Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tobbo166

Paraffinolja i båttoalett istället för glykol

Rekommendera Poster

Hej!

 

Står i senaste numret av Trossen att man ska ha paraffinolja i båttoaletten hellre än glykol. Glykol torkar ut packningar, medan paraffinoljan smörjer dem och inte heller fryser.

 

Finns div paraffinoljor, vad för slags kan de mena?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paraffinolja är inget annat än fotogen.

 

Det värsta du kan konservera en toalett med är sprit (etanol/metanol eller blandningar därav). Näst värst är glykol. Ovärst är nog fotogen, men bäst är nog att torrlägga kröken.

 

Fotogen/paraffinolja/diesel är egentligen same same, men med olika sammansättning i kol/väte-kedjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På husvagnstoaletten finns också en del gummipackningar, jag brukar slå i en liten skvätt matolja på det tätande locket för att hålla den packningen smidig.

Det fungerar alldeles utmärkt, men vi låter sällan vagnen frysa, den står oftast med värme för frostfrihet på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matolja är helt ok men fryser.

 

Man skall vara väldigt säker på vilken typ av syntetgummi som krävs i jokerventilen om man funderar på att konservera toan med sprit eller glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också lite ovetenskapligt slagit i några dl matolja. Kärvande kranar går genast lättare om man kan pumpa upp oljan till dessa. Vi har ett par kranar som är lite känsliga då plastkulan kan börja slira på axeln när det går för trögt. Inte kul med skitmeckande om man kan slippa. Frysning vet jag inte om olja hjälper mot men troligen inte till det sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! Jag har sagt fel tidigare. Paraffinolja är på en massa språk detsamma som fotogen, men det verkar på svenska vara en träskyddsolja. Du hittar massor om du goglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just för smörjmingen har jag hört något som var negativt med matolja, nu kommer jag inte ihåg vad det var. Men jag brukar spruta siliconspray i muggen, och sedan spola. Glider så fint sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den billigaste matolja och har gjort så i flera år utan att få problem. Oljan fryser men någon har sagt att den inte expanderar som vatten gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! Jag har sagt fel tidigare. Paraffinolja är på en massa språk detsamma som fotogen, men det verkar på svenska vara en träskyddsolja. Du hittar massor om du goglar.

Paraffinolja kan användas till mycket. Allt från att behandla skärbrädor till aluminiumdetaljer, master t.ex., till smörja vantskruvar. Allt beroende på viskositeten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant TEST. Korta versionen:

Etylenglykol: bra för toaletten, dåligt för miljön. 

Propylenglykol: dåligt för toaletten, mer miljövänlig.

Olivolja: Bra för både toa och miljö

 

Jag kör Etylenglykol som jag samlar upp och därefter lite matolja. I år blir olivolja istället.

Nästa år blåser jag med tryckluft och piffar upp med olivolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast etylenglykol är inte skadligt för miljön... det är skadligt för däggdjur, men inte för vattenlevande organismer och det är lätt nedbrytbart. http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/glykol/

Jag pumpar därför in etylenglykol i muggen på hösten, och sedan ut i havet efter sjösättning där det är ofarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl att använda tillverkarnas rekommendationer!

 

Johnson och Jabsco rekommenderar att man inte använder frysskydd, men om man måste så ska man använda glykol.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte paraffinolja "symaskinsolja", ska hälla ut glykolen. Apropå miljövänligt. Bör man kanske skilja äpple från päron här. Har för mig det står miljöfarligt på T-röd flaskan. Hmm. Tror det går bra att hälla ut i en buske. Är det miljöfarligt att hälla ut en flaska vodka kanske? Etanol i båda fallen...Och man dricker ju etanol, om än något utspätt i form av öl, vin och sprit,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på ett miljödatablad för paraffinolja:

"Oljespill i vatten kan ge fysiska skador på organismer som lever i vatten, samt ge nedsatt syreupptagning i vattenmiljö. Förhindra utsläpp till avlopp, vattendrag och mark."

Hmmm... min slutsats är att detta är VÄRRE än glykol för miljön.

 

Länk t databladet, avsnitt 12 om man vill läsa närmre, http://www.swedhandling.com/pdf/ParaffinoljaS68.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl att använda tillverkarnas rekommendationer!

 

Johnson och Jabsco rekommenderar att man inte använder frysskydd, men om man måste så ska man använda glykol.

 

Mackey

Vet inte om länken funkar men så tänkte jag göra när jag skaffat grejerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt det här. Tidigare har Jabsco rekommenderat etylenglykol. Deras jokerventil är gjord av neoprene som inte mår bra av propylenglykol. Sen, för ett antal år sedan ändra man rekommendationerna till att istället bara tömma systemet. Antagligen för att etylenglykol inte anses miljöriktigt. 

Men nu i videon ovan rekommenderar man Propylenglykol! Märkligt, men man kanske vill sälja nya jokerventiler? Andra tillverkare gör sina jokerventiler av nitrilgummi som tål propylenglykol.

 

Många av oss har ju använt etylenglykol i åratal utan problem. Jag samlar upp och lämnar på återvinningscentralen, det är inget besvär för mig. Någon större lust att återanvända glykol som varit i toalettsystemet har jag inte. 

Idag har jag blåst ut glykolen, nu ska jag hälla i lite olivolja.

Men enligt testen i Practical Sailor så fungerar det med enbart olivolja så finns det egentligen någon anledning att söla med glykol eller praffinoljor? 

 

Såg en annan video om vinterkonservering, där hällde man i en gallon i färskvattentanken och sen gick man runt och öppnade kranarna. Propylenglykol är väl inte farligt i mindre mängd men visst känns det olustigt?

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/systembolaget-stoppar-forsaljningen-av-fireball

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt det här. Tidigare har Jabsco rekommenderat etylenglykol. Deras jokerventil är gjord av neoprene som inte mår bra av propylenglykol. Sen, för ett antal år sedan ändra man rekommendationerna till att istället bara tömma systemet. Antagligen för att etylenglykol inte anses miljöriktigt.

Men nu i videon ovan rekommenderar man Propylenglykol! Märkligt, men man kanske vill sälja nya jokerventiler? Andra tillverkare gör sina jokerventiler av nitrilgummi som tål propylenglykol.

 

Många av oss har ju använt etylenglykol i åratal utan problem. Jag samlar upp och lämnar på återvinningscentralen, det är inget besvär för mig. Någon större lust att återanvända glykol som varit i toalettsystemet har jag inte.

Idag har jag blåst ut glykolen, nu ska jag hälla i lite olivolja.

Men enligt testen i Practical Sailor så fungerar det med enbart olivolja så finns det egentligen någon anledning att söla med glykol eller praffinoljor?

 

Såg en annan video om vinterkonservering, där hällde man i en gallon i färskvattentanken och sen gick man runt och öppnade kranarna. Propylenglykol är väl inte farligt i mindre mängd men visst känns det olustigt?

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/systembolaget-stoppar-forsaljningen-av-fireball

Finns inte en chans att jokerventilerna tillverkas av neopren. Finns ingen stadga i materialet. Det intressanta är väl om det är viton- eller nitrilgummi så man kan avgöra vilken sprit och vilken glykol som ej skadar gummit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns inte en chans att jokerventilerna tillverkas av neopren. Finns ingen stadga i materialet. Det intressanta är väl om det är viton- eller nitrilgummi så man kan avgöra vilken sprit och vilken glykol som ej skadar gummit.

 

 

Practical Sailor: "The Groco and Raritan valves are nitrile, while the Jabsco valve is neoprene"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns inte en chans att jokerventilerna tillverkas av neopren. Finns ingen stadga i materialet. Det intressanta är väl om det är viton- eller nitrilgummi så man kan avgöra vilken sprit och vilken glykol som ej skadar gummit.

 

Practical Sailor: "The Groco and Raritan valves are nitrile, while the Jabsco valve is neoprene"

Och practical sailor har alltid rätt, eller kan aldrig trycka fel? Tror du själv att en jabsco jokerventil i neopren skulle funka ens två bajskorvar? Den hade backvrängt direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och practical sailor har alltid rätt, eller kan aldrig trycka fel? Tror du själv att en jabsco jokerventil i neopren skulle funka ens två bajskorvar? Den hade backvrängt direkt.

 

 

Visst kan de trycka fel, men på 19 ställen i samma artikel?

Neoprene duger ju till impeller så det kan nog funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Och practical sailor har alltid rätt, eller kan aldrig trycka fel? Tror du själv att en jabsco jokerventil i neopren skulle funka ens två bajskorvar? Den hade backvrängt direkt.

 

Visst kan de trycka fel, men på 19 ställen i samma artikel?

Neoprene duger ju till impeller så det kan nog funka

HA!!

 

Visa mig ett jokervalve som är tillverkat av neopren. Kom igen nu mannen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Practical Sailor istället, jag bara citerade vad de skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du läser för mycket och seglar för lite.

Båten är upptagen så jag ägnar mig åt att öka mina kunskaper istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bhemac, du läser för mycket och seglar för lite.

Båten är upptagen så jag ägnar mig åt att öka mina kunskaper istället.

Jättefint fegis. I vår kan du ju då berätta om din jabsco jokerventil är av gummi eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bhemac, du läser för mycket och seglar för lite.

Båten är upptagen så jag ägnar mig åt att öka mina kunskaper istället.

Berätta för oss, vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som framkommit hittils samt mina egna kommentarer.

 

Många verkar vilja hälla i något i toaletten till vintern.

Andra tömmer bara ut vattnet ur toan.

Lite oklart om målet är att smörja eller frysskydda eller både och.

 

Tillverkarna avråder från att hälla i något i toaletten till vintern.

Om man ska hälla i något säger tillverkarna glykol.

Oklart vilken typ av glykol som är bäst för gummipackningar, mm.

Vi har bara "torrlagt" toan och det har räckt.

 

Oklart vilka packningsmaterial som finns i olika toor.

Därmed oklart vad som är bra och dåligt att hälla i toan.

 

Tips på produkter att hälla i toan för smörjning; matolja, olivolja, parafinolja, symaskinsolja, silikonspray

Vi har inte smörjt med något sedan toan var ny för tre säsonger sedan, funkar bra.

Jag tror att en orsak till onödigt tidig toadöd är alla de olika kemikalier man kan roa sig med att hälla i sin toa; stinkskydd, bättre nedbrytning, frysskydd, rengöringsmedel, mm, mm.

 

Vad som är minst miljöstörande råder delade meningar om.

Nu när alla har sugtömning blir ju problemet mer vad reningsverket vill slippa få in i sitt system.

 

Neoprengummi kan få oanade konsekvenser för umgänget på ett båtforum.

 

Återstående frågor

Vilken glykol är minst skadlig för de flesta packningsmaterialen och plasrerna i toan?

Hur smörjer man sin båttoa bäst och med vad?

Hur får man bort avlagringar/urinsten från pumpdelar och backventiler?

Vad är minst skadligt att "leverera" till reningsverket?

 

Svar

Vi har "avkalkat" backventilen (joker valve) och några pumppackningar en gång med utspädd ättika, har funkat bra. Det kräver ju att man plockar isär toan, men det mesta i den känndes helt naturligt...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning och tillbakarättning Mackey. Gummi av fel sort kan ha oanad effekt på några av oss, kanske bara mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en riktigt gammal toa Baby Blake, original sen båten var ny 1979. Den har frusit sönder i spolpumpen men gick att laga genom att plasta pumpröret på utsidan.

 

Hänger i än och fungerar bra. Nån gång per säsong har den fått stå med inspolat surt vatten. Då blir den lättare att dra i stora pumphandtaget och får tillbaka sin fulla slaglängd. När jag skruvat isär den har det varit nån gråvit beläggning. Den försvinner sannolikt av det sura vattnet. Jag har använt oxalsyra som jag ändå har ombord. Kranarna, 2 st som kan köpas på rörfirma är lite känsliga och går betydligt bättre när de får en slurk matolja blandat med spolvattnet. Tar den billigaste typen av matolja. Krantypen används till avloppet i grovköksvaskar och tvättbaljan i tvättstugor. Egentligen det enda som kräver kärlek på toaanläggningen Packning i toan räcker att byta vart tionde år. Troligen har de här toaletterna runt 50 års livslängd. Den som lever får se. Gillar inte de moderna prylarna som har tidsbeställd livslängd. Vad som är bäst för miljön är väl självklart men för ekonomin verkar det vara eftersträvansvärt med prylar som ska ersättas med nya redan efter 5-10 år. Då snurrar hjulen och de flesta kineser och varuhusexpediter har sin försörjning tryggad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till våren blir det nog ett experiment med en liter vatten, ett par matskedar matolja (eller annan olja som visat sig vara bättre) och en stavmixer för att finfördela oljan i vattnet INNAN jag häller blandningen i toan och pumpar ut den till tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...