Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crabfish

Moralens riddare

Rekommendera Poster

Poliser utnyttjar sina tjänste­kort för privata gratisresor­ i kollektiv­trafiken

 

Aftonbladet kan i dag ­avslöja att det under en tioårsperiod kan handla om fusk för en kvarts miljard ­kronor bara i Stockholmsområdet.

 

(artikel i AB 19/11)

 

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880360.ab

 

"Enligt Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på ­Skatteverket, ska poliserna betala skatt för gratisresor som sker på fritiden."

 

 

I helvete heller, de ska betala för resorna som vi andra får göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, och för den som ska åka  ribbåt i samband med konferens förväntas ha med sig sin egen dunk med bensin. :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är pinsamt att poliser myglar, men de är väl också människor...

...som Åsa Romson! :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabban, vilken myndighet ska du luta dig mot nu? Du har ju sedan länge dömt ut KBV och skulle hellre sett "riktiga poliser" även till sjöss. Nu har ju polisen också gjort bort sig.......kanske ska vi ha en helt anarkistiskt samhälle istället? :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabban, vilken myndighet ska du luta dig mot nu? Du har ju sedan länge dömt ut KBV och skulle hellre sett "riktiga poliser" även till sjöss. Nu har ju polisen också gjort bort sig.......kanske ska vi ha en helt anarkistiskt samhälle istället? :unsure:

Tycker absolut vi ska fortsätta ha ett demokratiskt samhälle och att alla ska jobba för en bra moral oavsett  vad man gör.

 

Vi ska inte ha några som skor sig på samhället i någon form. Om poliser och övrigt rättsväsende börjar tulla på moralen är det jäkligt allvarligt.

 

KBV har jag aldrig dömt ut mer än att jag tycker det är för jävligt att ledningen tillåter vissa saker som knappast hör hemma hos dem. För övrigt tycker jag fortfarande att polisiära uppgifter ska skötas av polis och inte KBV eller vaktbolag eller medborgargarden. Men det kan vi ta i en annan tråd. 

 

Ett antal poliser har gjort bort sig rejält och förväntar mig att sådant åtgärdas precis som det tillhör ett demokratiskt samhälle att sköta. Vi har regler och de ska följas.

 

Edit: Tillägg, Twister, vad tycker du? Tycker du det är ok att polisen inte följer våra lagar? Att de åker gratis?

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart tycker jag inte det, men som sagt, det finns rötägg i alla kårer, KBV, Polis, åklagare, räddningstjänst....... 

Har sett både poliser och media personligheter använda sina yrkesleg för att komma in gratis på idrottsevenemang med mera, så där är ju inget nytt fenomen. Men visst ska  det åtgärdas, det håller jag med om.... tyckte mest att det var lite kul att du reagerade på att polisens ledning har problem att hålla reda på sin personal precis som i andra stora organisationer. KBV, Polis, rättsväsende i övrigt är viktiga funktioner i ett demokratiskt rättssamhälle, och självklart ska vi ställa höga krav på deras liv och leverne...... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart tycker jag inte det, men som sagt, det finns rötägg i alla kårer, KBV, Polis, åklagare, räddningstjänst....... 

Har sett både poliser och media personligheter använda sina yrkesleg för att komma in gratis på idrottsevenemang med mera, så där är ju inget nytt fenomen. Men visst ska  det åtgärdas, det håller jag med om.... tyckte mest att det var lite kul att du reagerade på att polisens ledning har problem att hålla reda på sin personal precis som i andra stora organisationer. KBV, Polis, rättsväsende i övrigt är viktiga funktioner i ett demokratiskt rättssamhälle, och självklart ska vi ställa höga krav på deras liv och leverne...... :D

Har ju pågått rätt så länge och borde med stor sannolikhet kommit fram till polisledningen. Alla kan göra fel men när det pågår en tid förväntas att man reagerar och korrigerar annars blir det ett "accepterat" beteende.

 

För övrigt har jag polisen mycket högt i min egna värdering av moral och därför blir besvikelsen stor när man läser sådant här. Visst finns det rötägg men i stora hela är de nog mycket bra.

 

Tycker vi inte ska blunda för sådant här och inte heller döma hårt utan korrigera kursen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk närpolis som håller ordning bland ungdomsfyllorna på stan tycker jag ofta är duktiga och har ett visst förtroende för. I övrigt anser jag att svensk poliskår har på tok för låg uppklarningsprocent. Om det beror på inkompetens, lathet, felaktig organisation eller något annat vet jag inte, men så särskilt högt förtroende för att de ska lösa ett begånget brott har jag inte. Däremot är de som jag inledde med ofta bra på att förebygga och lugna ner hetsiga situationer.

 

Inte så längesen vi hade poliser ute och tittade på ett förmodat jakt/trafik brott här i byn, de inledde med att konstatera att det här säkert inte skulle gå att lösa, innan de ens tagit emot uppgifterna vi kunde lämna....

 

Samma med inbrott och skadegörelse, ganska många fall här  där de inte ens kommer ut för att se om det finns några ledtrådar, möjliga avtryck eller liknande, utan de frågar på telefon om det finns några ledtrådar, till outbildad allmänhet? Vad förväntas vi veta om brottsplatsundersökning?

Olöst statsministermord osv....

Vi har alldeles säkert ett antal riktigt duktiga poliser i det här landet, men totalt sett förefaller svenska polisen som organisation ganska skrattretande och inte direkt effektiv eller förtroendeingivande....  Många skriker om fler poliser, jag skriker nog om bättre effektivitet, vad ska vi med fler poliser till, som inte klarar upp någon brottslighet ...  Så där har vi lite olika bild....men visst håller jag med, de ska inte mygla med privata resor eller inträden på sin lediga tid....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bl.a. under studietiden knäckade jag som busschaufför på SL i Stockholms innerstad. Gratisåkare var en snackis redan då, för 20-25 år sedan. Poliser åkte gratis mot uppvisande av bricka i civil klädsel om de var i tjänst. Jag såg detta ske högst två gånger per dag, och hade aldrig anledning att fundera om de var i tjänst eller ej eftersom frekvensen var löjligt låg. Om det nu är så att detta är satt i system är det ju illa, men jag kan gissa att det just vid Rådhusets T-Bana åks på brickan av en massa poliser som, väl hemma, loggar in på sin mail och därmed inte "lyckats" avbryta sin tjänstgöring innan de är hemma.

 

Vi som var anställda på SL hade ett orangefärgat tjänstekort som vi åkte gratis på 24/7. Kan inte minnas att någon någonsin instruerade oss att vi inte fick använda tjänstekortet på fritiden. Minns heller inte att vi beskattades för denna förmån, men det (beskattningen alltså) kan ha skett utan min vetskap.

 

Den största förmånen på SL var annars tillgången till CC-nyckeln som gjorde att man kunde gå in och göra toalettbesök på nästan varje T-banestation och busscentral i hela länet när man var ute och drällde med polarna. Uj vad det har räddat mig från att frysa, och samtidigt kunna imponera på vänner, många gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå!

 

Nej jag har heller aldrig varit polis men det kanske ni har som tar er friheten att ha åsikter om hur de sköter sitt jobb, tar fast färre brottslingar osv. Jag är ju av den uppfattningen att poliserna gör säkert så gott de kan (finns säkert undantag även där), men de kanske hindras av orsaker varken ni eller jag har en aning om.

 

För min del får poliser, brandmän och läkare gärna åka gratis tåg, buss, tunnelbana och flyg bara de gör det som samhället kräver av dem, att även på sin fritid kasta sig in i sin profession när vi hastigt behöver den. Detta är precis vad de oftast gör, och då står jag och även ni där och tar det för givet, tänk på det.

 

Otroligt att de finns folk som så ivrigt applåderar artiklar i tidningar som AB och Expressen där de ytterligare en gång klankar ner på vad som helst, bara det säljer.

 

Finns större och fulare fiskar där ute, banker, miljöförstörare, människosmugglare, pedofiler och deras distributörer, extremister, terrorister och vanliga jävla skitstövlar, tycker ni ska rikta er ilska mot dem istället.

 

Fred vänner!

 

/Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slowrider du har rätt till dina åsikter precis som alla oss andra, jag undrar mest om du resonerar likadant om allt tyckande, ska man ha jobbat som lärare för att tycka något om svensk skola? Måste man ha jobbat på sammansättningen i Olofström eller Torslanda för att tycka något om Volvos personbilar osv.

Jag är övertygad om att vi har ett antal mycket duktiga poliser i det här landet, men som organisation är ju något fel när vi har bland den lägsta uppklarningsprocenten i den utvecklade delen av världen....   Beror det enbart på yttre omständigheter eller är något fel i organisationen? Jag vet inte... men jag har en del egna tankar om det.....

Jag tar inget för givet när det gäller varken polis, räddningstjänst eller sjöräddning, det gäller att ta vara på sig själv, och ringer man vid rätt tidpunkt kanske man kan få hjälp, men det är inget jag räknar med.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker egentligen det är tråkigt att någon form av missriktad "rättvisa" har tvingat in oss i ett samhälle där varenda liten förmån ska beskattas. Den förändringen har bara lett till oginhet och avundsjuka utan att något bivit bättre.

 

Som samhället blivit är fallet med poliser som mot reglerna snikar åt sig gratisresor olämpligt.

Innan alt skulle vara så "rättvist" tror jag i och för sig ingen polis skulle ha utnytjat möjligheten att åka hem gratis.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vår riksdag som beslutat att förmåner som den anställde får ska beskattas.

 

Man kan inte ha kraftigt subventionerad lunch till de anställda för då ska den beskattas.

 

Exempelvis kan man inte köpa pizza till gänget som jobbar över en helg utan att den ska beskattas. Gör man det så är det straffbart om man inte ser till att de som får pizza skattar för förmånsvärde på 80kr.

 

Läs på Skatteverkets sida

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/kost.4.7459477810df5bccdd4800014517.html

 

 

OBS Pizza var bara ett exempel, det kunde varit annan typ av mat också.

 

 

Angående resor så står det så här på Skatteverkets sida:

 

"Resor
 

Fri eller subventionerad resa, som inte är resa i tjänsten, är en skattepliktig förmån. Resor till och från arbetet och hemresor är privata resor. Förmån av sådana resor är alltså skattepliktig."

 

 

Vi har regler och lagar i detta land och de ska alla följa oavsett vad vi tycker om dem.

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Skatteverket festade för 2,5 miljoner kronor"

 

Det kostade 1600 kr per person och överstiger mycket kraftigt det man på Skatteverkets sida anser vara skäligt för personalfester.

 

Det var våra skattepengar man festade upp.

 

Tro katten att polisen tycker det är ok att åka gratis.

 

 

http://www.expressen.se/nyheter/skatteverket-festade-for-25-miljoner-kronor/

 

 

Sverige måste ha riktigt gott ställt för att göra så.

Eller så är det dags att rensa ut skiten.

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte jag några stora problem med, jag har också varit på informationsaktiviter för 1500:- kr per person och det är faktiskt helt i linje med skattereglerna.

 

Mat för 437:50 kr är väl inte mycket att snacka om för en heldag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker egentligen det är tråkigt att någon form av missriktad "rättvisa" har tvingat in oss i ett samhälle där varenda liten förmån ska beskattas. Den förändringen har bara lett till oginhet och avundsjuka utan att något bivit bättre.

 

Som samhället blivit är fallet med poliser som mot reglerna snikar åt sig gratisresor olämpligt.

Innan alt skulle vara så "rättvist" tror jag i och för sig ingen polis skulle ha utnytjat möjligheten att åka hem gratis.

 

Mackey

Delar din uppfattning.

 

Det är ju även så att om en kategori av människor kan ha en eventuell löneförmån och komma undan den, så drabbar ju detta endast de ärliga. Alltså de som INTE åker tunnelbanan i detta fallet, för kategorin ickeärlig kommer ju använda sig av förmånen i vilket fall som helst.

 

Variant på "Damned if you do, damned if you don't"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...