Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Rahnel

Tips, hjälp, råd...mm

Rekommendera Poster

Tjenare! Är tämligen nybörjare inom träbåtsgebitet. En av de påtänkta delägarna har bra koll på läget. Men jag vill gärna ta del av vad fler sakkunniga har för åsikt. Det är så här att jag hittat en äldre ruffad träsnipa (ca 7.5x2.5). Köl och skrov är i hyfsat gott skick. Resten av båten är det sisådär med...Till att börja med har översta borden (relingen) rejäla sprickor. Däcket är jätte slitet, behövs säkert bytas på sinna ställen och nåten är torr som fnöske. Nya fönsterrutor behövs oxå. Det som en gång var inredning ligger nu i en enda stor hög inne i kojen (Mycket osäkert om alla delar finns. Det är inte så noga, är polare med en möbelsnickare). Sittbrunnarna är tämligen risiga och locken har fått fötter. Sen har vi förarplatsen..mycket nedgången. Som jag ser det behövs det bytas lite luckor och andra trädetaljer. Instrumentpanelen och reglage ser ut att vara kassa. Tilläggas bör oxå att elsystemet måste dras om (skatbo!!). Som Ni nu säkert förstår är att snipans överdel behöver en totalrenovring. Motorn är en Albin diesel, modell och årgång kan jag inte bedömma liksom om den fungerar. Nu har jag säkert missat en massa detaljer.....Nu till det intressanta, priset!! Begärt pris är 5000 spänn, Fisk eller fågel? Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller renovering av gamla träbåtar skall man nog se det som en hobby, man skall tycka att det är kul att jobba med den. Om det är båtåkandet man är ute efter skall man snarare satsa på en träbåt i bra skick, då har du ett underhåll som både tids- och kostnadsmässigt stämmer bra överens med en plastbåts. Jag rekommenderar inköp av denna bok, http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9197353795&pt=search_result samt ett besök här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Om du tycker att du kan ha förutsättningar för att tycka att snickrandet skall bli kul och du är beredd att lägga ner ett par år på renoveringen så tycker jag att du skall slå till! Annars, avstå, det finns redan alldeles för många projekt som inte avslutats där ute i landet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till...Vad skulle en sådan renovering som jag beskrev i ovan komma att kosta (uppskattningsvis)??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...