Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
matte333

mariner Magnum "skvätter" bensin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en liten fundering kring min 40 hk -92 Mariner Magnum som kanske någon har ett bra svar på.

 

Det mesta av avgaserna och kylvattnet kommer ju ut nere vid propellern men en del kommer även ut ur det övre avgasutsläppet uppe vid kåpan.

 

Från min motor kommer det betydligt mer rök än vad som brukar vara normal, kan dock inte säga att det är mer eller mindre vit eller blå utan "vanlig" avgasrök men relativt mycket, både vid tomgångskörning och vid gaspådrag med och utan växel i.

Det skvätter även ut vad jag trodde var kylvatten men då det blir bensin på vattenytan av varje dropp så blir man ju aningen fundersam. Eller rättare sagt verkar det vara bensin blandat i kylvattnet. Känns som om det är rätt mycket bensin som kommer ut denna väg då om jag låter den ligga och puttra på tomgång en stund så syns det rätt rejält kring båten...

 

Har tidigare haft rätt stora problem med flödande förgasare som jag nu tror mig fått ordning på men kanske att förgasarna på något konstigt sätt kan påverka även denna del? Bensinen måste ju komma från någonstans...

 

Tack på förhand!

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då får motorn för mycket soppa.Du får riva förgasarna igen dom kan inte vara helt täta då Mvh Tutte

Redigerad av tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då får motorn för mycket soppa.Du får riva förgasarna igen dom kan inte vara helt täta då Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar tutte!

Hade väl detta på känn men eftersom jag skruvat isär dem säkert 15 gånger så hoppades jag att det kunde vara något annat lite enklare..:)

Kan det vara så att flottörerna har tappat flytkraften så att de spelar nästan ingen roll i vilken vinkel jag ställer dem, de kommer ändå inte trycka till flottörnålen tillräckligt?

Låter också rimligt med tanke på att jag kan varva upp den betydligt mer i friläge än med växel i då jag antar att trycket/belastningen inte blir densamma som med växel i.

Jag får väl investera i två nya flottörer för det är de enda delarna jag inte bytt i förgasarna. 

Ja, då har man något att pilla med i vinter iallafall! :)

 

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...