Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
fenan

Skrovet buktar in efter felaktig stöttning, måste det åtgärdas?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en 24fot segelbåt från 70-talet (glasfiber) som legat på land ett par år.

Båten har legat fel i vaggan så skrovet buktar in tydligt där de bakre stöttorna har varit. Finns inga sprickor synliga, ser bara ut som att skrovet har varit medgörligt för trycket och format sig därefter.

 

Köpte båten billigt och har inga stora ambitioner med den, vill helst inte lägga mer tid än nödvändigt på den. Ska bara glida runt lite med familjen några endagarsturer i sommar.

 

Så frågan är, kan jag låta det vara så eller är det något som absolut måste åtgärdas?

Kan det rätta till sig när båten kommer i vattnet?

 

/Fenan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätt och håll tummarna. Hur man fixar detta annars vete tusan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står den fortfarande kvar felaktigt i vaggan?

 

Går det att justera båten som det är idag så du får omfördelat lasten!?

 

Annars skulle jag nog inte lagt för mycket "krut" på problemet utan avvaktat.

 

Det kan va väldigt farligt att hantera en segelbåt om man inte är säker på vad man gör. Det händer ju från och till att folk omkommer pga att båten välter.

 

Det intryckta går nog ut till en viss del när båten kommer i sjön. Om så inte blir fallet så är det väl ingen katastrof. Båten har med all sannolikhet bottenfärg som inte är perfekt. Det bromsar nog mer än en relativt jämn inbuktning.

 

Jag har haft ett antal ganska tröga och långsamma långkölade båtar. Företrädesvis kostrar. Jag brukar trösta mig med att när de verkliga "blekskenarna" redan ligger i hamn har jag många härliga segeltimmar kvar. Jag trivs ju på sjön - så varför ha så brått att komma i hamn.  ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Båten flyttades hem till mig efter köpet så då rättade vi till det. Vi la all tyngd på kölen samt flyttade båten framåt i vaggan. Sedan har jag dessutom satt en stötta i aktern för att avlasta lite. Men det syns ju var stöttorna har tryck tidigare. Någon annan som råkat ut för detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en kompis som ställde sin Maxi 77 felaktigt i vaggan och fick inbuktningar i skrovet. Var nere och hjälpte att lägga på presenningen härom dan, men tänkte inte på hur det såg ut med deformationen.

 

Kommer jag ihåg kan jag titta efter nästa gång jag åker förbi.

 

Men "Orsa kompani lovar (som vanligt) inget bestämt". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätt och håll tummarna. Hur man fixar detta annars vete tusan.

 

Epoxyspackel och lång slipkloss.  ;)

 

Men om man inte kappseglar på hög nivå, så spelar det ingen som helst roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan som råkat ut för detta?

Jag har själv inte råkat ut för det men har läst om att en del nya båtar (från mellan-europa) råkat ut för det när stöttorna placerats fel. I något fall ledde det visst till sprickor i såväl gelcoat som i underliggande plast men om du inte ser några sprickor i gelcoaten på din skulle jag inte vara orolig. Det är skillnad på båtar byggda på 2000-talet och de som byggdes på 70-talet när materialet inte var så dyrt och man inte hade så bråttom på sjön! På 70-talet ville man också oftast bygga båtar som höll, och det med marginal.

Visserligen har jag en liten Flipper-jolle från 70-talet som plasten har börjat spricka på men den byggdes som en snabb båt. Tror som sagt det är helt annorlunda med din.

För säkerhets skull kan du ju kolla hur det ser ut på insidan där inbuktningarna finns. Ser det sprucket ut där kanske du kan fundera på åtgärder, speciellt om det är i närheten av vant-infästningar edyl. Annars är det nog bara att se fram mot en fin sommar!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att bry sig om är även min spontana reaktion. Spana in eventuella sprickor i gelcpatent. Läcker det inte in i båten så kan det visserligen läcka in i laminatet vilket inte heller är hela världen. Dock har du bra tillfälle att täta skrovet och behålla det torrt då det kan ha torkat efter flera år på land. Om det inte regnat in förstås. Kanske en epoxibehandling? Annars kör med den som den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sjösätt och håll tummarna. Hur man fixar detta annars vete tusan.

Epoxyspackel och lång slipkloss. ;)

 

Men om man inte kappseglar på hög nivå, så spelar det ingen som helst roll.

Alltså, någon form av återgång till ursprunget lär väl komma. Risken få att spacklet spricker och släpper tror jag är stor då. Därför vete tusan hur man gör detta bra.

Jag hade som sagt sjösatt och seglat en säsong innan jag gett mig på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiberarmerad plast brukar inte buckla sig som tex plåt, det töjer sig och återgår till samma form som förut. För att det ska bli en bestående formförändring krävs rätt mycket våld så att plasten krossas, blir delaminerad eller att fibrerna slits av. Då är det mer troligt att det kan ha släppt i något skott tex lossnat från basinrede att plastningen, skruvar eller nitar släppt eller gått av så att styvheten från dessa förstyvningar inte längre hjälper till att hålla skrovformen.

 

Skulle själva skrovet vara skadat upptäcker du det genom att leta efter småsprickor i ytan och knacka med tex baksidan av en stor skruvmejsel. Ska ge en fast och distingt ljud inte ett dovt och dämpat ljud då har plasten delat på sig i laminatet (delaminerats) och kanske sugit i sig vatten.

 

Största problemt med plastbåtar är om laminatet suger i sig vatten, vilket kan ske om tillverkningsprocessen varit slarvigt utförd så att glasfibern inte mättats tillräckligt med plast, då suger den vatten där. Vilket då fryser på vintern och ger med tiden böldpest som är en sorts syra som bildas av plast och kvarvarande ej fullt uthärdat plast som med tiden bryter ner hållfastheten (känns igen på att blåsorna luktar ättika när man peter hål i dem). Enda medicinen är då att slipa ner till frisk glasfiber och låta torka noga och sedan plasta upp på nytt och epoxibehandla, men det problemet tror jag inte du har att dömma av din felbeskrivning

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Båten flyttades hem till mig efter köpet så då rättade vi till det. Vi la all tyngd på kölen samt flyttade båten framåt i vaggan. Sedan har jag dessutom satt en stötta i aktern för att avlasta lite. Men det syns ju var stöttorna har tryck tidigare. Någon annan som råkat ut för detta?

Om det går att komma åt från insidan skulle jag ha hjälpt till med någon typ av press (lite i taget) för skynda på tillbakagången till rätt form. Min glasfiberkanot får intryckningar varje sommar när den är fastspänd på båten, men det rätar ut sig under vinterförvaringen.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Får hålla tummarna att det rätar ut sig lite då. Ska ta en titt på insidan för säkerhets skull. 

Skrovet är epoxybehandlat så det är nog ingen fara med fukten. Känns lite lungnare nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har detta problem med min båt... Jag har ju tagit bort inredningen, och då har jag upptäckt att det buktar inåt. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det, men...............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har detta problem med min båt... Jag har ju tagit bort inredningen, och då har jag upptäckt att det buktar inåt. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det, men...............

 

Hur mycket buktar det inåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så att inredningen du tog bort var fastplastad och hjälpte till att styva upp skrovet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Jag har detta problem med min båt... Jag har ju tagit bort inredningen, och då har jag upptäckt att det buktar inåt. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det, men...............

 

Hur mycket buktar det inåt?

På det ena stället så buktar det inåt i diameter cirka en halvmeter. Och säg att det på djupet rör sig om 1 cm... Någonting sådant.

 

 

Det var inte så att inredningen du tog bort var fastplastad och hjälpte till att styva upp skrovet..?

Jo, det kan nog vara så...

 

TS säger att han har ställt sin båt mer på kölen.

Min båt är ju utrustad med bulb, som är plan undertill. Det borde nog gå att kunna få ner båten till att mer stå på kölen...

Men hur jag lyckas med det, utan att riva båthuset och ta hit en kranbil vet jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen för båtsttöttning är att båten skall stå på kölen. Stöttorna håller balansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS säger att han har ställt sin båt mer på kölen.

 

Min båt är ju utrustad med bulb, som är plan undertill. Det borde nog gå att kunna få ner båten till att mer stå på kölen...

Men hur jag lyckas med det, utan att riva båthuset och ta hit en kranbil vet jag inte?

 

 

Domkrafter, kilar och pallningsvirke mm.

 

Men man måste va försiktig och förstå vad man håller på med.

 

Folk har dött vid sån jobb - sådana som aldrig dött förr (gammalt lokalt talesätt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hmm,,, Okay. Ja, jag får kolla och naturligvis vara försiktig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det borde nog gå att kunna få ner båten till att mer stå på kölen...

 

 

 

Ibland läser man lite slarvigt.

 

Om du inte kan "skruva ner" stöttorna, skall du ju inte ha ner båten, utan upp, så att du kan palla under kölen - men det tror jag att du förstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ja, Jag tog hjälp av far som hade en gammal domkraft som klarar 15 ton. Och började lyfta båten under kölen. Nu står den 100% på kölen och bara lutar lite lätt mot stöttorna.

Och den stora inbuktningen vek ut direkt, så fort faktiskt att väggen som satt fast på insidan, inte hängde med...  :)

Men den väggen skall bytas ut ändå, så det är ingen fara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där "väggarna" är skott som ofta hjälper till med att hålla skrovets form. Ta inte bort dem hur som helst, eller mecka dit på nya ställen utan att veta ungefär vad du gör är ett tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nej, väggarna skall vara kvar, de skall bara slipas ner och sedan så skall en ny i marinplyfa, precis likadan i formen limmas dit utanpå. Sådan är tanken iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bumpar denna tråd med mitt eget lilla problem. Vi råkade vid upptagning i höstas få alldeles för mkt vikt på den bakre vänstra stöttan vilket ledde till att plasten buktade in ordentligt. Jag fick efter många justeringsrundor i stort sett ordning på problemet men sprickor i gelcoaten 10 cm under vattenlinjen uppstod tyvärr. Framförallt i elliptiska cirklar med den längsta diametern 40 cm Dessutom såg det ut som en liten rak spricka på 3 cm där jag antar att det går någon slags "regel" på insidan. Hur som helst la jag i båten och hoppades på att det inte skulle påverka något, men nu efter 1,5 månad i spat ser jag att båten har börjat luta åt vänster. Min oro är dä att båten har sugit upp så mycket vatten och fyllt eventuella hålrum På babord sida i båten. Dessutom svettas det lite fukt upp bakom kölet där det tidigare varit torrt. Båten är en Aphrodite 25 från 1982. Vad tror ni? Bör jag ta upp båten omedelbart? Sjödugligheten kanske påverkas till sist? Ska jag vänta till i höst och då slipa ner och låta den torka ur? Dränera eller låta den torka i flera år? Plasta? Epoxi? Skrota båten?

 

Lite rädd och väldigt tacksam för svar!

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...