Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gurks

Lackförsegling

Rekommendera Poster

Jag har för några veckor sedan bitit i det väldigt sura äpplet och köpt en sprillans ny bil. Det sved ordenligt i plånboken men den gamla bilen var på väg att ge upp så det kändes tvunget.

 

Efter några dagar/veckor så började det dyka upp reklam om att jag borde försegla lacken på den nya bilen. Enligt deras broschyrer så skulle det vara en bra försäkring mot lacken snabba förfall i den fientliga miljön som bilen ständigt befinner sig i. Jag gjorde en liten undersökning av de olika förslagen och bestämde mig faktiskt för att en av företagen skulle få fösegla lacken på den nya bilen som därmed fick en garanti för det besvärliga UV-ljuset och den sura nedfallet runtomkring. Bilen blev faktiskt väldigt fin och nu återstår det väl att se om behandlingen håller vad den lovar.

 

Efter som bilen blev så fin så tänkte jag att jag skulle vilja samma fina glans och skydd på båtens  skrov och däck.  

 

Vad tror den samlade kunskapen på forumet om en sådan behandling på båten? Skulle den fungera på gelcot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla med företaget som gjorde bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det finns firmor som gör lackförsegling på båtar. Ingen aning om vad de använder för medel men den båt jag vet som fick det varje år höll sig väldigt fin. Nu var iofs ägarna till båten mycket noga och tvättade och städade en gång i veckan såväl utvändigt som invändigt.

Så noga är inte jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på bilen kan jag garantera att det funkar,åtminstone med perma shine,har en volvo v70 från 2000,behandlat 01,lika fin idag utan vaxning,vad ja hört gör dom även båtar,men dyrt blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla med företaget som gjorde bilen?

 

Jo det ska jag absolut göra. Men det här företaget är ganska 'säljiga' av sig och jag är lite luttrad av säljare som lovar mycket och håller lite.

 

P.S Bilen är fortfarande fin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort samma sak. Minus lackförsegling.

Hade knåpat ihop en ansenlig summa pengar för att köpa en ny

eller nyare segelbåt. Men, så rasade bilen.. Efter mycket forskande beslutade

jag surt att det fick bli en ny bil.. Det är just nu viktigare att familjen har en säker

och pålitlig bil. Än ny segelbåt. Tyvärr..

Kan ärligt meddela att jag jag kände mig småsur när jag hämtade bil istället

för en rolig segelbåt... Bil är för nödvändiga transporter. Segelbåt är för roliga kappseglingar.

Umgänge och njuta av livet. Kul helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...