Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

Chaufförer stannade i protest

Rekommendera Poster

Chaufförer stannade i protest

 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/chaufforer-stannar-i-protest

 

Massor med chaufförer stannar en kvart kl. 12.00 och 24.00 i protest mot att vi inte tillämpar samma regler för alla.

 

VARJE DAG fram till 24/12

 

 

Jag kör inte lastbil själv men jag åker på samma vägar och är beroende av att transportsektorn ska fungera och vill att de ska ha rätt villkor. Jag vill inte möta en outbildad förare som kört för länge och med dålig bil.

 

Jag stödjer detta till 100%

 

http://www.ja.se/?p=46186&pt=105&m=3433

 

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/lastbilar-ska-stanna-i-protest

 

 

Detta är ett marinforum och jag tar friheten att sprida detta här även om det är utanför forumets regler.

Jag tycker Sveriges Chaufförer gör helt rätt,

 

 

Till namninsamlingen, OBS du behöver verifiera via mail för den ska gälla.

 

http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=4769&p=1

 

 

 

Edit: lagt till en länk

Redigerad av crabfish
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir lite mörkrädd ibland i detta land, hur är det möjligt att detta får hända om och om igen. Ibland undrar jag om Sverige försöker ta kål på sig själv...

 

Antecknad på listan!

 

Mvh Jocke

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Man borde väl som privatbilist även kunna sympatisera genom gemensam aktion, och också ställa sig vid vägkanten kl. 12.00! Eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man borde väl som privatbilist även kunna sympatisera genom gemensam aktion, och också ställa sig vid vägkanten kl. 12.00! Eller?

Tycker jag låter som ett bra initiativ!

Vi vill inte ha chaufförer med usel utbildning värdelösa bilar och som kontinuerligt bryter mot kör/vilotider på våra vägar, det är livsfarligt för alla, utöver att det snedvrider konkurrensen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som grädde på moset har chauför varit inställd till rättvisan och blivit bedömd som oskyldig!

 

Och mitt körkort ville man dra in för att jag körde i 44 kilometer i timman med ett efterfordon!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige har en del att vara stolt över.

De chaufförer som vägrar acceptera orättvisor.

 

Från en plats i dagens protester någonstans i Sverige

 

Hatten av för alla er som varje dag protesterar.

 

 

 

post-83025-0-14816800-1417194749_thumb.jpg

Redigerad av crabfish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja till 100%

 

Vägra acceptera dumpning av löner och försämrade arbetsvillkor på arbetsplatser.

 

Om jag kan påverka så gäller att det är schysta villkor för arbetstagaren. Ger även hållbar framtid för arbetsgivaren. 

 

Det som nu händer inom åkeribranschen är bara toppen på ett isberg. Det måste till förbättrade regler och kontroll av efterlevnad. Samma för byggbranschen.

 

Vägra acceptera utnyttjande av utländsk arbetskraft, kräv samma villkor för dem också så kommer både deras situation och svensk arbetskraft få rätt förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl bara att de flesta inte vill betala mer än absolut det minsta det går för att få jobb utfört. 

 

2004 fick jag -pga min vaklande hälsa - lättare jobb i form av mätaravläsning. Bl.a på Orust och Tjörn. Var i ett par sommarstugor där det pågick totalrenovering. Det var ett flertal byggjobbare på varje ställe. Ingen gick det att tala med och förklara varför jag måste in i huset. Inte ens engelska kunde de. 

 

Min dotter anlitade ett par Stockholmsfirmor för ett par jobb på sin villa. Badrumsrenovering och takomläggning. Det var bara arbetsledaren som var svensk och som hon kunde tala med. I dotterns värld är engelska minst lika vanligt språk som Svenska.

 

Visserligen har den lokale snickaren, bosatt på Smögen,  som byter fönster i mitt hus just nu, stockholmsdialekt, men det går väldigt bra att prata med honom. Han har bott på Smögen länge och har tom lagt sig till med ett och annat lokalt uttryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm..

I min branch. Skylt och dekor. Har vi problem med konkurrenter som anlitar polska arbetare. Förmodligen tar de med sig materialet upp. Vet att jag lagt offerter på fordonsdekorer där jag förlorat affären pga konkurrenten lagt pris där jag inte ens får täckningsbidrag på materialet. Sedan ska dekoren produceras och monteras.

Senare hör man att polacker har gjort jobbet.

Tyvärr är det faktiskt inte lätt att vara svensk ibland. Firman kommer förr eller senare bli tvungna att göra samma sak. Men då blir det jag som blir arbetslös. Samt några polacker får mer jobb. Själv får jag väl söka mig till Norge.

För vi är ju Norges polacker. Antar jag.

Kan ju tycka att att svenska åkerier borde köpa svensktillverkade dekorer...

Stor fråga. Samtidigt är nästan allt vi köper tillverkat i Kina. Privat och proffesionellt.

Har själv besökt ett par fabriker i Kina. Arbetsmiljön och villkoren är besvärande.

Jämfört med det bästa jag sett i Kina. Så kommer ingen ting av det värsta tänkbara i Sverige i närheten så dåligt.

Skämdes fanimej när man klev in i fabrikerna..

Men, det enda man kan göra när man väljer leverantör i Kina eller liknande. Är att välja de som har de bästa

arbetsförhållandena. Priset är alltid lite dyrare. Men, man kan sova någorlunda gott. Helst köper man "made in Sweden"

Men det finns inte pga omöjligheten ekonomiskt..

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har tusentals chaufförer i Sverige och även i våra grannländer hållit på i snart en månad.

 

Imorgon lördag kommer många av dem deltaga i ett protesttåg i många av våra städer.

 

Taxichaufförer har även anslutit sig och deltager i protesten.

 

Julafton är sista dagen för deras protest och jag hoppas verkligen deras budskap går fram till våra politiker.

 

Rättvisa och jämlika förhållanden för våra chaufförer

 

#HÄRSTANNARSVERIGE

 

 

Vem vill möta en trött lastbilschaufför som kört på tok för länge med falska kort och dåliga vägegenskaper på lastbilen? Svar: Ingen frisk funtad vill möta en sådan.

 

Se bilden hur det kan se ut när de protesterar för vad jag tycker helt rätt sak.

 

 

 

post-83025-0-31286700-1419003997_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Julafton är sista dagen för deras protest och jag hoppas verkligen deras budskap går fram till våra politiker.

 

Det är en hedervärd sak de gör, men jag tror inte att budskapet når fram. För politikerna har annat att tänka på, då den nya regeringen inte fick fram sitt sätt att regera på bästa tänkbara sätt...

Nej, om budskapet skall nå fram, så bör manifestationen pågå tills dess att det verkligen ges ett klartecken från riksdagen och regeringen. Om det sedan innebär att protesten fortgår till det nya valet i vår eller hela nästa år, spelar ingen roll. Nu att ha en deadline att efter den 24/12-14 så blir det inga mer demonstrationer tror jag bara är dödfött för hela branschen.

Det är som vi båtfolk så väl är insatta i - En droppe i havet! :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...