Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ContegoUF

Hjälp oss!

Rekommendera Poster

Detta verkar oseriöst. Första inlägget, och ber att man ska klicka på en länk med en luddig förklarting. Det skulle jag aldrig göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick in och tittade.

 

Tramsfrågor om tilläggning och förtöjning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att UF står för något i stil med att man i skolan ska starta ett företag och lansera en produkt. Får ibland mail från sådana projekt och vissa är bra andra mindre bra. I detta fall är det ju helt omöjligt att svara på om man är intresserad av produkten eller ej. Det framgår inte på något vis vad det ät för något. Skulle kunna likna idén vid "hur man får flaggan att sitta fast i flaggstången i alla väder". Kroka fast flaggan i linan och linda ett varv runt stången och fäst änden i öglan... eller nåt. Men lite nyfiken blir man ju :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår uppriktigt sagt inte produkten!?!?!
Antingen är det lösningen på ett problem som jag aldrig har hört talas om eller så har dom inte lyckats förklara vad det gäller.
Sen fattar jag inte om dom med "båtens främre metallbåge" menar pullpit? Ska jag alltså förtöja båten i pullpit? eller!?!?! Hur menar dom!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har svårt att ta företag (och andra) för seriösa när de inte kan stava och skriva på rätt och riktig Svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte det var speciellt svårt att svara på deras frågor. Om svaren är till någon nytta för deras UF företag har jag ingen aning om. UF står för Ung Företagsamhet och är en del i undervisningen i gymnasiet och ger elever insikt och erfarenhet av hur företag fungerar och inspirerar ungdomar att tänka utanför boxen. Det är också en tävling där det bästa UF-företagen vinner i olika kategorier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jaja......moderna skolan...... Tror att det är så här, unga grabbar (verkar inte vara flickor som skrev...) som går i den skola vi har skapat å kan åsså därefter...........

....men de har nappat på det här med Ungt Företag å har en ide om förtöjning.

 

Sedan har de "självklart" svårt att förklara hur det skall fungera, delvis för de är rädda att nån knycker deras ide. Men jag tror att de tänker sig en ögla i stäven, likt den där man låser båten med en kätting, i den öglan drar man en "hanfot", slinga, jätte ögla, som sedan håller  båten på plats. Exakt hur det skall dras kan jag inte lista ut av det korta infot.

 

Det jag anmärker mest på är att de borde presentera sig med namn samt skolan å lite mer info om själva projektet som sådant. Men det är typiskt dagens ungdom att göra som de gör, kan inte enbart skylla på skolan å lärarna.

Sedan 60 talets "fri"skola,  fri "sex",  "fri från uppfostran", "skit i traditionerna" osv mfl. har vi lite att skylla oss själva att vi slutat bry oss om ungdomen å förfasas sedan när det går åt pipsvängen. Men det är en annan historia så jag slutar här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UF står mycket riktigt för Ung Företagsamhet vilket går ut på att gymnasieelever i utbildningssyfte startar och driver ett företag. De ska själva presentera en affärside, undersöka målgrupp, tillverka eller köpa produkten, marknadsföra och sälja produkten eller tjänsten vilket även kan innefatta att medverka på mässor, budgetera, bokföra etc. När utbildningen är klar, upplöses företaget. Det finns dock många UF företag som har haft en så bra affärside att verksamheten fortsätter. 

Enligt mig, ett bra sätt att kombinera teori och praktik i olika ämnen. Eleverna lär sig även att ta egna initiativ och ansvar.

Den "nya" skolan är inte enbart av ondo, även om det även finns mycket tokigheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja......moderna skolan...... Tror att det är så här, unga grabbar (verkar inte vara flickor som skrev...) som går i den skola vi har skapat å kan åsså därefter...........

....men de har nappat på det här med Ungt Företag å har en ide om förtöjning.

 

Sedan har de "självklart" svårt att förklara hur det skall fungera, delvis för de är rädda att nån knycker deras ide. Men jag tror att de tänker sig en ögla i stäven, likt den där man låser båten med en kätting, i den öglan drar man en "hanfot", slinga, jätte ögla, som sedan håller  båten på plats. Exakt hur det skall dras kan jag inte lista ut av det korta infot.

 

Det jag anmärker mest på är att de borde presentera sig med namn samt skolan å lite mer info om själva projektet som sådant. Men det är typiskt dagens ungdom att göra som de gör, kan inte enbart skylla på skolan å lärarna.

Sedan 60 talets "fri"skola,  fri "sex",  "fri från uppfostran", "skit i traditionerna" osv mfl. har vi lite att skylla oss själva att vi slutat bry oss om ungdomen å förfasas sedan när det går åt pipsvängen. Men det är en annan historia så jag slutar här.

Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.

Läs en gång till och begrunda – vem kan ha uttalat denna drapa? Rätt svar är den välrespekterade grekiske filosofen Sokrates ca 400 f kr.

 

Tro på det, den som kommer ihåg hur det var på den gamla goda tiden. B)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallo Stan......kan du inte komma med nått nytt? Det citatet har jag hört som barn. Brukar annars framläggas av politiker å potentater när de står å predikar. För att skaffa billiga poänger.

 

Kvar står faktum att de skulle ha gett mer information å mina funderingar om varför de gjorde som de gjorde, dem står jag för, jag känner igen det. Kan hända att mitt uttalande om orsakerna störde dig. Men har du annat att komma i saken?

Har du svarat på enkäten? Vad tycker om den? Vad skulle ha gjorts bättre?Åå kvar är funderingen varför de skrev som de skrev.

 

Själv har jag funderat lite mer på hur de tänkte dra den där "slingan" för det står att repet skall dras "runt". Har du funderat på det?

I så fall berätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman!

Jag ber om ursäkt och hoppas att du inte tog illa upp. Det var därför jag satte dit en liten gul smilysgubbe :ph34r:

Citatet är dessutom en skröna från 50-60 talet har jag hört. :P http://www.faktoider.nu/sokrates.html

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kvar står faktum att de skulle ha gett mer information å mina funderingar om varför de gjorde som de gjorde, dem står jag för, jag känner igen det. Kan hända att mitt uttalande om orsakerna störde dig. Men har du annat att komma i saken?

Har du svarat på enkäten? Vad tycker om den? Vad skulle ha gjorts bättre?Åå kvar är funderingen varför de skrev som de skrev.

 

Själv har jag funderat lite mer på hur de tänkte dra den där "slingan" för det står att repet skall dras "runt". Har du funderat på det?

I så fall berätta.

 

Hej Kalman

 

När vi gamla stofiler, läser en sån undersökning så undrar i alla fall jag  vad de som frågar har för kunskap i ämnet.

 

I hemmahamnen har man ju förtöjningar som är anpassade efter båten, båtplatsen och de förhållanden som råder på platsen. På alla andra sällen måste man ju anpassa förtöjningarna till de rådande omständigheterna. Principerna för hur man förtöjer på olika platser är ju lika även om olika platser och väderförhållanden kan ställa olika krav. 

 

Nån enstaka gång kan ju väderförhållandena va såna att man kan få det lite besvärligt, men det är inte ofta. Knappast en gång varje år.

 

Hur man skall kunna få ut nått vettigt från de frågorna som ställs begriper i alla fall inte jag. Kommentarerna nedan i rött kunde man naturligtvis inte lämna i undersökningen.

 

"En marknadsundersökning om vår nya båtprodukt som kommer att hålla kvar din båt vid bryggfästerna oavsett väder. Produkten funkar så att du krokar i en metallkrok i båtens främre metallbåge och sedan läger runt linan så att den sitter fast. detta kommer göra att båten kommer sitta mycket säkrare vid bryggan.
Min kommentar - knappast
Skulle du behöva ha en sån här produkt till din båt? *
 
  •  Ja
  •  Nej Mitt svar - nej
  •  Vet ej
Hur mycket skulle du vara villig att betala för en sån här produkt? *
 
 0-300kr 300-500kr 500-750kr 750-1000kr 1000-2000kr

 Egentligen ingenting - lösningen hur den än ser ut löser inget problem. Jag tror inte man tänker på att det finns tex motorseglare på 4,5 ton (som i mitt fall)

Vilken sorts båt äger ni? h
  •  Segelbåt
  •  Motorbåt
  •  Yacht
  •  Roddbåt
  •  Ubåt
  • Bara valet av båttyp fisar ju hur aningslösa man är. Ubåt - tänkte man få Rysska ubåtsflottan som kund
Har du problem med att lägga till vid bryggan med din båt? *
 
  •  Ja
  •  Nej Nej - regel har jag inga problem att lägga till vare sig vid min hemmahamn eller på andra platser. Visst händer det ibland att det strular eftersom jag i regel är själv ombord och väder och vind kan ge ganska mycket påverkan.
  •  Vet inte
Hur gammal är du? * 65 år - än så länge
 
 0-25år 26-30år 31-40år 41-50år 51+ år"

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asgarv.

 

Tredje frågan och sista alternativet

 

-Ubåt, hahaha

 

Нет, я не имею подводную лодку, у меня есть каноэ 

(Nej jag har ingen ubåt, jag har en kanot)

 

 

Fjärde frågan

 

Har du problem med att lägga till vid bryggan med din båt

 

-Ja

-Nej

-Vet inte

 

 

Vet man inte ska man inte ut i båten för då har man tagit för många öl.

 

 

Antingen Ljunbergarn eller Steve med selcon som driver med oss

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jaja......moderna skolan...... Tror att det är så här, unga grabbar (verkar inte vara flickor som skrev...) som går i den skola vi har skapat å kan åsså därefter...........

....men de har nappat på det här med Ungt Företag å har en ide om förtöjning.

 

Sedan har de "självklart" svårt att förklara hur det skall fungera, delvis för de är rädda att nån knycker deras ide. Men jag tror att de tänker sig en ögla i stäven, likt den där man låser båten med en kätting, i den öglan drar man en "hanfot", slinga, jätte ögla, som sedan håller  båten på plats. Exakt hur det skall dras kan jag inte lista ut av det korta infot.

 

Det jag anmärker mest på är att de borde presentera sig med namn samt skolan å lite mer info om själva projektet som sådant. Men det är typiskt dagens ungdom att göra som de gör, kan inte enbart skylla på skolan å lärarna.

Sedan 60 talets "fri"skola,  fri "sex",  "fri från uppfostran", "skit i traditionerna" osv mfl. har vi lite att skylla oss själva att vi slutat bry oss om ungdomen å förfasas sedan när det går åt pipsvängen. Men det är en annan historia så jag slutar här.

Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.

Läs en gång till och begrunda – vem kan ha uttalat denna drapa? Rätt svar är den välrespekterade grekiske filosofen Sokrates ca 400 f kr.

 

Tro på det, den som kommer ihåg hur det var på den gamla goda tiden. B)

 

Vad bra... =)

Inte många som fått nobellpriset av att hacka och tracka, gnälla på hur andra beter sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F-n Gubbar var lite justa mot ungdomarna. De har säkert en god vilja och gör sitt bästa.

Själv har jag jobbat med företagsetableringar en gång i tiden och jag  minns särskillt en affärsplan som jag såg. Men dålig handstil hade man skrivit med blyerts och analyserat kundgrupp med orden:
"Dom som har mycket pengar"

Killarna startade sitt företaget och så vitt jag vet jobbar de fortfarande i sin firma tjugo år senare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lämna lite tips till dem i ett PM istället för att gnälla på dem offentligt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tjuriga ni är! 

Lite konstruktivism vore ju lämpligt. Någon svarade att de inte riktigt förstod produkten, så även jag. 

Så frågan tillbaka blir: Kan ni förklara lite mer hur produkten ska fungera? 

Jag tolkar det som att det är en förtöjningslina med en krok som man krokar i pulpit?

Problemet då är ju att pulpit inte på långa vägar tål de krafter som krävs, det är det vi har knapar till... men jag kan ju har missat något...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lämna lite tips till dem i ett PM istället för att gnälla på dem offentligt.

 

Mackey

 

Du brukar ju inte dra dig för att gnälla offentligt i vissa sammanhang.

 

Det hade nästan varit bättre om de ställt sina frågor i tråden i stället för att gör denna form av undersökning. Jag kan för mitt liv inte förstå hu de skall kunna få ut nått vettigt av de frågor de ställer. speciellt som man inte kan lämna några kommentarer. 

 

Vi får förhoppningsvis tro att de läser i tråden. Vet inte om det går att se när de varit inloggade och när de var inloggat senast som det gick "på den gamla goda tiden" här på MG.

 

Det finns ju en enorm sakkunskap i ämnet förtöjning här på MG.

 

Men det är kanske inte det som är intressant i frågeställningen. Dim kanske tränar på att skapa ett frågeformulär!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser frågorna i enkäten så avslöjar de rätt stor okunskap från frågeställaren och en relativt otydlig bild av vad typ av produkt som avses, otydligheten är i princip så graverande att det blir svårt att svara på frågorna, för det går i princip inte att veta vad det är man svarar på.

 

Det är inte alltid det är ungdommar som kommer med knäppa påstående/förslag. Jag tycker det minst lika ofta kommer från chefer eller utredare som tex vill effektivisera eller lösa ett obefintligt problem de inte har en aning om. För att efter det är genomfört naturligtvis inte förstår eller vill inse att förändringen eller den nya produkten inte är fungerar. 

 

Det jag kan rekommendera de som vill utveckla produkter eller problemlösning är att de först studerar hur problemet är löst med dagens metoder och försöker komma fram till när/hur dagens olika lösningar inte fungerar (svagheter/begränsningar/krångel/höga kostnader) och därefter försöker lösa problemet på ett bättre sätt. Tror inte det finns fungerande genvägar till det.

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför inte lämna lite tips till dem i ett PM istället för att gnälla på dem offentligt.

 

Mackey

Du brukar ju inte dra dig för att gnälla offentligt i vissa sammanhang.

 

Det hade nästan varit bättre om de ställt sina frågor i tråden i stället för att gör denna form av undersökning. Jag kan för mitt liv inte förstå hu de skall kunna få ut nått vettigt av de frågor de ställer. speciellt som man inte kan lämna några kommentarer.

 

Vi får förhoppningsvis tro att de läser i tråden. Vet inte om det går att se när de varit inloggade och när de var inloggat senast som det gick "på den gamla goda tiden" här på MG.

 

Det finns ju en enorm sakkunskap i ämnet förtöjning här på MG.

 

Men det är kanske inte det som är intressant i frågeställningen. Dim kanske tränar på att skapa ett frågeformulär!?

Ok, jag håller med om att jag kan framföra kritik offentligt och ibland går jag för långt så att det uppfattas som gnäll, men jag gör det inte mot barn som håller på med skoluppgifter.Jag har t.ex. varit hård i min kritik mot ett företag som livnär sig på att sälja sjökort över hela jorden, men som inte kan få informationen att visas på ett säkert vis.

 

Sedan håller jag med om den kritik många framför (ibland på ett onödigt rättframt vis) och därför skrev jag lite tips till dem i ett PM.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni verkligen att det är på riktigt?

 

Den som skrev detta har bara varit inloggad 1 gång och det var precis då inlägget skrevs.

Normalt hade väl varit att man är inne och kommenterar en sådan här tråd. Även pushar för att ha den igång osv.

 

Jag tror det är troll eller bara någon som vill ha kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni verkligen att det är på riktigt?

 

Den som skrev detta har bara varit inloggad 1 gång och det var precis då inlägget skrevs.

Normalt hade väl varit att man är inne och kommenterar en sådan här tråd. Även pushar för att ha den igång osv.

 

Jag tror det är troll eller bara någon som vill ha kul.

Eller gör de bara minsta möjliga ansträngning för att slippa bli underkända i ett obligatoriskt moment i gymnasiet som inte intresserar dem över huvud taget.

Alla vill inte driva egna företag, en del tänker sig faktiskt en anställning i någon befintlig verksamhet...eller har de kanske inte uppnått den mognad att de över huvud taget tänker på något annat än bärs och brudar.... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F-n Gubbar var lite justa mot ungdomarna. De har säkert en god vilja och gör sitt bästa.

 

Själv har jag jobbat med företagsetableringar en gång i tiden och jag  minns särskillt en affärsplan som jag såg. Men dålig handstil hade man skrivit med blyerts och analyserat kundgrupp med orden:

"Dom som har mycket pengar"

 

Killarna startade sitt företaget och så vitt jag vet jobbar de fortfarande i sin firma tjugo år senare.

 

Tack för ditt positiva svar! /Adam, Olivia, Morgan och Felix!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta verkar oseriöst. Första inlägget, och ber att man ska klicka på en länk med en luddig förklarting. Det skulle jag aldrig göra.

 

Det kanske verkar vara oseriöst men det är det inte. Vi går andra året på Lindholmens Tekniska Gymnasium, Göteborg och läser Teknik. Vi är fyra personer, tre killar och en tjej. Nu vet vi att folk vill ha en bättre förklaring och det ska vi försöka lösa. Man måste börja någonstans, eller hur?

Vi har ingen som helst erfarenhet när det gäller företag och marknadsundersökningar men det är just det vi ska lära oss att göra. Men tack för din åsikt!

 

//Adam, Olivia, Morgan och Felix.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni verkligen att det är på riktigt?

 

Den som skrev detta har bara varit inloggad 1 gång och det var precis då inlägget skrevs.

Normalt hade väl varit att man är inne och kommenterar en sådan här tråd. Även pushar för att ha den igång osv.

 

Jag tror det är troll eller bara någon som vill ha kul.

 

Vi får ursäkta om detta verkar oseriöst men vi ska bättra oss för att få alla att förstå oss. Vi kanske borde skriva vilka vi är och vad vi vill med vårat företag?

Dagen då vi skapade kontot hade vi en uppgift att göra en marknadsundersökning och det gjorde vi så gott vi kunde. Vi letade efter Båtforum och ställen där det fanns mycket båtfolk som kunde svara på vår enkät. Nu när vi fått den största delen negativ respons vet vi vad vi kan förbättra. Lektionerna har vi två gånger i veckan och det är Torsdag-Fredag och kan inte jobba med det utanför skolan. Vi läser teknikvetenskap på ett kommunalt gymnasium ute vid vattnet i Göteborg. Hoppas att detta gav dig och andra en liten förklaring om vilka vi är och att ni ändrar uppfattning om oss. 

 

//Adam, Olivia, Morgan och Felix. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerade på är kanske inte tanken om förtöjningsmetod i första hand, utan att frågorna var av nonsenskaraktär och att det inte gick att kommentera.

 

Ofta har ju frågor i undersökningar ett antal svarsalternativ och ofta är svarsalternativen inte relevanta för ämnet i fråga.

 

Nu är ju detta ett diskussionsforum där det finns mycken erfarenhet av båtar och dess handhavande, och därmed och förtöjning. Sen finns det ju ägare till olika typer av båtar, både stora, många ton tunga båtar och små plastekor som bara väger ett par hundra kilo.

 

Själv har jag en liten bousjulle på sådär 600 kg som ligger på en av min hamns mest skyddade läge

 

post-53310-0-65298900-1416472007_thumb.jpg

 

Bilden tagen ett år då vintern slog till innan jag hunnit ta upp båten.

 

- och en motorseglare på 4,5 ton med ett stort överbygge som ligger på hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt. En "trevlig" plats att ha båten på när det blåser orkanvindar (36 m/sek) speciellt från öster. Den båten har jag dessutom i sjön hela året.

 

post-53310-0-09921000-1416472417_thumb.jpg

 

Det kan va väldig skillnad på behovet av förtöjningar och de skall va enkla att anbringa, flexibal - dvs med någon form av ryckdämpare för att inte båten, bryggan, ev Y-bommar och förtöjningsannorningarna skall förstöras. Det kan bli väldiga krafter som dessa utsätts för. Dessutom skall de hålla för alla vindar och den sjögång de kan utsättas för.

 

 Sen ligger ju båten mest i hemmahamnen och där kan man ju ha fasta förtöjningar som uppfyller alla behov. 

 

Till min stora båt har jag 7 permanenta linor, som jag normalt lägger på 5 när jag förtöjer. Fina dar hade det räckt med 3, men eftersom linorna är enkla att lägga på, lägger jag på de fem. Två förändar, ett förspring, en akterände och ett akterspring.

 

Om det är dåligt väder på gång - speciellt på höstarna - anbringar jag de andra två. en extra förände på babords sida där jag inte har nån Y-bom. Det hände en gång vid en syvästlig orkan att den enda föränden gick av. Sen har jag en ände till en boj på babords sida som jag också lägger på om det skall bli dåligt väder.

 

Skulle jag förtöjt båten i en bygel i bryggan och en slinga som jag la runt skrovet, så skulle jag inte haft kvar nån båt - inte ens över sommaren. Hur bryggan hade sett ut efter att ett antal motorbåtar hade passerat en fin sommardag vill jag inte helst drömma om. Det finns säkert många bryggägarna - kommuner, marinor. båtklubbar mm som inte tillåter att man skruvar fast nåt extra i bryggan där man hyr platsen.

 

Bara några tankar i all vänlighet.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när frågeställarna presenterat sig och beskrivit vad de vill ha för information så är det lättare att svara. Som sagt ovan av "Toaen" så beror en förtöjning på båtens storlek och vikt samt den plats som förtöjningen ska göras. (Utsatt eller skyddat läge, kaj, brygga, pålar, boj eller tex Y-bommar)

Här är ett exempel på hur det ser ut för min båt, den ligger i en relativt skyddad hamn vid en flytbrygga som har Y-bommar.

Båten är 12 x 3,5 meter väger 7 ton, Y-bommarna är 8 meter långa och det är 4 meter brett.

Tamparna ligger runt öglor i bommarna och är förtöjda mot knapar i båten. Tamparna är ca 4 meter långa 20mm tjocka (polyamid tror jag) och det sitter gummi-ryckdämpar i dessa.

(Se bifogad skiss)

post-97687-0-04786600-1416515115_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typ av förtöjning som produkten används till - i stävögla - används främst på mindre båtar. För en större båt lägger man som oftast  spring, dvs tampar bakåt från fören räknat, en på vardera sida. (annars kommer båten 1 att dunka in i bryggan (större båtar är ofta längre än sina y-bommar, och 2 två  tampar tar upp kraften bättre.)

 

Er förtöjningskrok är säkert inte fel, starkare o smidigare än en hake, men eftersom marknaden främst är mindre båtar krävs ett rätt lågt pris, och ni kan säkert gå ned i dimension också.  Lycka till !

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...