Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
T-strom

Oseriös handlare?

Rekommendera Poster

Går i tankar att sälja båten och är fullt medveten om hur marknaden har sett ut de senaste åren. 

De tidigare båtarna har lämnats in hos handlare för förmedling vilket jag tycker fungerat bra. 

 

Mailar en firma i Stockholm med all info som kan tänkas behöva, vilken båt, vilken typ av utrustning och årtal på de grejerna. Tanken är att detta ska ske till våren när båten är sjösatt.

Det är en Orrskär 850 årsmodell -84. All utrustning är från 2004 och nyare. Motor original.

 

En säljare kontaktar mig dagen efter och är oerhört tydlig med att det finns i stort sett ingen som vill köpa så gamla båtar och att de är oerhört svårsålda.

Så ett ungefärligt pris på båten från de skulle bli runt 150000:-...... Varpå de tar 30000:- i provision för att det kräver så mycket jobb att sälja just min båt.

 

Vid kontakt med konkurrent till till denna firma tidigare i höstas så sa den killen att 250´ till 270´ bör vara ett rimligt utgångspris.

 

Vad säger expertisen på forumet?  ;)

Är det så att en 850 inte är värd mer än 150´?

Eller är det bara så att han inte vill sälja den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådan info är aldrig trevligt att få och jag beklagar det verkligen.

 

Den enda erfarenheten jag haft av båtförsäljning genom firma är Båt & Motor i Oxelösund och dom gjorde ett jättebra arbete, emot 10% av försäljningsbeloppet.

 

Hade en stor segelbåt (gammal) och dom fick upp priset så mycket att jag fick ut mer för båten efter deras provision en vad jag hade hoppats på, utan en massa eget arbete. Det var bara att lämna den där så skötte dom allt och pengar på kontot sedan.

 

Lycka till med din försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man annonser nu verkar ett pris för båten ligga på ca. 200 000:- kr.

Det kan ju ändra sig både uppåt och nedåt till våren beroende på ekonomi, förväntningar, mm, mm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla mäklare i helt olika brancher vill väl att försäljningspris ska vara så lågt som möjligt… för att underlätta en snabb försäljning. Ibland kan säljaren också vilja ha snabbhet?

 

En båt som är 30 år gammal har väl tre saker som påverkar pris, antar jag? 
Dels första intryck, är båten i fint och snyggt skick.

Dels om det finns uppgraderad utrustning ( där TS skriver att allt är nyare )
Dels ålder och skick på motor, servicehistorik, renoveringar osv. 

 

Jag tror att om dessa tre parametrar kan man diskutera länge. Det blir bedömningar.
Men att priset kan slå 50´ upp eller ner är nog rimligt. Däremot är 150´ jämfört med ett tänkt max på 250´ lite för stor skillnad. Där kan mäklarens arbete påverka, geografi, popularitet i området ( båtar i Götet passar inte alla på Ostkusten och tvärtom… ) osv.

 

Mäkleri har med förtroende att göra. Förmåga att leverera. Ha bra referenser, dvs liknande genomförda försäljningar. Garantier osv. Hur länge de varit verksamma osv.

Jag har i en annan tråd berättat om att vi var ett killgäng som sålde en Scampi i inbyte mot en större båt. Vi visste att ett generellt fel var att det kunde läcka runt järnen som vant var infästa i. Det gjorde det på vår båt, inte mycket men ändå. Det sa vi till firman. Och så tänkte vi att de gör ju inget åt det?
Jodå, veckan efter när vi kom för att hämta vår nya båt så stod en kille och tvättade den. Och några båtplatser därifrån stod två man på vår gamla båt och högg bort massor av plast runt vantinfästningen. Seriöst. Dit går man igen… kundernas långsiktiga värdering är det som ger affärer i det långa loppet. Men då tar de ev några fler %  i provis, tyvärr?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att handlaren ifråga inte är intresserad av att ta sig an din båt. Vissa av båtmäklarna/handlarna har nuförtiden "positionerat" sig lite tydligare i vad de säljer, för att svara upp mot den rådande marknadstrenden: mindre, nyare och mer lättskötta båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...