Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
El_Fluffo

Skruva i glasfiber

Rekommendera Poster

Hej hej.... Finns det något knep när man skruvar fast saker i glasfiber ? Om man tänker att man ska skruva upp en hylla på en gipsvägg så finns det ju en massa olika lösningar bla gipsmoly etc... Men i glasfiber ? när jag skruvat så blir hålen bara störe och större :-? Hoppas någon har ett bra tipps på detta /Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förborrar alltid med en borr som har samma mått som bottendiametern på skruven sen sitter det bra utan att det spricker eller dummar sig. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med föregående, men tillägger att om man kör i lite sika i hålet så tätar det och smörjer när man sätter i skruven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de flesta saker som sitter i en bår rös sig pga rörelser i båtens skrov mm så är det bäst om man kan få dit en mutter på baksidan. Helst med självlåsande typ och planbricka för att fördella kraften på en större yta. Har även läst om förslag på att plasta in mutter med epoxy för att på så sätt få kraftig fastsättning men detta har jag själv inte provat. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående förslag är helt ok. Olika metoder är ju olika bra beroende på hur tjockt materialet är och hur stor kraft infästningen måste klara osv. Ett tips som jag kan komma med är att använda en gängad blindnit. Man borrar ett lite större hål och nitar fast en nit med invändig gänga. Har använt sådana på en rallybil där det kan blir rätt hårda tag med riktigt gott resultat. Har nitat både i plåt och plast och niten sitter riktigt bra om man gör rätt. Det som kan ge sig är väl i sådana fall gängan, men skulle det hända är det ju bara att borra ur niten o dit med en ny utan någon skada skedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Ett mellanförslag som jag ofta kör med: förborra med borr som ovan. Gänga i skruven. Ta ur den igen, dutta i lite epoxi (behövs inte mycket), skruva i skruven några varv. Låt stå tills härdat. Slutdra därefter. Sitter bra. Skall man skruva i sandwich så kan man kratsa ur lite av distansmaterialet och sedan fylla ut så gott det går med lättrinnande epoxi. Då minimeras risken för problem med vatteninträngning i distansmaterialet samtidgt som man får ett mycket bra fäste. /Sailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar ett gammalt ämne. Skall montera ett fästen för en livflotte på luckgaraget. Flotten är tung (42kg) och det kan ju luta duktigt ibland så det skall sitta så bra som möjligt. Tyvärr kommer jag inte åt att sätta mutter på undersidan vilket annars alltid är mitt förstahandsval. Luckan skall ju kunna skjutas in också så det får inte bygga så mycket på insidan. Men jag skulle tro att jag har en centimeter i alla fall.

 

Jag funderar nu på blindnit (popnit) eller skruv. Tips mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort gummiexpander kan säkert funka.

https://www.ahlsell.se/10/infastning/skivinfastning/skivinfastning-1/3818828/#

Det går ju att förstärka infästningen genom att limma med sikaflex eller något liknande.

 

Ett annat alternativ är en sådan där metallexpander som vecklar ut sig.

https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/skruv/expander.html

Finns även i rostfritt, men vet ej var.

 

Dra den så att den sitter på plats och byt sedan ut skruven mot en som är tillräckligt kort för att inte slå i luckan.

 

Ha det bra och lycka till!

Marc

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan luckan eller möjligen luckgaraget demonteras så kanske du kan komma åt bättre på insidan?

 

Nyligen räddades ett par från sin segelbåt Kelaearin (se videon) efter att de råkat ut för hårt väder när de hade 180 nm kvar på sin långresa som pågått under 17 år.
Båten slogs omkull av en stor våg och både livflotte och jolle förlorades. Paret räddades av en helikopter och båten har inte återfunnits. Läs gärna mer vad som hände här.
Så se till att din livflotte blir ordentligt förankrad så att den säkert finns kvar på båten vid det tillfälle den kan behövas. Det kan bli stora krafter som infästningen blir utsatt för!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev per_62:

Det kan bli stora krafter som infästningen blir utsatt för!

Ja, jag skulle sätta genomgående bult i däcket inte i ett luckgarage.

Fundera över flottens placering, kan den svagaste ombord sjösätta flotten själv i en nödsituasiution?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...