Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mstrindberg

Båtplats för 25fot i Stockholm

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är knappast den förste som skapar en tråd likt denna men jag kör ändå:

 

Jag och min sambo flyttar till Stockholm i februari och letar därför efter en ny sommarplats till 2015. Vi kommer bo i Hägerstensåsen så både Mälaren där i närheten och österut i saltare vatten (typ Nacka/Lidingö) kan vara intressant. Helst med möjlighet till kollektivtrafik men det är inget krav.

 

Just nu har vi båten 5 minuter från Stendörren mellan Nyköping och Trosa och är bortskämda med korta avstånd till fantastisk natur.

 

Vi har en Aphrodite 25 och både båtklubbar och kommersiella varv/hamnar är intressant.

 

Tacksam för alla förslag,

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har bil skulle jag satsa på de klubbar och marinor som ligger en bit ute i skärgården. Bättre att sitta i en bil 45 minuter, en åtta timmar i en segelbåt för att komma ut i skärgården tycker jag. Blir trista helgseglingar annars. Så, jag skulle kolla bland båtklubbar och varv kring Dalarö, Tyresö, Gålö osv. Eller kanske Nacka-Värmdö.

 

Om du kollar på Saltsö-Mälarens Båtförbunds hemsida finns en lista på de flesta klubbar. Kolla sedan på karta; går det att ta sig vettigt dit med bilen, och hur långt måste man sedan ta sig fram innan man kan hissa segel, eller det är fina seglingsvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plats kan ju vara lite trixigt. Om du jfr 45 min bil för "stockholmsplats" med 60 min bil till Stendörren, så är det ju alla ggr ett vettigt alternativ att ha kvar platsen under tiden så kan du leta i lugn och ro.

 

Det skall icke förglömmas att just Stendörren är helt otroligt fint, och nära ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll båtplatsen vid Stendörren. I Stockholm, staden utan infrastruktur, är en timmes transport i en riktning helt normalt. Hägerstensåsen ligger ju vid E4:an så Ni kommer relativt snabbt söderut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor själv söder om Stockholm, det finns helt klart fördelar med att ha båten i Mälaren (Skärholmen, Fiskarfjärden, Sätra varv eller Mälarhöjden är i närheten av Hägerstensåsen) då det är cykelavstånd till båten. Nackdelen är att det är långt ut till skärgården. Ett alternativ är att försöka få en plats i ngn av ovanstående och söka ytterligare sommarplats på tex Ljushagen på Gålö (har bara sommarplatser), där båten kan kan vara under semestertiden. Har själv valt (fick plats) på Gålö och föredrar att ha 35 minuter bilresa och 15 minuters segling för att komma ut på Mysingen framför närhet till båten. Nackdelen är att det blir 7 mil tor på vintern då även uppläggningen är där.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i somras på Bullandö Marinas hemsida att dom hade några lediga platser för mindre båtar. Kolla där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljushagen har jag själv haft sommar plats på. Dom brukar ha lediga platser, och är billiga. Bra läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullandö marina ligger långt ut på Värmdölandet nära Stockholms yttre skärgård.

Sandhamn ligger ca 9 M längre ut som en jämförelse.

 

Bil från Hägersten tar 45 minuter om det inte är rusningstrafik. Dessvärre är det ju det på fredag eftermiddag och söndag eftermiddag, särskilt på sommaren.

 

Tunnelbana Hägersten + buss 440 tar ca. 1.15.

 

Att segla från Slussen lika långt ut i skärgården som Bullandö marina är 15 - 20 M långt. Det finns bara två alternativa vägar så i längden kan det bli det enformigt.

Närmaste naturhamn från Slussen är ca 8 M.

 

Svinninge marina mellan Vaxholm och Åkersberga kan vara ett alternativ, men sämre för er.

Bil dit går fortare (35 minuter), men bussen tar upp mot.1.30 och dessutom krävs ofta två byten.

Det är mindre problem med köer, men även hit är det lite seg helgtrafik på sommaren.

 

Svinninge ligger längre in än Bullandö, ca. 10 M för att komma lika långt ut. Det finns dock trevliga ställen att lägga till ca. 5 M från marinan.

 

TILLÄGG: Båda marinorna är kommersiella och dyra, men har också bra service.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade vår snipa(23fot) i Mälaren när vi jobba.

Grymt att ta båten och handla en vardag efter jobbet.

Eller bara vara på bryggan och fixa lite.

 

Sen när semestern närmar sig flytta vi båten till ytterskärgården.

 

.vi hade aldrig en permanent plats de första tre åren,då låg vi som gäst på olika klubbar och marinor.

 

 

Lycka till.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipa är grymt i Mälaren; segelbåt är o-grymt. ;)

Aha,point taken :blink:

 

Men närheten till båten var fin tyckte vi. :rolleyes:

 

Redigerad av happysix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://rangsta.se/

 

Tror att vi kan ha någon plats ledig.

Kontakta hamnfogden vid intresse.

Från Rangsta kan man nå Stendörren över en helg. Eller Nåttarö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för väldigt många bra förslag, är positivt överraskad av responsen.

 

Att cykla ner till båten typ vid mälarhöjden hade varit fantastiskt på vår/höst och att kombinera detta med någon svajplats längre ut vore optimalt. Vår första säsong var vi ute 6 veckor i streck så bryggplatsen används minimalt under säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...