Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yxlandlinus

Bygga upptagningsramp/ båtslip

Rekommendera Poster

Jag har planer på att bygga en redig ramp för att kunna ta upp båten på enklaste sätt.

Båten är ifråga en buster s från 2001. 

Man kan inte använda bil då det inte finns bilväg på ön utan man fraktar allt i båt.

båten ska komma minst 2 meter ifrån vattnet och helst ska motorn kunna hissas ner.

min plan var att bygga en slip av såna här

 

http://www.clasohlson.com/se/B%C3%A5tst%C3%B6d/30-9301

 

Och köpa kanske 3-4 stycken, min plan är att montera dom på två mindre träd som man gröper lite i.

 Har ni några andra smarta lösningar?/ Linus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns rätt straight forward - hade gjort som du. Nu råkar jag sitta på en hög 75*75 tryckstolpar så jag hade använt det. Min erfarenhet av trädstammar som man börjar gröpa och dra franskskurv i är att de faktiskt ruttnar bort snabbare än man kan tro.

 

En bild på strandkanten där du ska bygga rampen hade varit trevligt för att se vilka vinklar du jobbar med.

 

Har du tid och ork så kan jag av erfarenhet säga att det är en väl värd investering om du vill få upp båten något från marken att inte bara driva ner rampens "ben" med jordankare utan att faktiskt gräva ur och gjuta fast fästjärnen - det rör sig mycket där nere vid strandkanten under istiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa en ramp för 26 000 känns i alla fall helt och hållet galet ^^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också till på en ö utan bilförbindelse och har sedan många år använt mig av en upptagningsvagn (30-kärra) där jag tagit av kulhandsken och monterat en trailerwinch på kulhandskens plats, passar utan modifikation. Slipper då byggnation i strandlinjen som lätt påverkas av naturens krafter. Smidigt att få upp båten ännu högre vid vinterförvaring. Vill du vara extra bekväm skaffar du en elwinch som drivs av ett 12 volt bilbatteri.

På bilden skall en båt på ca 1000kg tas upp. Trailern är en Laxå 1600 som kan skruvas isär till ganska hanterbara delar vilket var smidigt vid transporten i båten ut till ön.

 

 

post-65522-0-35328000-1415958905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj, trodde inte att nån skulle svara... 

Jag anser att det som du har gjort verkar vara smart Bjaerven. Det där med att dom kommer att ruttna kan jag dock inte hålla med om, om man som ett exempel kollar på bryggan så är den byggd av stockar och den är byggd för 50 åt sen så dom lär inte ruttna i första taget tror jag, fast det kanske var träd av bra kvalité vi fick tag på.

Och visst rör det sig nere vid strandkanten när isarna går... har varit med om att flytbryggan har dragits med av isen även fast den var uppdragen på land och fastbunden.

 

Uffe_sthlm, jag har funderat mycket på din variant men jag tycker att det verkar vara lite dyrt.

Jag ska ut nu i helgen och bygga och fixa med båten så då kan jag fota lite om det skulle önskas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att till våren bygga en ramp i dimension 100 u-balk. Vi kommer att använda sex st sex meters, alltså arton meter ut i sjön. Lägger u-balken så att fyra hjul löper i "u-et". Balkarna svetsas ihop och förstärks under med t-balk. Hur vagnen kommer att se ut löser vi i ett senare skede. Blir en inte alltför dyr lösning.

Hur länge kan man anta att balken håller utan att rosta sönder i Östersjön utan behandling? Är det lönt att köpa varmgalvad? eller måla med hammarlack tro? Stranden är inte alltför ojämn, men det är stenigt och långgrunt.

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Linus på Yxlan å 3617.

Haft problem å tankar som ni. Bor på en ö i Mälaren.

Järn, det rostar alldeles för fort. Så jag funderade på U-spår av trä. Ek. Annars så håller al väldigt länge--om det ligger helt under vatten! men bara då!

M ed tiden övergav jag alla tankar å försök å det slutade det med fyra rejäla stolpar å en brygga på 60 m! Tilläggas bör att jag har dy nästan 1 meter samt smacklera botten. Situationen blir helt annat om man har sand/sten.

Passa på å bygg nu när det är is. Isen har lagt sig i våran vik för 3 dagar sedan. Men bara 3 cm tjockt än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att till våren bygga en ramp i dimension 100 u-balk. Vi kommer att använda sex st sex meters, alltså arton meter ut i sjön. Lägger u-balken så att fyra hjul löper i "u-et". Balkarna svetsas ihop och förstärks under med t-balk. Hur vagnen kommer att se ut löser vi i ett senare skede. Blir en inte alltför dyr lösning.

Hur länge kan man anta att balken håller utan att rosta sönder i Östersjön utan behandling? Är det lönt att köpa varmgalvad? eller måla med hammarlack tro? Stranden är inte alltför ojämn, men det är stenigt och långgrunt.

 

/Bosse

 

Vi kommer byta ut våran räls nu i år. Den har legat på ett utsatt ställe i sthlms skärgård sen tidigt 70-tal och är obehandlad. I princip helt slut i vattenbrynet.

 

Galvat håller nog betydligt bättre. En granne köpte två större U-balkar som är varmgalvade. Nog inte ens 10 år nu men ser ut att hålla bra.

Hammarlack tror jag inte på. Färger som inte är gjorda för att vara vattendränkta lossar. Bättre med epoxy för båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag använder min 30-kärra som rullar på kabelstegar där jag lagt tunna plankor så att det rullar lätt. Först vinschas båten upp på vagnen sen vagnen upp ur vattnet. Att montera vinschen på vagnen var inte så dumt. Snor (tar) den idén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag väljer varmgalvat i alla fall. Är det problem att svetsa varmgalvat? Har tillgång till en bra svets, Esab, med rörtråd. Kan det funka tro? Om inte, hur svetsar man varmgalvat? Behöver det vara extra rostskydd där man har svetsat?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmgalvar gör man efter tillverkning, hälsovådligt att svetsa i galv!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipar man bort galven där man ska svetsa å dessutom är ute är det ingen fara, finns bra kallgalv som man kan pensla på svetsarna sen. undvik dock kallgalv på spray, är som ett skämt i jämförelse mot den penselbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt 60 m, 80 u-balk. Blir u-balk till slip vagn och övriga fästen för winch tex. Beslutade att köpa o-behandlad, behöver tips hur man bäst rostskyddar balken. Gärna så det går lätt att bättra, har förstått att det rostar värst i vattenbrynet och då vattnet sjunker ordentligt ibland är det ju enkelt att rengöra och förbättra rostskyddet. Lägger in bilder när det är klart så småningom, om intresse finns.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som ramp borde sådana där galvade vägräckesbalkar som sitter miltals av utmed vägarna vara utmärkta i kombination med enklare båtkärror. Till dessa balkar finns särskilda skarvstycken. De är ju gjorda för taskiga utomhusmiljöer och borde stoppa ett bra tag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gr%C3%A4ckesbalk

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag väljer varmgalvat i alla fall. Är det problem att svetsa varmgalvat? Har tillgång till en bra svets, Esab, med rörtråd. Kan det funka tro? Om inte, hur svetsar man varmgalvat? Behöver det vara extra rostskydd där man har svetsat?

 

/Bosse

 

Att svetsa i galvat kan vara farligt för hälsan och ge sk "galvfrossa". Tror inga yrkessvetsare vill svetsa galvat stål utan speciella skyddsåtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...