Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Minona

Solblekt mahogny, vad göra?

Rekommendera Poster

Har för avsikt att fernissa min Solö Aqua Cabin utvändigt. Mitt problem är att där kapellet suttit har inte mahognyn blekts utan är mycket mörkare. Nu vill jag att övrigt skall få samma mörka djupa mahognynyans. Hur gör jag? Jag vill ju få samma mörka djupa nyans även på det solblekta. Tacksam för hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du rekommendera någon lämplig bets, det är väl jättesvårt att hitta den rätta mörka nyansen. Räcker det att jag finslipar innan jag betsar eller måste jag slipa trärent? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har betsat på mattslipad fernissa. Det går, men är lite svårare och blir inte lika bra eftersom träådringen syns sämre. Men, det märks inte på någon meters håll, och jag tycker det funkar OK. Man får också vara försiktig när man slipar inför nästa års fernissning, risken är att du slipar igenom fernissa och bets och därmed får ljusare fläckar

 

Jag hade samma problem med att hitta fin bets. Det slutade med att jag blandade egen bets (eller kanske mer lasyr?) genom att blanda jordfärgspigment jag köpte på Kreatima i kinesisk träolja som jag sedan la på med svamp inrullad i tyg. Jag är inte så förtjust i spritbets, tycker det är svårt att få jämnt.

 

Vill man inte blanda själv ska tydligen Marstrandsbets vara bra, men det har jag inte testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder helt att betsa på fernissan, tycker att det ser för j.....t ut i de flesta fall, har inte sett Peters båt, men han hör kanske till det fåtal som lyckats med åtgärden. Färdiga mahognybetser idag är alldeles för bruna, kanske för att mahogny idag mycket sällan är vad jag kallar mahogny, utan olika slags lövträd från olika delar av värden.

Ska man betsa, och det är man nog nödd till om man inte vill hålla på och skrapa bort sin båt, för kommer man ner en bit under den solblekta ytan så har man den röda fina färgen som man eftersträvar.

Då betsar man på det renskrapade och siklade träet, för att sedan lacka minst 7/8 lager.

Vill/orkar man inte lacka detta antal lager med slipning mellan varven så är det bättre att låta träet behålla sin solblekta yta.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förra båten, kolla på min hemsida under förbättringar om du vill se bilder, Pentax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K  du tillhör helt klart fåtalet!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu får vi ta och reda ut begreppen. Solblekt mahogny utanför kapelltäckning, eller hur?

Kan göra på två sätt:

1. Om fernissan behöver skrapas bort (dåligt skick?), betsar och oljar man det renskrapade trät, förslagsvis med International mahognybets, som ej tar bort trädets ådring. Ju fler betsningar desto djupare färg.

2. ...men om fernissan är ok och inte behöver skrapas ner, kan man prova att efter mattning (slipning) av fernissan, betsa med International mahognybets på fernissan..(Kallas att "björna" fernissan). Detta görs förstås bara där fernissan är blek. Efter det att betsen torkat (1 tim) fernissar man ovanpå. För att hålla lacken brun och fin-blanda bets i fernissan (10%), och fernissa med detta varje år efter att ha "björnat". Enda abret är att man måste vara lite försiktig med betsen, som påläggs med svamp täckt med trasa, då den kan lösa lacken om man gnuggar för mkt.

 

Är det dock alltför stor skillnad i färg, kan en renskrapning ev vara nödvändig.

 

Vad gäller bets använder de flesta MYS-båtägare, bets av typen International Mahognybets. Lätt att använda, ej heltäckande, men kräver gasmask.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Petwes för ett uttömmande svar. Vet nu hur jag skall få bästa resultat. Tack ni andra också för snabba svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för avsikt att fernissa min Solö Aqua Cabin utvändigt. Mitt problem är att där kapellet suttit har inte mahognyn blekts utan är mycket mörkare. Nu vill jag att övrigt skall få samma mörka djupa mahognynyans. Hur gör jag? Jag vill ju få samma mörka djupa nyans även på det solblekta. Tacksam för hjälp!

Hej!

 

Ja, det är inte något att göra åt, eftersom det är UV-ljuset som blekt träet, och för att få samma nyans måste du alltså renskrapa allt, betsa, lacka om. Det är inget jag rekommenderar. 

 

Du ska absolut inte blanda in bets i din fernissa, i tron om att du kommer få samma ton. Det blir det inte. Dessutom tappar fernissan sin glans. 

 

Om det inte är fuktskadat eller på något annat sätt dåligt ner i träet, genom lacklager, så gör du ingenting åt de olika tonerna. Eller så renskrapar du allt, och då börjar du nu. 

 

Lycka till och hör gärna av dig. 

 

Andreas

 

Solö Kabin 67

Drake

Storö 1, 61

och nu.. en plastbalja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...