Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tirill

Detta med kvinnor och teknik.........

Rekommendera Poster

Ja, vi diskuterar ju mycket teknik här på forumet....Mycket mekande och annat. Jag har väl e känsla av att merparten av alla de som e aktiva i dessa diskussioner är män. Varför kan jag inte svara på.

 

Idag har vi i väst en stor grad av jämställdhet i det Svenska samhället. Vi har kvinnliga präster, poliser, ministrar, Ja ute i världen tom presidenter för några av världens största länder e kvinnor. Och dom gör det bra!  Vi har även kvinnliga stridspiloter, racerförare, och direktörer för teknikintensiva företag som Telia etc

 

Däremot har jag aldrig varit med om att en kvinna, Mor, fru, dotter, bekanta, släktingar och alla jag frågat har kunnat laga en punktering på ett cykeldäck. Alltid så överlåtes denna benägenhet till en välvillig närstående man....

 

Kan någon bekräfta eller dementera denna teori...?

 

Undrar hur många i partiledningen på FI, Gudrun Schyman m.fl. som e så fokuserade på mm jämlikhet i samhället som klarar att laga en cykelpunktering.....? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för teknik som krävs för att laga en cykelpunktering? 
Jag är säker på att de flesta kvinnorna skulle klara av att laga en cykelpunktering om de ville, det handlar bara om logiskt tänkande, som så mycket annat.
Kvinnorna är väl smarta nog att leja bort skitgörat bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åjo, det finns kvinnor som gör lite annat än tvätta, stryka och lagar mat.

 

Se bara på Åsa Romson hon är med och målar båten.

 

Gudrun verkar ha otur när hon tänker eller så är det verkligen så hon ser på det.

Här er ett citat från intervju med Gudrun

 

"Det är inte rimligt att en examen från vårdlinjen på gymnasiet är värd 4500 kronor mindre än en examen från fordonsteknisk linje."

 

Vadå, jämställdheten är väl att lika arbete ska vara lika lön oavsett kön. Visst kan tjejer också skruva bil men det verkar Gudrun inte fatta. Vi som jobbar inom tekniska yrken vill se mer kvinnor inom teknik. Det Gudrun verkar vilja är att vinna röster på att få upp lönerna för vissa jobb och bryr sig egentligen inte om könsrollen. Hon vill bara vinna makt, men det fattar de flesta. 

 

 

källa  http://www.dn.se/valet-2014/gudrun-schyman-industrin-kan-inte-vara-loneledande/

 

Givetvis vill hon avveckla försvaret då det enligt henne handlar om sexualitet.

citat från samma källa.

 

"Ni vill kapa drastiskt i försvarsbudgeten. Behöver inte Sverige ett försvar?

– På sikt måste vi se att idén om våld som verktyg vid konflikter är förlegad och destruktiv. Våldets syfte är alltid makt och kontroll. Det kan handla om en kvinnas kropp, en ung människas sexualitet, och i de internationella relationerna handlar det om kontroll av territorier."

 

Hoppas Gudrun och Åsa kan fixa en trasig punktering annars har nog luften gått totalt ur deras resonemang om jämställdhet och miljö.

Cykel är ett betydligt bättre miljöalternativ än taxi vilket de troligen använder en hel del. Och då måste man kunna fixa en punka för inte ska de väl vara beroende av en man.

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog en ovanlig sambo enl många i så fall. Ensamseglare sedan flera år, renoverar båt när det behövs, skruvar dieselmotor efter fullgjord motorkurs, ser fram emot en vinter i mekandets och ombyggnandets tecken av den ena av våra två båtar. Men samtidigt yrkesverksam inom "mjuka" områden där mäniskors väl och ve står i fokus. Kvinnlig i högklackat och samtidgi en rackare på att laga cykelpunka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag antar att det finns undantag...Men jag har då aldrig mött nån. Och då har jag jobbat många år med bl.a. kärnkraft där det vimlar av kvinnliga ingenjörer, civilingenjörer och teknologie doktorer i alla tänkbara ämnen. Kanonduktiga tjejer!!  

Nån gång tror jag jag tog upp temat i kafferummet :) , men vill minnas att just det "var dom inte så bra på"....Där var det käckt att ha en bror, pappa eller pojkvän....

 

Ja, detta var ju inte direkt menat som nåt genuspolitiskt inlägg, bara just det att för det flesta kvinnor är detta moment helt främmande....

 

Tänk om det finns nån cykelhandlare här på forumet som kunde ge en vink av hus många % män respektive kvinnor som lämnar in just punkteringar. Skall ta och fråga när jag e inne i cykelhandeln nån gång.....

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är tekniskt lagd råkar jag veta att dagens moderna cykelslangar inte går att laga. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har alltid lämnat in våra cyklar till cykelhandlaren när vi haft punktering.

 

Han tar nästan inget betalt för en sån reparation, har utrustning och det material som behövs. Nackdel är ju att man blir av med cykeln en dag och måste promenera de ca 300 metrarna 4 gånger.

 

Det finns vissa saker som jag aldrig gör. Mekar med bilen och lägger in mattor och nu kom jag på att jag aldrig lagar punkteringar själv. Jag skall faktiskt överträffa mig själ om 14 dagar - det kommer en snickare och byter fönster i mitt eget hus.

 

Tommy

 

Som just tagit ut ett sopskåp och satt igen väggen, flyttat en dörr samt byggt en ny altan för äldsta dottern och är på väg för att bygga om större delen elanläggningen i yngsta dotterns sommarstuga.   :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, varför går du hem med cykeln när punkan är lagad???

 

Min fru och min dotter kan laga en punktering, men på något vis blir det alltid jag som gör det.

Jag tror det är kvinnlig list.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åjo, det finns kvinnor som gör lite annat än tvätta, stryka och lagar mat.

 

Se bara på Åsa Romson hon är med och målar båten.

 

Gudrun verkar ha otur när hon tänker eller så är det verkligen så hon ser på det.

Här er ett citat från intervju med Gudrun

 

"Det är inte rimligt att en examen från vårdlinjen på gymnasiet är värd 4500 kronor mindre än en examen från fordonsteknisk linje."

 

Vadå, jämställdheten är väl att lika arbete ska vara lika lön oavsett kön. Visst kan tjejer också skruva bil men det verkar Gudrun inte fatta. Vi som jobbar inom tekniska yrken vill se mer kvinnor inom teknik. Det Gudrun verkar vilja är att vinna röster på att få upp lönerna för vissa jobb och bryr sig egentligen inte om könsrollen. Hon vill bara vinna makt, men det fattar de flesta. 

 

 

källa  http://www.dn.se/valet-2014/gudrun-schyman-industrin-kan-inte-vara-loneledande/

 

Givetvis vill hon avveckla försvaret då det enligt henne handlar om sexualitet.

citat från samma källa.

 

"Ni vill kapa drastiskt i försvarsbudgeten. Behöver inte Sverige ett försvar?

– På sikt måste vi se att idén om våld som verktyg vid konflikter är förlegad och destruktiv. Våldets syfte är alltid makt och kontroll. Det kan handla om en kvinnas kropp, en ung människas sexualitet, och i de internationella relationerna handlar det om kontroll av territorier."

 

Hoppas Gudrun och Åsa kan fixa en trasig punktering annars har nog luften gått totalt ur deras resonemang om jämställdhet och miljö.

Cykel är ett betydligt bättre miljöalternativ än taxi vilket de troligen använder en hel del. Och då måste man kunna fixa en punka för inte ska de väl vara beroende av en man.

 

Nu vet jag inte om Gudrun har otur när hon tänker men jag skulle gärna vilja veta hur du tänker. Kan du förklara varför det ska skilja 4500 kr i lön mellan vårdpersonal och bilmeckar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åjo, det finns kvinnor som gör lite annat än tvätta, stryka och lagar mat.

 

Se bara på Åsa Romson hon är med och målar båten.

 

Gudrun verkar ha otur när hon tänker eller så är det verkligen så hon ser på det.

Här er ett citat från intervju med Gudrun

 

"Det är inte rimligt att en examen från vårdlinjen på gymnasiet är värd 4500 kronor mindre än en examen från fordonsteknisk linje."

 

Vadå, jämställdheten är väl att lika arbete ska vara lika lön oavsett kön. Visst kan tjejer också skruva bil men det verkar Gudrun inte fatta. Vi som jobbar inom tekniska yrken vill se mer kvinnor inom teknik. Det Gudrun verkar vilja är att vinna röster på att få upp lönerna för vissa jobb och bryr sig egentligen inte om könsrollen. Hon vill bara vinna makt, men det fattar de flesta. 

 

 

källa  http://www.dn.se/valet-2014/gudrun-schyman-industrin-kan-inte-vara-loneledande/

 

Givetvis vill hon avveckla försvaret då det enligt henne handlar om sexualitet.

citat från samma källa.

 

"Ni vill kapa drastiskt i försvarsbudgeten. Behöver inte Sverige ett försvar?

– På sikt måste vi se att idén om våld som verktyg vid konflikter är förlegad och destruktiv. Våldets syfte är alltid makt och kontroll. Det kan handla om en kvinnas kropp, en ung människas sexualitet, och i de internationella relationerna handlar det om kontroll av territorier."

 

Hoppas Gudrun och Åsa kan fixa en trasig punktering annars har nog luften gått totalt ur deras resonemang om jämställdhet och miljö.

Cykel är ett betydligt bättre miljöalternativ än taxi vilket de troligen använder en hel del. Och då måste man kunna fixa en punka för inte ska de väl vara beroende av en man.

 

Nu vet jag inte om Gudrun har otur när hon tänker men jag skulle gärna vilja veta hur du tänker. Kan du förklara varför det ska skilja 4500 kr i lön mellan vårdpersonal och bilmeckar?

 

Troligen tillgång och efterfrågan.

 

Men om det är så stor löneskillnad, varför är det så få kvinnor som söker den typen av utbildningar?

 

Jag har själv en avdelning med CNC operatörer 9 killar och 1 tjej och nästan hopplöst att hitta fler tjejer vid de tillfällen man vill rekrytera nya. Medverkar även på tekniska skolor ibland då de har "öppet hus" och försöker marknadsföra tekniska jobb och att vi gärna ser fler kvinnor i dessa yrken. 

 

Samma då det handlar om produktionstekniska yrket, Troligen 1 tjej på 100 killar inom sådana yrken.

 

Där har Gudrun och många fler betydligt mer jobb att göra.

 

Vad gör du själv för att skapa ett mer jämlikt arbetsklimat?

 

Det handlar inte bara om pengar  för då hade det funnits massor med kvinnor i dessa "högavlönade" yrken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker iakttagelsen är intressant. Har väl aldrig direkt frågat min omgivning runt det men min bild är definitivt likadan.

Och dagens cykelslangar går visst att laga!

Visserligen har slangen som jag lagade i våras suttit i cykeln sen den var ny för 5 år sen men det räknar jag fortfarande som "dagens".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det har hänt rätt mycket på sista 30 åren… 

Sedan är det i mitt tycke problem med ordet jämlikhet. Betyder så olika för olika människor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Män och kvinnor måste väl inte arbeta med samma saker bara för att det ska vara jämlikt?

 

Om män gillar att laga bilar och kvinnor gillar att laga människor så kan det väl få vara så?

 

Då blir det enda ojämlika att löner skiljer mellan olika yrken!

Då ligger medborgarlön nära till hands eller så får någon bestämma vilka yrken som ska ha samma lön.

 

Kollade på kul statistik för bilmekaniker och undersköterskor, googlade och hamnade på http://www.lonestatistik.se/

 

Kvinnor  bilmekaniker / undersköterska

Medellön, 22 800 kr / 20 153 kr

Medelålder, 25,8 år / 35,5 år

Erfarenhet, 5,1 år / 9,4 år

 

Män  bilmekaniker / undersköterska

Medellön, 21 354 kr / 20 224 kr

Medelålder, 28,3 år / 32,5 år

Erfarenhet, 7,4 år / 6,5 år

  • Kvinnliga bilmekaniker har betydligt högre lön än manliga trots att de är yngre och har kortare tid i yrket.
  • Manliga undersköterskor tjänar lite mindre än kvinnliga trots att de är äldre och bara har ett års kortare tid i yrket.

  • En manlig bilmekaniker tjänar drygt 1 000:- kr mer än en kvinnlig undersköterska, var 4 500:- kr kommer ifrån vet bara Gudrun.
  • En kvinnlig bilmekaniker tjänar 2 500:- kr mer än en manlig undersköterska.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, varför går du hem med cykeln när punkan är lagad???

 

Min fru och min dotter kan laga en punktering, men på något vis blir det alltid jag som gör det.

Jag tror det är kvinnlig list.

 

Mackey

 

Där sa du ett ord i "fommet" - som vi brukar säga här ute i väster när nån kommer på nåt smart. Jag cyklar naturligtvis hem när punkteringen var lagad. Tänkte inte på det. Det som var poängen var att det knappt var lönt att laga en punktering när cykelhandlaren gör det nästan gratis. Skulle jag gjort det hade jag ändå varit tvungen att gå till cykelhandlaren och köpt gummi,klister och verktyg - åtminstone första gången. Eller köra de 12 milen till BILTEMA

 

Det är i regel frugans cykel det brukar va punktering på och det var faktiskt väldigt länge sen sist.

 

Annat var det när de satte ny plåt på idrottshallen som hon cyklade förbi fyra gånger om dan på väg till och från jobbet. Cykelhandlaren hade fullt upp med att laga punkteringar från vårt område. Det är ofattbart hur alla små halvmånar från nibblarna kunde ta sig ut på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker iakttagelsen är intressant. Har väl aldrig direkt frågat min omgivning runt det men min bild är definitivt likadan.

Och dagens cykelslangar går visst att laga!

Visserligen har slangen som jag lagade i våras suttit i cykeln sen den var ny för 5 år sen men det räknar jag fortfarande som "dagens".

Alltså... moderna slangar är i butylgummi (inte alla, uppenbarligen), och då funkar vulkningen dåligt och risken är stor att lappen släpper efter som solutionen inte riktigt är kompatibel. Men, funkar det och sitter som det ska är det ju bra. Annars kan man ju byta mot en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker iakttagelsen är intressant. Har väl aldrig direkt frågat min omgivning runt det men min bild är definitivt likadan.

Och dagens cykelslangar går visst att laga!

Visserligen har slangen som jag lagade i våras suttit i cykeln sen den var ny för 5 år sen men det räknar jag fortfarande som "dagens".

Alltså... moderna slangar är i butylgummi (inte alla, uppenbarligen), och då funkar vulkningen dåligt och risken är stor att lappen släpper efter som solutionen inte riktigt är kompatibel. Men, funkar det och sitter som det ska är det ju bra. Annars kan man ju byta mot en ny.

 

Så det var därför som det inte höll så länge när jag fick punka ute i spenaten och i avsaknad av solution försökte med tuggummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan...

 

Som jag minns det har cykelslangar gjorts i butylgummi i eviga tider och det är inga problem att laga dessa.

 

Latexslangar är nytt och dessa kräver säkerligen annan typ av lagningskit om de alls går att laga.

 

Jag har en 40 år gammal slang, ska kolla om det inte är butylgummi i den som jag tror.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan...

 

Som jag minns det har cykelslangar gjorts i butylgummi i eviga tider och det är inga problem att laga dessa.

 

Latexslangar är nytt och dessa kräver säkerligen annan typ av lagningskit om de alls går att laga.

 

Jag har en 40 år gammal slang, ska kolla om det inte är butylgummi i den som jag tror.

 

Mackey

Är det så? Trodde det var precis tvärt om, latex i de gamla och butylgummi i de nya? Hursom, slutsatsen är densamma - gamla är lättare att laga än moderna. Och gamla slangar har jag lagat mååånga gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jag har nog en ovanlig sambo enl många i så fall. Ensamseglare sedan flera år, renoverar båt när det behövs, skruvar dieselmotor efter fullgjord motorkurs, ser fram emot en vinter i mekandets och ombyggnandets tecken av den ena av våra två båtar. Men samtidigt yrkesverksam inom "mjuka" områden där mäniskors väl och ve står i fokus. Kvinnlig i högklackat och samtidgi en rackare på att laga cykelpunka

Oj Botved. Gratulerar. Du får mig att ofelbart tänka på  Milo Dahlman. Är det henne du tänker på? Lyckliga gosse som får ha henne till sambo.

 

Killar, hittar ni någon av hennse kaliber så håll fast å släpp inte taget! :)

 

En av våra bästa vänner  är förutom att vara vänsterhänt även duktig skeppstimmerman så kvinna hon är, snickrat sin egen träbåt å limmat trämast å hanterar en hyvel som en hel "karl".

 

En av våra döttrar klättrar i träden i stadens parker med motorsågen. Karlarna törs inte. En vinter "orkade" inte vaktis på ett dagis skotta uppfartsvägen, stora karln. De skickade ut dottern, hon är liten till växten. Så hon skottade som om spaden vara självgående. Stora karln skämdes till slut å hjälpte till mot slutet, jaja.....vi är visst olika.

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Kalman, nej jag är inte sambo med Milo. Det finns fler kvinnor som gillar att meka motor och bygga om inredningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min äldste son har inte tummen mitt i handen! Han har två tummar mitt i båda händerna! 

Har alltid haft problem med kinderägg och en hoppad cykelkedja var att likställa med att reparera en rymdraket.

 

En dag stod han och diskade på sin lediga dag när det plötsligt började rinna vatten under diskbänken!
Han öppnade och förstod, för allt i livet, inte vad som hade gått sönder i det högteknologiska system av grå termoplast som fanns monterat under diskhon men fann sig i alla fall såpass att han satte dit en hink.
Sen ringde han i panik till sin sambo som fick komma hem på sin lunchrast och medelst handkraft skruva ihop den plastring som hade lossnat.
Han är musiker och kan allt om digitala ljudkort, effektsystem och hur en ljudkompressor fungerar men kan inte skruva fast en cykelsadel som lossnat.
Det var stor underhållning när han och hans sambo hjälpte mig att rigga.
Hon och jag riggade båten medan han, panikslagen, stod på kajkanten och utstötte små skräckslagna kväden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min äldste son har inte tummen mitt i handen! Han har två tummar mitt i båda händerna! 

Har alltid haft problem med kinderägg och en hoppad cykelkedja var att likställa med att reparera en rymdraket.

 

En dag stod han och diskade på sin lediga dag när det plötsligt började rinna vatten under diskbänken!

Han öppnade och förstod, för allt i livet, inte vad som hade gått sönder i det högteknologiska system av grå termoplast som fanns monterat under diskhon men fann sig i alla fall såpass att han satte dit en hink.

Sen ringde han i panik till sin sambo som fick komma hem på sin lunchrast och medelst handkraft skruva ihop den plastring som hade lossnat.

Han är musiker och kan allt om digitala ljudkort, effektsystem och hur en ljudkompressor fungerar men kan inte skruva fast en cykelsadel som lossnat.

Det var stor underhållning när han och hans sambo hjälpte mig att rigga.

Hon och jag riggade båten medan han, panikslagen, stod på kajkanten och utstötte små skräckslagna kväden.

lol,klassiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan så slutade vårat kylskåp att fungera ,upp med luckan till säkringarna ,där säkringen till

kylskåpet var hel enligt säkrings schemat, då säger min kärasta att säkringen brevid är trasig,

ja ja säger jag och ska ta fram multimetern för att felsöka,

då min kära säger, byt den trasiga säkringen i alla fall för den ska väl ändå inte vara trasig,

självklart ,det är sant ,bytte säkringen och vips så fungerade kylskåpet .Underskatta aldrig en kvinna som vill och FÅR ta del av tekniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...