Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Slowrider

Klä om ruffen, tips och råd önskas.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är dags att byta ut den hängande och fula skrovbeklädnaden i ruffen mot nytt och fräscht. Jag har läst en hel del renoveringstrådar, bloggar och artiklar och tror mig veta ungefär hur man ska göra. Jag tänkte isolera med liggunderlag (typ) och sedan köpa skrovbeklädnad på någon båttillbehörsbutik.

 

Tänkte göra så här:

 

1. Riva bort gamla beklädnad och skumplast, skrapa så rent som möjligt.

2. Skära/klippa till och passa in isoleringen.

3. Applicera lim på både skrov och isolering. (Är detta rätt)

4. Låta limmet förtorka enligt anvisning innan jag sätter isoleringen på plats.

5. Låta torka torrt enligt anvisningarna.

6. Limma på utsidan av isoleringen (samma lim som ovan?) och på skrovbeklädnad (ska man det?)

7. Låta limmet förtorka enligt anvisningarna innan jag hänger dit beklädnaden.

8. Låta torka torrt.

 

Vad säger ni som har erfarenhet av detta, fungerar det som jag tänkt?

Vad bör man tänka på mer?

Vilket lim är bäst för detta?

Är liggunderlag bäst som isolering eller vet ni bättre alternativ?

 

Vet att det blev många frågor men jag är jättetacksam för alla råd angående detta!

 

Tack på förhand!

 

/Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kontaktlimma enl pkt 3 men det brukar generera en viss mängd svordomar. Mattläggarna brukar använda ett vanligt lim och kontaktlim tex där man böjer och limmet behöver bita direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har renoverat några båtar i stort sett enligt din lista.

 

Sättlimmat i huvudsak. Kontaktlimmat där det behövts - en bedömninggsfråga.

 

Har skrivit några blogginlägg om jobbet i min nuvarande båt.

 

Om hur jag isolerade skrovet för att det skulle gå att limma.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vintertackning.html

 

om själva arbetet - en massa inlägg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/arbete-i-forpiken.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/en-isolerande-foretelse.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/mer-issolerande.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/fardigisolerat.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/super-marina.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/allting-vitt-vitt-vitt.html

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktlimmade med Tremcom Golv och Gips lilm, Tänk på att det inte får vara för fuktigt i luften då fäster det inte ordentligt.  Ha gärna en kompis som hjälper dig att fästa limmet, använd en lite roller föra att få det att fästa ordentligt.

När det gäller liggunderlag är det utmärkt isolering, tex bakom trä paneler. Det går utmärkt att limma dem på skivorna  med trälim (PVA-lim)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, blir att kolla runt lite efter lämpliga liggunderlag då, vill inte att de är för styva för då blir de väl svåra att forma.

 

Limmet verkar vara lite olika bud om, jag får kolla runt lite vad som finns.

 

Slipar ni och/eller tvättar skrovet innan ni limmar eller fäster det bra ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med materialet och åk till en mattläggningsfirma så får du rätt lim!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, blir att kolla runt lite efter lämpliga liggunderlag då, vill inte att de är för styva för då blir de väl svåra att forma.

 

Limmet verkar vara lite olika bud om, jag får kolla runt lite vad som finns.

 

Slipar ni och/eller tvättar skrovet innan ni limmar eller fäster det bra ändå?

 

Jag köper mina liggunderlag på Ö&B - de är i särklass billigast, fast de har väldigt olika tillgång på tjocklek och färg på liggunderlag. I en butik sa de att de har ett beställningsnummer för liggunderlag och sen får de vad de får.

 

Nej limmet har det väl inte vart så stor åsiktsskillnad om.

 

Om du inte skall limma på träpanel går ju vanligt trälim bort.

 

För sättlimning och enklare kontaktlimning är det ju ett vägg och golvlim som gäller. För ställen där du vill att det skall sitta bra - i kanter och vid rundningar blir det kontaktlimning.

 

Som jag skrev i det första blogginlägget gör jag rent underlaget med en grovrengörare från BILTEMA är det lite ojämheter i glasfiberlaminatet - mer än vad man kan acceptera är det en lamellrondell från samma inköpställe.

 

Om man gör ett sånt omfattande och arbetskrävande jobb tycker jag det bara är barnsligt att slarva med underarbetet. Om inte den underliggande mattan sitter fast ordentligt så tar jag bort den och ser till att det blir ren på glasfiberlaminatet. Är glasfiberlaminatet målat med topecoate så finns det skäl att ge topecoaten en avslipning med lamellrondell för att få bort den feta ytan.

 

Det är som med allt arbete - underarbetet är det viktigaste. Blir det dåligt, så är ju hela arbetet kass.

 

Man hoppar över en timmes underarbete av lathet och sen lägger man 50 timmar på att limma dit ganska dyrbar ytmatta. I min värld är detta otänkbart.

 

Jag brukar torkar över ytorna jag skall limma på med en trasa fuktad med acceton efter damsugning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er 

Jag har en bekant som isolerat sin stålbåt med Betongtäckmatta ?? tror det var Armaflex det hette. hittade det hos Beijer för 3000 ca En rulle på 50 M x 2 M bredd 

Någon som har erfarenhet av det då liggunderlag blir dyrt för samma mängd ?? 

påstår att det fungerar till o med bättre än liggunderlag??

 

även fundering på en firma som monterar dynor och klär det, dom limmar en tunn skiva av det som liknade o kändes som liggunderlag innan skumgummi o klädsel tyg, problemet var att dom köpte mindre bitar från baltikum nånstans.

ska försöka hitta vilket företag det var.

 

hoppas någon har bra funderingar o förslag på bra priser med.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns betongtäckmatta som är exakt samma som neopern /liggunderlag,  provat bejers och den gamla sorten i en balja med vatten och tyngd efter några dagar var bejers mattan som en svamp medans neoprendet hade betydligt mindre vatten upptaget.  Hör med firmor som säljer grus och betong ev har de någon rulle med den äldre typen liggande.  Bor du i småland har jag en rulle liggande gissningsvis ca 20m2 och vet ett företag här som har ytterligare några rullar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen för dina svar och länkar!
En fråga dock. Du använder de billigaste liggunderlag du hittar.
Jag har fått intrycket att det bör/ skall vara slutna celler i isoleringsmatrialet annars tar det åt sig och håller vatten.
De billiga liggunderlagen i handeln har definitivt inte slutna celler vilket man enkelt konstaterar om man sitter på dom  på vått underlag.
Har du funderat över detta eller har du bara konstaterat att det funkar för dig?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen för dina svar och länkar!

En fråga dock. Du använder de billigaste liggunderlag du hittar.

Jag har fått intrycket att det bör/ skall vara slutna celler i isoleringsmatrialet annars tar det åt sig och håller vatten.

De billiga liggunderlagen i handeln har definitivt inte slutna celler vilket man enkelt konstaterar om man sitter på dom  på vått underlag.

Har du funderat över detta eller har du bara konstaterat att det funkar för dig?

 

 

Att de liggunderlag jag köpte billigast på Ö&B inte skulle ha slutna celler är en tanke som aldrig slagit mig.

 

Jag har isolerat tre båtar med samma typ av liggunderlag, med olika inköppställen och olika prisnivåer för varje båt.

 

Har legat ute i skog och mark hundratals nätter  på den typen av liggunderlag under alla mina år som scoutledare och friluftsmänniska. 

 

Jag tillhör inte den kategorin människor som slänger nåt som jag eventuellt skulle kunna få användning av, så jag har kvar ett antal lagom stora bitar från mina båtisoleringsprojekt - från hela  liggunderlag till lagom stora bitar att ha att sitta på - som jag ofta använder att sitta och ligga på när jag jobbar utomhus. Och jag jobbar utomhus ofta.Tillhör ju den grupp människor "som kan frysa" . efter ett yrkesliv som linjemontör. Senast nu under den regniga veckan som gått  hade jag några liggunderlags bitar att sitta på på den våta gräsmattan och på en granitmur.

 

Jag har aldrig märkt att de liggunderlag jag använder suger åt sig vatten.

 

Däremot var jag osäker på hur brandsäkra de var. Men under ett arbete med att kila upp en rörgrav i knallhårda berget, en vinter för ett par år sen, fick jag bevis från att liggunderlagen över huvud taget inte kan brinna.

 

Däremot förstod jag hur fullständigt total livsfarliga och brandbenägna de blå båtkuddarna som finns i en ofantligt stor mängd i våra fritidsbåtar är. 

 

Hade en liggunderlags bit under en blåbåtkudde när jag satt på rörgravskanten och kilade berg i ett antal minusgrader. En eldkorg på var sida på ett par meters avstånd som jag eldade i - främst för att smälta snön - men de gav ju och så en del värme. 

 

Efter en rast var den blå båtkudden borta. Kvar på platsen fanns bara liggunderlagsbiten och med en liten stump av det vita snöret som går runt båtkudden. Det hade med all sannolikhet kommit en gnista från nån av eldkorgarna.

 

Liggunderlaget hade smält ihop exakt på den ytan båtkudden hade, men var i övrigt helt intakt. Tyvärr tog jag inte kort på liggunderlaget förrän långt efteråt. I mellantiden hade jag vikt ihop resterna av liggunderlaget. Det var det enda jag hade att sitta på.

 

post-53310-0-08746200-1416272131_thumb.jpg

 

Nej - att de liggunderlagen som jag använder skulle suga vatten tror jag inte ett ögonblick på och dessutom vet jag att de är helt brandsäkra. 

 

En annan finess med liggundderlagstora bitar av materialet mot att köpa en rulle betongtäckningsmatta på 2x 25 meter är att de mindre bitarna är lätthanteligare och har raka sidor.

 

Det blir visserligen några skarvar, men jag löser det problemet genom att jag alltid kör 2x10 mm, vilket jämnar ut och överbryggar köldbryggor.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras hade Ö&B extrapris på liggunderlag, kommer inte ihåg priset men det var riktigt billigt så jag köpte på mig så det räcker till att förvandla förpiken till en madrasserad cell. En bit ligger på på materialprovningsanläggning (=komposten). Den verkar nästan helt opåverkad.

I en tidigare båt isolerade jag med 1 cm frigolit+matta. Efter mer än 20 år pratade jag med dåvarande ägaren. När jag berättade att det var frigolit var han tvungen att kolla och den var forfarande i gott skick och torr.

När det gäller brandsäkerheten så ofta plastskrovet värst. Det viktiga, oavsett material, är att mattan är flamsäker. 

Liggunderlag är ett förbaskat bra material och tacksamt att jobba med. Dubbla lager 10 mm matta blir kanon.

En bekant gjorde om i förpiken men när han hade "liggunderlagat" tyckte han det räckte. Det blev så snyggt att han skippade mattan!

Man kan lägga liggunderlag i salongens stuvfack, garderober mm. Det räcker att fästa med duttar av termolim runt om. Har man kätting så blir ankarboxen mycket trevligare med liggunderlag, håller några år högst men man behöver bara limma lite i kanterna så det går fort att byta.

Mina värmarslangar är isolerade med liggunderlag.

Armaflex är materialet som ofta används till rörisolering, borde fungera bra i båten också men liggunderlag är enklare att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!  :D

 

Tror jag har all information jag behöver för att börja med projektet, det kanske kommer fler frågor under arbetets gång dock.

 

Känner mig hyfsat trygg med att liggunderlag är isoleringen jag behöver  ^_^

Kollar med lämplig gördetsjälvbutik om vilket lim jag ska ha i de olika momenten.

Letar upp butik som säljer skrovbeklädnad att sätta utanpå isoleringen.

 

Men först ska det rivas ur och skrapas rent lite och det kan man ju göra oavsett väder och temeratur! 

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Liggunderlag /neopren material tar upp vatten under tryck även frigolit gör detta dvs när det är under vattenytan så håll båten flytandde så är det inga problem med isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenlösligt kontakt/golv-lim fungerar bra. Enkelt att tvätta verktyg mellan limningsvarven (bara att ställa dem i en burk vatten). Se bara till att limytorna är klibbfria innan du trycker dit mattan. Limmet sprids enklast ut med en korthårig roller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med kontaktlim är att det inte direkt är förlåtande, ingen chans att justera. Många använder CascoFlex som fungerar bra, stryk på, vänta tills det är "klistrigt" men inte "kladdigt". Tryck dit och det sitter men det går också att justera lite. Liggunderlag och frigolit kan man limma med strängar av sätt eller monteringslim. Fördelen med dessa är att det finns sorter som fungerar även vid minusgrader. CascoFlex ska ha minst 18 gr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in den här bloggen , finns lite bra tips och inspiration

http://albinpride.blogg.se

 

Det var en mycket intresant blogg - även om jag har mycket svårt att förstå en detalj - varför just "Pride" är så viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

"Pride" för att tjejjerna tillhör "regnbågsfolket"

Duktiga är dom i varje fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pride" för att tjejjerna tillhör "regnbågsfolket"

 

 

 

Jo det för stod jag, men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att skylta med det i alla sammanhang.

 

Jag brukar aldrig framhålla min lite udda sexuella läggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Deras läggning är inte speciellt udda.

Så det bör vara OK om dom vill markera hur dom står.

 

Vi andra med udda böjjelser som motorseglare, behöver inte skriva det på namnskylten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...