Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LonelyBird

Fullständig analfabet när det gäller solceller...

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon av er som är guru på solceller?

Har förstått att det finns solceller som radikalt droppar outputten om en partiell skugga träffar ytan och andra dylika som inte är lika känsliga för det. Stämmer detta?

Vilka tillhör i så fall kategori 1 och vilka kategori 2?

Vilka solceller kan betraktas som best by om priset inte är av avgörande betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monokristalina är ju effektivast,men dom är lite känsliga för skuggning.mvh;Rolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monokristalina är något mer effektiva än polykristalina dvs man får ut lite mer energi för en given yta. Båda är dock lika känsliga för partiell skuggning.

Solpaneler av tunnfilmstyp tål viss skuggning men å andra sidan ger de betydligt mindre energi per ytenhet.

Det bästa är om man kan använda flera, parallellkopplade monokristalina paneler. Tex att ha 5x20W istället för 1x100W.

Under dygnet kommer det indirekta resp diffusa ljuset att stå för en del av energin så i verkligheten betyder inte skuggningen så mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde tvenne solceller parallellt kopplade en diod i serie från varje.

Förbikopplade ingångsdioden i regulatorn, för att kompensera spänningsfallet.

I praktiken fick regulatorn 2 ingångar.

Med en "ljus" presenning så laddas batterierna även under vintersäsongen.'

post-52966-0-85289900-1417539619_thumb.jpgpost-52966-0-98923300-1417539732_thumb.jpg

http://lasselundell.se/if.html

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det, utan de flesta båttillbehörsföretagen har säkert den sakkunskap som behövs för 99% av normala behov. Skall du nå 100% blir det mycket dyrare och mer komplicerat. Det viktigaste är nog att du hittar en bra monteringsplats som du kan montera så stora paneler som möjligt. Har du den sedan på en stång som kan vridas efter solens vinklar förbättras utbytet radikalt, men dessa lösningar är fula. Denna min inställning gjorde att jag har en panel på 45w monterad på ruffluckans tak. För våra behov fungerar det utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det, utan de flesta båttillbehörsföretagen har säkert den sakkunskap som behövs för 99% av normala behov. Skall du nå 100% blir det mycket dyrare och mer komplicerat.

 

"Krångla inte till det"!??

 

Vitsen med ett forum är ju att få olika "lösningar" och svar på det man inte är tvärsäker på.

Man lär sej mycket här bara genom att få olika vinklingar.

Jag har lärt mej mycket här.

Fackhandeln ser först till sin kassalåda än att ge "billiga" råd.

Det finns nästan aldrig "en" optimal lösning som passar alla båtar, och plånböcker.

 

Friskt kopplat hälften brunnet.

post-52966-0-27831200-1417630712_thumb.jpg

http://lasselundell.se/lankar.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det, utan de flesta båttillbehörsföretagen har säkert den sakkunskap som behövs för 99% av normala behov. Skall du nå 100% blir det mycket dyrare och mer komplicerat. Det viktigaste är nog att du hittar en bra monteringsplats som du kan montera så stora paneler som möjligt. Har du den sedan på en stång som kan vridas efter solens vinklar förbättras utbytet radikalt, men dessa lösningar är fula. Denna min inställning gjorde att jag har en panel på 45w monterad på ruffluckans tak. För våra behov fungerar det utmärkt.

 

Tyvärr har många av båttillbehörsföretagen skrämmande dåliga kunskaper. Som Lasse-L skriver så är kassalådan viktigast för dem.

 

På tal om att krångla till det, varför ha en vridbar panel som kanske ger 20% mer - om den vrids med jämna mellanrum. På sommaren i Sverige finns det ingen anledning att ha annat än horisontellt monterade paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att krångla till det, varför ha en vridbar panel som kanske ger 20% mer - om den vrids med jämna mellanrum. På sommaren i Sverige finns det ingen anledning att ha annat än horisontellt monterade paneler.

 

Det beror ju på vad man prioriterar. Jag har själv provat en solig augustidag att mäta laddströmmen från en panel som jag först höll mot solen och sedan la platt på marken. När jag höll den mot solen gav den ungefär märkeffekt men när jag la den platt på marken så gav den hälften. Jag tycker det var en ganska stor skillnad. Men det är klart att det är mycket bekvämare att montera den platt och fast.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På tal om att krångla till det, varför ha en vridbar panel som kanske ger 20% mer - om den vrids med jämna mellanrum. På sommaren i Sverige finns det ingen anledning att ha annat än horisontellt monterade paneler.

 

Det beror ju på vad man prioriterar. Jag har själv provat en solig augustidag att mäta laddströmmen från en panel som jag först höll mot solen och sedan la platt på marken. När jag höll den mot solen gav den ungefär märkeffekt men när jag la den platt på marken så gav den hälften. Jag tycker det var en ganska stor skillnad. Men det är klart att det är mycket bekvämare att montera den platt och fast.  

 

 

Ska man få ut något vettigt så får man mäta hela energimängden över dygnet. Detta har gjorts av SMHI under 25 år och och den statistiken kan magiskt bearbetas för att få fram ett bra värde på den genomsnittliga energiproduktionen för varje datum och plats.

För de flesta båtägare lönar det sig dåligt att kontinuerligt följa solen. 20% mer genom att följa solen är lika mycket som att öka från 50 till 60W, något som kostar ca 200 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

något som kostar ca 200 kr

 

Det förutsätter ju att man har utrymmet förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

något som kostar ca 200 kr

 

Det förutsätter ju att man har utrymmet förstås.

 

 

För ett rörligt stativ? ;)

Skämt åsido, visst kan det finnas skäl till rörlig installation, det viktiga att komma att komma ihåg är att vinsten är ganska begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 50 wattare på ett vikbart noa fäste på pushpit som jag oftast har ställt horisontellt men ligger jag med solen rakt in akterifrån i en vik, eller vid segling, brukar jag roa mig med att ställa in den så den laddar allra bäst.

 

post-99797-0-50050700-1418334202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 50 wattare på ett vikbart noa fäste på pushpit som jag oftast har ställt horisontellt men ligger jag med solen rakt in akterifrån i en vik, eller vid segling, brukar jag roa mig med att ställa in den så den laddar allra bäst.

 

Ytterligare ett par exempel på "vridbara" paneler som inte kräver en stolpe i aktern.

Panelen på luckgaranget är en standard polykristallin i aluram på ca 30 W. Den är monterad i modifierde gångjärn så att den vid behov kan vinklas åt SB eller BB.

Tunnfilmspanelen vid vanten är upphissad i en slags galge, som underlättar när man vill rikta den mot solen.

Båda varianterna enbart vid stillaliggande, naturligtvis.

post-101612-0-04659600-1418385798_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaga solen ?! Överdriv paneler och Batteribank så tjänar man igen dom där 20% på nolltid plus att man kan använda "vridtiden" under dagen med att göra det man gör bäst i en fin naturhamn och det är "att göra absolut ingenting :) Möjligen kolla på andra båtar dom ska lägga till vid en osäker klippvägg eller försöka få fast ankaret i botten med 7 hysteriska barn som vill grilla och bada :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...