Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
DanielLi

Batteriväljare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har dubbla batterier, med möjlighet att välja batteri med switch, 1,2 eller All. 1:an ska användas för start och 2:an förbrukning. Om jag nu startar på 1:an så skulle jag vilja ta reda på om 2:an förbrukningsbatteriet laddas. Finns det något enkelt sätta att reda på det, förutom att ladda ur 2:an och se om generatorn laddar upp det när man kör på 1:an. Om inte 2:an laddas under färd med 1:an vald, vad ska jag göra då.

 

Ett alternativ är att starta på 1:an slå över till All under färd, men det kanske är vanskligt, det är Optimaxmotor och är känslig för det har jag läst någonstans.

 

Alternativ två är att starta och köra på All, och slå över till 2:an i hamn. Enligt spec ska Optimax ha ett mycket starkt startbatteri, är det då OK att blanda ett starkt startbatteri med ett förbrukningsbatteri?

 

Båten är ny för mig, därav frågorna. (Jag har en multimeter...).

 

vh

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I klartext, släng väck skiten och installera något automatiskt, så behöver du aldrig bry dig.

 

Finns dyra, och billiga ingen större skillnad i den praktiska funktionen.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en sån batterifrånskilljare på min båt.

 

Startbatteriet är kopplat direkt på motorn och förbrukningsbatterierna är kopplat till de flesta av säkringarna för förbrukning via frånskiljarens läge ett. Jag kan alltså starta motorn när batterifrånskiljaren/väljaren står i läge "noll"

 

Till anslutningens bult för läge två ligger en kabel - grov - till startbatteriet. I princip kan jag alltså köra det mesta va förbrukningsgrupperna på startbatteriet, men detta är inte avsikten. Avsikten är att jag enkelt skall kunna koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbatteriet om startbatteriet inte har kraft kvar att starta motorn.

 

Mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet har jag ett BILTEMA´s spänningsstyrda skiljerelä. Kanske inte det optimala, men billigt relativt funktionsduglig och framför allt lätt att koppla in.

 

Sen har jag en liten elcentral som ligger direkt på förbrukningsbatteriet för länspumpar, solceller, laddare och värmare. 

 

Sen har jag några stora huvudsäkringar och lite annat lull. Säkringar är ju till för att tillhörande  kabel inte skall brinna upp om det händer nåt i gruppen. Rätt avsäkrat - en billig brandförsäkring. Dessutom bryter de ju bara bort den anläggningsdelen där felet finns, medans resten av utrustningen fortsätter att fungera - förhoppningsvis.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en sån batterifrånskilljare på min båt.

 

Startbatteriet är kopplat direkt på motorn och förbrukningsbatterierna är kopplat till de flesta av säkringarna för förbrukning via frånskiljarens läge ett. Jag kan alltså starta motorn när batterifrånskiljaren/väljaren står i läge "noll"

 

Till anslutningens bult för läge två ligger en kabel - grov - till startbatteriet. I princip kan jag alltså köra det mesta va förbrukningsgrupperna på startbatteriet, men detta är inte avsikten. Avsikten är att jag enkelt skall kunna koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbatteriet om startbatteriet inte har kraft kvar att starta motorn.

 

Mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet har jag ett BILTEMA´s spänningsstyrda skiljerelä. Kanske inte det optimala, men billigt relativt funktionsduglig och framför allt lätt att koppla in.

 

Sen har jag en liten elcentral som ligger direkt på förbrukningsbatteriet för länspumpar, solceller, laddare och värmare. 

 

Sen har jag några stora huvudsäkringar och lite annat lull. Säkringar är ju till för att tillhörande  kabel inte skall brinna upp om det händer nåt i gruppen. Rätt avsäkrat - en billig brandförsäkring. Dessutom bryter de ju bara bort den anläggningsdelen där felet finns, medans resten av utrustningen fortsätter att fungera - förhoppningsvis.

OK, så med andra ord skulle jag kunna behålla det jag har med batteriväljare, men lägga till ett skiljerelä för att laddning ska kunna ske på båda batterierna (slår över till laddning av förbrukare när startbatteri är fullladdat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OK, så med andra ord skulle jag kunna behålla det jag har med batteriväljare, men lägga till ett skiljerelä för att laddning ska kunna ske på båda batterierna (slår över till laddning av förbrukare när startbatteri är fullladdat).

 

 

Ur laddningsynpunkt ja.

 

Biltemas spänningstyrda skiljerelä "kopplar ihop" start och förbrukningsbatteriet när spänningen på startbatteriet överstiger 13,3 Volt och det gör det så fort generatorn laddar.

 

När spänningen sjunker under 12,8 volt bryter reläet.

 

Har du tex solcellspaneler inkopplade så slår inte reläet från förrän efter att solen har gått ner. Men det är egentligen inte så stort problem (tycker jag)

 

Ett vanligt skiljerelä styrs ju i princip av generatorns laddning. Kostar väl  runt  7/800 kr och är lite besvärligare att koppla in - om man inte vet hur man gör.

 

Sen hur din batterifrånskiljare/ väljare fungerar är ju en annan fråga. Det beror ju helt på hur den är kopplad.

 

En liten detalj när det gäller laddningen av startbatteriet. Ett på våren fulladdat och helt ok vanligt startbatteri lär klara att starta en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar även om det inte får nån laddning alls. Så laddningen av startbatteri - om det är ok - är av underordnad betydelse.  

 

Förbrukningsbanken laddar man dock snabbt ur - med dagens energibehov - om det inte får laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

OK, så med andra ord skulle jag kunna behålla det jag har med batteriväljare, men lägga till ett skiljerelä för att laddning ska kunna ske på båda batterierna (slår över till laddning av förbrukare när startbatteri är fullladdat).

 

 

Ur laddningsynpunkt ja.

 

Biltemas spänningstyrda skiljerelä "kopplar ihop" start och förbrukningsbatteriet när spänningen på startbatteriet överstiger 13,3 Volt och det gör det så fort generatorn laddar.

 

När spänningen sjunker under 12,8 volt bryter reläet.

 

Har du tex solcellspaneler inkopplade så slår inte reläet från förrän efter att solen har gått ner. Men det är egentligen inte så stort problem (tycker jag)

 

Ett vanligt skiljerelä styrs ju i princip av generatorns laddning. Kostar väl  runt  7/800 kr och är lite besvärligare att koppla in - om man inte vet hur man gör.

 

Sen hur din batterifrånskiljare/ väljare fungerar är ju en annan fråga. Det beror ju helt på hur den är kopplad.

 

En liten detalj när det gäller laddningen av startbatteriet. Ett på våren fulladdat och helt ok vanligt startbatteri lär klara att starta en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar även om det inte får nån laddning alls. Så laddningen av startbatteri - om det är ok - är av underordnad betydelse.  

 

Förbrukningsbanken laddar man dock snabbt ur - med dagens energibehov - om det inte får laddning.

 

Tack för utförligt svar. Om jag installerat skiljerelä, då jag är i hamn och slår över på 2:an (förbrukningsbanken) , kommer det även suga ström från startbatteriet? Det blir väl en parallellkoppling?

Och på samma sätt vid start blir båda batterierna aktiva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dylika "strömfördelare/ställare" kommer förr eller senare att stå i fel läge, och om man har lite otur kan startbatteriet och förbrukningsbatterier vara tomma, dessutom finns sådana av dålig kvalite, alla kan inte manövereras under gång, risk finns att generatorn blir förstörd.

 

Den modell som har nämnts tidigare i tråden är lätt att montera in, billig och sedan behöver man aldrig tänka mer på den.

 

Jag ser ingen fördel med att ha batteriväljaren kvar, snarare nackdelar.

 

 

Kalle

Redigerad av Pentax
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dylika "strömfördelare/ställare" kommer förr eller senare att stå i fel läge, och om man har lite otur kan startbatteriet och förbrukningsbatterier vara tomma, dessutom finns sådana av dålig kvalite, alla kan inte manövereras under gång, risk finns att generatorn blir förstörd.

 

Den modell som har nämnts tidigare i tråden är lätt att montera in, billig och sedan behöver man aldrig tänka mer på den.

 

Jag ser ingen fördel med att ha batteriväljaren kvar, snarare nackdelar.

 

 

Kalle

 

Håller med. Batteriväljare/huvudbrytare ligger i topp när det gäller att skapa problem. Hjälpstartkablar är enklare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag körde Biltemas batterifrånskiljare ett tag, den fungerade iofs utmärkt men jag insåg att jag körde runt med 20 kg bly som nästintill aldrig använde.

 

Så jag parallellkopplade alla fyra battarierna istället utan brytare imellan. Det finns ju nu en teoretisk risk att alla batterier är urdragna och att motorn inte startar, så skall man iväg till Norra ishavet så är detta inte nån bra idé. Jag själv brukar dock inte komma längre än till Fjällbacka så jag kan leva med den risken.

Dessutomhar kylskåpet, som är den enskilt största förbrukaren automatisk frånkoppling vid för låg spänning.

 

Denna variant på koppling ihop med solceller på tot 95 watt har fungerat fint för mig. Är vikten och kostnaden för ett extra batteri ovesentlig så kan man ju lägga till ett separat startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...