Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Riro

Ta bort rost med fosforsyra

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att använda fosforsyra för att ta bort rost?

Funderar på att prova det där det behövs på insidan av skrovet på min stålbåt. 
Jag vet att det optimala är att blästra och spruta på 2-komp. så fort som möjligt, men om man inte vill riva inredningen, ta ur motorn, och att det ska se ut som om en sandstorm dragit förbi, undrar jag om det kan vara ett alternativ. Speciellt på ställen där det är svårt att slipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat på forumet Maringarderoben? Tror det är ett forum riktat till just stålbåtsägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat på forumet Maringarderoben? Tror det är ett forum riktat till just stålbåtsägare.

Har skapat en tråd där oxå.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att använda fosforsyra för att ta bort rost?

Funderar på att prova det där det behövs på insidan av skrovet på min stålbåt. 

Jag vet att det optimala är att blästra och spruta på 2-komp. så fort som möjligt, men om man inte vill riva inredningen, ta ur motorn, och att det ska se ut som om en sandstorm dragit förbi, undrar jag om det kan vara ett alternativ. Speciellt på ställen där det är svårt att slipa.

Fosforsyra är en bra rostlösare, men angriper underliggande metall när rosten lösts upp. Detta kan man, åtminstone delvis, balansera genom att använda en utspädd lösning (3-5%) som ändå fungerar utmärkt för att lösa rost Jag vet ju inte hur din båt är konstruerad, hur tjock plåten är, vilken "järnkvalitet" som gäller etc. Vågar därför inte rekommendera att du går på direkt, utan att du först testar på en liten "oviktig" yta för att se hur järnplåten reagerar. Viktigt är förstås att du neutraliserar syran efteråt (bikarbonat, bakpulver etc.) och sedan tvättar ordentligt rent med vatten.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sajt ScienceLine med tre svar och där just fosforsyra verkar vara att föredra. Bildar vattenlöslig järn-III-oxid enligt svar 3. Salpetersyra (nitric acid) och flourvätesyra (hydroflouric acid) fungerar också men verkar redigt ohälsosamt. Tydligen förekommer ändå flourvätesyra i vissa rostätare?

Biltemas rostätare bildar en svart vattenavstötande beläggning som kan övermålas enligt tekniska databladet. Nån som har erfarenhet av den?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...