Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Giftfri båtbotten (igen) - Val av färg

Rekommendera Poster

Jag har tidigare diskuterat frågan i ett par trådar. Nu har jag kommit fram till följande när det gäller att ha en giftfri båtbotten.

  • Ta bort alla gammal färg; blästra, skrapa, och/eller slipa.
    Min båt är blästrad, 5000:- kr kostade det och blev både bra och dammfritt.
  • Epoxibehandla.
  • Och sedan?
    Ja, vad gör man sedan?

 

Olika "Och sedan"-alternativ

  • Avsluta med epoxi, stryk slätt på slutet och slipa ev. för att få en slät yta.
    Nackdelen är att epoxi inte är UV-beständigt och kan börja krita efter några år.
    Utbud av kulörer är begränsat.
  • Måla botten med giftfri bottenfärg.
    OBS! Färgen måste vara någorlunda slitstark så att man kan tvätta båten i borsttvätt om det växer på den och det gör det nog.
    Även här är utbudet begränsat när det gäller fabrikat och kulör.
  • Måla botten med något annat.
    Här kommer min egentliga diskussionspunkt.
    Vad kan man måla med?

Många vill ju kunna välja kulör på båtbottnen och då har jag funderat på om golvepoxi eller annan epoxi-färg kan fungera under vattnet. Fördelar med dessa är;

  1. Finns som standard i många kulörer.
  2. Finns som blank, eller i alla fall halvblank, färg vilket borde vara bra mot beväxning.
  3. Slitstarka, bra vid borsttvätt.
  4. Lång erfarenhet, men inte av undervattensanvändning.
  • Synpunkter på golvepoxi?
  • Några andra förslag?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avsluta med 2 komp polyuretanlack för uvskydd.

 

Som Peter skrev finns det risk för att det blåsar sig under vattenlinjen.

 

Personligen tror jag inte man behöver va så rädd för UV-ljuset under vattnet.

 

Att en botten som belaggts med epoxy aldrig skulle behöva göras nåt åt tror jag inte heller på.

 

Man måste nog göra rent botten när man tar upp båten. Slipa bort en och annan havstulpan - även om man tvättar botten ett antal gånger varje sommar.

 

Om jag skulle lägga på ren epoxy på botten för att slippa bottenfärg, skulle jag nog lägga på nått nytt lager nån gång emellanåt och vid vattenlinjen kanske vart annat eller vart tredje år.

 

Fast för min del är det inte aktuellt att köra utan bottenfärg. Jag vill inte ha min botten täckt med havstulpaner och en hela botten som en musselodling när jag skall ta upp på våren. Men jag har ju båten på västkusten.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR jag skrivit det förut, men om du inte gjort det, tag kontakt med Lefant. De har en färg som heter TF som borde funka, finns i vitt, blått och svart. Annars har de säkert andra tips, de brukar vara vettiga att ha att göra med och är smidigare än de stora företagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kritning behöver du inte oroa dig för mer än utseendemässigt. Finessen med att ha inte ha mer än epoxi är att man kan laga skador i epoxiskyddet lättare , man har ingen annan typ av färg (och kulör) som måste bort först.

 

För nackdelen med epoxi är att den kräver alltid gediget underarbete för att fästa bra , det är inget man bara målar över nån gång ibland. Hela grundskyddet är epoxi man målar vått i vått innan allt härdar, det är detta lager som skall skydda mot vatteninträngning.

Skulle aldrig måla vattenlinjen med epoxi tex vartannat år pga detta, då riskerar man nog bara göra sitt epoxigrundskydd sämre då man måste slipa i det. Det håller om det är rätt gjort. Vill man bara att det skall vara estetiskt snyggt så kan man ju måla bara vattenlinjen med nån annan typ av färg, men jag skulle strunta i hela bottnen som ligger under vattnet och bara ha epoxi där. Det är bara direkt solljus som får den att krita.

 

Lättaste sättet är att avsluta en epoxibehandling är med lager av en epoxi baserad på lösningsmedel som inte är så temperaturkänslig så kan man lätt laga småskador på köl osv på våren. Men man måste slipa väl för att den skall fästa bra och den kräver fler lager för att skyddet skall bli bra. En annan vits med det är att man kan ha ofärgad epoxi i grundskyddet (en del säger att det är säkrast ur skyddssynpunkt - inga pigmentpartiklar i epoxin, vet dock ej om det finns något belägg för detta) och bara ha en kulör på yttersta lagret.

 

Kulörutbudet kan nog vara ett bekymmer om man vill ha en viss färg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ok, då har jag kommit en bit längre...
 
Följande fabrikat och färger finns om man vill ha en biosidfri och/eller "metallfri" botten.
  • Biltema kan inte svara på om de har någon färg.
  • Hempel
    Mille Alu Baltic
    Färgen är eroderande och lämpar sig troligen inte för borsttvätt.

    SilicOne är en silikonbaserad färg som ska hålla beväxningen borta.
    Jag har inte kollat med någon Miljö- och hälsoskyddsförvaltning om de anser att färgen är giftfri.
    Kulör: Svart, röd och gul.
     
  • International
    Primocon som även förseglar gammal färg så att gift inte läcker ut. Primocon är en grundfärg, men kan även användas utan övermålning.
    Kulör: Grå

    Lago racing II, en bottenfärg för sötvatten och områden med ringa beväxning.
    Kulör: Vitt och svart samt två olika blå kulörer.

    VC17 m eco är en tunnfilmsfärg.
    Kulör: Svart (ungefär)
     
  • Jotun har ingen färg, men håller på att utveckla en.
     
  • LeFant
    TF är en tunnfilmsfärg.
    Kulör: Vit, blå och svart.
     
  • Ekomarine Paint AB
    Neptun formula
    Kulör: Grå
Har jag missat någon?
 
No, no
  • 2K polyuretanlack blåsar sig under vattenlinjen. 
  • Golvepoxi är för hård och spröd. Har fått info från Nils Malmgren AB.
Tips
  • Om man ska avsluta med epoxi utan annan täckande färg så använd en epoxi som klarar låga temperaturer så blir det lättare att få tid att bättringsmåla om våren är kall.
Återstående frågor
  1. Vilka färger finns - förutom vanliga bottenfärger - om man vill avsluta med något annat än vanlig epoxi mot vatteninträngning?
  2. Är någon epoxi bättre vad gäller ytfinhet än någon annan?
  3. Hur/var kan man få fram färg med olika kulörer för att ha som ytskikt?
    LeFant är hjälpsamma, det har jag själv erfarenhet av.

 

Jag gör inte detta bara för min egen del utan jag försöker få ihop något vettigt som både ni på MG och medlemmarna på "min" båtklubb kan ha glädje av.

 

Tack för all hjälp!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...