Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
fenan

Hur fungerar diskhon?

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Albin Viggen men har aldrig haft båt med pentry tidigare.

Finns två kranar och två pedaler, har listat ut att den ena är till vattentanken. Den andra verkar vara till sjövatten då slangen leder till kölsvinet och sedan är det en skrovgenomföring som går ut intill kölen. Rätta mig om jag har fel.

 

Men den stora frågan är: Hur fungerar diskhon?

När man häller något i vasken så rinner det rakt ur under båten (båten står på land). Hur fungerar det?

Är det fritt blås från diskhon till utmynningen som ligger en bra bit under vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge diskhon befinner sig ovanför vattennivån på båten och slangarna sitter fast, så rinner det ut.

 

Du bör kolla alla skrovgenomföringar, så att de ser bra ut, ruska i dom när båten står på land. (man kan slå lätt på dom med en hammare om de ser risiga ut så vet man de måste bytas)

Kolla att alla skrovgenomföringar har kranar som fungerar.

Kolla alla slangar att de ser friska ut och att alla anslutningar har rostfria slangklammer, dubbla nere vid skrovgenomföringarna.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fenan!

 

Grattis till Viggenbåten! Jag har själv en Albin Viggen sedan drygt ett år tillbaka.

Det Hasse_o skriver stämmer bra. Om man har diskhons skrovventil öppen så kommer det att finnas vatten i slangen till diskhon lika högt upp som vattennivån går. Viktigt med dubbla slanklämmor där slangen går på skrovgenomföringen eller ventilen, precis som Hasse_O skriver. Om du har original eller gammal variant av avstängningsventil, den med ratt, rekommenderar jag dig att byta ut den. Min avstängningsventil började läcka i somras så jag fick stänga den och packa in den i expoxi. Det fungerade bra utan avlopp, en hink som man sedan tömmer överbord fungerar väldigt bra det med. Överhuvudtaget så tycker jag man allvarligt kan fundera över om man behöver så mycket hål i båten för avlopp och vatten. En hink för att ta upp vatten eller kasta ut vatten är ju väldigt enkelt, i alla fall i en liten båt som Viggen.

Om du inte redan är med i Viggenklubben så rekommenderar jag varmt ett medlemskap i en av få kvarvarande aktiva båtklubbar. Viggenklubben har en drygt 40 års erfarenhetsbank i form av tekniska tips som är värd varenda medlemskrona. Dessutom ordnas träffar både med social inriktning och med kunskapshöjande inriktning.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade på 1990-talet en havsfidra, som hade pentry med diskho vi huvudskottet längst in mot bordläggningen. Stängde jag inte bottenkranen så rann vattnet in i hon och överkanten nät jag kryssade och det krände över en viss nivå.

 

Satte en kulventil igängad i bottensilen på hon. Förlängde vredet fram till alldeles bakom Origoköket. Det hände att jag glömde att stänga ändå, så jag satte på en lån röd skruvmejsel som stack upp över köket är kranen var öppen. Hade dessutom luckor över pentryt - som navigationsbord. För att kunna lägga på luckorna var jag tvungen att stänga kranen.

 

Men många gånger med blöt madrass i babordskojen blev det.  :(

 

post-53310-0-50770400-1416731605.jpg

 

Pentryt innan jag tillverkat luckor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår.

Skrovgenomföringen till diskhon har en gammal ventil med ratt, den har mer eller mindre kärvat. Genomföringen till sjövattnet har inte ens en ratt för axeln har gått av.

Blir till att byta båda ventilerna. Lika bra att byta skrovgenomföringarna va? Risken är ju ändå att det inte går att lossa ventilena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, byt allt. Kolla slangarna också, och att det är rostfria dubbla slangklämmor. Lättast att ta bort ventilerna är att mha en rondell såga bort flänsen på utsidan och sedan slå dem inåt.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det funkar för det mesta å ta en 6-7mm borr o spräcka den stora muttern på insidan då slipper du att få rondellsprut på skrovet. Därefter kan du trycka ut den ga genomföringen. Lycka till m segelbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills har jag kunnat byta skrovgenomföringarna genom att skruva ut dem.

  • Skrapa rent runt infästningsmuttern med stämjärn eller skruvmejsel och likadant på utsidan.
  • Lossa infästningsmuttern med en stor skiftnyckel när denna är loss dra åt igen och skruva loss kranen, kapa slangen först.
  • Linda gummiduk på gängan och håll emot med rörtång utan att skada gängan.
  • Skruva loss kranen och sedan muttern.
  • Gänga sedan ut skrovgenomföringen. (brukar finnas klackar invändigt som kan gå få i någon järnbit eller likande (att hålla fast med) eller att rotera stumpen med rörtång samt att även lägga en brädstump över skrovgenomföringen samtidigt som jag trampar för att ge lite press nedåt.

Om det inte går med ovan beskrivet sätt återstår att såga ett spår i ovankant och greppa i detta.

 

Förts när inte det heller hjälper då skulle jag knacka ut genomföringen. Detta för att jag vill undvika riskera att delaminera skrovet runt hålet och därför prova "snälla" metoder först.

 

Bilden visar när jag monterade nya grejer mellan septitank- däckventil och bottenventil.

När jag sedan gängar ihop delarna föredrar jag lin och linolja (på rörmockarvis) de blir tätt, går lagomt trögt ifall jag vill rikta krökar etc och går att backa lite utan att det blir förstört, (vilket gängtejp sällan klarar).

post-97687-0-19967700-1416782599_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att få tag i skrovgenomföringar i brons, då har du minimerat en riskfaktor.

De finns på Italdesign

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte rostfritt?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, byt allt. Kolla slangarna också, och att det är rostfria dubbla slangklämmor. Lättast att ta bort ventilerna är att mha en rondell såga bort flänsen på utsidan och sedan slå dem inåt.

Jag borrade bort flänsen med hjälp av ett cirkelborr. Det svåra är då att få stabilitet när man borrar men det löste jag genom att stoppa in en rundstav i genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskhon fungerar på följande sätt.

Fyll med disk. Tappa i ordentligt med varmvatten och några droppar av något diskmedel.

Sedan med hjälp av diskborste gnuggar och skrubbar du rent tallrikar, glas kastruller m.m

Skölj sedan med rent vatten. Låt torka. Alt. Eftertorka med handduk.

Klart! ( fira gärna insatsen med en öl!)

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...