpistol ett vapen? Är en grön laserpekare ett vapen? Krävs det vapenlicens för något av dessa och måste man deklarera dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill också minnas att jag i berättelser från långseglare läst att man haft vapen ombord.

 

Jag är inte på något sätt intresserad av att hamna i eldstrid med tungt beväpnade pirater utanför Somalias kust.

 

Däremot vill jag minnas att när man pratat om piratverksamheten runt t.ex. Indonesien har räckt att man visar att man är på alerten och organiserad så slipper man påhälsning ombord. Alltså ett skott i luften eller liknande när en snabb båt närmar sig på misstänkt sätt så har det räckt för att bli lämnad ifred. Antingen får man ju tänka sig att bli bordad och avplockad sina tillhörigheter, och kanske satt i livflotten när båten dras iväg, eller på något sätt göra motvärn.

 

Tittade en del på statistik från 2013 -14 för rån, bordning, kapningar, misstänkta båtar etc. för Indiska oceanen. Det var sällsynt med skottlossning om man bortser från Adenviken. Flera båtar runt Indonesien hade lyckats avstyra bordningar genom att visa god beredskap, med de hjälpmedel de hade, allt från nödraketer till harpuner, knivar, slagträn, jaktvapen  etc.

 

Jag är ingen vapenromantiker, men jag skulle ju hellre avlossa några skott mot en båt på avstånd, än att under knivhot bli avplockad mina tillhörigheter och i värsta fall min båt.

 

 

Tycker fortfarande frågeställningen är intressant om tänker sig utanför de lugnaste och vanligaste områdena, inklusive björnarna i norr.

 

Någon med erfarenhet eller är det mest tyckande??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är jäkligt smart och ansvarsfullt att betänka sånt innan avfärd. Självklart inget måste, antagligen kommer ni inte stöta på en björn ens om ni aktivt söker dem, men att handla preventivt skadar inte. Om man förberett sig mentalt för olika typer av scenarier skulle jag tro att man får ut mer av resan. 

Skulle ni mot förmodan stöta på en björn räcker säkert ett varningsskott för att den ska lägga benen på ryggen.

Har du funderat på att hyra beväpnad guide istället? 

 

Piratfrågan är väldigt intressant, hoppas någon med empirisk erfarenhet skriver några rader! 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sakupplysning. Svalbard är en ögrupp,   Spetsbergen är den största ön i den ögruppen. 

Ska man segla där är det  nog smidigast att hyra en bössa på plats eller ha en guide med sig som kan det där med att skrämma i väg bamse.

den här satt  vid ingången till Konsum i Longeyearbyen.

Uppenbart behöver jag hyfsa till mina geografikunskaper, jag ahde inte koll på detta med att Spetsbergen var en del av ögruppen Svalbard.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är jäkligt smart och ansvarsfullt att betänka sånt innan avfärd. Självklart inget måste, antagligen kommer ni inte stöta på en björn ens om ni aktivt söker dem, men att handla preventivt skadar inte. Om man förberett sig mentalt för olika typer av scenarier skulle jag tro att man får ut mer av resan. 

Skulle ni mot förmodan stöta på en björn räcker säkert ett varningsskott för att den ska lägga benen på ryggen.

Har du funderat på att hyra beväpnad guide istället? 

 

Piratfrågan är väldigt intressant, hoppas någon med empirisk erfarenhet skriver några rader! 

Vi har inte kommit så långt i någon planering över huvud taget, det är inte ens bestämt om det blir någon långresa över huvud taget. Men blir det långsegling så är det i första hand norrut mot isbjörnsland, och om tid och pengar räcker därefter neråt Sydostasien, möjligen Oceanien o Australien.

 

Gillar att hålla tanken vid liv så att förberedelserna inte måste starta på noll när väl beslutet fattas.....

 

Klart att en guide kan vara ett alternativ, men jag känner mig själv väl, skulle inte känna samma frihet, och ska vi segla runt några veckor för att se oss omkring vill man kanske inte ha guide ombord hela tiden för ett antal timmar iland på olika platser, men man kan ju alltid konsultera en guide under några timmar och lära sig lite mer på plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en mental notering att inte åka på ett misstänkt sätt i närheten av Twister550 så undviker man förhoppningsvis ett skott i sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en mental notering att inte åka på ett misstänkt sätt i närheten av Twister550 så undviker man förhoppningsvis ett skott i sidan.

I Singapore strait eller längs Indiska kusten ska du nog passa dig för att närma dig några okända båtar över huvud taget i hög fart, ganska mycket väpnade rån och kapningar där.

 

Här hemma kanske du får stå ut med ett finger i luften om du gör en taskig omkörning..... annars är jag ganska snäll och beskedlig.. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kommentera MarinJohans videosnutt som finns lite tidigare i tråden;

Säkert många här som tycker att det är en gullig film, sitta och mata en söt nalle med smörgås.

 

Men tänk, när nästa båt dyker upp, nallen tänker nu blir det smörgås, tar sig ombord, folket ombord va gulligt en nalle, men nallen är hungrig, vad står närmast på menyn om det inte serveras smörgås, ja det är ju besättningen!

 

Tråden startade med en fråga om vapen ombord, för att sedan handla om isbjörn, och nu har piraterna kommit upp igen, detta är två helt olika situationer, björnen kommer att vara mycket nära när man blir nödd att skjuta, i detta läge hjälper inte skrämskott, och den kommer mot skytten i en hastighet som förvånar, att då få på ett direkt dödande skott är en situation som få klarar att hantera.(En direkt dödande träff är mitt i hjärnan eller halskotpelaren) vid träff i hjärtat eller lungor dör också björnen, men den har tid att ta med sig skytten på sista resan.

 

Piraten är nog inte så oberäknelig som björnen, men hur många klarar av att döda en medmänniska? Inte så många som är helt klara i sina sinnen!

 

Jag har ingen tanke på att stoppa TS planer att besöka exotiska platser, snarare tvärt om, men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Sedan är det upp till er andra att ta till er, eller förkasta vad jag skriver.

 

 

Kalle

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pepparspray är rätt effektivtmot björn. Om det funkar på pirater är en taktisk fråga.

Kommentar till Twister som kunde tänka sig att öppna eld på håll mot en misstänkt båt?

Det är olagligt i de flesta länder. Plus att piraterna ju ev skjuter tillbaka?

 

Skjuta i luften kan man göra men då har du missat överraskningsmöjligheten - och att på kort håll använda pepperspray...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kommentera MarinJohans videosnutt som finns lite tidigare i tråden;

Säkert många här som tycker att det är en gullig film, sitta och mata en söt nalle med smörgås.

 

Men tänk, när nästa båt dyker upp, nallen tänker nu blir det smörgås, tar sig ombord, folket ombord va gulligt en nalle, men nallen är hungrig, vad står närmast på menyn om det inte serveras smörgås, ja det är ju besättningen!

 

Tråden startade med en fråga om vapen ombord, för att sedan handla om isbjörn, och nu har piraterna kommit upp igen, detta är två helt olika situationer, björnen kommer att vara mycket nära när man blir nödd att skjuta, i detta läge hjälper inte skrämskott, och den kommer mot skytten i en hastighet som förvånar, att då få på ett direkt dödande skott är en situation som få klarar att hantera.(En direkt dödande träff är mitt i hjärnan eller halskotpelaren) vid träff i hjärtat eller lungor dör också björnen, men den har tid att ta med sig skytten på sista resan.

 

Piraten är nog inte så oberäknelig som björnen, men hur många klarar av att döda en medmänniska? Inte så många som är helt klara i sina sinnen!

 

Jag har ingen tanke på att stoppa TS planer att besöka exotiska platser, snarare tvärt om, men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Sedan är det upp till er andra att ta till er, eller förkasta vad jag skriver.

 

 

Kalle

 

Helt enig man ska vara försiktig med att mata in vilda rovdjur.  Ska man lära dem något är det att undvika människor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alternativt är att ha en isbjörn som man släpper ut om det dyker upp pirater ombord. :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...