Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
toaen

Har man gjort tabbe ................

Rekommendera Poster

Så brukade den gamle båtbyggaren på Fisktången, allmänt kallad "Estländarn", alltid säga på sin brutna svenska.

 

Jag maskerade med maskeringstejpe på en rostfri plåt när jag skulle måla alldeles intill. Sen blev inte målningen utfört på väldigt länge. När jag väl fick tjangs att måla hade jag inte tid att ta bort tejpen och sen glömde jag bort den. Fick se det härom dan, men då satt tejpen som berget. Lite kunde jag dra loss, men det allra mesta satt kvar.

 

Hade lite aceton till hands, så jag provade att blöta tejpen med acceton, men nån större effekt tyckte jag inte det hade.

 

Man vill ju inte ge sig på att skrapa på en blank rostfri plåt.

 

Är det nån som har nåt bra knep!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmluftspistol

Lable off

Bensin

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skonsammare om det inte är för mycket tejp är att ta bort så mycket som möjligt av tejpen och gugga bort klibbet med matolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så brukade den gamle båtbyggaren på Fisktången, allmänt kallad "Estländarn", alltid säga på sin brutna svenska.

 

Jag maskerade med maskeringstejpe på en rostfri plåt när jag skulle måla alldeles intill. Sen blev inte målningen utfört på väldigt länge. När jag väl fick tjangs att måla hade jag inte tid att ta bort tejpen och sen glömde jag bort den. Fick se det härom dan, men då satt tejpen som berget. Lite kunde jag dra loss, men det allra mesta satt kvar.

 

Hade lite aceton till hands, så jag provade att blöta tejpen med acceton, men nån större effekt tyckte jag inte det hade.

 

Man vill ju inte ge sig på att skrapa på en blank rostfri plåt.

 

Är det nån som har nåt bra knep!?

 

Tändvätska verkar fungera

 

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Husets dekokt, använder den till nästan allt utom att dricka: Lim och Klotter Bort, tillverkare Nitor. Blöt tejpen ordentligt, helst utan att blöta färgen. Vänta någon timme och gå sedan på med plastspackel och ev varmluftpistol med moderat temperatur. LoKB dunstar långsamt och är inte särskilt brandfarligt i jämförelse med bensin som någon föreslog tidigare. Tänkte på varmluftspistolen där alltså.

Mvh/Sea Maniac

Redigerad av SeaManiac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på SeaManiac metod dvs att blöta tejpen.

Jag hade glömt en tejp på sidan av båten. Klistrade kanten på silvertejp nedanför maskeringstejpen, penslade på min blandning av diverse jag hade tillgängligt, la på silvertejpen i några timmar. Sedan gnugga med mjuk smörkniv i plast. Gick bra.

 

Klistret från silvertejpen gick bort med aceton. Klistrigt men jag slapp slipa maskeringstejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gamla prislappar och troligen även masktejp så funkar matolja eller rostolja tex wd 40   wd 40 funkar även utmärkt till fläckar, en bekant hade gamla chokladfläcker i en dyrare merca som de inte kunnat få bort, jag tog ett sprut wd 40 och väntade en stund bortade sen bort fläcken, vill man inte borsta tar man tryckluften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På glas har jag testat en rakbladsskrapa som den man har på keramikhällar på spisar samt mycket vatten, då repas inte glaset. (skrapar man på torrt glas kan man däremot få fina repor) borde fungera på rostfri plåt oxå, ev kan man ha lite diskmedel i vattnet.

peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Toaen, blöt tejpen med vanligt vatten. Sedan skrapar du bort den med en glasspinne. Låt det torka. Klistret som blir kvar tar du med kemiskt ren bensin, finns på teknikhyllorna bland städgrejerna på vanlig Ica Konsum. Ta inte aceton, då sölar man ner färgen bredvid. Detta har alltid funkat för mig.

 

 

 

Rättat stavfel....

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts, matolja är ett gammalt beprövat knep på just målartejp som suttit (för) länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...