Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Peter_K

Båtskroten behöver hjälp

Rekommendera Poster

Varför ej anställa någon. :huh:

 

Väldigt konstig video.

 

Företags akuten WTF..... :wacko:

 

Kanske är jätte bra , fast jag ej förstår :blink:

 

 

Men jag önskar att ägarna till slut kan få en skön semester.

Och,lycka till med deras företag.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om de där tjejerna för många år sedan när verksamheten var ganska nystartad. Lite förvånande att de inte kommit längre? Det behöver nog hjälp att bena ut vad som är lönsamt att fokusera hårdare på helt enkelt.......

En skeppshandel  på Djurgården med tillhörande gofika borde kunna dra hur mycket folk som helst under stora delar av året......  Finns ju massor av små verksamheter ute i landet som lever på turister och att sälja prylar som klarar att ta semester, så är nog en organisatorisk fråga som jag ser det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske skulle inrikta sig på cafe't sommartid och båtskroten vintertid. Vet inte hur anläggningen på muskö ser ut men de båtar som kommer in sommartid skulle dom kunna förvara och skrota  när cafe' säsongen är över d.v.s. vintertid. De skulle nog också behöva göra budget som grundar sig på nuläget, fick uppfattningen att  dom inte riktigt visste hur mycket resp. verksamhet gav. 

Det som jag tror är första steget är reklam. Nu menar jag inte att de ska köpa reklamtid i TV, men kanske en annons i båttidningar, utskick till båtklubbar  och inte minst utnyttja facebook etc. , det är ju så gott som gratis.

Om man inte syns, finns man inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaren finns ju i stort sett i artikeln och i intervjun.

"Vi kommer aldrig vidare eftersom tiden bara räcker till operativa problem."

 

"Det finns så mycket vi borde göra att ingenting av det blir gjort."

 

 

Jag tror att fiket har sina poänger för att ge en viss försäljning av fina gamla båtdelar och marknadsföring av verksamheten. Det är bra om det pratas om den.

 

Fiket tar troligen alldeles för mycket tid och splittrar tjejernas tankar.

Kopplingen fik/båtskrot är ju inte heller klockren. Det är nog få som går och fikar som plötsligt är i behov av en båtskrot.

 

Varför inte arrendera ut fikaverksamheten till någon som har tid att ta hand om fiket.

Då kan de ju behålla tanken att ha en skeppshandel och fik i samma lokaler samtidigt som de kan fokusera på sin unika kärnverksamhet. Fik finns hur många som helst, men båtskrotar och begagnade båtdelar är inte så vanligt.

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caféet ligger i anslutning till deras försäljning av äldre tillbehör som de monterar ur båtarna de skrotar.

Tycker rådet i filmen är lite konstigt då jag ser det som att caféet inte kommer överleva om inte tillbehören fanns, och försäljningen av dessa skulle inte överleva om inte skroten fanns. Skroten överlever inte om inte försäljningen finns, försäljningen överlever inte om inte caféet finns. - Sedär, nu var vi varvet runt och alla är beroende av varandra och att "prioritera" något område framför något annat kanske funkar på kort sikt men inte på lång. Där var "företagsdoktorn" dåligt påläst, dvs grundfel 1A.

 

Vad han förmodligen skulle ha fokuserat på är profileringen. De visste inte vad de skulle kalla de olika verksamheterna vilket hindrade dem från att lansera dem. Klargör det så kan lansering (=reklam) av de olika verksamheterna göras.

Fram tills nu har ju just Båtskroten fått en väldig massa gratis-reklam med TV-inslag, artiklar i tidningar etc. Jag skulle använda det namnet som en del av de övriga verksamheternas namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Mackey att båtskrot och försäljning lever bra utan fiket också. Man ska också ha klart för sig att butiken INTE ligger på Djurgården, jag är osäker på om det är Skeppsholmen eller Kastellholmen, men det är inte ett turiststråk.

 

Jag tror man behöver utvecka en nätbutik mer. Det är 2014, behöver man t ex tidsenliga lanternor till sin båtrenovering är det nära till hands att kunna söka på nätet, precis som man kan göra hos bilskrotar. Kanske kan man t o m använda Laga.se för detta på något vis, vad vet jag? Enkelt och sökbart måste det vara.

Då får man iväg prylarna, och man får mer rulle på pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Mackey att båtskrot och försäljning lever bra utan fiket också. Man ska också ha klart för sig att butiken INTE ligger på Djurgården, jag är osäker på om det är Skeppsholmen eller Kastellholmen, men det är inte ett turiststråk.

 

Jag tror man behöver utvecka en nätbutik mer. Det är 2014, behöver man t ex tidsenliga lanternor till sin båtrenovering är det nära till hands att kunna söka på nätet, precis som man kan göra hos bilskrotar. Kanske kan man t o m använda Laga.se för detta på något vis, vad vet jag? Enkelt och sökbart måste det vara.

Då får man iväg prylarna, och man får mer rulle på pengarna.

 

Butiken ligger i "Råseglarhuset" på andra våningen. Samma ingång som "Pille Repmakare". Det är väl Skeppsholmen. Butiken " Tackel & tåg" är väl en gammal butik som tjejerna tog över.

 

Har varit där ett par gånger för en kompis räkning, men gjorde själv ett par fynd. Har planer på att åka dit igen för att försöka hitta några fötter till mantågsstöttor. Bytte ut några trasiga för ett par år sen. De nya i tun pressad plåt är nästan skrot redan.

 

Fick ett par gamla stabila av en kompis. Det var nåt helt annat, såsåna skall jag leta efter.

 

Däremot är det inte så lätt för en "lantis" att hitta dit. Vi är ju som den blivande moderatledaren påpekade för länge sen "inte så smarta" - eller. Första gången jag var där. Var det rörigt till max. En massa vägarbete.

 

Rent geografiskt är jag duktig på att hitta. Har väldigt bra koll på väderstreck. Hamnade efter en buss som svängde åt rätt håll. Det visade sig att jag körde i en bussfil. När jag kom så att skulle kunna svänga gick det inte, utan jag hamnade så småningom vid hotell Hilton inte långt från Slussen.

 

Därifrån var det lätt att köra till Skeppsholmen och Råseglarhuset.

 

http://www.hitta.se/tackel+och+tåg+skeppshandel/stockholm/i00dWZZZZs?vad=Tackel+%26+Tåg%2C+Stockholm

 

Tjejen i affären hade inte en aning om hur man kör dit på ett "Lagligt sätt", Det är kanske nåt de borde lära sig att förklara.

 

Nästa gång jag var där körde jag precis som jag gjorde förra gången - med berått mod - på bussfilen och till hotell Hilton och vände. Sen är det ju en lätt match att köra förbi Nationalmuseum (har man en gång blivit ditt-tvingad, så kör man snabbt förbi) och runt nästan hela Skeppsholmen. Man måste köra in genom nåt som ser ut som en grind och som jag missade första gången.

 

Kollade vägbeskrivning på Hitta.se. Jag skulle kört BirgerJarlsgatan och längst Nybroviken som den blå strecken på kartan. Det får jag prova nästa gång.

 

post-53310-0-70508500-1416399236_thumb.png

 

Ja körde Valhallagatan och Strandvägen enligt den röda strecken.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läget är ju ganska centralt och lättillgängligt till fots. När jag är i "stan" för olika sammanträden eller uppdrag har jag ofta några timmar över för en promenad, och istället att dra runt längs butikerna på land söker jag mig längs vattnet. Råseglarhuset på Skeppsholmen är ju inget svårt att hitta till fots. Men när jag tittar på Tackel och Tågs hemsida så verkar de också ha en lokal vid Djurgårdsvarvet på Beckholmsvägen.

http://www.tackelochtag.se/cafet.php

 

Med tre olika verksamheter på som är spridda på tre olika platser varav två i Centrala Stockholm förstår jag att det blir rörigt och svårt att ta ledigt. Jag tror fortfarande att de måste reda ut var de drar in de största pengarna, vilka lokaler de måste ha och vilket som eventuellt går att skära något i eller arrendera ut.

Om målet är att öka omsättningen för att kunna anställa personal alternativt behålla omsättningen men minska arbetsinsatsen så de kan ta ledigt så krävs ju någon typ av omorganisation av hur de sköter arbetet.

 

För övrigt anser jag att Tackel och Tåg har ett utbud som är svårt att hitta på andra platser, och hade jag fått bestämma helt själv om möbleringen i huset här hemma så hade fler prylar från deras utbud hamnat här hemma.....

 

http://www.tackelochtag.se/index.php

 

Nu står det ju Fredrik och Curry på hemsidan, så vem som ansvarar för vilken del av verksamheten är nog inte riktigt klart för oss betraktare från utsidan.

 

Det jag har saknat är ju en ordentligt skyltning så att även tillfälliga besökare kan hitta lokalerna av ren nyfikenhet.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det att det är oklar var butik och café ligger säger väl allt egentligen, hur får man kunder när det inte går att lista ut vart man ska ta sig?

 

Jag har mailat dem om det och att webben inte funkar så bra.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska tjejerna med skyllt och Facebook till. De är ju urduktiga i marknadsföring. Förutom artiklar i PB lyckas de få träffa Anders Andersson vara med i DN och nu hänga här på maringuidens forum. Tummen upp o lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska tjejerna med skyllt och Facebook till. De är ju urduktiga i marknadsföring. Förutom artiklar i PB lyckas de få träffa Anders Andersson vara med i DN och nu hänga här på maringuidens forum. Tummen upp o lycka till.

Ja i viss mån håller jag med dig, men första gången jag läste om tjejerna är ganska många år sedan. De säger att de inte kunnat ta semester på 7 år, så det är ju  inte direkt någon ny verksamhet. Dessutom så verkar de ju redan finnas på FB så de kanske måste fundera på vad som är en realistisk målsättning för deras företag.  Antingen drar de in för lite pengar på verksamheten, eller klarar de inte att organisera verksamheten på ett effektivt sätt, så nog kan de vara i behov av hjälp alltid......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske får ett mervärde som utmärker sig på andra än pekuniära sätt. En glädje i att bidra till en bättre miljö exempelvis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske får ett mervärde som utmärker sig på andra än pekuniära sätt. En glädje i att bidra till en bättre miljö exempelvis.

Så kan det ju förstås vara, men i längden brukar det uppstå problem om det inte går att ta ut ledighet, vara hemma sjuk, skadad, föräldraledig eller borta av annan anledning. Verkar ju som att tjejerna faktisk vill komma vidare och få en bättre struktur på sitt företagande, de verkade ju inte själva helt nöjda med situationen som den är just nu......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen semester på sju år, tänker att de knappast är de enda egenföretagare som lever under de villkoren,

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx det har du säkert rätt i, men frågan är ju då, "går det inte" att ta semester för att man inte vill, eller för att det är omöjligt ur ekonomisk eller praktiskt hänseende?

Jag har varit anställd i ett par mindre företag, men även i stora företag där en del personer tror att hela verksamheten riskerar att falla samman om de är borta en vecka. Ibland har det krävts en hjärtinfarkt ett cancerfall i familjen en olycka eller någon annan dramatisk händelse som visat på motsatsen. Med en förändring i organisationen har verksamheten kunnat överleva och kanske till och med utvecklas.

Nu ser jag på hemsidan att Tackel och Tåg med tillhörande fik skall hålla stängt över Jul och Nyår så frågan är ju om det är för inventering eller om de faktisk tänker ha lite ledighet??

 

Med det sagt har jag full respekt för att många ensam/småföretagare lever under hård press och med väldigt små marginaler.  

Men jag menar att ibland måste man våga höja blicken och fundera på vilka möjligheter som finns att förändra förutsättningarna för att få arbetet gjort på effektivt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är väl osäkerheten i vad politiker kan hitta på för regler kring återvinning av båtar. Kan bli guld för båtskroten, eller döden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är väl osäkerheten i vad politiker kan hitta på för regler kring återvinning av båtar. Kan bli guld för båtskroten, eller döden.

 

Precis.

Om myndigheterna får för sig att plastskrov och annat kontaminerat av bottenfärg mm måste upparbetas eller läggas som slutförvar och de som företag då blir ansvariga för kostnaden kan det bli mycket kostsamt för dem.

Troligen finns redan dessa regler då det likställs med bilskrotar som har tuffa krav på sina verksamheter.

 

Inte bara att köra till återvinningsstationen som vi privatpersoner gör utan företag brukar få betala för sådant.

 

Även platsen där de skrotar båtar och förvarar dem kan bli kontaminerad av miljöfarligt material och då är de ansvariga för att ta hand om sådant.

 

OBS inget negativt mot deras försök att återvinna båtar och ha en bra verksamhet med begagnade delar men rätt så riskfyllt. Dessutom bedrivs som ett handelsbolag och då är de personligt ansvariga för kostnader. 

 

Nu är de säkert smarta och har redan kolla på sådant men med nya miljölagar anser jag att det är ett högriskprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...