Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
pgh73

Hjälp med Nexus, plz.

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon i landet som kan hjälpa mig? Följande problem finns: har ett Nexus Startpack 3 där allt fungerar utom farten-loggen. Givaren är en triducer(fart, fjup, temp). Temp och djup fungerar. Däremot vet jag inte var felet sitter. Givaren eller WSI-boxen? Jag har mätt men får inget utslag på kablarna när jag mäter.

 

Dessutom har jag varit i kontakt med Garmin(som numera äger Nexus) men får ingen hjälp därifrån. SANT. De säger att troligtvis är det givaren och att jag får köpa ny. Surt att lägga 2500 kr om det visar sig sen att det är WSI-boxen... Bra support, NOT.

 

Är det någon som sitter med Nexus som skulle kunna testa min givare i sitt system? Jag står för utgifterna och kan även ge en rimlig summa för denna support om så önskas. Alltså jag skickar givaren osv.

 

Mvh

 

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puckad fråga (likt har du tankat..?) men snurrar givaren som den ska? Det är väl en paddel-givare? De brukar inte gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puckad fråga (likt har du tankat..?) men snurrar givaren som den ska? Det är väl en paddel-givare? De brukar inte gå sönder.

 

Först ett puckat svar :-) Paddel snurrar inte, men hela båten gör det. Räcker det? Skämt å sido. Allt funkar till 100 %, bara det att jag inte får ngt värde i displayen. Jag får som sagt inga uslag på kablarna/kontaktdonen i WSI-boxen när jag mäter. Men jag vet ju inte om det är trasig givare som inte skickar signal eller om det är WSI-boxen som inte kan göra det eller kanta emot.

Redigerad av pgh73

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins support är rena skämtet. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att försöka få någon vettig hjälp därifrån. :angry:

 

Dock är jag rätt säker på att jag i min egen felsökning av vind, kompass och server-strul har sett att du skall få mätbar spänning på datatrådarna när du snurrar på loggen (naturligtvis under förutsättning att den är strömsatt på + och -).

Har du monterat ned loggen så att du kan sitta hemma i lugn och ro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins support är rena skämtet. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att försöka få någon vettig hjälp därifrån. :angry:

 

Dock är jag rätt säker på att jag i min egen felsökning av vind, kompass och server-strul har sett att du skall få mätbar spänning på datatrådarna när du snurrar på loggen (naturligtvis under förutsättning att den är strömsatt på + och -).

Har du monterat ned loggen så att du kan sitta hemma i lugn och ro?

 

Jag komer inte ihåg just nu vilka trådar jag mätte på utan bara att jag har mätt på rätt och att jag då inte fick någon spänning. Den ska ju växla mellan av/på typ. Men det ger mig inte info om det är givaren eller WSI-boxen som strular.

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har och har fact samma problem flera ggr.. Triducer även i mitt system.

Det har bara krånglat sedan nytt. 2 gånger har jag skickat wsi "servern" till Nexus för uppdatering.

Båda gångerna gjorde nexus det gratis. Båda gångerna ballade loggen ur efter kort tid.

Kontaktade Garmin när de köpt upp nexuseländet. Inget svar alla..

Köpte en beg wsibox i förhoppning att det skulle fungera igen. Tji.. Not..

Tyvärr har jag nästan gett upp. Loggen har fått vara död i ett par säsonger. Funderar

på att plocka ur grejerna för ett sista försök...

Sen slänger jag sikten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har och har fact samma problem flera ggr.. Triducer även i mitt system.

Det har bara krånglat sedan nytt. 2 gånger har jag skickat wsi "servern" till Nexus för uppdatering.

Båda gångerna gjorde nexus det gratis. Båda gångerna ballade loggen ur efter kort tid.

Kontaktade Garmin när de köpt upp nexuseländet. Inget svar alla..

Köpte en beg wsibox i förhoppning att det skulle fungera igen. Tji.. Not..

Tyvärr har jag nästan gett upp. Loggen har fått vara död i ett par säsonger. Funderar

på att plocka ur grejerna för ett sista försök...

Sen slänger jag sikten..

 

Lagom kul att läsa :-( Mitt system är från 2011. Satt i inköpt båt, utan kvitto :-( En WSI kostar ny 1490. Men det känns ju inte roligt att chansa. Jag ville ju att systemet fungerar så att rätt vind-värde erhålls.

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vindinstrumentet. Men har backat på att bygga ut systemet pga den billiga kvalitén.

Osagt om det är hårdvaru eller mjukvarufel..tror ingen vet riktigt. Vad jag hört så kan inte heller

Garmin Nexus systemet speciellt bra.. Verkar inte utvecklas vidare heller..

Nåväl. Kanske plockar ur pinalerna nästa helg. Då kanske vi kan samköra felsökning?

Kans skicka en wsi Box till låns som du får prova med. Om du vill!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vindinstrumentet. Men har backat på att bygga ut systemet pga den billiga kvalitén.

Osagt om det är hårdvaru eller mjukvarufel..tror ingen vet riktigt. Vad jag hört så kan inte heller

Garmin Nexus systemet speciellt bra.. Verkar inte utvecklas vidare heller..

Nåväl. Kanske plockar ur pinalerna nästa helg. Då kanske vi kan samköra felsökning?

Kans skicka en wsi Box till låns som du får prova med. Om du vill!

 

Hade varit suveränt. Hör bara av dig.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktproblem är ibland kontakterna, skruvandet brister ibland?

Sedan gick man över till trådlösa kontakter, inte alla gånger det fungerar… flytta din sändare lite och testa? Eller som man skrev här ovan, kör alla grejer på köksbordet i vinter och testa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svar precis att mitt system är för gammalt. Hallå, det är från 2011. Garantin har precis gått ut. Tack för det Garmin, proffsigt. NOT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. Har förstått att de som kan systemet inte är kvar...

Synd ändå. Nexus har ju länge varit riktigt bra. Frågade om NX2 och NXR idag

angående service och support hos en återförsäljare. Jättebra var svaret.

Tyvärr fick jag känslan..not.

En fördel kan väl vara att det kan gå att köpa begagnat billigt..om det fungerar.

 

Om man ska byta. Vad finns kvar? Vill ha ett hyffsat system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: för 2 dagar sedan hämtade jag ut paketet från Garmin. En kostnadsfri felsökning där en deffekt givare hittades. Alltså den del som enligt många ska vara bombsäker. Vad kan gå sönder inne i givaren och som bara drabbar fartloggen. Konstigt. Ja ja, blir till att köpa ny givare. Vill ha ett system som funkar och ger mig korrekta värden. Hittade ny givare på Hjertmans. Klart billigare än andra. Priser mellan 1490:- och nästan 3000 :-. Fattar inte att det kan skilja så mycket i detta avlånga land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en aktiv Airmar givare i Nexus sysystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kika runt jag med. Men är inte åker på vilken modell av airmar tribuner jg har.

Men, nu va det ett tag sedan. Tittar runt efter nytt. Lite lockande att köpa ett till nexus. Man får nästan

ett instrument extra på köpet. Men.. Går det sönder igen?

Hur som helst pgh. Har inte hunnit till båten ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som finns på Hjertmans ska enligt deras egen utsago funka utmärkt i mitt system. Hoppas på det, annars lämnar jag tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pgh73.

Har du den nya hemma?

Umdrar om du skulle kunna mäta på de båda. För att se vad det är för skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt med respons här så jag stänger väl mitt eget problem då. Jag felanmälde till Google, fick ett RMA-nummer och en adress att skicka in WSI-box och givare till. En vecka senare fick jag tillbaks sakern med posten och en notis att "WSI-box programmerad". Nu är det återmonterat och fungerar i båten.

 

Summa summarum så fungerade Garmins support över all förväntan i mitt fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...