Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
christopheri

Kivikskroken vs HandyDuck

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa antingen kivikskroken eller HandyDuck för att underlätta förtöjning i bojar. 

 

Har ni testat ngn av dom ovanför ? För och nackdelar ? Kanske har testat båda, vilken skulle ni föredra?

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har testat Handyduck och var med den mkt nöjd.

Jag hade en Ansö 31 på dryga 7 ton och trot eller ej men den höll även i kulingvindar i alla fall.

Funktionen med att kunna släppa lös den med en tunnare lina är extremt skönt då det blåste kraftig sidvind och jag bara flyttade den till ett träd längre upp mot vinden och backade ut med förtamp så spännd sambon orkade vilket gjorde att vi inte la onödig last på båten bredvid oss. när vi kommit ut en bit slackade vi förtampen och ett ryck i den tunna linan och kroken öppnar och bara att dra in tampen till båten.

 

Användes både till för och bojlina 

Fungerar mkt bra o kan rekommenderas.

 

Har nu en båt vikt på ca 12 ton o då känns plasten lite sådär, men skall hålla säger dom.

Har dock gett bort den till dottern som har en mindre båt....

:D Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa antingen kivikskroken eller HandyDuck för att underlätta förtöjning i bojar. 

 

Har ni testat ngn av dom ovanför ? För och nackdelar ? Kanske har testat båda, vilken skulle ni föredra?

 

Mvh

Christopher

 

Om Kivikskroken tycker jag inte.

 

Låg i Waxholms gästhamn, på piren med akterbojar. Hade en segelbåt L32. L32;a är ju en modern koster, med puchpit utbyggt i en båge, för bl.a. ta upp draget från akterstagen. 6,5 ton

 

Jag seglar i huvudsak själv och det blåste en stark ostlig vind, dvs från sidan och kanske lite förifrån.

 

När man seglar själv måste man planera så att allt fungerar och det gör det i regel - man får ju en viss vana.

 

I lä låg en båt förtöjd i bojen med en "Kivikskrok". Hade fendrat gott på den sidan för att kulingvinden tryckte mig åt det hållet. Lossade förtamparna och började hala mig ut i akterlinan. Plötsligt tog det stopp.

 

Båtgrannen hade vänt Kivikskroken med öppningen utåt och den grep tag om om min utbyggda puchpit. Dessutom var det nästan helt omöjligt att få loss båten från kroken. Vinden pressade ju den 6,5 ton tunga båten in i kroken och jag hade bara grannbåten att ta tag i för att förhala mig framåt.

 

Efter en fruktansvärt mycket slit kom jag loss och jag var - milt sagt - irriterad.

 

Efter den gången blir jag nästan lika irriterad varje gång jag ser eller hör talas en "Kivikskrok" och händelsen inträffade 2002 eller 2003. Vissa saker glömmer man aldrig.

 

Köp ingen Kivikskrok och till dem som redan har och använder skiten - vänd öppningen inåt mot den egna båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Kivikskrok men saknar erfarenhet av HandyDuck.
Gillar den bra, åtminstone jämfört med att knopa för hand, men har alltså ännu så länge sluppit att råka ut för Tommys (Toaens) trassel ovan.

Kan till detta lägga andra synpunkter på dess original-böjprofil, alltså förutom att den spretande ändan av kroken lätt kan haka tag i förbistrykande båtars detaljer typ pushpits. Krokens smalaste avstånd sväljer inte nyare större typer av bojöglor utan att böjas ut och sedan fastna hårt vid belastning. Beskrev detta närmare i mitt gamla inlägg HÄR. Kanske har Kivikskrokens design ändrats sen dess?

Hur HandyDuck klarar den i länken beskrivna och alltmer vanliga typen av gästhamnsbojar vet jag inte, kanske nån annan? Klarar den att greppa ett 30,5 mm:s rundstål utan problem??    

Gästhamnsbojen i fråga är liksom bildens blå och annars snarlik, men rundstålets diameter i öglan upptill är alltså hela 30,5 mm...
post-86835-0-64640400-1418301038.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handyduck sedan 3 säsonger och är jättenöjd. Har fungerar bra som permanent förtöjning med boj i fören på vår båt som väger ca 4,5-5 ton. Köpte en extra låsdel till denna säsong och satte på den tamp jag brukar ha vid förtöjning mot boj i gästhamnar mm. Jag rekommenderar den verkligen, dessutom inga som helst problem att få loss den även med spänd lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra svar, om man väljer 33 mm varianten, är det några problem att använda den till smalare ringar ? Vad har ni  22 eller 33mm ?

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med en Handyduck och kompletterade den med en Bojkrok efter ett par år.

Nu använder vi bara bojkroken för att den är så enkel att hantera jämfört med Dukken.

Nu är väl inte Dukken så krånglig men vid påsättning samt losstagning kan man missa lite och då känns bojkroken tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra svar, om man väljer 33 mm varianten, är det några problem att använda den till smalare ringar ? Vad har ni  22 eller 33mm ?

 

Mvh

Christopher

 

 

Hej

Det är inga problem med den breda till smala ringar, den stänger helt. Jag har 3 st. två smala och en bred. En används permanent som akterförtöjning med isplitsad lina, de två andra till bojar eller pålar och då med sling och den längsta teleskopiska båtshaken.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O jag har i alla tider en sån där man sätter på båtshaken. lätt att lägga till med

Men krångligare nör man ska lägga ut. Men i somras seglade jag en båt med bojkrok o det gillade jag så det blir en sån till. nästa sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojkroken hade jag helt missat, men den verkar ju vara väldigt smidig. Fördelen med Handyduck är att man inte behöver så långa tampar liggandes, men bojkroken är enklare och även när man skall ta in tampen.  Så vad hade ni valt mellan Bojkroken och Handyduck?

 

Mvh Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojkroken hade jag helt missat, men den verkar ju vara väldigt smidig. Fördelen med Handyduck är att man inte behöver så långa tampar liggandes, men bojkroken är enklare och även när man skall ta in tampen.  Så vad hade ni valt mellan Bojkroken och Handyduck?

 

Mvh Christopher

Jag hade båda delarna på gamla båten och tog handyduck i alla lägen.

33 mm och så tar man en tunnare lina i löstagningshålet sätter fast den 2 meter upp på tampen och vips så behöver man inte ens en båtshake eller dylikt ens bara rycka till i tunna linan och kroken öppnar sig.

Numer väger båten ca 12 ton o plasten känns lite si o så men dom försäkrar att det håller för tror det var 2,5 tons dragkraft.

Rekomenderar den klart.

Bojkroken visst men den var stor otymplig men enkel att använda den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bojgrip i rostfritt http://www.hjertmans.se/article/boj-grip-rostfri-110cm som jag har fastsätt i en ankarolina. 

 

Ankarolinan är trädd igenom bojgripens ögla och sen är ankarolinans sydda ögla trädd över bojgripen. Oerhört enkel att ta loss.

 

Enkel att använda. Bara att hugga bojen. När man skall ta loss den drar man i en utlösningsmekanism så att spärren dras undan. Kan inte ske av sig själv.

 

Tidigare hade jag en liknande, men rundjärnen i bojarna har blivit grövre, så den gamla greppade inte.

 

Hittade inte länken när jag skrev mitt hatinlägg mot "Kivikskroken"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Kivikskrok men den är ersatt med en Bojgrip. Gillade inte det långa spröt som blir på Kivikskroken och dessutom är den svår att lossa om det blåser hårt. Bojen reser sig fortare än man hinner kroka ur. Kör med Ankarolina och en Krokolina som fästs i Bojkroken. Använder sedan samma lina till ankaret genom att Krokolinan fästs i ankarkättingen i stället för Bojgripen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en riktig snikvariant, ett sånt där gult plaströr som dom lägger elkablar i. Passar perfekt till en öppnad merxhake, kan fås i vilken längd som helst och får även vara rorkultsförlängare när man vill sitta under sprayhooden och styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga från en eftersläntarare ;)

 

Funderar själv att köpa en Kivikskrok till min Sea Ray Sundancer. Men det som slog mig är den "låga" draghållfastheten, 750kg? Nu förtöjs ju självklart båten med tampar i fören in mot bryggan, så vikten kommer ju att fördelas, men kan man lita på den med en båt på 2.5 t?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...