Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sparre

Kan man epoxibehandla aluminiumbåt?

Rekommendera Poster

Min bror har kommit över en gammal aluminiumeka. Priset var lågt, men skicket inget vidare...

 

Botten på båten är väldigt ärgad. Den är skrovlig och gropig och jag har tom hittat knappnålsstora hål i botten...

 

Vad är bästa sättet att reparera detta på? Fungerar glasfiberspackel på en aluminiumbåt? Bör man förbehandla på något sätt?

 

Slutligen, går det att försluta botten på något sätt. Epoxi eller någon fet bottenfärg? Tjära kanske? :D

Men vem f_n står och tjärar en alu-båt??!!

 

Tips mottages tacksamt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lämpligt att måla epoxi på aluminium då som badankan gjorde? Fäster det? Är stabilt över tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På min var ju något större ställe glasfibrat och väl dolt under färg och det höll ju några år tills det smått började läcka och gav fuktskador. När jag första gången rättade till båten så på bugglor och skador som lite kritiska ut drog jag limma täta och sen ca primer över. Ca primer dvs epoxiprimern är nog rätt giftig inte ens alger fäster på den, botten var nu 10 år senare lika ren som när den målades.

 

Nu 10 år senare när jag svetsade igenom skrovet slipade jag väck all limma täta för att läcktesta alla ställen och limma tätan satt fortfarande som berg i skrovet.  

 

Tips slipa rent,  köp en patron wurht limma täta ca 120:- lägg på och släta ut med spackelspade låt torka ut helst någon dag drar man på med 2 kompents färg direkt så kommer tätmassan var mjuk för alltid bättre att låta den torka ut. 

Limma täta går bra att använda istället för spackel slätas ut med fuktad spackelspade och är det synliga ytor så matta ner tätmassan något med 240 papper innan lack så syns inga sliprosor. 

 

Jag kom över utgången ca primer så den var rätt tjock, har man helt ny så är den tunnare likt filmjölk men låter man basen stå och lufta lite så går det nog att få den mer tjockflytande som youghurt.

finns en nyare cav lilafärgad men den är vattenbaserad istället för aceton/toulen/förtunning.

 

Limmtätan härdar inte i frysen så påbörjad förpackning är bara att frysa in. Finns i vitt grå svart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...