Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tamb

Råd angående mitt kopplingsschema

Rekommendera Poster

Vinterns projekt blir att dra om elsystemet. Åtminstone delarna mellan batterier, generator, laddning och panel. Håller på att bygga om lite eftersom jag vill gå från två till tre förbrukarbatterier. Väljer då att flytta fram förbrukarbanken till under en av salongskojerna medan startbatteriet står kvar under stickkojen akterut precis bredvid motorn. 

 

För närvarande ser det ut så här:

post-86554-0-07742300-1415567758_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu till mina första frågor (det kommer garanterat bli fler):

 

 

1. Streckad röd kabel mellan relä och förbrukarbank – Ska den gå till röd plint eller direkt till förbrukarbatteriets pluspol? (Det är Skyllermarks Bosch-relä)

 

2. Shuntens placering – Victron BMV-700. Är detta korrekt? Får man med både förbrukning och laddning med detta läge?

 

3. Brytare för motorn – Blir det för mycket resistans i laddkretsen om man lägger in en huvudbrytare på B+? Tror Skyllermarks rekommenderar att man inte ska göra så. Vill dock gärna ha en brytare för motorn inne i båten eftersom man kan starta min motor från sittbrunnen utan nyckel.

 

4. Kan man koppla 2 st solceller direkt till en NAPS regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu till mina första frågor (det kommer garanterat bli fler):

 

 

1. Streckad röd kabel mellan relä och förbrukarbank – Ska den gå till röd plint eller direkt till förbrukarbatteriets pluspol? (Det är Skyllermarks Bosch-relä)

 

2. Shuntens placering – Victron BMV-700. Är detta korrekt? Får man med både förbrukning och laddning med detta läge?

 

3. Brytare för motorn – Blir det för mycket resistans i laddkretsen om man lägger in en huvudbrytare på B+? Tror Skyllermarks rekommenderar att man inte ska göra så. Vill dock gärna ha en brytare för motorn inne i båten eftersom man kan starta min motor från sittbrunnen utan nyckel.

 

4. Kan man koppla 2 st solceller direkt till en NAPS regulator?

 

Hej!

Jag anser som följer, men jag vet att det finns nästan lika många rätta åsikter om el som det finns båtar :-)

 

1. Den streckade röda är ju laddström och ska passera så få potentiella "motstånd" som möjligt, alla plintar, kopplingar och liknande är just det. Anslut med så kort och grov kabel som möjligt direkt på batteripolen. Då "korsvis" tydligen ger bäst laddning ska du sätta den på polen på batteriet längst ifrån där du anslutit minus först, om detta var begripligt.

 

3. Jag anser att man ska använda brytare för både start och förbrukarbanken. Köp gastäta brytare av hög kvalitet som klarar höga strömmar, dessa ger naturligtvis liten potentiell förlust i laddkretsen men det är nästan obetydligt. Jag tycker det är värt att använda huvudbrytare både för att jag vet att all el är bruten när jag lämnar båten och när jag skruvar i båtens elsystem eller motor.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang slowrider inlägg ovan:

Jag tycker inte att man ska ansluta några fler kablar direkt på batteripolen.

Det är inte en kopplingsplint.

 

I detta fall är det korrekt att det blir ett spänningsfall om man har ett antal kopplingar på vägen mellan generator och batteriet. Men det är så lite i det stora hela att det i de flesta fall inte är avgörande för batteriladdningen ( man kör sällan motorn så länge att du kan ladda upp batteriet ändå, man måste ändå stötta upp med landström ( snabbt ) eller solcell ( tar en vecka eller så.. ) och genom att använda lite grövre kablar kan det också kompensera för fler plintar på vägen?)

 

I övrigt verkar ditt schema bra.

Jag själv har satt en enda större säkring för mina 7/24 förbrukare för att göra det lättare att stänga av i en nödsituation men sitter dina säkringar på ett enda ställe, tex säkringstavlan, så funkar det?

 

Fråga 2)  Ja

Fråga 3)  Lätt att se. Läs på din NAPS vad den klarar och så summerar du dina två solcellers värden och kollar. De flesta regulatorer klarar två solceller om de inte är stora, typ över 50W

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående batterikablarna finns en beskrivning HÄR.

Metod 1 är tydligen klart sämst, 2:an mycket bättre och 3:an 4:an jämbördiga och ytterligare litet bättre. Men metod 4 funkar väl inte med 3 st batterier? Och hur förgrenarna man förresten kablarna bäst i metod 3, måste man använda skruvdon eller finns det nån sorts färdiga fyr-grenade don för pressning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt CE-reglerna ska det finns huvudbrytare för varje batteribank, det innebär alltså at det är ett försäkringskrav. Den streckade linjen bör gå som den är ritad dvs på "rätt" sida om säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang slowrider inlägg ovan:

Jag tycker inte att man ska ansluta några fler kablar direkt på batteripolen.

Det är inte en kopplingsplint.

 

 

 

Det finns ju polskor med flera anslutningsbultar.

 

Kanske lite svåra att få tag på just nu efter Skyllermarks konkurs, men enligt den nye ägaren håller man på att bygga upp lagret igen. http://www.sutars.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på frågorna, men när du ändå ska göra nytt:

1. Överväg att låta generatorn ladda förbrukarbanken i första hand och startbatteriet via reläet. Fördel: Lägre strömmar genom relät, mindre spänningsfall.

2. Överväg en koppling (nödbrytare) som gör att du enkelt kan starta motorn från förbrukarbanken om startbatteriet skulle bli urladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang slowrider inlägg ovan:

Jag tycker inte att man ska ansluta några fler kablar direkt på batteripolen.

Det är inte en kopplingsplint.

 

 

Jag har dessa på mina batterier, funkar jättebra när man vill ansluta bl.a. kabeln från skiljereläet  :)

 

http://www.hjertmans.se/article/polplint-plus-35-50mm2

 

Och ja, jag anser att kabeln mycket väl kan anslutas där, ser inga problem med det. Men är det besvärligt att sätta den där händer det ju inget värre än att man eventuellt kan tappa lite laddning. Viktigt att tänka på är att varje cm man adderar mellan generator och batteri gör att man kan behöva grövre dimension på kablarna.

 

Men har du en motorbåt med väl dimensionerad och välskött batteribank med bra kablar och anslutningar fria från oxidation spelar det nog mindre roll vart du sätter kabeln, det kommer att ladda tillräckligt ändå om generatorn fungerar.

 

Men huvudbrytare ska du inte slarva med!

 

Mvh Jocke.

Redigerad av Slowrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man avråder från att använda batteripolen som kopplingsplint är inte i första hand att det är varken svårt eller krångligt ( det är skäl att ju använda polen! ) utan mer att det inbjuder till oreda och oöverskådliga vägar för strömmen att färdas?

 

Brytare till exempel, om du ska ha sådana. Då måste du ha fler brytare? Eller strunta i dem.

Allvarligare är avsäkringen. Man sätter en megastor säkring på ledningen från batterier för att undvika större strömmar vid kortis? Självklart kan du sätta säkringar på allt från batteripolen men jag har sett båtar med 7-8 st hängsäkringar i en härva bakom batteriet, direkt mot förbrukare. Det funkade för 20 år sedan men idag?

Idag vill vi ha mer grejer i båten och mer batterier. Så höjs även kraven på ordning och reda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man avråder från att använda batteripolen som kopplingsplint är inte i första hand att det är varken svårt eller krångligt ( det är skäl att ju använda polen! ) utan mer att det inbjuder till oreda och oöverskådliga vägar för strömmen att färdas?

 

Brytare till exempel, om du ska ha sådana. Då måste du ha fler brytare? Eller strunta i dem.

Allvarligare är avsäkringen. Man sätter en megastor säkring på ledningen från batterier för att undvika större strömmar vid kortis? Självklart kan du sätta säkringar på allt från batteripolen men jag har sett båtar med 7-8 st hängsäkringar i en härva bakom batteriet, direkt mot förbrukare. Det funkade för 20 år sedan men idag?

Idag vill vi ha mer grejer i båten och mer batterier. Så höjs även kraven på ordning och reda.

 

Du har rätt i mycket av det du skriver.

 

Det finns ju vissa saker som man inte vill skall gå via batterifrånskiljaren (jag skrev inte brytare)

länspump(-ar)

Solcellspaneler

Batteriladdare

Värmare

Kyl kanske

 

Själv har jag dem liggandes på en liten egen säkringspanel vid batteribanken utan batterifrånskiljare eller (huvud-)säkring. Då är det bra att ha en polsko med ordentlig bultanslutning och slippa lägga dubbla kablar under polskons anslutningsbygel. Även när man kopplar i hop flera batterier till en bank är det inte dumt med ordentlig bultanslutning och riktigt pressade kabelskor.

 

Batterifrånskiljare (eller brytare som du kallade dem) är inga (ström-)brytare utan just frånskiljare.

 

Skillnaden mellan en brytare och en frånskiljare är att en brytare klarar att bryta den ström som den är avsedd för och en frånskiljare är till för att skilja från en anläggningsdel i strömlöst läge.

 

De flesta av de "brytare" som säljs för att ha i batterikretsar är inga brytare utan just frånskiljare (det kan naturligtvis finnas undantag) Vill man ha nåt som frånskiljer batteribanken snabbt och effektivt vid fel,  är det en (huvud-)säkring som gäller.

 

När det gäller 12 Voltsanläggningar är det visserligen klenspänning (under 50 Volt) men definitivt en starkströmsanläggning. De strömmar som kan uppstå vid fel, kan verkligen bli en fara för "husdjur, person och egendom".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om mycket av det toaen skriver ( precis som vanligt för övrigt  ; )

 

Och jag bara undrar vad som hindrar att sätta en sådan här enkel kopplingsplint efter batteriet för att dels koppla vidare och dels sätta vad som inte ska vara via huvudbrytaren, typ 7/24 förbrukare. Den klarar lätt en rejäl kabel med 6 eller 8 mm hål. Säkrare än att koppla på batteripolen och så kan megasäkringen sitta mellan batteri och plint...

 

post-68277-0-16876500-1415700530.jpeg

 

 

 

Sedan toaen, jag räknade för länge sedan på starkströmsanläggningar. Har för mig att det, då i alla fall, var ett krav på effekt också. Mitt minne börjar sakta svika men typ 450Ah batteri-installation i tex en datacentral klassificerade jag som starkströmsanläggning. Där någonstans gick gränsen. Vilket innebär att många båtar nu är där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert riktigt rent föreskriftsmässigt med den gränsen.

 

Jag brukar hävda att redan ett ganska litet batteri är en starkströmsanläggning - rent praktiskt.

 

Lägg en skiftnyckel över polerna på ett 75 Ah startbatteri så får ni se.

 

Nej gör inte det - jag har redan provat.

 

Skulle byta en säkringshållare på en gammal fiskebåt. Backelittavla med plus och minus som kopparskenor på baksidan. Vi pratar om början av 1970-talet. 

 

Var tvungen att lossa   tavlan från skottet och hänga fram den för att komma åt att lossa muttrarna som höll säkringselementet. 

 

Lossade inte anslutningen från batteribanken - som nog var på ett par hundra Ah - jag behövde ju båtens sladdlampa. Det var ju dessutom "bara" 12 Volt likström.

 

Slant med skiftnyckeln - en 00;a - som hamnade mellan plus- och minusskenan. Fick ta en hammare och slå loss resterna.  

 

Efter det har jag ganska stor respekt för 12 Volts batterianläggningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ord och inga visor från Tommy (toaen)!
En god praxis före allt grejande med bil/båt-batteriers strömkrets är att alltid ta av sig eventuella guld/silverringar typ vigselring.
Ringen leder ström bra och kan i oturliga fall glödgas snabbt och sen även få tid att grundligt bränna bort hela fingret eftersom den också tenderar att fastna. (Går alltså knappast att i panik rycka bort handen utan att samtidigt lämna det redan halvt avbrända fingret!?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla värdefulla råd! Jag ska ta till mig av råden och lägga upp en reviderad version av kopplingsschemat inom kort. Det pratas mycket om kvalitet på huvudbrytarna. De två som sitter i båten nu är av modellen nedan. Är de lämpliga för uppgiften eller finns det modernare varianter som är att föredra?

post-86554-0-40492800-1415772468_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började med din beskrivning "under en av salongskojerna" och har inte studerat ditt kopplingschema (det kommer bättre synpunkter från andra).

 

Vill du verkligen ha gasande batterier (vid laddning) i din salong? Kan ju vara så att det är väl ventilerat men jag hade nog tänkt mig för. En sak med den "lilla" ström man tillför ett startbatteri men förbrukardelen hade inte jag ställt i slutet utrymme.

 

Är det bly/syra batterier så bildas explosiv gas vid laddning. Vet ej vad GEL batterier lämnar i gasform men något kemiskt bör det vara och har du någon form av eld i salongen skulle jag  bli nervös. 

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är senaste uppdateringen av schemat. Lade in två till brytare - en från generator och en som kan sitta lite mer undanskymt som reglerar det man oftast inte vill slå av (kylskåp, solcell osv). 

 

 

post-86554-0-14784800-1415812617_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla värdefulla råd! Jag ska ta till mig av råden och lägga upp en reviderad version av kopplingsschemat inom kort. Det pratas mycket om kvalitet på huvudbrytarna. De två som sitter i båten nu är av modellen nedan. Är de lämpliga för uppgiften eller finns det modernare varianter som är att föredra?

attachicon.gifbrytare.jpg

 

Jag anser att detta är mycket bra brytare och troligtvis allt du behöver!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är senaste uppdateringen av schemat. Lade in två till brytare - en från generator och en som kan sitta lite mer undanskymt som reglerar det man oftast inte vill slå av (kylskåp, solcell osv). 

 

Jag tycker det ser bra ut, men har förstås ett par åsikter  :rolleyes: .

 

Ska du verkligen bryta solpanelen? Avsäkra den och ha den ansluten före din brytare/avskiljare och använd den för att toppladda dina batterier när du ligger i hamn (om du har en bra regulator på solpanelen vill säga)

 

Avsäkra även kabeln från din landströmsladdare efter dimensionen på dess kabel (antar att din huvudsäkring är för stor för att brinna av innan kabeln till laddaren smälter), ifall det blir fel på laddaren.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tycker det ser bra ut, men har förstås ett par åsikter  :rolleyes: .

 

Ska du verkligen bryta solpanelen? Avsäkra den och ha den ansluten före din brytare/avskiljare och använd den för att toppladda dina batterier när du ligger i hamn (om du har en bra regulator på solpanelen vill säga)

 

Avsäkra även kabeln från din landströmsladdare efter dimensionen på dess kabel (antar att din huvudsäkring är för stor för att brinna av innan kabeln till laddaren smälter), ifall det blir fel på laddaren.

 

/Jocke

 

Tack för tipsen, har börjat införskaffa grejer nu.

 

En fråga till: I nuläget är dieseltank och tanklock sammankopplade med minus. Får för mig att jag har ett galvaniskt problem där kölen rostar mycket och även viss korrosion på motorn. Skulle det hjälpa att även koppla ihop kölbultar och genomföringar med minus?

 

Som svar till Slowrider: Känns tryggt att även kunna koppla av solcellen när man behöver meka med elen. Landströmmen är ett färdigt paket med litet säkringsskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankjordningen är väl primärt en hopkoppling med motorblocket enligt bilden nedan, att blocket sen oftast är minusanslutet är av praktiska skäl. Tankjorden skall förhindra uppladdning av statisk elektricet som annars kan ge gnistor.
Hmm... ofta försöker man väl jorda till omgivande vattnet också även om det inte nämns i PDF:en? För bensinmackarnas pistolhandtag är väl också jordade och utan potentialskillnad kan ingen gnisturladdning ske när handtaget når båtens påfyllnadsrör?? Statisk elektricitet kan nå tusentals volt men bara vid god isolering, ligger det t.ex. 1000 ohm mellan två metaller byggs knappast nån riskabel skillnadsspänning upp.

Att koppla kölen till minus ger väl bara ökad risk för elektrolytisk korrosion om nåt fel skulle uppstå där plussidan råkar jordas till vattnet. Sådan batteridriven korrosion kan gå snabbt. Även risken för galvanisk korrosion ökar väl för hopkopplade undervattens-metaller kommer att korrodera den oädlaste metallen, och är även propellern minusansluten bildas en sådan krets mellan köl- och propellermetallerna.
Bara en fundering men om inte ditt motorblock har elkontakt alls med vattnet - propelleraxlar kan ju ha vibrationsdämpande gummidetaljer - så kanske ett 1000 ohms motstånd mellan block och kölbult kunde vara en god idé som kompromiss? Vad säger ni andra??
post-86835-0-84632200-1416661808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din +- plint som går till dina förbrukare skulle ju kunna vara en elpanel med inbyggda säkringar. Den som dela upp plussen till gasvarnare, kyl mm, eller ja det gäller ju också din förburkare i övrigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att dimensionera kablarna för laddkretsen. Kommer nog behöva 70 mm2 kablar från generatorn till startbatteriet enligt Skyllermarks anvisningar. Hur är det med kablarna från relät? Behöver de vara lika grova? Ska de betraktas som del i samma krets så +kabel mäts som (generator till startbat)+(startbat till relä)+(relä till plusplint för laddkretsen)? Blir i så fall lång och även grov kabel i mitt fall.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att dimensionera kablarna för laddkretsen. Kommer nog behöva 70 mm2 kablar från generatorn till startbatteriet enligt Skyllermarks anvisningar. Hur är det med kablarna från relät? Behöver de vara lika grova? Ska de betraktas som del i samma krets så +kabel mäts som (generator till startbat)+(startbat till relä)+(relä till plusplint för laddkretsen)? Blir i så fall lång och även grov kabel i mitt fall.

 

Mvh

Största delen av din laddningsström kommer gå till förbrukningsbanken via reläet så ja, här behövs grova kablar. Hur långt är långt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 kvadratare är rätt biffigt...

Avståndet mellan generator och startbatterier spelar självklart roll.

Men jag själv har räknat på 200A ström och valt 50 kvadrat.

Och från min vanliga generator till startbatteriet är det 35 kvadrat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit ganska långt nu. Har gjort hela systemet mellan laddning och batterier. Min nya batteriladdare har inte någon separat kabel till startbatteriet som jag hade ritat ut på systemet ovan. Går relät baklänges så startbatteriet laddas ändå om batteriladdaren är anslutet till de stora plintarna närmast förbrukarbatterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläet går inte baklänges om du har ett Biltemarelä. Men det finns mycket dyrare reläer som känner av spänningen i båda kretsarna, och då kopplas batterigrupperna ihop om någon av dem har en spänning överstigande inkopplingsspänningen. Med ett Biltemarelä kan oockså startbatteriet vara inkopplad och få laddning även om du stängt av motorn. Detta under förutsättning att du har laddning på förbrukarbanken eller från land när du stänger av motorn och förbrukargruppen har en spänning över 12,8 volt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vanligt Boschrelä, de som Skyllermarks säljer. Har en CTEK av minsta storleken liggandes från min förra båt så jag antar att jag kan sätta in den för laddning av startbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vanligt Boschrelä, de som Skyllermarks säljer. Har en CTEK av minsta storleken liggandes från min förra båt så jag antar att jag kan sätta in den för laddning av startbatteriet.

Ja en separat laddare är bättre. Startbatteriet behöver ju oftast inte någon extra laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...