Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pauce

Kunde inte se fryspunkt glykol med optisk glykolprovare

Rekommendera Poster

Hej,

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

 

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

 

Tack på förhand.

 

Är de denna ? post-77868-0-36961300-1416676636.jpg

 

isf har jag en likadan,och den fungerar utmärkt för mig,har du haft på tillräckligt mellan glasen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp stämmer, det är den. Jodå hade så det täckte glaset. Provade flera gånger, och fungerade som sagt bra på spolarvätskan från bilen men inte på glykolen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara lite svårt att se ibland,rikta den mot ngt ljus oxå,som sagt den ska klara propylen oxå,de gör min..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan kräva rätt starkt ljus för att det ska synas bra, ju svagare koncentrationen blir ju svårare, det kan ju vara så att det är för lite glykol. (eller bara glykol då blir det mörkt över hela skalan och går inte att se något)

Du kan ju prova på macken igen och så tar du med din egen provare och gämför samtidigt som du spär ut glykolen med mer vatten så får du se om det blir svårare att se ju mindre koncentration du har. (Samtidigt som du kan gämföra med ett dyrare instrument)

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ev. vara så att systemet innehåller en blandning av propylen- och etylen-glykol, då ger brytningsindex som du mäter med din refraktometer ingen vettig information.

Men du kan ju alltid suga upp och ta med lite vätska till macken och be dem kolla med sin refraktometer. Ett annat alternativ är att stoppa in någon dl i frysen.

 

Finns det bara en 20 - 30 % glykol i systemet, så tror jag du är safe. Vi så låg inblandning bildas slush, dvs kylvätskan fryser i små kristaller som består av nästan rent vatten dessa kristaller omges av en flytande glykol-vattenblandning, som förblir flytande pga vatten anrikats i kristallerna vilket innebär att glykolen anrikas i glykol-vattenblandningen. En sådan blandning ger i princip ingen sprängverkan. I en bil blir det ändå problem eftersom det blir stopp i kylaren.

 

Jag rekommenderar inte att du skall chansa, men risken för att något skall frysa sönder är antagligen ganska lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver ingen mätare för glykolblandningen. För vissa mätare måste man vet vilken sorts glykol som anvädes.

Jag tager någon cl kylvatten, som i en plåtburk ställs in i frysen.

Då ser jag (nästa dag) om vattenblandningen fryser eller blir en icke homogen isklump.

Denna metod räcker för att jag kan avgöra om frysrisk med "sprängkraft" föreligger.

http://lasselundell.se/februari.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt är ofta tillräckligt, som Lasse-L:s smidiga lösning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är helt vitt på skalan, har du förmodligen för mycket glykol i systemet. Prova att blanda med en droppe vatten på glaset, och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, åker ut och testar nu. Efter att ha läst era kommentarer gissar jag att det kan vara hög koncentration av glykol, blev liksom mörkt grönt över hela skalan. Så testar att späda ut med lite vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen bara glykol i systemet. Först helt grönt över hela spannet, började med att späda ut med några droppar vatten och då såg jag markeringen, spädde med ytterligare lite vatten och då sjönk markeringen och den syns nu tydligt.

Då till den uppenbara frågan, gör det något om det nu endast är glykol i systemet? Har läst någonstans att ren glykol har fryspunkt lägre än utblandad?

Har någon dl ståendes i frysen nu så får se hur det ser ut i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

 

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

 

Tack på förhand.

Provade du  bilens spolarvätska? Den har du väl sprit och inte glykol i. Prova på bilens kylvätska och jämför.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen bara glykol i systemet. Först helt grönt över hela spannet, började med att späda ut med några droppar vatten och då såg jag markeringen, spädde med ytterligare lite vatten och då sjönk markeringen och den syns nu tydligt.

 

Då till den uppenbara frågan, gör det något om det nu endast är glykol i systemet? Har läst någonstans att ren glykol har fryspunkt lägre än utblandad?

 

Har någon dl ståendes i frysen nu så får se hur det ser ut i morgon.

Ren glykol fryser vid ca. -13 grader.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

 

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

 

Tack på förhand.

Provade du  bilens spolarvätska? Den har du väl sprit och inte glykol i. Prova på bilens kylvätska och jämför.

 

Testade spolarvätska endast för det va enklast och ville se så provaren fungerade och hur det såg ut när den gav utslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Troligen bara glykol i systemet. Först helt grönt över hela spannet, började med att späda ut med några droppar vatten och då såg jag markeringen, spädde med ytterligare lite vatten och då sjönk markeringen och den syns nu tydligt.

 

Då till den uppenbara frågan, gör det något om det nu endast är glykol i systemet? Har läst någonstans att ren glykol har fryspunkt lägre än utblandad?

 

Har någon dl ståendes i frysen nu så får se hur det ser ut i morgon.

Ren glykol fryser vid ca. -13 grader.

 

Då kvarstår väl frågan om jag behöver göra något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen bara glykol i systemet. Först helt grönt över hela spannet, började med att späda ut med några droppar vatten och då såg jag markeringen, spädde med ytterligare lite vatten och då sjönk markeringen och den syns nu tydligt.

 

Då till den uppenbara frågan, gör det något om det nu endast är glykol i systemet? Har läst någonstans att ren glykol har fryspunkt lägre än utblandad?

 

Har någon dl ståendes i frysen nu så får se hur det ser ut i morgon.

Glykol och vatten, står i ett så kallat eutektiskt förhållande. Maximalt frysskydd får man med en blandning av 60% glykol och 40% vatten. Med högre glykolhalt blir frysskyddet sämre. Men jag tror inte att det är någon risk att din motor fryser sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

 

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

 

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

 

Tack på förhand.

Provade du  bilens spolarvätska? Den har du väl sprit och inte glykol i. Prova på bilens kylvätska och jämför.

 

Testade spolarvätska endast för det va enklast och ville se så provaren fungerade och hur det såg ut när den gav utslag.

 

Vad jag menade var att provaren kanske visar olika beroende på om det är sprit eller glykol. 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej,

 

Första vintern för mig med min färskvattenkylda VP och för att sova lite bättre i vinter ville jag testa fryspunkten på interna systemet med sån optisk glykolprovare, köpte den från biltema. Fick dock inget utslag på den alls. Provade då på bilens spolarvätska och fick ca -15 vilket kändes rimligt.

 

Vad jag kan se så är det grön glykol i kylsystemet på båten och det bör då vara propylenglykol vilket enl spec glykolprovaren ska klara av. 

 

Någon som har en tanke om varför jag inte kunde läsa av glykolen?

 

Tack på förhand.

Provade du  bilens spolarvätska? Den har du väl sprit och inte glykol i. Prova på bilens kylvätska och jämför.

 

Testade spolarvätska endast för det va enklast och ville se så provaren fungerade och hur det såg ut när den gav utslag.

 

Vad jag menade var att provaren kanske visar olika beroende på om det är sprit eller glykol. 

 

Ok, vad jag såg när jag provade båda så visade den nivån på samma sätt vare sig det va glykol lr spolarvätskan jag mätte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bli ytterligare förvirrad så har jag haft ca 1dl i frysen nu mer än ett dygn och inte en tillstymmelse till att ha fryst, har haft frysen på -20gr. Om ren glykol fryser vid -13 varför har den inte fryst?

Inte för att det är något problem nu men bara nyfiken.

Har läst lite mer och ren glykol beter sig tydligen som denna gjorde i sånna optiska provare, att det blir mörkt över hela. Men om inte denna inte fryser vid -13 är det då ren glykol eller vad är det för något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör de enkelt för dig,gå till närmaste bensinstation och kolla där,så slipper du vara orolig för maskinens skull,medan du utvärderar ditt nya instrument  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar diagram där man ser blandningsförhållande med -delar vatten i förhållande till -delar etylenglykol.

Där syns var optimalt blandningsförhållande inträder.

 

Var minimalt tillräckligt blandningsförhållande inträder är där det bildas issörja men inte uppstår ren is.

I en bil bör man ha så det klarar minst 30 gr för att vara säker på att slippa ispropp under körning. I ett system som ej är i drift kan ett lägre (tillräckligt) blandningsförhållande tagas men jag vet ej var den punkten ligger. Det som avgör om det uppstår frostsprängning är när det någonstans uppstår ett innestängt utrymme där det blir övertryck som inte kan ta vägen åt något håll. Som då kan äga rum på olika ställen i ett kylssystem (inneslutna rum i kylsystemet). Jag tror risken för detta är stor om blandningens fryspunkt ligger varmare än minus 20 grader.

Att ha ett blandningsförhållande som klarar 20 grader kan ge tillväxande issörja om det blir kallare än -25 för att sedan frysa sönder vid tex -35.

- Jag själv som bor i norr chansar inte eftersom vi har haft temperaturer under minus 40 (sälsynt men det kan hända och vad gör jag då om det blir regält kallt)

 

Bifogar några länkar till mer info om glykol

http://school.chem.umu.se/Experiment/P92

 

http://www.forshall.se/mc_info/kylmedium.html

 

Om det är så att det är iblandat både propylenglykol och etylenglykol i samma kylssytem, då går det inte att fastställa fryspunkten med en ljusspekrometer som avses ovan. Då är enda säkra metoden att prova med frysmetoden, men då säkrast att prova köra med fysen på max kyla, så den kommer en bra bit under minus 20 i alla fall.

 

post-97687-0-86509000-1416862488_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör de enkelt för dig,gå till närmaste bensinstation och kolla där,så slipper du vara orolig för maskinens skull,medan du utvärderar ditt nya instrument  :)

Kan nog bli återköp på mitt nya instrument ;)

 

Åkte faktiskt förbi en bensinstation men hon hade noll koll, får prova på en lite större i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar diagram där man ser blandningsförhållaned med delar vatten / delar etylenglykol.

Där syns var optimalt blandningsförhållande inträder

 

Var minimalt tillräckligt blandningsförhållande är där det bildas issörja men inte uppstår ren is.

I en bil bör man ha så det klarar minst 30 gr för att vara säker på att slippa ispropp under körning. I ett system som ej är i drift kan ett lägre (tillräckligt) blandningsförhållande tagas men jag vet ej var den punkten ligger. Det som avgör om det uppstår frostsprängning är när det någonstan uppstår ett inestängt tryck som inte kan ta vägen åt något håll vilket då kan äga rum på olika ställen (slutna rum i kylsystemet) Viklet jag tror uppstår om blandningens ryspunkt ligger under 20 grader.

 

Bifogar några länkar till mer info om glykol

http://school.chem.umu.se/Experiment/P92

 

http://www.forshall.se/mc_info/kylmedium.html

 

Om det är så att det är iblandat både propylenglykol och etylenglykol i samma kylssytem, då går det inte att fastställa fryspunkten med en ljusspekrometer som avses ovan. Då är enda säkra metoden att prova med frysmetoden (men då säkrast att prova köra med fysen på max kyla så den kommer en bit under minus 20 i alla fall.

Tack för att du tar dig tid och svara så utförligt. Ska läsa länkarna och har sänkt tempen på frysen till max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent för trådstartarens skull men det är för andras skull viktigt att veta att Volvo Pentas gröna glykol är etylenglykol och inte propylenglykol. Olika tillverkares färger på glykol är en djungel och man kan inte dra några slutsatser om vad man har i systemet genom att bara kolla färgen. För de flesta tillverkare innebär grön färg att det är propylenglykol men som sagt, inte för Volvo Penta.

 

VP har grön och gul glykol där båda är av etylentypen och skillnaden är olika korrosionsskyddsmedel. Den gröna för äldre motorer med gjutjärn och koppar, den gula för nyare motorer med andra material, kanske en del aluminium.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...