Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
flipflip

Koppla in extra batteri + skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt gps och båtstereo och har lite annat som drar ström i min motorbåt med utombordare. Har nu tänkt att köpa ett batteri till för att säkra startbatteriet.

Finns det nån trevlig människa här i båtsverige som kan förklara hur man kopplar in ett extra batteri samt skiljerelä på ett vettigt språk utan facktermer och förkortningar =) ?

 

Illustrera gärna med nån bild utan kryptiska förkortningar. Alla är ju inte elektriker...Många förhandstack !

mvh Flipflip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden.

 

Ta dej gärna tid att söka i forumet, det finns ett antal trådar som behandlar just din frågeställning. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Koppla in det nya batteriet bredvid startbatteriet med en kabel till plus och en till minus. Bra med tjocka kablar. Glöm inte att spänna fast båda batterierna så de inte åker runt eller välter.

 

2) På pluskabeln mellan batterierna sätter du en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

kablarna från start batteriet skruvas på  den röda polen, förbrukningsbatteriet ansluts till den vita polen. Polerna sitter skyddade under locket.

 

3) Koppla den svarta tunna extra kabeln till det gemensamma batteri minus.

 

Bild här:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

 

Nej, batterierna behöver inte ha samma kapacitet eller vara lika stora.

 

Klart!

 

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St glömde nog att säga att du skall flytta pluskablarna som försörjer förbrukningen från startbatteriets pluspol till förbrukningsbatteriets pluspol. Då får du två skilda kretsar, där strömmen till lampor stereon osv tas från det nya batteriet, medan startbatteriet alltid är fulladdat. När motorn går och generatorn laddar mer 13,3 volt kopplas kretsarna ihop och då laddas förbrukningsbatteriet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bah. Rätt!!   Sorry. 

 

Ok. Jag parallellkopplar mitt nya startbatteri (plus-plus och minus-minus) och sätter skiljereläet emellan pluskablarna. Och där låter jag startbatteriets pluskabel gå till den röda på reläet. Rätt tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt reläets manual kopplar du startbatteriets pluspol till rödmarkerade polen på reläet, och därmed förbrukningsbatteriet plus på till den andra anslutningen på reläet.  

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

 

Glöm inte att flytta över i princip alla kablar utom motorkablaget från startbatteriet pluspol till förbrukningsbatteriets pluspol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes.  Och som jag glömde säga; glöm inte att flytta förbrukarna till det nya förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en huvudbrytare idag som bryter all ström från ditt enda batteri, gäller inte de instruktioner du fått ovan hur man flytta kablar och annat, Istället gäller nedanstående moment generellt, men olika lösningar finns i säkert i nästan varje båt.

 

1: Flytta över alla kablar som ligger på startbatteriets pluspol till det extra batteriets pluspol. Minuspolerna parallellkopplas ihop direkt med en grov kabel

 

2: Flytta motorkablagets pluskabel från huvudströmbrytaren till startbatteriets pluspol.

 

Nu har du två kretsar där motorn har en egen krets och allt annat en egen krets som bryts med befintlig huvudbrytare. I denna konfiguration, har du en obruten krets till motorn, vilket rekommenderas för många moderna 4-takts motorer, bla Suzuki. Genom att montera tex ett Biltema relä enligt ovan beskrivning får du laddning på extrabatteriet. 

 

Jag har en Suzuki DF140, fyrtaktare på min motorbåt, men ville dock ändå ha en huvudbrytare på motorkretsen. Eftersom jag gillar att inte krångla till det, blev min "Åsa-Nisselösning" denna. Köpte denna enkla kontakt (http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=batterifr%C3%A5nskiljare) för 39,90 och satte den på startbatteriets minuspol och flyttade motorkabelns minuskabelsko inkl minuskabeln tlll Biltemareläet till den nya huvudbrytare.

 

Denna enkla lösning, är omstridd här, eftersom brytaren ej är av marinkvalitet. Men jag har använt denna lösning i fem säsonger och det har fungerat felfritt. Är dock noggrann med att spruta 5-56 på kontakten i början av säsongen och dra den gröna skruven hårt för att säkra att den inte bryts av de vibrationer man kan ha i en båt. 

 

Vill du ha en professionell marin lösning, väljer du att montera en separat marin huvudbrytare i båten. Då skall du också ordna en matarkabel mellan startbatteriet och den nya brytaren, samt flytta upp motorkablagets pluskabel och kabeln till Biltema reläet till huvudbrytarens andra anslutning.

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-11-25 vid 21:29 skrev robert99:

Har du en huvudbrytare idag som bryter all ström från ditt enda batteri, gäller inte de instruktioner du fått ovan hur man flytta kablar och annat, Istället gäller nedanstående moment generellt, men olika lösningar finns i säkert i nästan varje båt.

 

1: Flytta över alla kablar som ligger på startbatteriets pluspol till det extra batteriets pluspol. Minuspolerna parallellkopplas ihop direkt med en grov kabel

 

2: Flytta motorkablagets pluskabel från huvudströmbrytaren till startbatteriets pluspol.

 

Nu har du två kretsar där motorn har en egen krets och allt annat en egen krets som bryts med befintlig huvudbrytare. I denna konfiguration, har du en obruten krets till motorn, vilket rekommenderas för många moderna 4-takts motorer, bla Suzuki. Genom att montera tex ett Biltema relä enligt ovan beskrivning får du laddning på extrabatteriet. 

 

Jag har en Suzuki DF140, fyrtaktare på min motorbåt, men ville dock ändå ha en huvudbrytare på motorkretsen. Eftersom jag gillar att inte krångla till det, blev min "Åsa-Nisselösning" denna. Köpte denna enkla kontakt (http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=batterifr%C3%A5nskiljare) för 39,90 och satte den på startbatteriets minuspol och flyttade motorkabelns minuskabelsko inkl minuskabeln tlll Biltemareläet till den nya huvudbrytare.

 

Denna enkla lösning, är omstridd här, eftersom brytaren ej är av marinkvalitet. Men jag har använt denna lösning i fem säsonger och det har fungerat felfritt. Är dock noggrann med att spruta 5-56 på kontakten i början av säsongen och dra den gröna skruven hårt för att säkra att den inte bryts av de vibrationer man kan ha i en båt. 

 

Vill du ha en professionell marin lösning, väljer du att montera en separat marin huvudbrytare i båten. Då skall du också ordna en matarkabel mellan startbatteriet och den nya brytaren, samt flytta upp motorkablagets pluskabel och kabeln till Biltema reläet till huvudbrytarens andra anslutning.

Hoppar på denna tråd då jag har liknadne scenario med en huvudströmbrytare som klipper hela min krets över mitt enda batteri idag. Du skriver '1. Flytta över alla kablar från Startbatteriets pluspol till det extra batteriets pluspol..' 

 

Idag har jag inga kablar på pluspolen förutom en en kort kabel som går från batteriets pluspol till huvudströmbrytaren. 

 

Bara så jag hänger med, i ditt förslag ovan, behåller du den initiala huvudströmbrytaren? 

Samt monterar du skiljerelät till pluspolen på bägge batterierna? 

 

Jag står i skedet att jag måste separera motorkablaget för allting annat.

 

Tacksam för din support då du verkar kunna detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev adelsanta9:

Hoppar på denna tråd då jag har liknadne scenario med en huvudströmbrytare som klipper hela min krets över mitt enda batteri idag. Du skriver '1. Flytta över alla kablar från Startbatteriets pluspol till det extra batteriets pluspol..' 

 

Idag har jag inga kablar på pluspolen förutom en en kort kabel som går från batteriets pluspol till huvudströmbrytaren. 

 

Bara så jag hänger med, i ditt förslag ovan, behåller du den initiala huvudströmbrytaren? 

Samt monterar du skiljerelät till pluspolen på bägge batterierna? 

 

Jag står i skedet att jag måste separera motorkablaget för allting annat.

 

Tacksam för din support då du verkar kunna detta :)

Vad vill du göra? Du har endast 1 batteri idag och vill komplettera med ett förbrukningsbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Vad vill du göra? Du har endast 1 batteri idag och vill komplettera med ett förbrukningsbatteri?

Ja precis. Idag har jag en huvudströmbrytare på mitt enda batteri. Se bild.

 

 

55FA867B-AEB2-4AF2-8D9C-C39185666853.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt.

In med batteri #2 som du kopplar till en till huvudbrytare från plus, gärna via en säkring på förslagsvis 100A. Minus på det nya batteriet kopplar du ihop med det befintligas minus. Använda kablar i dimension typ 50 mm2 så blir det lika som du har nu.

Därefter flyttar du från den gamla brytaren över allt som du vill klassa som förbrukare till din nya brytares utgång.

Skiljerelät kopplar du mellan plusen på batterierna med 10-16 mm2 (finns säkert med kopplingsschema med till reläet du köper) och minus till den gemensamma minusen som du nu har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Kane:

Enkelt.

In med batteri #2 som du kopplar till en till huvudbrytare från plus, gärna via en säkring på förslagsvis 100A. Minus på det nya batteriet kopplar du ihop med det befintligas minus. Använda kablar i dimension typ 50 mm2 så blir det lika som du har nu.

Därefter flyttar du från den gamla brytaren över allt som du vill klassa som förbrukare till din nya brytares utgång.

Skiljerelät kopplar du mellan plusen på batterierna med 10-16 mm2 (finns säkert med kopplingsschema med till reläet du köper) och minus till den gemensamma minusen som du nu har.

OK, då är jag med. Tack för bra och enkel beskrivning. 

Det som återstår är att skilja på första och andra kretsen. Det är väl motorkablaget som skall sitta på första mot startbatteriet. Misstänker att allting går från en plus-plint till min befintliga huvudströmbrytare. Där måste jag i så fall brygga över allt som skall gå på förbrukningskretsen.

 

Svårt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adelsanta9:

OK, då är jag med. Tack för bra och enkel beskrivning. 

Det som återstår är att skilja på första och andra kretsen. Det är väl motorkablaget som skall sitta på första mot startbatteriet. Misstänker att allting går från en plus-plint till min befintliga huvudströmbrytare. Där måste jag i så fall brygga över allt som skall gå på förbrukningskretsen.

 

Svårt ?

Inte svårt. Har du mycket förbrukare? Har du säkringspanel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Inte svårt. Har du mycket förbrukare? Har du säkringspanel?

Det vanliga egentligen, inget speciellt; lanternor, lampor, 12v uttag, ekolod etc.

 

Behöver lokalisera plus plinten. Har ej hittat säkringspanelen än, skall ta en ordentlig titt på lördag. 

 

Tänker att jag bifogar ett kopplingsschema när jag har en bild framför mig hur jag tänkt koppla. 

 

Från min brytare idag går en grov kabel (troligen till plus-plinten någonstans i motorrummet på min inombordare. Men från brytaren går också två mindre kablar med varsin säkring, se bild.

 

 

7D18A0CD-99B9-4028-8C61-07F24D3C6559.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lyckats montera två batterier med skiljerelä och varsin huvudströmbrytare. Allting verkar fungera som det skall! Tack för hjälpen.

 

Dock ett nytt problem: varvtalsräknaren har fått sig ett spel. Se bild. När jag startar motorn går den medurs över 6 000 varv och börjar igen på 0. 
 

Vad kan detta vara? Har bara lossat panelen för att komma åt kopplingsplinten där jag också lokaliserade matningen till alla förbrukare.

24B6ABB4-96FB-4C3A-80D6-E21CFB9CDA6E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...