Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
fredriklindell

VOR - Olycka Team Vestas

Rekommendera Poster

Proffs och med all tillgänglig elektronisk navigationsutrustning, inte hårt väder och ändock händer det. Visar vad enkelt det är att det går fel på böljan den blå.

Vi får väl anta att alla var nyktra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använder man Navionics sjökort  å gömt å Zooma in ;)

Hjälper ju inte att zooma in om sjömätningen är 150 år gammal, med roddbåt och handlod.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mycket intressant läsning!

Och precis som på detta forum råder väldigt delade meningar om hur bra eller dåligt olika sätt att navigera, manövrera det är med stöd av olika hjälpmedel.

 

Dömer inte på förhand , som en del är snabba att göra på det forumet......men ska bli mycket intressant att följa, och få se anledningen till grundstötningen.

 

Det som jag undrar över är ju som någon flottist också tog upp var användandet av ekolod?  Att jämföra det faktiska djupet du får i realtid med det angivna djupet i sjökortet är ju ett sätt att utvärdera om positionen enligt gps, död räkning, etc, överenstämmer med verkligheten, eller om det faktiskt finns stora fel på sjökortet man måste ta hänsyn till. 

Likaså användandet av radar, som också ger en bild av verkligheten, även om det kan vara svårt med mycket låga öar och skär......

 

Nu har ju prisbilden på plottrar blivit sådan att det är lätt att motivera att ha en ombord, men jag tycker ekolodet egentligen är viktigare, det ger ju viktig information oavsett om du vet exakt var du är eller inte.....

Samma med radarn, den ger en bild av verkligheten som du kan vara ganska säker på.... medans alla sjökort innehåller felaktigheter, och kräver mer eller mindre säkerhetsmarginaler....

 

Mina hemmavatten är sjömätta på -80 o -90 talet, och jag är bortskämd med fantastiskt exakta sjökort, även om fel finns och funnits här också. Men ett sjökort som är grundat på handlodning som gjordes för 150 år sedan eller mer, samt där positionsbestämningen gjordes med sextant...... där får man nog räkna med ganska grova felaktigheter.....

 

Som sagt, ska bli spännande att följa frågan om Vestas grundstötning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igår från en av användarna på scuttlebutt forum(UK).

Som kolla i sina sjökort och enligt honom var revet tydligt utmärkt.

Han segla tydligen där ikring som jag förstod det. :wacko:

 

I den tråden snackades det en hel del om att grabbarna var mycket trötta ombord.

För dåligt med crew för den typen av seglig osv.

 

Jag har ingen aning.

 

Men intressant att följa,vi får nog höra vad som hänt tillslut.

 

:)  

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju ingen semestersegling, står man på för fullt dygnet runt med den typen av båt så tär det väl på krafterna givetvis. Och risken att göra allvarliga misstag blir ju större ju tröttare besättningen blir... Mat, vatten, sömn...... viktiga parametrar som behöver fungera för att minimera riskerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs vad det står Dom hade tappat båda rodret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det som att rodren skadades vid grundstötningen.......inte att det var orsaken till grundstötningen, men jag kan ha fattat det fel......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forumet SA snackas det mycket..ja dynga. Verkar som många är riktiga världsmästare på skrivbords segling. :)

Hela händelseförloppet är inte redogjort för ännu. De har högre prio på annat. Gott sjömanskap visar dom genom att ta sig till vraket och ta hand om disel, hydralvätskor. Elektronik linor osv.

Vad jag kan läsa ut av informationen som finns nu. Så har dom seglat upp på revet i 19 knop mitt i natten. Ingen har fått mer än blåmärken. Under resterande del av natte har de fått kämpa för att hålla sig kvar på båten medans den slogs sönder mer och mer av den brytande sjön. Fick ändå ta sig iland innan gryningen pga båten började brytas sönder fullständig. Aktern borta. Bulben lossbruten och däcket knäckt. Just nu verkar alla bara glada över att ingen blev skadad.

Av intervjun jag läste nyss på VORs hemsida. Så är det underförstått att båten är en totalförlust..

Få vet vad en båt är värd. Men tippar nog på mer än 50 miljoner med all utrustning..

Det som slår en. Att världens bästa navigatörer och seglare kan göra allvarliga missar.

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Sator, det är ungefär det samma som jag fått fram när jag läst olika forum och VOR hemsida.

De verkar ha skött allt väldigt professionellt efter grundstötningen, det är mitt intryck också , så här lång. Och precis som du skriver, anledningen till grundstötningen har lägst prioritet tills att alla är räddade, man har tagit om hand om miljöfarliga vätskor och räddat hårdvara som går att rädda..

 

Framförallt skönt att ingen är skadades eller ännu värre.... men ska bli intressant att följa vad som orsakat händelsen... kan finnas något att lära även för oss fritidsseglare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut finns det något eller massor att lära!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

etta att lära  är att skaffar man ny plotter
så se till att den kan visa två sjökortsbilder i rutan med olika zoom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

etta att lära  är att skaffar man ny plotter

så se till att den kan visa två sjökortsbilder i rutan med olika zoom

Eller skaffa en med tillräckligt stor skärm för att alltid har tillräckligt inzoomat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte eller Twister550

nu använder vi plottrar på olika sätt 

vid fiske å öppet hav  så räcker det med en bild ??  

men ska du navigera i trånga farleder  inomskärs  så bör du ha två sjökortsbilder uppe med olika zoom ( dels för att se vadu är och kunna planera färdväg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planera färdvägen tycker jag är enklast att göra på ett papperskort, funkar bra med båtsportkorten.

Nu fiskar vi sällan på helt öppet hav, även om det händer, men vi rör oss oftast i ganska trånga farvatten. På transporterna händer det att vi åker runt 20 knop eller mer, och då ska det till en väldigt stooor skärm om man ska kunna se något när man delar bilden i två.....

 

Jag kör nästan aldrig med delad sjökortsbild på plottern, däremot kan jag ha halva bilden med ekolod när jag letar efter en speciell uppgrundning för fiske, eller rent navigatoriskt när jag ska sänka farten...

 

För rent navigatoriska ändamål kör jag oftast vår 8,4 tums skärm i lagom inzoomat läge och inställd så att bilden själv flyttar sig efterhand som vi åker framåt. I trånga delar av Blekinge skärgård fungerar det alldeles utmärkt. Har jag inte vägvalet klart för mig slänger jag en blick på båtsportkortet eller zoomar ut tillfälligt.

 

Delad bild ger för lite detaljer när man åker lite fortare tycker jag.... men visst, i långsam fart kanske det är ett alternativ....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag åker långsamt    seglar
då funkar två bilder på min R a57 ( visst  hade jag önskat större plotter )  

har upptäckt att man slötittar på plotter å upptäcker blå områden 3meter  bra 1/2 sjömil inzoomning  och ligger på 3sjömil på det andra bilden

 

innan jag dela bilden så blev det för mycket zoomande upp å ner 
och ändå så var jag nära att köra upp på grund

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att man får det att funka bra med den utrustning man har , och hur man kör/seglar.

Kan tänka mig att jag också hade kört delad bild om jag seglat en långkölare.

Vi har en 7 tums plotter i passagerarpulpeten, men skärmen är egentligen 6.4 tum, delar man den i 20 knop och lite sjögång så ser man ingenting....

Bakom ratten når jag bekvämt att knappa på plottern med handen som annars sköter gasreglaget, och i normala förhållanden så hitta men en lagom zoom där man inte missar några grund eller prickar men som ger tillräcklig framförhållning för runt 20 knop. Ska man åka väldigt mycket fortare än så blir det svåritheter med planering så jag kan mycket väl förstå att det händer olyckor om man blint stirrar på plottern och inte använder papperskort eller zoomar in och ut i tillräcklig omfattning... när man åker i okända vatten. Där är ju också skönt att ha en siffra på aktuellt djup uppe i hörnan på plotterbilden....

 

Ska som sagt bli intressant att höra mer om vad som orsakats Vestas grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från VOR:s sida

"Upon arrival in Mauritius, Skipper Chris Nicholson says, “The past four days have been very challenging for all of us, and I am extremely proud of the whole crew’s professionalism, composure, and endurance. It’s clear that human error is responsible for the shipwreck, there’s no avoiding that. And as skipper, I take ultimate responsibility.”

 

 

Man har klantat sig på något sätt säger man själva, ska som sagt bli intressant att följa utredningen av det hela...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man missat i navigeringen och seglat rakt upp på land är oerhört klumpigt. Samtidigt väldigt intressant.

Det är ändå världens bästa navigatörer som får delta på sådana här tillställningar. Så är många andra som

lyckats segla rakt upp på Land. Mycket erfarna seglare på oceanerna.

I ett sådant här fall. Så vill jag inte raljera hit och dit.. Eftersom jag och 99% av oss inte ens kan drömma om sådan

kompetens som krävs för att få hamna ombord på en sådan båt.

Däremot så i vetskapen. Så ska jag nog inte skämmas för mycket över att jag knallat på en grynna med sjökortet i näven..

Även den bäste kan och gör fel och misstag.

Ska bli intressant att få höra hur det gått till. Troligtvis är det en väldigt enkel och basal miss man begått.

Ett fel vid fel tillfälle. Det är sällan endast en sak som orsakar en olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant Sator!

Man måste kanske även ta med i beräkningarna att här pratar vi om en extrem tävlingssituation. Besättningarna pressar sig själva hårt under lång tid.

Det är givetvis något som inte får hända men även proffs gör misstag, lotsbåtar kör på grund, fartyg kolliderar etc. etc.

 

Numera har man förhoppningsvis lärt sig mer om de extrema påfrestningar man utsätts för under en hård oceankappsegling men jag minns missen med energiintaget på , hmm, tror det var The Card. Man hade beräknat åtgången av energi, och därmed proviant, efter alldeles för låg nivå av ansträngning så seglarna tappade inte bara fett, utan även muskelmassa under seglingarna. Som sagt extrem tävlingssituation men borde ändå inte hända.....men mänskliga faktorn kommer vi aldrig undan.....

 

Som sagt, ser fram mot mer information...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom är rätt proffsiga nästan direkt ändå.

Ja visst gör dom det, det är mycket professionella sjömän, de har gjort ett fantastiskt jobb efter kraschen, ska bli intressant vad för misstag som ligger bakom grundstötningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade igår på SA. En länk till navigatörens FB sida. Han hade kort redogjort för sitt upplevda förlopp direkt han fått tillgång till vettig uppkoppling. Idag är det borttaget. Förmodligen på både teamets och vor begäran.

Kontentan var att vor strax innan start ändrat tillåtna zoner att segla i. Planen var att titta djupare på zonförändringarna efter start då mer tid för detta skulle finnas. Men, racet är ju riktgt tätt. Navigering och taktik har fått gå hand i hand. Samt on the fly..

Den slutgiltiga missen ska ha varit att han kollade väder och vind, de andra båtarnas positioner. La sin rutt i expedition för ett antal timmars segling. Knoppade in ett par timmar för välbehövlig vila..vaknar av Bang!..

Navprogrammen visade inget rev i den utzoomningsgrade han jobbar i..

Mentalt skulle inget finnas att segla på eller upp på i de tidigare godkända zonerna som var godkända av race Office. ( som de tittat igenom noga under många timmar veckan innan start.

 

Här är bevis att de flesta olyckor har flera saker som bidrar till utgången. Hindrar man en. Hindrar man ofta hela situationen.

Cred till skepparen som rakryggat tar på sig hela ansvaret. Eftersom han är skeppare och har det slutgiltiga ansvaret för allt som händer ombord.

Ska bli intressant att höra hela redogörelsen när allt presenteras.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

...
Kontentan var att vor strax innan start ändrat tillåtna zoner att segla i. Planen var att titta djupare på zonförändringarna efter start då mer tid för detta skulle finnas. Men, racet är ju riktgt tätt. Navigering och taktik har fått gå hand i hand.

...

Mentalt skulle inget finnas att segla på eller upp på i de tidigare godkända zonerna som var godkända av race Office. ( som de tittat igenom noga under många timmar veckan innan start.
...

Paralleller från arbetslivet är att arbetsplatsolyckor eller tillbud oftast inträffar när någon eller något plötsligt ändrat på förutsättningarna för att jobba efter den plan man från början hade. Den gamla planen finns kvar i bakhuvudet även om man vet att den inte gäller längre. Man vet att man har koll på allt som ev. kan gå fel, men bara enligt ursprunglig plan.

 

 

Slarv då, njae jag tror inte så mycket på det. Slarv är ett resultat av trötthet och stress eller ren okunskap.

Brist på rutin? Ja, rutin gör att man klarar av att göra mera rätt även om planer ändras, även om man är trött och stressad. Oftast ändå inte helt rätt, men tillräckligt rätt för att ingen olycka ska inträffa.

 

Min erfarenhet från arbetslivet säger mig att den troligast orsaken till misstaget är just den sent ändrade planen kryddad med lite orutin kanske.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick visst allt om bakfoten.... :rolleyes:

 

Det jag skrev i min första post i denna tråd :blink:

 

 

 

Bilden som jag posta #28 är en screenshot från Vestas egen plotter/nav-station ombord.

 

Den gröna ikonen  till vänster är Alvimedica "standing by"

I den röda boxen är SART vessel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...