Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sommarvision

Ersätta med laddrelä från bil eller snöskoter?

Rekommendera Poster

Problem med överladdning, johnson 115 -83

Har både likriktare och Laddnings regulator på motor.

Har dålig koll på hur jag ska kunna utesluta vilken del som är trasig, finns många teorer...

Om likriktaren är trasig borde jag väl inte få någon 12V dc ladd ström alls ??

Så jag utesluter den och inriktar mig på ladd regulatorn...

 

Kan man ersätta den befintliga regulatorn med tex en reglerbar 13-14,5v

som är gjord för en växelströms generatorer...

Finns många "universal" i olika utförande.

På en universal regulator till snöskoter som tål 204w

är gul och grön ink AC från stator och röd DC ut till batteri, svart till jord.

Den borde ersätta min regulator tycker jag

Statorn ska ge omkring 10 amp tror jag.

 

Hur fungerar dom tillsammans enligt schemat... Det går ju AC från statorn till både likriktaren och regulatorn...

Sen DC från båda ena till batteri och andra nyckel, dom är ju samman kopplade

men jag fattar inte hur det funkar ändå...

 

Tacksam för tips!!!

post-106288-0-98666500-1417541469_thumb.jpg

post-106288-0-70028400-1417541519_thumb.jpg

post-106288-0-85028300-1417543967_thumb.jpg

post-106288-0-25859000-1417544449.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur höga spänningar ser du och vad händer om du då belastar med t.ex. 40W?

 

I det övre schemat finns ingen reglering av laddspänningen till batteriet. Regulatorn har uppenbarligen någon annan uppgift som att tex. reglera matningsspänningen till instrument eller något annat måttligt strömslukande. Att reglering av laddspänningen saknas är vanligt på många äldre utombordare och liksom humlan inte vet att den inte kan flyga, så klarar sig batteriet ganska bra ändå. Betänk att det genom åren har funnits 100-tusental motorer utan reglerad laddspänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda varianterna har reglering.

Den nedre typen har en trefas permanentmagnet-generator (alternator om du söker på engelska). Den saknar fältlindning då den ju är permanentmagnetiserad dvs. du kan inte använda en regulator från en bil som i 99,9% av fallen använder en trefas med fältlindning. Lämplig regulator för denna typ finner du på lite större motorcyklar. Den har regulator och likriktare i samma burk.

 

Edit1:

Tog på mig glasögonen....jag ser nu att även den nedre är av enfas typ men regulator och likriktare i samma burk så det är ingen större skillnad på de två.

 

Den övre varianten är samma sak fast med enfas istället för trefas, regulator och likriktare tycks här vara separerade. Om man ska leta efter donator så hade jag tittat på moppar och/eller scootrar under....säg 250cc.

 

mvh

 

Edit2:

förväxlade nedre/övre

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spänning får du över batteripolerna när den överladdar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar klarna lite... Då kan jag utesluta alla "bilregulatorer" Problemet är att laddningen går upp mot ca15-16 volt under färd så jag har kompenserat med lanternor och all annan 12v utrustning.  Ligger väl högt ändå... Har inte mätt exakt än då jag håller på med annan

felsökning och reparationer, ska montera ny tändspole i helgen då ska jag även mäta lite mer noggrant.

Har ju solcell så batterierna 2x120amp är ju alltid full laddade. Jag byggde om elsystemet i båten förra vintern, allt utom original härvan till panelen och då drog jag en extra + från batteriskiljaren till panelen... därför kanske jag inte får nytta av regulatorn,

kom jag på nu...

Kanske är så att batterierna får mer ström än vad som ska till panelen...

 

Vet att jag av misstag passerade 0 på strömskiljaren under färd vid ett tillfälle och har fått för mig att det började då, inte alls säkert men det kan ju ha skadat något då jag läst 

att systemet måste jobba mot ett batteri. Mobilen exploderade som satt i laddaren då...

 

Men om likriktaren är trasig får jag ut någon 12 DC alls då? och vad händer om den är trasig ger den 12 AC till batterier mm då.... Har ju som sagt inte mätt utan bara sett hur volt mätaren stigit till rött, jag är ju rädd att skada plotter ekolod motor mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en laddnings regulator med inbyggd likriktare från RINAB

 

Den är för motorer med el-start upp till 700cc och klarar 230Watt

 

Den har 2 ingångar för AC som kommer från statorn och sedan en till + på plinten.

Går ju att koppla som på 84:ans schema, bara och bygla + som det är ritat på plinten

 

Frågan är om den tål belastningen, jag har ju el trim/tilt också..

 

Törs man prova tror ni???

 

 

post-106288-0-59709500-1417552191.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15-16 volt låter normalt för ett oreglerat laddningssystem som laddar fulladdade batterier. Kör du inte många timmar per resa klarar ditt normala öppna batteriet detta. Har du dyra specialbatterier gäller inte detta. På vanliga blybatterier kan du kolla vattennivån regelbundet och ersätta eventuellt förbrukat batterivatten löpande.

 

Kör du längre tider med för hög spänning så kan du tända lanternor och annan strömförbrukning som sänker spänningen. Mäter du 14-15 volt över batterierna, har du likström från motorn.

 

Vill du göra enkelt, kanske du kan koppla in laddningen från motorn parallellt med solcellen och utnyttja dess regulator. Är bara en idé som jag inte kan lova att den fungerar eller skadar din motor, men det finns andra här på MG som kan ge synpunkter på denna koppling.

 

Har du "bara" 15-16 volt spänning vid laddning, skulle jag inte göra något annat än att belasta batteriet med lampor eller dylikt de få gånger jag kör längre än en timme åt gången. Med det är jag det, som inte är en speciellt ängslig båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du passerat nollan så kan en diod i likritarbryggan ha gett upp. Detta är tämligen lättdiagnostiserat så jag hade provat det först. Kolla på google hur en likriktarbrygga ser ut så fattar du hur du kan plocka loss och mäta den med en vanlig multimeter med diodtest. Alla fyra anslutningar är ju tillgängliga från utsidan (jorden är den fjärde...). Om den är trasig så kan du byta till en annan, köp en som klara den ström du tror behövs x 2 eller så, de är inte direkt dyra. Kjell & CO har säkert.

 

Som steg två hade jag provat med den du föreslår, inte riskfritt men jag hade provat....

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!!!

Ska kolla upp alla skarvar och jordpunkter också, för det var lite grönt i "huvud-skarven"

Sedan var det ju ganska enkelt att testa dioderna, fanns bra scheman att följa för en ovan elektriker!

En original likriktare kostar bara runt 500 från marindemontering.se eller drev.se 

så om jag hittar något fel blir det nog en sådan.

 

Jag har ju egentligen en OMC Sea Drive 1,6 men det är ju samma motor.

Det är ju viktigt för mig att motorn kommer i ordning, då det inte går att ersätta den så lätt.

Den är ju monterad på ett lite ovanligt sätt.

Hade det varit en normal utombords båt kanske jag valt någon mer bränslesnål modell !!!

 

Men nu verkar jag ha den enda prototypen i världen från Ockelbo, så jag vårdar den ömt

Här är en bild från förra ägaren då den stått på land några år.

Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder sen efter renoveringen, dom är tydligen för stora...

Vet ni hur man laddar upp dom??

 

post-106288-0-26834100-1417555350_thumb.jpg

post-106288-0-32539400-1417555398_thumb.jpg

post-106288-0-81567800-1417555500_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordsmotorer med spolar som sitter under svänghjulet kan producera upp till 80 volt växelspänning om den inte har en last, en gammal 9.8 tohatsu som jag i min ungdom skulle ha en lanterna på brände lampan direkt, men över ett batteri och likriktare fungerade det hjälpligt.

 

Att du kopplade loss batteriet kan inte ha varit bra och förmodligen har, som du misstänker laddregulatorn gått sönder.

 

Om ingen last finns så kommer spänningen att öka väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte förbi och skruvade bort likriktaren och mätte den, båda dioderna var hela!

Frågan är om man kan mäta upp regulatorn också... Kan det vara dioder i den också?

Den får ju AC ström från statorn och måste ju leverera DC ström till förbrukare/laddning.

Tror inte systemet skiljer på ström till batterier och till panelen, allt får ju ström från samma källa, eller?

När jag frånskiljde batteriet var det bara för en tiondels sekund, så det var kanske inte så farligt trots allt...

 

Ska bli spännande att starta upp i helgen och mäta ordentligt på allt, kan man koppla slangen direkt på röret efter vattenpumpen?

Eller måste drevet på plats, känns som att vattetrycket från 75m slang inte kan orsaka skada...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likriktaren som innehåller fyra dioder(mät mer...) matas med AC och ger DC till regulatorn(oreglerad DC, inverterad sinus bara, tänk kamelpucklar).

 

google bildsök "rectified sine wave" och "full wave bridge rectifier" ger en bra överblick.

 

 

Vet du säkert att spänningen är högre än avsett? Det är knepigt att den nästan funkar så att säga. Prova att kör den obelastad, dvs bortkopplad på sina utgångar stiger då spänningen okontrollerat med ökande motorvarv är den nog kass, åtminstone hade jag förväntat mig det. Pilla inte på utgångarna när du mäter, det kan bli 100:isch Volt om den är trasig. Min hypotes här är att om den inte reglerar som den ska så märks det dåligt då batteriet filtrerar bort (sänker spänningen genom att dra ström) största delen av problemet. Håller det sig kring 15-16V då också är det kanske tänkt så.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det ska göras men både på elschemat och på motorn så är regulatorn kopplad på samma skruv som autgående AC från statorn.

Alltså inte kopplad efter likriktaren, men det kanske funkar annorlunda äv jag föreställer mig...

 

Tacksam för hjälpen ,ursäkta mina envisa frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du rätt, då reglerar den direkt på AC, tittade inte ordentligt, sorry. Funktionen är densamma ändå fast det är sinusvågen som hackas upp före likritaren vänder upp den.

 

Du kan fortfarande göra samma test, nästan enklare. Koppla bara bort den röda från plinten i bilden och mät obelastad där.

 

Du kan också prova att lura regulatorn med en diod i sensorkabeln(lila) då borde utspänningen förändras. För övrigt om regulatorn är hel men du tycker spänningen är för hög kan det ju bli en permanent fix, borde sänka med 0,7V ungefär, två dioder i serie 1,4V osv.

 

mvh

 

 

 

 

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsregulatorer tillverkas i stora serier och är bra och billiga. Ebay erbjuder ett stort antal till humana priser. Köp en tillräckligt kraftig. Gärna en som ger lite information om batterier och laddning. För ett par hundra har man en hemkörd till brevlådan eller närmaste postombud.

 

Utombordare har ibland bara likriktning och likriktaren benämns ibland felaktigt laddningsregulator. Skulle man kalla den för likriktarbrygga blir det svårare att sätta högt pris. Likriktarbrygga för 20A kostar bara ett par tjugor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ha en solcelssregulator eftersom man får runt 100V eller mer på ingången beroende på varvtal.

 

Denna motor har ju både regulator och likriktare, se skiss.

 

 

mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en risk förstås. Med fulladdade batterier kan man tänka sig att spänningen kan stiga till ganska höga värden.  Men 100V klarar den nog inte med så mycket ström. 

 

Se till att köpa en regulator som klarar 100V isåfall. Såna finns.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsun+regulator+input+100V+from+sun+cells&_nkw=sun+regulator+input+100V+from+sun+cells&_sacat=0

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt kan denna generator komma upp i 1000V också eller 10000V, inte för att jag tror det men det beror på varvtal primärt, därför går regleringsprincipen ut på att dumpa effekt till jord just för att slippa elfaran. Solcellsregulatorer arbetar inte efter den principen så de är olämpliga.

Sluta käbbla nu och läs på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var motorn ihopsatt och provkörd igen.

Den gav 13,7 volt vid med lite gas, då ju var inte batterierna fulladdade men det verkar ganska normalt.

Ska bli kul att provköra den på riktigt i vår.

Blev en helt annan gång i motorn när alla 4 cyl fungerande.

Det enda som oroar mig nu är att den inte går att stänga av riktigt,

den går ner i varv och bluddrar några sekunder innan den stannar.

Det gjorde den ibland förra våren med vid provkörning på land,

men den gick ju felfritt hela sommaren efter en riktig varmkörning i havet!!!

Hoppas på samma självläkning i vår.

 

Så nu ska förgasarna och bränslepumpen rengöras och få nya packningar mm.

Såg att det var flera vacumslangar under förgasarna som var spruckna och lösa,

samt att alla detaljer som har med gas reglaget behöver rengöras, smörjas och justeras in.

 

Erfarenheter kring inställning av förgasarna mottages tacksamt.

 

Ett stort tack till alla för hjälpen med Laddningen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt kan denna generator komma upp i 1000V också eller 10000V, inte för att jag tror det men det beror på varvtal primärt, därför går regleringsprincipen ut på att dumpa effekt till jord just för att slippa elfaran. Solcellsregulatorer arbetar inte efter den principen så de är olämpliga.

Sluta käbbla nu och läs på.

 

Lite off-topic: 

AC från en snurra kan ge hög spänning när den är obelastad. Men jag vet att det funkar med likriktare + solcellsregulator för många snurror i vart fall i 10hk-klassen. Men inte MPPT, de variera belastningen på ingången för att hitta optimal niva, det är det som MPPT står för. En vanlig PWM fungerar. 

Regulatorerna har ofta åskskydd på ingången i forma av bla PTC-motsånde så de klara ganska höga spänningar. De flesta reglerar på minus-sidan men det är inget problem om man tar ut AC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hittade flera "misstänkta" kontakt och jord problem... Vet inte om det hjälper sen när batterierna är fulladdade?

Men man får leva lite på hoppet. Svårt att säga om det egentligen var något fel, men nu fick jag ca 13,7V vid 1200rpm.

 

En sak jag funderar på är vad den största skillnaden är mellan en bilgenerator och denna, i instruktionsboken står det att motorn

är utrustad med en växelströmsgenerator på 10 Amp, var det den stora skillnaden på "vågorna" eller är det strömmen som var högre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

den största skillnaden är att denna är en permanentmagnetgenerator(PM), dvs statorns magnetfält alstras av vanliga magneter. På typisk bilgenerator alstras statorns magnetfält av en elektromagnet, det är därför den är smidigare att reglera, dra ner på strömmen till denna lindning och generatorn slutar generera. En PM-generator kan inte stängas av, man måste därför dumpa effekten till jord typiskt.

 

Utströmmen är normalt 3-fas AC på bilgeneratorn och det kan det vara (och är också på större motorcyklar t.ex.) på en PM-generator också.

Din är dock enfasig men ingen principiell skillnad som sagt. På kurvformen("vågorna") skiljer det inget i princip.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...