Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mrlavin

Bunkra bensin?

Rekommendera Poster

Det är vinter och i brist på båtsysslor går man och funderar på alla möjliga projekt...

 

Bensinpriset är ju väldigt lågt nu. Det skiljer nästan 5 kr litern jämfört med sommarens sjömackspriser.

 

Tankar jag 1000 liter på en säsong blir det en besparing på 5000 kr vilket är ganska mycket.

 

Någon som har nåt smart tips på hur man kan bunkra lite bensin inför sommaren? Tanken har slagit mig att köpa en tankbil... Men det blir svårt att räkna hem! Fler tips?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeaktier? Oljeterminer? Du slipper lagra och går oljan upp så har du vunnit, går den ner så förlorar du men kan tanka billigare. I båda fallen har du låst din bränslekostnad.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man har råd att åka obegränsat.....

Är det slut,så tankar man.enkelt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ha...ha...det var en rolig tank(e)....

 

Tänk om man skulle skulle köpa ett skorv som skall hugas ner i Fillipinerna. Sedan anställer man några matroser därifrån. Kör till Venezuela eller Columbia å fyller båten. ( C:a 2:50-3:- litern på vanlig mack!) Ankrar utanför Göteborg på internationell vatten. Säljer dieseln för långt under mackpriserna. Köparen svarar för transport i land. När båten är tömd så får matroserna ta över den å sälja den som skrot hemma igen som en extra vinst.

 

Men sedan vaknade jag....... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som råkar ha sin villa tank kvar i källaren? Där kunde man ju fått i några kubik.........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förbjudet att lagra mer än 100 liter bensin i en privatfastighet. I hyreshus gäller 10 liter.

 

Skall dessa volymer överskridas skall speciellt tillstånd sökas.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vinter och i brist på båtsysslor går man och funderar på alla möjliga projekt...

 

Bensinpriset är ju väldigt lågt nu. Det skiljer nästan 5 kr litern jämfört med sommarens sjömackspriser.

 

Tankar jag 1000 liter på en säsong blir det en besparing på 5000 kr vilket är ganska mycket.

 

Någon som har nåt smart tips på hur man kan bunkra lite bensin inför sommaren? Tanken har slagit mig att köpa en tankbil... Men det blir svårt att räkna hem! Fler tips?

 

Vinden är fri!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/stockholm/Tankar_till_Dricksvatten_1000_liter_600_liter_42265222.htm?ca=6&w=3

 

fyll upp 2 av dessa o du har sparat 8 tkr, men lagra dem inte i källar/vindsförråd om Du bor i lägenhet....lagra hos boende på landet, bondgård o 50 m emellan tunnorna....hä bara o tanka!!!! :D  :D  :ph34r:  :ph34r:

 

 

TÄNK TANKAR!!!!!!!!!!!!!!!!11

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bra ide'

 

Dagens bensin duger inte att lagra längre tid. Den är inte som gamla tiders bensindestilat med blytillsatser som kunde lagras i bergrum 10-tals år. Dagens bensin är krackade olje och gas destilat bestående av samanblandade diverse oljeprodukter och kemikalier för att kunna användas som motorbensin. Det sätt som idag används för att både få ut mer mängd bensin av råoljan och att få egenskaper som ger bensinen katalysbara egenskaper, tyvärr då med dåliga lagringsegenskaper som följd. Det är så dåliga lagringsegenskaper att de är tydliga redan efter ca 6 månaders lagring.

Ska man lagra bensin med framgång till nästa sommar kan istället sk akylatbensin rekommenderas som har betydligt bättre lagringsegenskaper.  Denna renare bensin som bla innehåller mindre mängder hälsofarlig bensen har betydligt stabilare lagringsegenskaper och rekomenderas även för använding till gräsklippare och motorsågar för att avgaserna är mindre hälsofaliga. Men största nackdelen är dock priset som är nästan det dubbla gämfört med vanlig motorbensin.

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda stället som du naturligt kan lagra bensin är väl i båtens tank? OM inte Hasse O har rätt?

Men din idé är nog fler som gillar...

 

För på våran båtklubb finns en man som varje vinter lägger ett 10-tal 20 liters jeepdunkar under båten. Man ser att de är fulla när han bär dit dem, ser tungt ut att bära från bilen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 kronor litern låter som ett billigt pris för ngn som lagrar, tillhandahåller, hanterar, sköter, kvalitetssäkrar, sköter myndighetskontakter och ser till att bensinen finns precis där jag vill ha den precis när jag vill ha den. Hade det inte funnits mackar och ngn kom på den affärsidén att för bara några kronor litern sköta allt det där som båtägarna nu vara tvungan att själva hantera, då skulle succén vara given.

 

Precis som med systembolaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar vad oljebolagen säger så´kan man lagra bensin i ca. 12 månader.

Det som händer är att de mest lättflyktiga beståndsdelarna dunstar bort.

Min fundering är att det nog är därför äldre bensin luktar illa, det som luktar gott har dunstat bort.

 

Lagra bensin under båten verkar hu inte så där jättesmart. Det förekommer ju att upplagda båtar börjar brinna även om det är ovanligt. Troligen blir man åtalad för något om man lagt 200 liter bensin under båten.

 

Finessen med att lagra bensin är ju att man räknar med ett stigande pris, men just nu verkar ju priset vara på väg ner och då är ju lagring i sex till åtta månader inte så listigt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev bl.a: ...För på våran båtklubb finns en man som varje vinter lägger ett 10-tal 20 liters jeepdunkar under båten. Man ser att de är fulla när han bär dit dem, ser tungt ut att bära från bilen!
Mackey replikerade: ...Lagra bensin under båten verkar hu inte så där jättesmart. Det förekommer ju att upplagda båtar börjar brinna även om det är ovanligt. Troligen blir man åtalad för något om man lagt 200 liter bensin under båten.


Skulle tro att varje brandman som är rädd om sitt och andras liv skulle instämma!
Tätt packade plastbåtar på uppställningsplatser brinner nog tillräckligt bra utan kryddning med överraskande "molotov-cooktails"!? Hamstra inte - eller åtminstone inte utan att noga redogöra/ samverka med brandmyndighet - får därför bli mitt råd.
[Apropå "inte jättesmart" så har jag en litet småkul historia att berätta... :-)
Under den så kallade oljekrisen så sent som runt 1973 infördes helt kortvarigt ransonering, problemet blev då att inför nån myndighet motivera sitt behov. (Bränslet blev alltså inte bara dyrare utan rent av omöjligt att köpa utan nån tilldelad kupong.) Haha, vi stentuffa långhåriga moppeslynglar med moderiktiga V-jeans och träskor (!) försökte då naturligtvis hamstra innan införandet liksom många andra. Enligt hörsägen i kompiskretsen "ertappades" en av de erkänt mindre begåvade kånkandes på två konsum-plastkassar fyllda med bensin! Läckte enligt vittnesmålet en hel del på trottoaren som ett spår bakom honom, och hur han sen tänkt lagra bensinen är barmhärtigt nog höljt i dunkel.]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan faktor att väga in är stöldrisken.

Idag är det stora bekymmer med stölder direkt ur maskiner eller slangning ur tank. (Oftast diselmotorer)

Så väljer man att bunkra upp så bör man också väga in att det är extremt stöldbegärligt och kan vara mycket svårt att skydda sig mot detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekrisen 73 var en jobbig tid. Förutom att priset steg dramatiskt till typ 1:50 kr/l så hade jag en Crescent Compact, en sådan där moppe med tanken integrerad i ramen, som bara rymde 2,5 liter soppa om jag minns rätt. Ransoneringskupongerna tillät bara en tankning per vecka har jag för mig. Det löste sig ju eftersom andra hade 10 liters tankar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är ganska OT....

 

Så här tänder vi majbrasor i Norrland :-)

 

Redigerad av lawea
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker fylla min tank i alla fall  475 l  sparar ju några kronor  . ;)  

God Jul och Gott nytt båt år på er  :)

 

Torgny .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker fylla min tank i alla fall  475 l  sparar ju några kronor  . ;)  

God Jul och Gott nytt båt år på er  :)

 

Torgny .

 

Tycker soppan går ner för varje dag nu. Hoppas för din skull den inte kostar 8 kr/l till sommaren :-)

Redigerad av marinjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen liter bensin skall pumpas i 50 tjugolitersdunkar. Litet klott blir det ju. Jag kan tanka högst ca 140 lter i gången, det blir 7 dunkar. tar man sju dunkar i gången så blir det sju resor ut på landet och till hamnen för att tanka båten.

 

Då måste man ju ha en tank att förvara bensinen i också.

 

7 Jeepdunkar kostar 1043 kronor på Biltema.

 

Sen skall alla tjugolitersdunkarna hämtas från bekantingen som bor på landsbygden. Efter Jeepdunkarna är inhandlade återstår ca 565 kr per resa. bilen skall tankas, och kråset skall smörjas, det blir kanske en fika på vägen.

 

Bäst att skaffa en skåpbil eller pick-up om man skall få med sig sju Jeepdunkar i gången.

 

Sen skall man stå och skätta i bensin i båttanken ur femtio jeepdunkar... Klottar förhoppningsvis inte så mycket att bryggrannen blir hysterisk för att vattnet skiftar i alla regnbågens färger...

 

Ja, man måste nog vara fuinurlig för att spara 5000 kronor så att det inte går på förlust :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ni är roliga. Idag är bensinen nere under 12 kr, det är helt fantastiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej mrlavin!

Men om den är ner under 12 :- så lönar det sig kanske inte att lagra, man låser pengarna. Hur mycket kör man sedan upp på sommaren? Min lilla diesel klarar jag på max 40 liter en sommar, mer än så har det aldrig gått åt. Fast klart, jag fuskar, hissar lakanen på torkning.

Men om någon vill ha en tank så har jag min 2,5 m3 oljetank, helt felfri, inomhus o tom. Den skänker jag till den som behöver den för att lagra sin bensin eller diesel. Den kostar gratis på rot. Dvs nya ägaren får ta ut den från  pannrummet i källaren å forsla bort på egen bekostnad.

Någon intresserad?

Nä....trodde väl det....det är därför jag har den kvar....

 

Ett tips, släpa den efter båten till Finland, tanka fullt. Släpa hem igen. Ännu större vinst. Den var väl bra? (Se upp för u-båtar bara.....)

:D

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu väljer att fylla tanken med billig bensin så tänk på att täta luftledningen till tanken ex. med silver tape, så blir de flyktiga gaserna kvar i tanken.

En kemiingenjör svarade i tidningen Ny Teknik att soppan klarade av lite längre lagring än tre månader om tanken är tät.

Men glöm inte att köra igenom motorn med bränslestabiliserande tillsats innan vinterförvaringen, så bränslet som står inne i motorn blir konserverad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som råkar ha sin villa tank kvar i källaren? Där kunde man ju fått i några kubik.........

 

När vi dränerade huset fann man en stooor oljetank nedgrävd i gräsmattan. Vi fick den bortforslad och sanerad eftersom vi hade installerat fjärrvärme. Hade jag vetat skulle jag sparat den och hyr ut vinterförvaringsplats av diesel. ;)

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar tydligen att lagra diesel sex till tolv månader. Att tanka upp båten nu och eller att fylla någon dunk nu och spara till våren kanske kan vara lönt. 100 liter brandfarlig vätska får du förvara hemma. Det finns säkert någon krona att spara.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=5945&m=1710

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...