Jump to content
Saturday 25 June 2022
Riro

Inverter, ren eller modifierad sinusvåg?

Recommended Posts

1 timme sedan skrev McLasse:

- Det är 0,6 ohm mellan jord i uttagen och minusplint (där batteriminus ansluts).

- Jord i uttagen är inte direkt anslutna till batteriminus utan är anslutna till kretskortet. Säger iofs inte så mycket men vad jag vill ha sagt är att det går inte en kabel direkt från jord i uttagen till batteriminus.

 

Så, om jag tolkat det du skrev rätt gör en jordfelsbrytare ingen nytta med min inverter. Har jag tolkat det på rätt sätt?

Intressant att jord i inverterns uttaget är anslutet till batteriminus. Det innebär att batteriminus kommer kopplas ihop med skyddsjord vid landströmsanslutning (förutsatt att du har jord ihopkopplat i centralen) via din inverter.

 

Normalt sett brukar man undvika det, t ex tror jag inte din batteriladdare har skyddsjorden på 230V in ihopkopplad med batteriminus ut.

Att koppla isär skyddsjorden från invertern vid landström via t ex relä (som styrs av just landströmmen) skulle möjligen kunna vara en lösning, även om det normalt sett inte är ok att bryta skyddsjorden. Men det blir ju bara inverterns man bryter bort, så om fel uppstår (relä t ex) har man ändå alltid skyddsjord vid landström. Observera dock att man skall veta exakt vad man gör vid dylika kopplingar.

 

Nu måste jag ju mäta på min egen stora inverter innan den monteras in i båten....🙄

 

Nej, eftersom din inverters utgång inte har någon metallisk koppling till jordblecken finns ingen alternativ väg på utsidan av JFB för en felström att gå som skulle utlösa den. Men den tillför inget negativt heller.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Intressant att jord i inverterns uttaget är anslutet till batteriminus. Det innebär att batteriminus kommer kopplas ihop med skyddsjord vid landströmsanslutning (förutsatt att du har jord ihopkopplat i centralen) via din inverter.

Eftersom vi endast i undantagsfall ligger med landström tänkte jag ha två helt åtskilda 230V system. Ett litet för landström och ett för invertern. Förhoppningen är att så småningom få till ett självförsörjande 230V system ombord och bara koppla landström inför upptagning (köra luftavfuktare osv). Fast det kanske är tokigt tänkt?

 

52 minuter sedan skrev IngemarE:

Normalt sett brukar man undvika det, t ex tror jag inte din batteriladdare har skyddsjorden på 230V in ihopkopplad med batteriminus ut.

Jag tror inte det är så. Skall mäta nästa gång jag kommer till båten.

 

53 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, eftersom din inverters utgång inte har någon metallisk koppling till jordblecken finns ingen alternativ väg på utsidan av JFB för en felström att gå som skulle utlösa den. Men den tillför inget negativt heller.

Då blir det nog så att jag skruvar in en jordfelsbrytare så den finns på plats när jag byter till en "riktig" inverter. I alla fall ser jag till att det finns utrymme kvar för en sådan i centralen till invertern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte ett annat föremål inkopplat på samma uttag vara "jord"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Kan inte ett annat föremål inkopplat på samma uttag vara "jord"?

Bra fråga.

Men nej, för varken nolla eller fas får ju ligga ihopkopplade med jord i någon apparat. Och om det gör det är det väldigt fel på denna.

 

Men man skulle kunna tänka sig ett "dubbelfel", alltså en felaktig apparat som kopplar ena ledningen till jord och sedan någon som tafsar på den andra (eller en annan apparat med samma fel fast tvärtom). Då skulle personen kunna få ström genom kroppen. Men det är som sagt väldigt osannolikt.

 

Det löser dessutom ingen JFB i alla fall, eftersom strömmen som passerar den kommer vara samma i båda ledningarna. För i dubbelfelfallet ovan är det ju först bortom JFB som den är ute i jord och vänder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Men man skulle kunna tänka sig ett "dubbelfel", alltså en felaktig apparat som kopplar ena ledningen till jord och sedan någon som tafsar på den andra (eller en annan apparat med samma fel fast tvärtom). Då skulle personen kunna få ström genom kroppen. Men det är som sagt väldigt osannolikt.

Det var så jag menade.

 

2 minuter sedan skrev IngemarE:

Det löser dessutom ingen JFB i alla fall, eftersom strömmen som passerar den kommer vara samma i båda ledningarna. För i dubbelfelfallet ovan är det ju först bortom JFB som den är ute i jord och vänder.

Gäller det verkligen om jordfelsbrytaren sitter efter avgreningen till felaktig apparat 1 och enbart säkrar felaktig apparat 2?

Inverter -> förgrening _________ felaktig apparat 1
. . . . . . . . . . . . . . .  \____ jfb ____ felaktig apparat 2

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Gäller det verkligen om jordfelsbrytaren sitter efter avgreningen till felaktig apparat 1 och enbart säkrar felaktig apparat 2?

Inverter -> förgrening _________ felaktig apparat 1
. . . . . . . . . . . . . . .  \____ jfb ____ felaktig apparat 2

 

Nej, då är det en annan sak.

Men det är ju en mycket märklig koppling att man skulle ha en inverter med efterföljande JFB som bara är inkopplad på en del av kedjan. Dessutom samtidigt med samma fel (överledning till höljet) på två olika apparater.

 

Tänkte lite till och om det är den överledningen som krävs på de två apparaternas olika ledare till deras jord kommer det ju bli kortslutning (via apparaternas höljen/jord). Och då har antingen säkringen gått eller invertern stängt av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår inte varför inverterns jordbleck i 230 V uttagen ska ha förbindelse med batteriminus.

Det måste väl i så fall vara att det "blir" så via elektroniken? Att det inte finns någon riktig galvanisk skiljning mellan dc och ac?

Tycker det låter olustigt.... Då skulle man ju kunna få en rejäl stöt om man man råkar komma åt fasen, t.ex. vid fel i 230 V apparat, och samtidigt 12 V. Både vid kontakt med plus eller minus. Eller är kanske inverterns fas o nolla helt skild från jord,blecket så att dessa är en ojordad miljö?

 

Är det inte bättre att eftersträva att båten ska vara en ojordad miljö? Dvs vid landström används fulltrafo och för HF inverter bygger man inte upp något jordsystem. LF inverter antar jag är galvaniskt isolerade från 12 V eftersom de har ringkärnetrafo.

 

 

Edited by Zwen

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

 Förhoppningen är att så småningom få till ett självförsörjande 230V system ombord och bara koppla landström inför upptagning (köra luftavfuktare osv). Fast det kanske är tokigt tänkt?

Nja... men du är ju inte ensam om tokeritänket i alla fall...😁

Hittills har jag aldrig anslutit landström till nuvarande båt, inte ens en batteriladdare efter sjösättning. Får väl se hur det kommer gå i sommar nu när jag ska bli "all electric".....

 

Har sett detta på nätet. Kan det verkligen stämma med det priset eller ligger det en gravad hund här tro?

https://www.amazon.com/Sutakhi-Flexible-Controller-Camping-Battery/dp/B08X452VFM/ref=sr_1_5?dchild=1&keywords=24+volt+solar+panels&pd_rd_r=58e314ce-54ab-4e53-a511-6b51c84babd1&pd_rd_w=vDs02&pd_rd_wg=nnnZ8&pf_rd_p=4fa0e97a-13a4-491b-a127-133a554b4da3&pf_rd_r=Z6B3HMAFNVXDHGTN8R1S&qid=1615980820&sr=8-5

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Zwen:

Kan det verkligen stämma med det priset eller ligger det en gravad hund här tro?

Det var en del motstridiga uppgifter i beskrivningen, bla effektivitet och tjocklek. Sådana saker gör mig lite skeptisk. Det behöver iofs inte betyda något. Kan ju bara vara så att säljaren skiter i vad som stårv i beskrivningen. Panelen som sådan kan vara ok ändå.

 

Det som jag sett när jag letade solpaneler var att några av de billigare (av de jag tittade på) delaminerade eller helt enkelt bara slutade fungera efter ett tag. Fast det gällde iofs även några av de dyrare...

Därmed inte sagt att det även fanns billiga med bra recensioner (recensionerna är guld värda). Nu har jag tyvärr inte kvar listan på de jag hittade eftersom jag redan köpt.

Jag gick ifrån de billigare och köpte något dyrare eftersom placeringen på båten gjorde att man måste kunna gå på dem.

Men visst, det finns riktigt billiga paneler, som funkar, om man bara orkar leta.

Jag köpte bla två 100W för 690:- styck och de känns väldigt bra. Men det visar sig till sommaren...

Edited by McLasse
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, då är det en annan sak.

Men det är ju en mycket märklig koppling att man skulle ha en inverter med efterföljande JFB som bara är inkopplad på en del av kedjan. Dessutom samtidigt med samma fel (överledning till höljet) på två olika apparater.

Det jag tänkte var att man har en lös som man ansluter i ett uttag. En fast monterad skulle vara märklig att ha så, det håller jag med om! :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev McLasse:

Jag köpte bla två 100W för 690:- styck och de känns väldigt bra.

Har jag sagt A måste jag i rimlighetens namn även säga B. Det glömde jag.

 

De här panelerna köpte jag:

 

SolarV 100W-XL tyvärr är de slut på Amazon.de. En hård panel som jag gav 690:- styck för.

 

Offgridtec ETFE-AL 120W en semiflexibel panel. Tyvärr har de gått upp i pris. Jag gav 147€ styck.

Edited by McLasse
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte två tunna 100w inkl kablar och regulator från AliExpress. Finns olika paket.C6572572-8D76-4F52-A16E-F30073AB64F8.thumb.jpeg.9292efaf5a5a8fe26f94ec10478f921f.jpegskickas från spanien.

snabb leverans är mycket nöjd.

Edited by lp75
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Intressant att jord i inverterns uttaget är anslutet till batteriminus. Det innebär att batteriminus kommer kopplas ihop med skyddsjord vid landströmsanslutning (förutsatt att du har jord ihopkopplat i centralen) via din inverter.

 

Normalt sett brukar man undvika det, t ex tror jag inte din batteriladdare har skyddsjorden på 230V in ihopkopplad med batteriminus ut.

Att koppla isär skyddsjorden från invertern vid landström via t ex relä (som styrs av just landströmmen) skulle möjligen kunna vara en lösning, även om det normalt sett inte är ok att bryta skyddsjorden. Men det blir ju bara inverterns man bryter bort, så om fel uppstår (relä t ex) har man ändå alltid skyddsjord vid landström. Observera dock att man skall veta exakt vad man gör vid dylika kopplingar.

 

Nu måste jag ju mäta på min egen stora inverter innan den monteras in i båten....🙄

 

Nej, eftersom din inverters utgång inte har någon metallisk koppling till jordblecken finns ingen alternativ väg på utsidan av JFB för en felström att gå som skulle utlösa den. Men den tillför inget negativt heller.

Jag förstår över huvud taget inte poängen med att ansluta skyddsjorden till höljet och batteriminus. Bilden nedan är från min Mascot-laddare. Om L1 eller L2 blir ihopkopplade med skyddsjorden i en trasig apparat, vad hjälper det? Skyddsjorden är inte ihopkopplad med varken L1 eller L2 så genom skyddsjorden lär ju inte någon ström flyta.

 

Jag kanske är dum, men vilket felfall skyddar det för? Det kanske är skoj att ha skyddsjorden kopplad till batteriminus. Men varför?!? Är det någon standard som föreskriver detta så man gör det av bara farten?

 

image.png.c78e4393cfa0167364ed897595570e96.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev ABC:

Jag förstår över huvud taget inte poängen med att ansluta skyddsjorden till höljet och batteriminus. Bilden nedan är från min Mascot-laddare. Om L1 eller L2 blir ihopkopplade med skyddsjorden i en trasig apparat, vad hjälper det? Skyddsjorden är inte ihopkopplad med varken L1 eller L2 så genom skyddsjorden lär ju inte någon ström flyta.

 

Att koppla skyddsjorden på inkommande 230V till ett metallhölje på en batteriladdare är för personskydd. Det måste t.o.m. vara skyddsjordat hölje (om detta är i metall och apparaten inte är dubbelisolerad).

 

Jo, i centralen (eller ännu längre bort) ligger som jag skrev skyddsjorden och Nollan ihop (den ena av dina L1/L2). Därför kan det flyta ström i Skyddsjorden vid fel. Men apparaten skall/får givetvis aldrig de inkommande AC-ledarna ligga ihop med skyddsjord (hölje) !

Om något lossnar inne i apparaten och fasen kommer mot metallhöljet och gör det strömförande så kommer då en ansluten jordfelsbrytare att lösa och säkringen att gå. Detta eftersom strömmen går via Skyddsjorden till nollan utanför JFB. Och säkringen går eftersom det blir kortslutning samma väg, mellan matande fas och nolla.

 

Om prylen inte är ansluten till skyddsjordat uttag händer dock inget förrän någon petar på den, och då löser förhoppningsvis JFB.

 

Men att koppla utgångens batteriminus till samma hölje (och skyddsjord) är inte genomtänkt, och har ingen vettig funktion. Bara kanske för att lugna en orolig konstruktör, som tror det är bra att lägga minus i höljet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Att koppla skyddsjorden på inkommande 230V till ett metallhölje på en batteriladdare är för personskydd. Det måste t.o.m. vara skyddsjordat hölje (om detta är i metall och apparaten inte är dubbelisolerad).

 

Jo, i centralen (eller ännu längre bort) ligger som jag skrev skyddsjorden och Nollan ihop (den ena av dina L1/L2). Därför kan det flyta ström i Skyddsjorden vid fel. Men apparaten skall/får givetvis aldrig de inkommande AC-ledarna ligga ihop med skyddsjord (hölje) !

 

Men här pratar vi om en inverter galvaniskt skiljd från omvärlden. Oavsett om någon av inverterns L1/L2 kommer i kontakt med hölje eller för den delen landströmmens skyddsjord så förändrar det inget. Det är ju inte så att inverterns ström lämnar båten och försvinner i det blå, den kan bara gå mellan L1 och L2. Den s.k. skyddsjorden är ju inte ansluten till något alls.

 

En del isolationstransformatorer har löst det genom att lägga den interna skyddsjordsanslutningen på en mittavtappning på transformatorn, dvs man har 115V mellan den och L1/L2. Antar att man anser att den spänningen är mindre farlig plus att en jordfelsbrytare i det fallet märker en obalans mellan L1 och L2 och därför löser ut.

 

Men i inverterfallet finns ingen annan koppling än L1 och L2. För att en skyddsjord ska vara användbar måste den ju vara ansluten till något.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev ABC:

Bilden nedan är från min Mascot-laddare.

 

8 timmar sedan skrev ABC:

Men här pratar vi om en inverter galvaniskt skiljd från omvärlde

Men du själv skrev ju att det var en laddare (dvs då 230V in, driven av landström) schemat och jordanslutningen gällde, därför svarade jag utifrån det.

 

Om det var ett skrivfel och det fortfarande är invertern (=230V ut) det handlar om, så är givetvis inte mitt inlägg om vikten av skyddsjord till höljet relevant.

Då är vi helt överens 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag beställt detta från Alibabaexpress. Får väl se hur lurad man blir😁. Växelriktaren är 4000/8000 W, 24/230 V, EU-uttag. Jag hoppas att de där två uttagen är parallella så det inte är nåt konstigt som att man bara kan ta ut hälften på varje?

 

Köpte en batterimonitor också. Har inte känt behov av det tidigare men nu är det nog dags att krypa till korset med en sådan ändå. Velade lite med shunten där.... Räknar med att ta ut max runt 150 A.

Det fanns 100 A shunt för max 200 och 350 A för max 500. Valde 100 A, max 200. Det bör väl ha varit rätt tänkt?

 

Kommer göra test med de batterier jag har. Blir det för kasst så tillvida att mitt 24 V batteri duckar för mycket vid matlagning får jag dubblera banken. Förmodligen kommer jag utöka solcellerna med 200 W direkt på 24 V banken, förutom den laddning de redan får från 12 V via dc/dc. Då blir det antagligen semiflexibla med öljetter som buntbandas fast ovanpå kapelltaket vid behov(vi tar ju aldrig av taket).

 

Så nu är handsken kastad. Får väl se om man får kasta handduken efter...

bild.png.bf610610e9de8e0e9c0174940f9bbf8b.png

bild.png.274a406642fac828ef639e015268b42c.png

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Men du själv skrev ju att det var en laddare (dvs då 230V in, driven av landström) schemat och jordanslutningen gällde, därför svarade jag utifrån det.

 

Om det var ett skrivfel och det fortfarande är invertern (=230V ut) det handlar om, så är givetvis inte mitt inlägg om vikten av skyddsjord till höljet relevant.

Då är vi helt överens 😉

Det var ett skrivfel, sorry. Inverter ska det såklart vara.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag mätt på min egna inverter jag skall installera - den har inte metallisk förbindelse mellan skyddsjordsblecken på utgången och batteriminus 🙂. Således tillför just den ingen ihopkoppling av batteriminus med landströmsjord, och jag kan ha skyddsledaren förbunden mellan dem utan problem i centralen.

 

https://www.ebay.de/itm/EDECOA-Reiner-Sinus-Spannungswandler-12V-230V-1500W-3000W-Wechselrichter-RV-PRO/164360980076?hash=item2644ad866c:g:QtMAAOSwjkhf5ag4

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min drar 1A i tomgångsström, men har ju en remote panel så jag kan slå av den.

 

Dom 4st uttagen är landström och jag väljer om jag kör hela centralen via invertern genom att flytta kabeln som nu sitter i landströmsuttagen med laddaren. Har även ett landströms uttag i ett stuvfack som jag nyttjar om någon båt vill koppla in sig via min båt.

 

Har en kabel ansluten till invertern på bilden, den går till ett uttag som jag kör vattenkokaren på för att slippa fundera på om säkringen på bryggan skall hålla. 
Elcentralen(utanför bilden) har två uttag, där sitter varmvattenberedaren ansluten går även plugga in laddaren där. Då får man ju en till jordfelsbrytare och säkring vilket kanske är bra ibland...

378F24A5-895D-4297-BC59-44A2D42A1087.thumb.jpeg.c81b8c489eb593094aded4c91c92aeb0.jpeg

Edited by lp75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har mätt jord på min nyligen hemkomna växelriktare. EU-uttagens jordbleck har ingen kontakt med DC-sidan.

Jordblecken är jordade till chassit och där finns även en jordskruv och medföljande grön/gul kabelstump som skall anslutas till omgivningens jordsystem. Ser dock ingen större användning för denna i min plastikbåt.

 

IMG_20210322_124800.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tänkte länge och väl om jag skulle starta en ny tråd eller ej men den här tråden handlar ju om invertrar och har blivit rätt generell så vi kör här.

 

Jag har följt @Zwens projekt med elmatlagning med stort intresse och har återigen börjat fundera på en inverterlösning i vår båt. Zwens lösning med 24v och extremt korta kablar är imponerande men inget som jag har möjlighet att lösa i dagsläget.

 

Mina förutsättningar är att sätta invertern strax efter huvudströmbrytaren vilket innebär att jag landar in på kanske 7m 50mm2 kabel totalt (från batteri, via huvudströmbrytare, ANL säkring och slutligen invertern). Detta är plus OCH minuskabel. Enligt mina beräkningar landar jag på ca 0,5v spänningsfall vid 200A. Jag räknar inte med att i första hand köra induktionsplattan, jag har inte batterikapacitet för det helt enkelt.  Däremot micron och då är det väl snarare 100A det handlar om. Men att köra en rejäl dammsugare eller kanske induktionsplattan vid något enstaka tillfälle hade ju inte varit dumt.

 

Jag förstår att man vill ha så lite spänningsfall som möjligt men oftast brukar ju en gräns ligga vid 0,5v. Men gäller detta även för riktigt stora strömuttag, som för en större inverter?

 

Vad säger ni, vilket spänningsfall är "acceptabelt" för en inverter med dessa strömuttag? 

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Olleman82:

Jag förstår att man vill ha så lite spänningsfall som möjligt men oftast brukar ju en gräns ligga vid 0,5v. Men gäller detta även för riktigt stora strömuttag, som för en större inverter?

 

Vad säger ni, vilket spänningsfall är "acceptabelt" för en inverter med dessa strömuttag? 

Invertern brukar slå ifrån vid 10,5V. Beroende på vilken storlek du har på batteribanken (och batterityp) så kommer spänningen direkt ut från batterierna att vara olika vid 200A last. Sedan sjunker den snabbare än vad Ah-talet sker sken av, men återhämtar sig delvis.

(Observera att denna spänning under last inte har direkt samband med vilospänningen, som ofta används som ett mått på laddtillståndet).

 

Men ett antagande skulle kunna vara att du inte hamnar under 11,5V direkt ur batterierna. 0,5V är då rimligt, men någonstans där skulle jag dra gränsen.

 

Det finns lite hysteri över spänningsfall i båt, inte minst påeldat av ett visst företag som har som affärsidé att sälja på båtägarna svindyra monsterkablar som lyckats väl i sin marknadsföring.

Egentligen handlar det om att välja kabeldimensioner för att hålla spänningsfallet rimligt, utefter vad förbrukaren (lampan, prylen) kräver och/eller för att uppfylla utlösningsvillkoren vad gäller avsäkringen av ledningen.

I moderna bilar, där man försöker spara vartenda öre på klenare kablar, är varenda kabel uträknad för lagom grovlek.

 

0,5V spänningsfall är inte farligt, och det kommer oftast inte ens påverka laddningen - om det nu vore den kabeln (vet att det inte är TS fråga). Skrämselpropagandan att du inte får fulladdat om du har spänningsfall i kabeln till generatorn bygger på att folk inte kan Ohms lag. 

Men det finns fall där redan några tiondels volt kan ställa till det, särskilt om det är spänningsavkännande/styrande funktion på prylen.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Invertern brukar slå ifrån vid 10,5V. Beroende på vilken storlek du har på batteribanken (och batterityp) så kommer spänningen direkt ut från batterierna att vara olika vid 200A last. Sedan sjunker den snabbare än vad Ah-talet sker sken av, men återhämtar sig delvis.

(Observera att denna spänning under last inte har direkt samband med vilospänningen, som ofta används som ett mått på laddtillståndet).

 

Men ett antagande skulle kunna vara att du inte hamnar under 11,5V direkt ur batterierna. 0,5V är då rimligt, men någonstans där skulle jag dra gränsen.

 

Det finns lite hysteri över spänningsfall i båt, inte minst påeldat av ett visst företag som har som affärsidé att sälja på båtägarna svindyra monsterkablar som lyckats väl i sin marknadsföring.

Egentligen handlar det om att välja kabeldimensioner för att hålla spänningsfallet rimligt, utefter vad förbrukaren (lampan, prylen) kräver och/eller för att uppfylla utlösningsvillkoren vad gäller avsäkringen av ledningen.

I moderna bilar, där man försöker spara vartenda öre på klenare kablar, är varenda kabel uträknad för lagom grovlek.

 

0,5V spänningsfall är inte farligt, och det kommer oftast inte ens påverka laddningen - om det nu vore den kabeln (vet att det inte är TS fråga). Skrämselpropagandan att du inte får fulladdat om du har spänningsfall i kabeln till generatorn bygger på att folk inte kan Ohms lag. 

Men det finns fall där redan några tiondels volt kan ställa till det, särskilt om det är spänningsavkännande/styrande funktion på prylen.

Mycket bra sammanfattat. Jag tycker att du lyckades formulera precis den magkänslan jag hade kring dimensioneringen. Vi får väl se om det blir en inverter i år. Det har blivit lite väl mycket båtprojekt detta året i kombination med en ny liten småtting som kräver en del tid. Å andra sidan är det guldläge att sälja in invertern till min andra hälft just nu eftersom micron är oumbärlig (eller hur!?) när man snabbt ska värma gröt eller en matburk till en 10-månaders bebis :)

 

Vad är en rimlig avsäkring i detta sammanhang? Man brukar ju tala om dubbla strömstyrkan men det låter galet mycket med 400A. 300A kanske räcker?

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Olleman82:

Vad är en rimlig avsäkring i detta sammanhang? Man brukar ju tala om dubbla strömstyrkan men det låter galet mycket med 400A. 300A kanske räcker?

Jag hade satt 300A. Se till att kabelskon ligger direkt mot säkringen utan bricka emellan för bästa kontakt. Ofta kan säkringshållarens anslutningar ge mer spänningsfall än kabeln, om den inte är perfekt utförd.

 

Observera att säkringar är tröga och inte "digitala", en måttlig överbelastning tål de ofta i flera timmar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag hade satt 300A. Se till att kabelskon ligger direkt mot säkringen utan bricka emellan för bästa kontakt. Ofta kan säkringshållarens anslutningar ge mer spänningsfall än kabeln, om den inte är perfekt utförd.

 

Observera att säkringar är tröga och inte "digitala", en måttlig överbelastning tål de ofta i flera timmar.

Vågar man sig på en sådan här från Amazon tex? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Vågar man sig på en sådan här från Amazon tex? 

Jag har köpt de här och de ser ut att vara ganska lika den du länkade till. Visserligen tar det ett tag att få hem dem från långt bort i stan.

De jag köpte känns i alla fall lagom "stabila".

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har köpt de här och de ser ut att vara ganska lika den du länkade till. Visserligen tar det ett tag att få hem dem från långt bort i stan.

De jag köpte känns i alla fall lagom "stabila".

Ja, och så är det ju det här med postnords avgifter som oftast tillkommer.  Med amazon är ju det fixat. Handlat en hel del där på sistone.  Inte lila billigt som aliexpress men oftast väldigt bra priser ur ett svenskt perspektiv och ett par dagars leveranstid. Köpte pentrypumpen för sjövattenprojektet där tex.

 

Tack för input @McLasse!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har försökt leta runt lite på forumet men hittar inte något bra. Att ta ut stora strömmar längre tider ur ett bly/syra batteri är ju ingen hit för dess hållbarhet men kan någon förmedla mig till någon forumtråd som går igenom lite olika scenarier etc?

När jag använde google så hittade jag bl.a. att man kan dra ut C/4 ur ett bly/syra batteri utan att det ska ta någon direkt skada. Det var inga goda nyheter för mig som har 3 bly syra batterier på 110 Ah. Då blir det ingen vattenkokare eller microvågsugn :)

 

Någon som känner för att reda ut begreppen lite? Jag är lite sugen på inverter men om den i princip bara kommer innebära att jag inom ett år måste byta batterier så är det jäkligt dyra värmda matportioner :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag har försökt leta runt lite på forumet men hittar inte något bra. Att ta ut stora strömmar längre tider ur ett bly/syra batteri är ju ingen hit för dess hållbarhet men kan någon förmedla mig till någon forumtråd som går igenom lite olika scenarier etc?

När jag använde google så hittade jag bl.a. att man kan dra ut C/4 ur ett bly/syra batteri utan att det ska ta någon direkt skada. Det var inga goda nyheter för mig som har 3 bly syra batterier på 110 Ah. Då blir det ingen vattenkokare eller microvågsugn :)

Regeln du nämner är säkert riktig, men inte svart eller vit. Om du t ex tar en bil så drar ju startmotorn C x jättemycket. Men inte så länge. Det är definitionen "en längre tid" som är ganska väsentlig.

 

Varken vattenkokaren eller mikron är igång speciellt länge - vi talar normalt om ett par tre minuter. Då är nog inte ens C/2 några problem. Mikron är dessutom inte pålastad 100% av tiden om den inte körs på maxeffekt.

 

I vår förra båt hade vi just 3x100Ah, och på dem kördes mikro, kaffebryggare och i några fall t.o.m. dammsugare på 230V via en inverter (inte samtidigt naturligtvis). Batterierna höll som förväntat, något kom t.o.m. upp i tvåsiffriga år i livslängd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy