Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Papelione

Ny utombordare till Uttern 520 HT

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att köpa en uttern 520 HT utan motor, och sätta på en ny 4-takt.

Suzuki eller Yamaha 70 hk var min tanke.

Dom kostar ungefär samma med kampanj och liknande, men Yamahan väger 40 kilo mindre än Suzukin, men har åt andra sidan bara 3 års garanti där Suzukin har 7år.

 

Vad hade ni valt, och känns det rimligt med 70 hk till denna båt?

 

Tack för alla svar.

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Ingen som vill diskutera 70 hästars utombordare?

Har försökt leta på forumet, tyckte inte jag blev så mycket klokare.

 

Kom igen ;) vad hade ni valt och värför?

 

Nybörjer Christian

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yo,

 

För att garantin ska gälla gissar jag att du behöver märkesserva maskinen:

1. Tänker du göra det?
2. Serviceintervaller  --> summera kostnader.

3. Hur långt har du till respektive märkesnisse?

 

Står det endast mellan dessa två val?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yo,

 

För att garantin ska gälla gissar jag att du behöver märkesserva maskinen:

1. Tänker du göra det?

2. Serviceintervaller  --> summera kostnader.

3. Hur långt har du till respektive märkesnisse?

 

Står det endast mellan dessa två val?

1: Ja blir det en ny tänker jag nog göra det.

2: Oklart vad det kommer kosta, uppskatter 2000,- årligen tills kamrem ska bytas.

3: Båda finns inom 5 km radius.

4: Nej, men dom andra märkesnissar ligger längre bort, tycker pris skillnad är liten på dom stora märken

Honda, Evinrude och dom ovannämde.

5: Jag tycker det är svårt att hittar info om hur mycket motor får väga på 520 HT?

6: Och det är stor skillnad på 3 resp 7 års garanti. Också vid en försäljning om t.ex 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Suzukin är en nedtrimmad 100hk

Därav lite högre vikt.

 

I ditt fall hade jag valt Yamahan pga. den lägre vikten på en lite äldre båt.

 

3 resp 7 års garanti spelar nog inte så stor roll om 5 år.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Ja blir det en ny tänker jag nog göra det.

2: Oklart vad det kommer kosta, uppskatter 2000,- årligen tills kamrem ska bytas.

3: Båda finns inom 5 km radius.

4: Nej, men dom andra märkesnissar ligger längre bort, tycker pris skillnad är liten på dom stora märken

Honda, Evinrude och dom ovannämde.

5: Jag tycker det är svårt att hittar info om hur mycket motor får väga på 520 HT?

6: Och det är stor skillnad på 3 resp 7 års garanti. Också vid en försäljning om t.ex 5 år.

 

 

https://www.google.se/search?q=Uttern+520+ht&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VLppVKu0N4ONywO9u4KYDg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=624#facrc=_&imgdii=_&imgrc=XffplDWVA7iDTM%253A%3BL3XqvnFdEoWnEM%3Bhttp%253A%252F%252Fvodkomotornik.narod.ru%252Frashod%252FRashod-42_520x210_Uttern_520HT.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fvodkomotornik.narod.ru%252Frashod%252Frashod-3.html%3B509%3B743

 

Den länken bör gå till en bild som pekar ut vikten vid motorrekommendationer från åf. En F70 väger gissningsvis 120 pannor och en gamma 2t 80 hk väger enligt länken också 120 kilo.

 

Om du vill lägga på 40 kilo till beror väl lite på hur bra skick du tycker att din akterspegel har; hur blött och murket är det när du sticker in lillfingret i gamla motorbultshål?

 

Å andra sidan sägs det ju att det är just effekten på motorn och hur mycket kraft aktern måste ta upp vid gaspådrag och inte motorns faktiska massa som avgör vad aktern orkar med. Det finns också flertalet exempel på personer som bytt 2t --> 4t och behållit eller gått upp i storlek och därmed krokat på klart tyngre maskiner på aktern utan att tänka på det.

 

Nu är jag jag, och jag skulle aldrig äga annat än Yamaha. Men om jag skulle köpa hade jag gärna sett fabriksgaranti. I min värld hade det alltså handlat om du planerar att sälja eller inte.

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svar båda två.

Boatbruce: om 5 år är det ju i så fall 2 år kvar av garantien det kann väl vara värd att ta med?

 

Bjaerven: Tack för info tabell, får studerar den närmare i kväll. Angående garanti, mistänkar jag du syfter på skillnad mellan om det är ÅF eller fabriken som utlovar garantien. Har läst et par tråder där garantien har hängd på ÅF och där det inte har blivit bra.

 

Men det här tolkar jag som fabriksgaranti på 3 år?

 

http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/garanti/utombordare-garanti.aspx?category=Marine%20Engines&modelCode=F70

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den garantin känns solid.

 

En slagning på Suzuki ger samma solida intryck: http://www.suzukimarin.se/topmeny/kpaga/1074323-kpa-ga förutsatt att alla KGK-krav är uppfyllda, men det lär du ju kunna kolla med din handlare så att han inte fulimporterat dem.

 

Frågan kvarstår ändå om hur mycket fel som Suzuki inte kommer att attribuera slitage efter det sisådär 5e året.

 

Menmen, 7 år är lockande och gissningsvis håller din akter för det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så kan det säkert vara att det mesta blir slitage om det är något som strular.

Tack för svar, jag får ta mig en funderare, gillar starkt att Yamaha´en är relativ lättare, dom verkar dessutom vara eftertraktade begagnad, garanti eller inte.

 

Om nu Suzukien är en nedtrimmad 100 hk, skulle det gå att "öppna" den om man senare vil bytta till störra båt och behålla motorn? 

 

Tack för input förrestan det uppskattas när man ska börja sitt båtliv.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant val du står inför. Yamahan bygger på samma block som deras 50/60 hk har, dvs den lättaste 70 hk på marknaden och en liten cylindervolym. Pga vikten så passar den av viktskäl säkert bra att sätta på en äldre HT med en rekomenderad maxmotor på 70 hk. Hade en gång i tiden en 2-takt Johnson 70 hk och har för mig att den vägde ca 100 kg.

 

Suzukin har samma block som 80/90 hk, det skiljer mer än 500cc jmf med Yamahan. Hur mycket skillnaderna i vikt respektive cylindervolym slår igenom på din båt är säkert svårt att sia om, gissningsvis kan den lägre vikten göra båten lite snabbare i början, medan den större cylindervolymen håller emot mer i hastighet då båten belastas.

 

Bägge är japanska kvalitetsmaskiner och sköts service och underhåll rätt så håller de länge. Suzukin har längre garanti och kamkedja, vad det är värt får väl räknas ut över en 5-7 års period.

 

Har haft Yamaha tidigare och alltid haft ett gott öga till dem, även om jag inte riktigt gillar den nya designen. Nu kör jag en Suzuki DF90 som jag är nöjd med, det som imponerar på mig är inga (nästan) avgaser, går mycket tyst på på låga varvtal, känns mycket stark i det högre varvtalsregistret. Är inte så imponerad av ljudvolymen från 4.500 varv och uppåt, men å andra sidan så har alla mina tidigare utombordare inte imponerat där heller (hade väl höga/högre förväntningar denna gång :) ). Lycka till med ditt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Går det att "öppna" Suzukin från 70 till 90 hästar om man vill det på ett senare tidspunkt?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhå, kamkedja - missade det. Här går jag och drömmer i tvåtaktsavgasmoln och missar att vi pratar om nutiden. Saken är biff - Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att öka från 70 till 90 hk på elektronisk väg, om det är det enda som skiljer här. Såg dock nyligen i en annan tråd att någon hade kunnat lyfta hk antalet i en 80 hk Mercury, som låg på samma block som sina större syskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bjaerven: det avgör för dig att Suzukin har kamkedja, även om du annars är "svoren" Yamaha kille.

Du tror inte det blir något problem med +40 kilo?

 

ExosDalbo:Framgår inte av Yamha´s hemsida om det finns kamkedja på deras 70 hk, vart har du set att det är rem? 

(satt och lussläste på båda sidor just nu)

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svar båda två.

Boatbruce: om 5 år är det ju i så fall 2 år kvar av garantien det kann väl vara värd att ta med?

 

Bjaerven: Tack för info tabell, får studerar den närmare i kväll. Angående garanti, mistänkar jag du syfter på skillnad mellan om det är ÅF eller fabriken som utlovar garantien. Har läst et par tråder där garantien har hängd på ÅF och där det inte har blivit bra.

 

Men det här tolkar jag som fabriksgaranti på 3 år?

 

http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/garanti/utombordare-garanti.aspx?category=Marine%20Engines&modelCode=F70

Ring http://www.lundinsmarin.se/ och fråga.

Jag gissar att det är en skillnad i elektroniken.

Det är det billigaste sättet att strypa motorer.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit inne och tittat på teknisk spec., men levde (tidigare?) i övertygelse att det är rem på den. Hör med ÅF för säkerhetsskull. Eller någon annan som säkert vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki helt klart p.g.a. att den har mer än 50% större slagvolym, vilket borde göra den mycket trevligare att köra om du har mycket last i båten.

 

7 års garanti är dock ingen fabriksgaranti. Om KGK går i konkurs (mycket liten risk men ändå) så gäller inte den 7-åriga garantin.

 

Just ja, alla Yamaha har kamrem. Suzuki har kedja från 40 hk och uppåt.

Redigerad av Sardaukar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Jag har ett par månader ännu att bestämma mig, köpte båten igår.

Känns bra, ska bli roligt att komma igång.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt en Utter 510 HT (ful-gul)med först 55hk 2takt(26kn) sen bytte vi till 70 hk 2takt.(32kn)

 

Och jag tycker inte att 70hr var på något sätt för stor.(med 4pax var den redan rätt seg)

 

Om du skall ha en tung 4 taktare skulle jag rekomendera mer power.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Happysix: Altid gött med mer power, får höra med försäkringen om dom håller med.

Båten ska ju hålla för det också, men det kanske inte är något problem?

 

På båten sitter en Mercury 75 hk 1988, som enligt ägaren stopper utan förvarning.

Får se om jag får igång den, hade varit lite roligt.

 

Tack för alla fina svar, uppskattas mycket.

 

Trevlig söndag.

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter alltså en motor på idag! Då skulle jag börja med att ägna denna en eftermiddag - men det kanske bara är jag. Har du gnista även efter stopptillfället så blir min gissning ett relativt enkelt bränsletillförselsproblem. Leta reda på eventuellt torra stift och följ upp med en förgasarkontroll - förutom den självklara miljövinsten och den sköna driftsäkerheten tar det lång tid att köra in kostnaden av en ny snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bjaerven: Vet jag startade tråden utan motor. Det var innan jag köpte båten och var inte säcker på om den skulla följa med i köpet. Den beskrevs som inte fungerande. Och jag tänkte det var lika bra att räkna in en ny motor i båtköpet, för inte att sitta med skägget i lådan senare.

 

Men nu följde det altså en motor med, sittar och läsar på reparationsmanualen just nu.

Tänkte ta det som ett vinterprojekt, och går det inte att få ordning på den, blir det nog en ny i början på nästa år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meka gammal tvåtaktare är den bästa av vinterterapi som finns! Bara att dra igång en ny tråd med beskrivande titel här på forumet så kommer du få fin hjälp. Bilder och utförliga beskrivningar av symptom och utförda felsökningar gör det lättare att hjälpa till!

 

Min förhållandevis ringa erfarenhet av gamla Mercurymotorer är väl att de i regel går bra så länge statorn håller måttet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är båten kommit hem, motorn plockad av och skruvandet kan börja.

Startar ny tråd "Liv eller död för Mercury 75 1988". Lite drama får det bli;=)

 

Ses där.

 

/Papelione

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...